Gå til innhold

Ikke personlig egnet…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Bedre "skal gå videre" enn "skal svelge alt" og smile uansett hvordan man blir behandlet. 

Anonymkode: 7834d...e88

Men, vedkommende har da vel ikke blitt dårlig behandlet? Det er da helt legitimt at andre føler h*n ikke passer inn på arbeidsplassen. Jeg ville ikke jobbet en plass hvor jeg ikke var verken likt eller ønsket. Alle kan ikke like alle, men her virker det som h*n rett å slett ikke passer inn utfra personlighet. Da er det bare å komme seg videre.

Anonymkode: 569e9...1a3

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke konfrontere kollegaer, men det går an å spørre leder igjen om hva som menes konkret, fordi du ønsker å jobbe med de sidene.

Anonymkode: b3453...d32

Enig. 

Vil også si at lederen som sa dette til deg høres jo elendig ut. Hun må jo ha skjønt at dette blir vanskelig for deg å høre OG at det ødelegger relasjonene mellom deg og kollegene dine. Dine kolleger blir jo også outet. Du vet ikke om én har sagt det, eller 5, eller hva som ble sagt.. 

Anonymkode: ebddd...93a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært i et vikariat i jobb i 6 måneder i kommunen. Det ble utlyst fast stilling på avdelingen(ikke lik stilling som jeg har nå) men jeg fikk den ikke… Jeg er i prinsippet kvalifisert på papiret, men fikk beskjed fra nærmeste leder at grunnen var personlig egnethet. Jeg har visst ikke fått de beste skussmål fra kollegaer. Og jeg skjønner det ikke, har bare positive opplevelser i arbeidsmiljøet vi har. Så det er jo en vond følelse og jeg synes det er veldig urettferdig. Burde jeg gå videre med det? Konfrontere kollegaene? Noen som har opplevd lignende? 

Anonymkode: d5bbe...b2b

personlig egnet kan være mangen grunner..en som ikke glir inn i arbeidsmiljøet av ulike sosiale årsaker og hele veien til personlige profiler etter modeller.. som eksempel så kan du ha veldig mye erfaring og flytid som flyger, uten å matche profilene til de store selskapene som da kan finne på å ansette en nyutdannet med 250 timer fordi vedkommende passer med profilen.. Personlig egnethet er noe vi alle går rundt og tror vi er til alt..og jo høyere utdannet jo mer er vi sikre på at vi er personlig egnet.. Dette er ikke riktig.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men, vedkommende har da vel ikke blitt dårlig behandlet? Det er da helt legitimt at andre føler h*n ikke passer inn på arbeidsplassen. Jeg ville ikke jobbet en plass hvor jeg ikke var verken likt eller ønsket. Alle kan ikke like alle, men her virker det som h*n rett å slett ikke passer inn utfra personlighet. Da er det bare å komme seg videre.

Anonymkode: 569e9...1a3

Hvis det er alle som ikke liker henne...ja, da er det bedre å komme seg videre, men er det alle eller bare sjefen som misliker ts? 

Anonymkode: 7834d...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært i et vikariat i jobb i 6 måneder i kommunen. Det ble utlyst fast stilling på avdelingen(ikke lik stilling som jeg har nå) men jeg fikk den ikke… Jeg er i prinsippet kvalifisert på papiret, men fikk beskjed fra nærmeste leder at grunnen var personlig egnethet. Jeg har visst ikke fått de beste skussmål fra kollegaer. Og jeg skjønner det ikke, har bare positive opplevelser i arbeidsmiljøet vi har. Så det er jo en vond følelse og jeg synes det er veldig urettferdig. Burde jeg gå videre med det? Konfrontere kollegaene? Noen som har opplevd lignende? 

Anonymkode: d5bbe...b2b

Du burde fått veiledning, eller i det minste en grunn! Hva jobber du med?

Anonymkode: 92960...4ed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis det er alle som ikke liker henne...ja, da er det bedre å komme seg videre, men er det alle eller bare sjefen som misliker ts? 

Anonymkode: 7834d...e88

Nå er det ikke sagt at noen misliker ts. 

Ts har ikke sagt noe om hva hun jobber med/som, men jeg antar det er noe med mye menneskekontakt. Det er først og fremst da personlig egnethet er viktig. For eksempel at ts jobber på sykehjem eller annen inspirasjon og er mindre flink i omgangen med beboerne/brukerne. Hun kan fortsatt være godt likt.

.

Anonymkode: 0406e...2c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville bedt om en ordentlig begrunnelse. Selv har jeg fått tilsnakk for å "se sur ut"

Anonymkode: 5e1c4...c25

Det hadde jeg aldri funnet meg i. Mennesker som går rundt å sier slike ting er sosialt tilbakestående.

Jeg har lav terskel for å si opp, bryr meg null.

Anonymkode: 0d40c...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hadde jeg aldri funnet meg i. Mennesker som går rundt å sier slike ting er sosialt tilbakestående.

Jeg har lav terskel for å si opp, bryr meg null.

Anonymkode: 0d40c...fa4

Og jeg synes folk som stadig går rundt og ser sur ut er - for å bruke dine ord - sosialt tilbakestående. Når du er på jobb forventes det at du bidrar til er godt arbeidsmiljø, og med et konstant surt ansikt gjør du det motsatte. Men hva bryr det deg, du har jo null terskel for å si opp. Synd for deg at mange ulike ansettelsesforhold ikke akkurat er positivt for videre karriere.

