Gå til innhold

Farlig å ha skjøteledning i stua til lader?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste artikkel om dette, da stod det at man ikke burde bruke skjøteledning til lader. Min sønn og datter bruker den støtt i stua, av og til kommer det gnist når man setter laderen i. Den er vel ikke jordet da? Må jeg stoppe å bruke denne nå? Ingen andre som bruker dette?!😱

Anonymkode: a510e...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen? Må jeg slutte å la barna ta i stikk kontakten i skjøteledning? 

Anonymkode: a510e...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig farlig er det nok ikke, men det er lurt å bruke den bare når dere er til stede i rommet i tilfelle noe skjer. Det gjelder i grunnen alle typer lading av batterier.

Generelt er branneksperter og tilsvarende svært lite glad i alle typer skjøteledninger da de ofte er involvert i branntilløp. Verst er det der man bruker skjøteledninger til apparater som bruker mye strøm, slik som vaskemaskiner, varmeovner, strykejern og liknende fordi skjøteledninger ofte er underdimensjonert for å tåle slik belastning.

Anonymkode: 6cff0...499

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig farlig er det nok ikke, men det er lurt å bruke den bare når dere er til stede i rommet i tilfelle noe skjer. Det gjelder i grunnen alle typer lading av batterier.

Generelt er branneksperter og tilsvarende svært lite glad i alle typer skjøteledninger da de ofte er involvert i branntilløp. Verst er det der man bruker skjøteledninger til apparater som bruker mye strøm, slik som vaskemaskiner, varmeovner, strykejern og liknende fordi skjøteledninger ofte er underdimensjonert for å tåle slik belastning.

Anonymkode: 6cff0...499

Brukes kun til en lader til tv her og til ladere. Men tar ut alle laderene før natt. Merker det kommer gnist av og til når jeg tar i kontaktene i. Jeg har NULL peiling på det elektriske. Er redd barna skal få støt, noe som skjedde med denne gutten jeg leste om. 

#krakilsk mor? 

Anonymkode: a510e...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som bruker skjøteledning til ladere ? Eller er det bare meg? Tenker støt 

Anonymkode: a510e...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Andre som bruker skjøteledning til ladere ? Eller er det bare meg? Tenker støt 

Anonymkode: a510e...706

Vi bruker skjøteledning, men lader kun når vi er tilstede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Leste artikkel om dette, da stod det at man ikke burde bruke skjøteledning til lader. Min sønn og datter bruker den støtt i stua, av og til kommer det gnist når man setter laderen i. Den er vel ikke jordet da? Må jeg stoppe å bruke denne nå? Ingen andre som bruker dette?!😱

Anonymkode: a510e...706

Det er uansett ikke jording på de fleste mobilladere og lignende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (4 minutter siden):

Vi bruker skjøteledning, men lader kun når vi er tilstede.

Kommer det gnist på deg også kår du setter i laderen? Min gutt på 10 år setter jo i laderen selv. 

Anonymkode: a510e...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Andre som bruker skjøteledning til ladere ? Eller er det bare meg? Tenker støt 

Anonymkode: a510e...706

Har opplevd gnist selv, men kjenner en brannmann somla det sjelden tar fyr/ utvikler seg til faktisk Brann/ flammer. Hus som brenner opp og ikke er påtent av andre/ fra utsiden kan det være vanskelig å finne grunnen til. Men fulle folk som setter på komfyr/ stekeovn for å lage nattmat for så å sovne er veldig typisk brannårsak. Ville ikke bekymret meg. Men kanskje greit å lade når dere er våkne/ på dagtid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnist oppstår for at det er dårlig kontakt inne i skjøteledningen, det oppstår i kontaktøyeblikket der støpselet treffer elektrisk ledende deler. Jeg ville kassert en skjøteledning som skaper gnist da dårlig kontakt over tid kan føre til varmgang og at det kan bli brannfarlig.
 

DSB anbefaler generelt ikke å bruke skjøteledning til annet enn midlertidig bruk som feks om du skal bruke boremaskin etc. Om du får tilsyn fra Nettselskapet ditt så vil du få avvik på grunn av skjøteledninger. Min anbefaling er å installere flere faste stikkontakter i huset så dere slipper å bruke skjøteledning. 

Anonymkode: fcfce...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommer det gnist på deg også kår du setter i laderen? Min gutt på 10 år setter jo i laderen selv. 

Anonymkode: a510e...706

Nei, jeg kan ikke si at jeg opplever det ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare. En ny lader bruker kanskje 30W, avhengig av merke.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Gnist oppstår for at det er dårlig kontakt inne i skjøteledningen, det oppstår i kontaktøyeblikket der støpselet treffer elektrisk ledende deler. Jeg ville kassert en skjøteledning som skaper gnist da dårlig kontakt over tid kan føre til varmgang og at det kan bli brannfarlig.

Anonymkode: fcfce...0bb

Det vil alltid være dårlig kontakt i kontaktøyeblikket siden det i et veldig lite tidsrom er et veldig lite areal som er i kontakt, og gnisten kommer ofte før det faktisk er kontakt (et par tidels millimeter spenningsoverslag.

... med forbehold om at TS ikke bruker noe hjemmesnekret ræl eller noe fra søppeldynga, skal det ekstremt mye til før noe kan gå galt.

