Gå til innhold

Taler i konfirmasjon, fikk ikke tid til å spise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var nylig i en konfirmasjon der det var taler konstant, altså den ene talen avløste den andre. Med ingen pauser mellom talene. Maten var umulig å få spist og rakk ikke å spise oss mett eller forsyne oss to ganger av buffeten. Er jo uhøflig å spise under en tale. Er det vanlig at det er så mye taler i en konfirmasjon? Om to år er det vår tur, men vi tenkte det var nok at foreldrene sa noen ord. Folk skal få liv til å spise litt før talene synes jeg.

Anonymkode: 13e5a...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg. I konfirmasjoner jeg har vært i har det vært en eller to taler og så kanskje en sang om konfirmanten. Og rikelig med tid til å nyte maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bare én tale i eldstemanns konfirmasjon, den fra oss foreldre. Og så sa konfirmanten selv noen få ord, men det var knapt en tale. Det er det samme jeg har sett i andre konfirmasjoner. Samtidig er det verdt å huske at dette sannsynligvis ikke var planlagt fra foreldrenes side. Det er sånt som andre familiemedlemmer evt planlegger selv og så ble det bare tilfeldigvis slik at veldig mange hadde noe de ville si og det ville jo være uhøflig av foreldrene å si "nei, du får ikke lov å si noe for nå vil jeg spise". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig med så mange taler. Og hvis flere skal tale, så er det vanlig å si fra til foreldre/toastmaster som så kan ta regi og spre dem utover i måltidet + følge med på tidsbruk. Andre enn foreldre burde begrenses til 5 minutters taletid.

Her burde foreldre tatt regi og sagt takk for hyggelige taler, nå blir det en halvtime matro og beinstrekk, så kan eventuelle flere talere ta order under kaffe og kaker.

Anonymkode: c0f90...094

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 4 taler i vår sønns konfirmasjon. Den første etter gjestene hadde forsynt seg av buffeten 2 ganger, så de 3 andre spredt utover kakespising og når vi var ferdigspist. 

Anonymkode: 811c3...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spist så lenge jeg hadde mat på tallerkenen, og forsynt med av mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg virkelig spist. Å ha taler så tett at det ikke gir gjestene rom for å spise er direkte ufint. 

Anonymkode: dde07...798

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok veldig fra familie til familie. I min familie er det flere gode talere, og de sier gjerne noen ord, mens andre kan bestå av de som hater å snakke i forsamlinger og da blir det nok også færre taler.
 

Uavhengig av det bør vertsskapet (som jo bør ha en viss anelse om dette på forhånd) sørge for at gjestene får spise, enten ved å engajere en toastmaster eller avklare på forhånd med de man antar vil si noen ord.

Anonymkode: c820a...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spiser du stille under talene og reiser deg for å forsyne deg mer når det klappes etter en tale.

Anonymkode: defbb...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at taler begynner etter mat. Evt. at den første (evt. bare er en liten introduksjon/litt sånn "småbabbel" fra toastmaster) talen er mellom to serveringer, og resten etter det igjen. F. eks. en før kaker, og en etter. Ikke vant med mange taler i konfirmasjoner. 2-5 har det vel vært i de fleste, kanskje et par stk har overskredet med 1-2 mer enn det, men vanligvis ikke vært så mange, og heller ikke så lange taler. Konfirmasjoner varer jo ofte en del kortere enn f. eks. bryllup, så tenker jo det er naturlig. Tenker også det er lurt å ha restriksjoner på taletid i alle selskap, for det er alltid en eller flere som så til de grader overskrider. 

Var i et bryllup der brudgommens mor pratet i 1 time og 45 minutter. Seriøst!!!
Det verste var at hun nevnte ikke bruden, forholdet mellom bruden og brudgommen, bryllupet, anledningen eller noe som helst. Det føltes som vi i 2 timer var i bare brudgommens konfirmasjon. Ble veldig talende/innlysende for alle for hvor jævlig hun må ha vært som svigermor.

Anonymkode: 6afb4...ab1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Arkana skrev (På 15.5.2024 den 7.21):

Vi hadde bare én tale i eldstemanns konfirmasjon, den fra oss foreldre. Og så sa konfirmanten selv noen få ord, men det var knapt en tale. Det er det samme jeg har sett i andre konfirmasjoner. Samtidig er det verdt å huske at dette sannsynligvis ikke var planlagt fra foreldrenes side. Det er sånt som andre familiemedlemmer evt planlegger selv og så ble det bare tilfeldigvis slik at veldig mange hadde noe de ville si og det ville jo være uhøflig av foreldrene å si "nei, du får ikke lov å si noe for nå vil jeg spise". 

Det var toastmaster, og alle talene var avklart på forhånd. Så de kom på løpende bånd fra vi satte oss ved bordet.

Ts

Anonymkode: 13e5a...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 11.32):

Det var toastmaster, og alle talene var avklart på forhånd. Så de kom på løpende bånd fra vi satte oss ved bordet.

Ts

Anonymkode: 13e5a...f79

Da har ikke den toastmasteren erfaring. Å spise kan man vel fint gjøre mens det holdes en tale. Forsyne seg med mat kan man vente med til talen er unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...