Gå til innhold

Kjip 17. mai feiring eller helt innafor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på 11 år og en datter på 7 år. Som barn flest gleder de seg til 17.mai, men vi følte at det tok veldig av i fjor med penger og alt som skjedde. Jeg tror at barna brukte godt over 2000kr bare på den ene dagen, og det synes jeg er altfor mye. Vi har normal god økonomi og gode jobber, både jeg og pappaen. Men vi er opptatt av å videreformidle gode verdier og overforbruk er vi veldig i mot. 
 

I fjor startet dagen med å gå i tog på skolen, deretter var det kaker, brus og pølser som barna kjøpte på skolen. Så var det ulike leker på skolen som alle kostet penger. Så fort vi var ferdige på skolen, dro barna på tivoli. Og der fikk pengene virkelig ben å gå på. Vet ikke hvor mye vi endte opp med å bruke på tivoli, men det var ikke lite. Alle karusellene kostet 60kr per tur og det var churros til 100kr?! Som barna måtte ha. 
 

I år har jeg bestemt at barna får ett klippekort (inneholder 10 billetter) på deling på tivoliet, i tillegg til det skal de få 200kr hver i lommepenger. Vi spanderer en is, pølse og ett kakestykke utenom det på skolen. Høres det greit ut? Eller er det kjipt? 
 

Dere som har unger i den alderen, hva er vanlig å bruke på 17.mai?

Anonymkode: 86f71...f76

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det høres litt strengt og gjerrig ut, spesielt om dere har råd. Man skal selvsagt ikke ta helt av, men en is? De 200kr vil jo knapt rekke til noe som helst på tivoliet.

Anonymkode: 75f95...c48

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har en sønn på 11 år og en datter på 7 år. Som barn flest gleder de seg til 17.mai, men vi følte at det tok veldig av i fjor med penger og alt som skjedde. Jeg tror at barna brukte godt over 2000kr bare på den ene dagen, og det synes jeg er altfor mye. Vi har normal god økonomi og gode jobber, både jeg og pappaen. Men vi er opptatt av å videreformidle gode verdier og overforbruk er vi veldig i mot. 
 

I fjor startet dagen med å gå i tog på skolen, deretter var det kaker, brus og pølser som barna kjøpte på skolen. Så var det ulike leker på skolen som alle kostet penger. Så fort vi var ferdige på skolen, dro barna på tivoli. Og der fikk pengene virkelig ben å gå på. Vet ikke hvor mye vi endte opp med å bruke på tivoli, men det var ikke lite. Alle karusellene kostet 60kr per tur og det var churros til 100kr?! Som barna måtte ha. 
 

I år har jeg bestemt at barna får ett klippekort (inneholder 10 billetter) på deling på tivoliet, i tillegg til det skal de få 200kr hver i lommepenger. Vi spanderer en is, pølse og ett kakestykke utenom det på skolen. Høres det greit ut? Eller er det kjipt? 
 

Dere som har unger i den alderen, hva er vanlig å bruke på 17.mai?

Anonymkode: 86f71...f76

Fikk vel 50kr når jeg vokste opp av besteforeldrene mine, no skal ungdom ha flere tusen, alt er dyrere men det kreves mer og desverre ellers blir de utafor!

Anonymkode: 42972...fe5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tivoli er helt unødvendig.

Anonymkode: d0cd2...4ea

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi virkelig kommer dit at foreldre må spørre om sånne ting? 
 

Foreldre til barn på den alderen der bruker helt forskjellige summer på barna. Sånn er det bare. Alle har ulike grunner for å gjøre som de gjør, og ikke noe sum mer «feil» enn annen sum. 

Anonymkode: 0c27f...98a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så godt det er å bo på bygda der man ikke har slik dill! Man kjøper seg litt pølse, is og brus og ellers er det ingen fristelser eller ting som koster noe. 

Anonymkode: 4aed7...3a2

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres mye ut. Tivoli er å kaste penger ut vinduet. 

Anonymkode: d2700...e68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad vi bor på bygda 🤣

Vi går i tog til samfunslokalet. Der betaler vi 100kr for familien da får vi snitter, kaffe, 1 brus ,1 is og kaker. Pølser 5kr stk. Leker til barna gratis fiskedam, potetløp, fotballkamp mellom barn og foreldre, 

Så drar vi til svigers å griller, så drar vi å ser på fyrverkeri,  stopper å kjøper en softis.