Jeg kunne forklart mer, men den korte forklaringen er at det ikke er noe problem. Uten nevneverdig strøm får man heller ikke varmeutvikling.

Mye mer sannsynlig at laderen er problemet... de har f.eks. en transformator (spole) som gjør at man får en veldig høy spenning akkurat ved kontakt, og det kan være en billig kinalader som ikke er skikkelig designet.

Anonymkode: 79ef0...e26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen fare. En ny lader bruker kanskje 30W, avhengig av merke.

Det vil alltid være dårlig kontakt i kontaktøyeblikket siden det i et veldig lite tidsrom er et veldig lite areal som er i kontakt, og gnisten kommer ofte før det faktisk er kontakt (et par tidels millimeter spenningsoverslag.

... med forbehold om at TS ikke bruker noe hjemmesnekret ræl eller noe fra søppeldynga, skal det ekstremt mye til før noe kan gå galt.

Jeg kunne forklart mer, men den korte forklaringen er at det ikke er noe problem. Uten nevneverdig strøm får man heller ikke varmeutvikling.

Mye mer sannsynlig at laderen er problemet... de har f.eks. en transformator (spole) som gjør at man får en veldig høy spenning akkurat ved kontakt, og det kan være en billig kinalader som ikke er skikkelig designet.

Anonymkode: 79ef0...e26

Jeg leier her så aner ikke hvor den skjøteledningen er fra. Lite stikkkontakt i hus😵‍💫😵‍💫 Kan jeg ordne dette selv? Så en elektriker til å gjøre det? 

Anonymkode: a510e...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leier her så aner ikke hvor den skjøteledningen er fra. Lite stikkkontakt i hus😵‍💫😵‍💫 Kan jeg ordne dette selv? Så en elektriker til å gjøre det? 

Anonymkode: a510e...706

Du kan kjøpe en ny og bedre skjøteledning av et godt merke. Ikke kjøp på Nille og slike steder. Gjør det først, så ser du om de samme gnistene skjer når du har ny skjøteledning også. Gjør det det, tilkall elektriker (som jeg mener huseieren, ikke leieboere, skal betale for). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er null problem å bruke selv den simpleste (norskkjøpte) skjøteledning til lading av mobil etc.

Det du husker å ha fått med deg (men trolig faktisk ikke lest skikkelig) er sannsynligvis artikler vedr lading av elbiler. Det er en HELT annen problemstilling.

Varmegang i skjøteledninger er farlig, og det er i all hovedsak tre grunner til at det oppstår:

a. Dårlig fysisk kontakt pga slitasje

b. At folk tenker at "en skjøteledning er en skjøteledning", og bruker den uten å tenke på kabeldimensjon og hvilken maksbelastning den er godkjent for. Det skal være merket, men 1,5" vs 2,5" eller 10 vs 16 amp gir ofte ikke mye mening for folk flest.

b. At folk bruker en 10 m skjøteledning på rull og belaster den kraftig uten å rulle ut kabelen.

 

Alt B er nok en gjenganger ved branntilløp, der det koblet varmeovn(er) og annet som trekker mye strøm via en skjøtekabel som tåler en maks belastning på 2300w. Det blir varmt når en forsøker å presse så mye strøm gjennom tynne ledninger.

Anonymkode: ba6ad...357

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (57 minutter siden):

Du kan kjøpe en ny og bedre skjøteledning av et godt merke. Ikke kjøp på Nille og slike steder. Gjør det først, så ser du om de samme gnistene skjer når du har ny skjøteledning også. Gjør det det, tilkall elektriker (som jeg mener huseieren, ikke leieboere, skal betale for). 

Alt elektrisk utstyr som selges skal være godkjent, så det er i utgangspunktet ett fett om du kjøper kabelen billig eller dyrt. MEN: en billig kabel er tilnærmet aldri dimensjonert med 2,5", mens dyre kabler kan være både og.

Der det gjerne svikter er hvordan folk bruker skjøteledningene sine.

Leietaker bør ikke tilkalle elektriker uten å klarere dette med eier, hvis ikke leietaker er klar for å ta kostnaden selv.

"Fun fact" til slutt: Det vil alltid slå en gnist når en plugger inn elektrisk utstyr som trekker strøm. Dette er helt normalt. Vanligvis er den så liten at du ikke merker det. Test selv: plugg inn støvsugeren "avslått", og gjør deretter det samme med støvsugeren "påslått".

Det man skal være spes oppmerksom på er "lange" gnister, altså spraking, samt misfarging på støpsel/stikk eller støpsler som føles varme. Dette er faresignaler!

Anonymkode: ba6ad...357

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke farlig å lade en mobil med skjøteledning eller forgrener (padde). Effekten er så lav at det ikke er mulig å få varmgang. 

Elektriske koblinger vil kunne lage en gnist når de kobles til. I vanlige veggkontakter ligger metallkontaktpunktet litt lenger inni veggen, så gnisten er ikke så lett synlig. En mobillader har kondensatorer i seg, disse trekker som regel mye strøm et kort millisekund akkurat i det øyeblikket de kobles til, derfor ofte gnist. En stasjonær pc kan være enda verre. Men det er ikke farlig. 

Som leietager hadde jeg aldri giddet å betale mange tusen kroner for å oppgradere det elektriske anlegget til utleier. Får da være grenser til hvor snill man skal være

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...