Gå til innhold

Dårlig samvittighet i våkentiden til babyen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har baby på snart 4 mnd (født 1 mnd før termin). Hun har alltid trengt mye nærhet og støtte i søvn. Og det er helt greit det altså ♥️ men ganske slitsomt

Vi har prøvd det meste og fortsetter å prøve ut ulike ting. Men pr nå sover hun 90% av dagsøvnen på fanget mitt (for det meste ved puppen). En sjelden gang kan det lykkes å legge henne over på pappas fang eller i moonboon. 
Trilletur har funket tidligere, men siste tiden er det veldig utfordrende og ender oftest med en helt panisk baby som gråter hysterisk. Når vi da kommer inn og til puppen sovner hun på 20 sekunder. Trilleturer var eneste måten jeg kunne få litt pusterom og mulighet til å gjøre litt ting utenom når baby er våken. 

Som det er nå må jeg bruke våkenperiodene hennes på husarbeid, personlig hygiene, matlaging osv. 
Rekker jo selvsagt være litt på gulvet sammen med henne, men skulle ønske det var mer. Får dårlig samvittighet når hun bare sitter i vippestol å ser på meg lager lunsj, eller i bæresele å henger opp klær.
Er alene hjemme noen dager i uka, så da blir det mye sånn. Når pappaen er hjemme blir det selvsagt mindre. Men uansett får jeg kun gjort «mine ting» når hun er våken. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, bare lufte litt tanker kanskje. Høre om flere har det sånn? Hvordan løser dere det?

Anonymkode: a4c4e...296

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er jo sammen med henne selv om du gjør dine ting. Det er ikke meningen at man skal underholde barna sine all deres våkne tid enten de er 4 mnd, 4 år eller 14 år. Så lenge du bruker litt tid hver dag på hennes nivå, ligge på gulvet med henne eller leke litt så er det faktisk helt greit at hun resten av tiden enten ligger selv under babygymmen eller følger med det du driver med. Prat med henne og ha blikkontakt med jevne mellomrom. Ikke ha dårlig samvittighet. :) 

Anonymkode: 2b611...3af

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE ha dårlig samvittighet for dette!! Det aller, aller beste tipset jeg fikk i mitt første svangerskap var: baby som sover = EGENTID. Trykk på mobilen, les bøker, se serie, spill, hold på med hobbyer, sov selv. Ta en velfortjent pust i bakken, nyt stillheten, og at barnet akkurat da kun trenger å ligge inntil deg. Dette er en kort periode. 

Alle andre "nødvendigheter" som rydding, dusjing, matlaging og klesvask kan vente til baby er våken. Vi hadde et klistremerke som helst ville være sammen med meg da hun var våken, og som også sov svært lite på dagtid (3 x 30-45 minutter fra 2-10 måneder). Hun ble derfor med meg overalt i huset, enten i babygym, vippestol eller babynest. Noen ganger bæresele. Pratet med barnet, fortalte henne alt jeg gjorde, og hadde blikkontakt ofte. Dette er 100% innafor, det er ingen som forventer at du skal sitte på gulvet med barnet hvert eneste våkne øyeblikk.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere ♥️
Gjør jo det dere beskriver - snakker med henne og har øyekontakt mens jeg holder på. 
Er vell kanskje mest ønsket mitt om å gjøre de kjedelige tingene unna når hun sover. Jeg skjønner jo innerst inne at hun ikke lider noen nød selv om det ikke blir sånn. Men det var godt med bekreftelser på det uansett♥️

Minner meg selv på at det er en periode, og koser meg med henne sovende på fanget mens jeg ser på tv og scroller. Plutselig har jeg egentid i massevis og savner dette her

Anonymkode: a4c4e...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men du, det er faktisk sunt at de får være litt for seg selv også :) At de ikke blir underholdt hele tiden men får surre for seg selv. Min var akkurat som din er, og jeg følte ikke jeg hadde noen som helst tid til andre ting. Vel, nå er hun 8mnd og krabber rundt på gulvet her :) Den tiden hun er opptatt med sitt bruker jeg på det jeg vil. Hun sier tydelig ifra når hun trenger mer oppmerksomhet.

Anonymkode: 29fd0...a48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det her og. Min lille sov kun på puppen frem til han var 6-7 mnd (og da han sluttet med det følte jeg meg plutselig helt tom, så det kommer en dag hvor du savner det). 

Husk at dette kun er et øyeblikk av hele deres lange liv. Noen få måneder til nå! Jeg har aldri sett så mye serier som det jeg gjorde med baby på pupp, og nå som jeg har en aktiv 2-åring ser jeg at det også hadde sin sjarm 😂

Babyen lærer av å sitte i vippestol/bæresele og se på at du gjør diverse oppgaver, det er bare fint det :) 

 

Anonymkode: 556a8...835

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn var sånn som baby. Sov ikke med mindre det var på meg eller barnefar. Han var endel borte i den perioden så jeg hadde utstrakt bruk av matte på gulvet, vippestol og bæresjal for å få hverdagen til å gå opp. Baby var med på å lage mat, vaske opp, vaske/henge opp/ta ned klær, klippe gress (med beskyttelse mot høy lyd), skifte dekk på bil osv osv fra starten av. På den tiden hadde vi flere store og krevende hunder. Ettersom det ikke var aktuelt for lilletassen å sove i vogna ble det utallige turer og hundetreninger med lille i bæresjal.

Barnet er fortsatt av typen som er veldig glad i å være med oss, men jeg tror ikke det hadde vært annerledes dersom det hadde vært soving i seng/vogn og mindre praktiske gjøremål i våkentiden som baby. Tvert imot tenker jeg det kan ha vært sundt da barnet nå som 8-åring aktivt tar del i alle hverdagens gjøremål og gjerne melder seg frivillig til å henge opp klesvask, stable ved, rake hage, bidra til å lage mat osv...

Det viktigste tenker jeg er det å være sammen!

Anonymkode: b2be7...e70

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde veldig lite egentlig.. Lite husarbeid, bare enkel matlaging.. Det jeg måtte gjøre gjorde jeg også når baby var våken, når baby sov så sov jeg eller slappet av/leste/så på mobilen eller TV. Tok med baby så langt det gikk, satte i vippestol eller la på gulvet der jeg var, sang og pratet mens jeg holdt på, tok pauser og brukte lang tid feks på å henge opp klesvask. Men gjorde kun det mest nødvendige.

Anonymkode: 6b3ed...d5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør en kjempejobb, hun får jo nærhet og trygghet hos deg hele tiden! Begge mine var sånne som bare duppet i 15 minutter hvis de sov alene, så jeg endte opp på sofaen med dem sovende oppå meg og de har blitt friske, glade og oppegående barn selv om jeg brukte våkentiden deres på å gå på do, dusje og sette på en klesvask😅 det blir litt lettere når de blir litt større og kan sitte og være litt mer med når du f. eks henger opp klesvasken+ at fremover vil jo duppetiden bli mindre og de vil være våken ganske mye lengre slik at du får gjort unna både diverse ærend og lek :) 

Anonymkode: 08cc8...122

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...