Slik har vi feiret siden før vi fikk barn..nå er unga her 17 og 19 år. Og er dette de forbinder med 17 mai, aldri vært masse om penger

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å så godt det er å bo på bygda der man ikke har slik dill! Man kjøper seg litt pølse, is og brus og ellers er det ingen fristelser eller ting som koster noe. 

Anonymkode: 4aed7...3a2

Du sier noe. Jaggu er jeg glad vi og gjør det. Blir brukt 100kr på lokalet, og softis på eftan

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 åringen får 500, lillebror på 9 får 300,-. Tivoli går vi ikke på, dvs de velger å ikke gå på de da pengene ikke rekker. De har nok til is, brus,lodd osv. 

Anonymkode: 28b19...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt greit ut!

Vi bor på landsbygda og gidder ikke å oppsøke tivoli denne dagen. Vi går i tog, leker og spiser kake, is og brus på skolen, det koster oss ca 400 kr. Etterpå inviterer vi til grilling i hagen. 

Anonymkode: 2718a...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må de betale på skolen? Hjelpes. 🤔

Anonymkode: 0d6de...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, jegerrinne said:

Er glad vi bor på bygda 🤣

Vi går i tog til samfunslokalet. Der betaler vi 100kr for familien da får vi snitter, kaffe, 1 brus ,1 is og kaker. Pølser 5kr stk. Leker til barna gratis fiskedam, potetløp, fotballkamp mellom barn og foreldre, 

Så drar vi til svigers å griller, så drar vi å ser på fyrverkeri,  stopper å kjøper en softis.

Slik har vi feiret siden før vi fikk barn..nå er unga her 17 og 19 år. Og er dette de forbinder med 17 mai, aldri vært masse om penger

Fyrverkeri i Norge om sommeren? Det er kanskje det mest meningsløse jeg har hørt om. 

Anonymkode: d5463...622

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Å så godt det er å bo på bygda der man ikke har slik dill! Man kjøper seg litt pølse, is og brus og ellers er det ingen fristelser eller ting som koster noe. 

Anonymkode: 4aed7...3a2

 

Det er nettopp på småsteder de har tivoli 17 mai. Finnes ikke i Oslo i hvert fall, ingen tivoli som har råd til tomteleia 🤣

Anonymkode: d5463...622

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må de betale på skolen? Hjelpes. 🤔

Anonymkode: 0d6de...8a7

Det må man her også. Inntekten går til klassekassa til 6.  trinn som arrangerer (dvs foreldrene deltar på dugnad med å organisere leker og kiosk osv), og pengene går til klassetur. Det selges klippekort, og hver aktivitet/lek koster ett klipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva man får for en billett på tivoli. Om en billett = en tur i karusell, altså de får fem turer hver, da synes jeg du er godt innafor med 200 kr i tillegg. Om en karusell koster mange billetter, da går jo pengene fort på tivoli. Synes det høres helt vilt ut å svi av 1000 i lommepenger pr barn på 17 mai. I alle fall når de er så små. Blir kanskje litt annerledes med ungdom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å så godt det er å bo på bygda der man ikke har slik dill! Man kjøper seg litt pølse, is og brus og ellers er det ingen fristelser eller ting som koster noe. 

Anonymkode: 4aed7...3a2

Så glad det skjer noe på bygda her

Anonymkode: e7783...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Det må man her også. Inntekten går til klassekassa til 6.  trinn som arrangerer (dvs foreldrene deltar på dugnad med å organisere leker og kiosk osv), og pengene går til klassetur. Det selges klippekort, og hver aktivitet/lek koster ett klipp.

Det er helt vilt! Og folk mener 17.mai er obligatorisk... Sånn var gratis før.

Anonymkode: 92c17...e03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tivoli i byen jeg bor i nå. En billett kr 70,-  kr 300,- for 5 stk. En stor karusell i år og den koster 140,- kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du var litt kjip med å spandere en is og en pølse. 
200,- i lommepenger er heller ikke veldig mye. En brus koster jo fort 30-40 kr.

Klippekort på deilig på tivoli hørtes ok ut. 
 

Her får de 400,- hver og så betaler jeg mat og drikke. Har ikke tivoli da, men aktivitetene koster en liten slant. 
 

Vi bor sentrumsnært, og jeg fyller opp frysen med is, og det er den ene dagen i året det er ubegrenset tilgang.  Så de bruker lite penger på is selv denne dagen 😅

Anonymkode: fa309...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...