Gå til innhold

Spørre slektning om hjelp når man sjeldent har kontakt?


Mayer

Anbefalte innlegg

Er der litt upassende/merkelig å spørre en slektning om prakrisk hjelp (mot betaling selvfølgelig) når man ellers har veldig lite kontakt? Noen som har erfaring med dette?

I mitt tilfelle gjelder det ca 2 dagers snekkerarbeid, som er dyrt å gjøre gjennom f.eks. mitt anbud. Vurderer å spørre fetter til min mor. Vi har hjulpet hverandre litt før men det var i 2018 liksom. Vi har ellers ingen kontakt (det er bare tilfeldig), men bor i samme by.

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hva tror du selv? 

Du vil spørre noen om de kan jobbe billigere for en fjern slektning fordi slektningen vil spare penger? 

Anonymkode: c17f2...5d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart å spørre dersom du betaler for jobben .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du betaler ser jeg ikke problemet med å spørre.

Flere ganger vi har fått hjelp fra eks søskenbarnet til gubben  og vi prates stort sett når familie samles. Vi hjelper tilbake hvis han spør og.

Anonymkode: 35e0c...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er litt upassende og merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på om du har tenkt å betale en ordentlig timelønn eller ikke.

Anonymkode: 3a898...d5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betal han det han ville fått av en normal kunde, så er det helt innafor. 👍🏼

Anonymkode: 29796...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en slektning som aldri tar kontakt plutselig hadde ringt meg og ønsker arbeid gjort for skampris så er samtalen over ganske fort. Frekkhetens nådegave kaller jeg det.

Endret av Grevling
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (6 minutter siden):

Hvis en slektning som aldri tar kontakt plutselig hadde ringt meg og ønsker arbeid gjort for skampris så er samtalen over ganske fort. Frekkhetens nådegave kaller jeg det.

Dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan du har tenkt å betale. Hvitt eller svart? Om det er svart er det frekt.

Anonymkode: 1e987...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Grevling skrev (2 timer siden):

Hvis en slektning som aldri tar kontakt plutselig hadde ringt meg og ønsker arbeid gjort for skampris så er samtalen over ganske fort. Frekkhetens nådegave kaller jeg det.

Det var da voldsomt. Jeg pleier å betale godt for meg når jeg får hjelp, og er veldig opptatt av at det ikke skal bli urettferdig. Det er jo derfor jeg opprettet denne tråden. Synes du er frekk, jeg.

Endret av Mayer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (21 minutter siden):

Det var da voldsomt. Jeg pleier å betale godt for meg når jeg får hjelp, og er veldig opptatt av at det ikke skal bli urettferdig. Det er jo derfor jeg opprettet denne tråden. Synes du er frekk, jeg.

Hvorfor skal du spørre denne slektningen dersom du betaler godt for deg? Om du betaler det det koster kan du vel bare gå til en annen håndverker. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er pengene, men noe like vesentlig er jo tiden. Han er vel i full jobb, og du trenger han i to dager. Da må han jo ofre et par fridager; noe jeg personlig syns er verre. Jeg hadde ikke spurt når dere er såpass fjerne fra hverandre, for det er vanskelig å si nei til sånt.

Hadde det vært snakk om fire timer, hadde det vært annerledes. Om han må ofre bedre betalt jobb for å jobbe hos deg, så taper han endel på det også. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mayer skrev (43 minutter siden):

Det var da voldsomt. Jeg pleier å betale godt for meg når jeg får hjelp, og er veldig opptatt av at det ikke skal bli urettferdig. Det er jo derfor jeg opprettet denne tråden. Synes du er frekk, jeg.

Så lenge du betaler så kan du spørre hvem som helst. Det er ikke frekkere å spørre en slektning du ikke har snakka med på 6 år enn ett firma, så lenge du betaler det det faktisk koster.

Sidem du poengterer at du betaler bra og det ikke skal være urettferdig, så går jeg ut i fra at du tenker frikjøpe hams arbeisstid ved å betale tilsvarende lønnen ja...?

 

Anonymkode: e6dd2...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitnir skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal du spørre denne slektningen dersom du betaler godt for deg? Om du betaler det det koster kan du vel bare gå til en annen håndverker. 

Fordi jeg vil tro det er vanskelig å få et firma til å ta på seg et så lite oppdrag. Det er snakk om å bytte vindskier på én vegg og noen kledningsbord, pluss noen sponplater i kjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...