Anonymkode: 38ddd...b51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hadde jeg aldri funnet meg i. Mennesker som går rundt å sier slike ting er sosialt tilbakestående.

Jeg har lav terskel for å si opp, bryr meg null.

Anonymkode: 0d40c...fa4

Hører med til historien at sjefen som sa dette ikke akkurat var en humørspreder 😅 Min erfaring er at folk som ber andre smile litt, tenke positivt osv, ofte er veldig sure og negative selv. Da har man lettere for å se slikt i andre også, eller tolke alt som blir sagt som negativt. 

Anonymkode: 5e1c4...c25

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med noe menneskelig kontakt, men tør ikke si mer i frykt for å bli gjenkjent. Det er ansatte som har sagt sin mening, ikke brukere. Jeg har ytret meg kritisk om ledelsen noen ganger, og det er fanget opp. I tillegg er jeg visstnok «mutt» og har kommet med enkelte kommentarer noen har blitt fornærmet av. Er det ikke lov å være direkte og si sin mening på en arbeidsplass lengre? Jeg synes det er hårreisende at det ikke er tatt opp med meg direkte. Ts

Anonymkode: d5bbe...b2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg jobber med noe menneskelig kontakt, men tør ikke si mer i frykt for å bli gjenkjent. Det er ansatte som har sagt sin mening, ikke brukere. Jeg har ytret meg kritisk om ledelsen noen ganger, og det er fanget opp. I tillegg er jeg visstnok «mutt» og har kommet med enkelte kommentarer noen har blitt fornærmet av. Er det ikke lov å være direkte og si sin mening på en arbeidsplass lengre? Jeg synes det er hårreisende at det ikke er tatt opp med meg direkte. Ts

Anonymkode: d5bbe...b2b

Men da vet du, ts, at på denne arbeidsplassen ønsker de nikkedukker som smiler (falskt) hele tiden. Ikke kast bort tiden din på dem. 

Anonymkode: 7834d...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange prøver å tolke noe ut av TS' personlighet her, men det vet vi strengt tatt lite om. Det vi vet er et "ikke personlig egnet" bør man få en bedre forklaring på, ellers kan det fort tolkes som ren trynefaktor. Det er jo faktisk en ganske sterk beskyldning å ikke være personlig egnet for en stilling man er kvalifisert til. 

Anonymkode: 5e1c4...c25

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Personlig egnethet" er en vag samlebetegnelse på alt man ikke kan si høyt eller direkte. Hvis kandidaten er faglig kompetent, men har en ånde som kan ta livet av en moskus? Sett det på personlig egnethet.

Anonymkode: 8b637...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at de sikkert blir kollegaene dine igjen en gang et sted langs yrkeslivet.

Anonymkode: 50839...462

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mange prøver å tolke noe ut av TS' personlighet her, men det vet vi strengt tatt lite om. Det vi vet er et "ikke personlig egnet" bør man få en bedre forklaring på, ellers kan det fort tolkes som ren trynefaktor. Det er jo faktisk en ganske sterk beskyldning å ikke være personlig egnet for en stilling man er kvalifisert til. 

Anonymkode: 5e1c4...c25

la meg bruke meg selv som eksempel...etter et liv me dtannleggeskrekk så ser kjeften min ut som helvete..det var en lege som spurte meg om jeg hadde mine egne tenner i kjeften..var fristet til å svare , nei , fikk låne dem... nei du  kunne jo ha kjøpt dem...hvor ? på en halloweenbutikk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man utstøtt og ikke vil fungere sosialt i et arbeidsmiljø, så vil en bli uføretrygda.. det er ikke hensiktsmessig med tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bedre "skal gå videre" enn "skal svelge alt" og smile uansett hvordan man blir behandlet. 

Anonymkode: 7834d...e88

Så enig. Normenn er altfor konfliktskye og redde for å si ifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 minutt siden):

Så enig. Normenn er altfor konfliktskye og redde for å si ifra.

Det er ganske mange nyanser mellom konfliksky, og en Karen som skal konfrontere og ta alt mulig rart videre.

Anonymkode: eaa8f...61d

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nylig en lignende sak hos oss. 

Hun var for så vidt en grei dame, men hun var så negativ til alt hele tiden. Og hun var så høylydt med negativiteten. Alle visste alltid meningene hennes. Hun klarte aldri å holde munn. Det er veldig ødeleggende for arbeidsmoral med så mye negativitet hele tiden.

Hun satte i gang med advokat da hun fikk beskjed om at hun ikke fikk forlenget vikariatet. Så det ble masse unødvendig styr for henne. 

Anonymkode: 1b38f...08f

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi hadde nylig en lignende sak hos oss. 

Hun var for så vidt en grei dame, men hun var så negativ til alt hele tiden. Og hun var så høylydt med negativiteten. Alle visste alltid meningene hennes. Hun klarte aldri å holde munn. Det er veldig ødeleggende for arbeidsmoral med så mye negativitet hele tiden.

Hun satte i gang med advokat da hun fikk beskjed om at hun ikke fikk forlenget vikariatet. Så det ble masse unødvendig styr for henne. 

Anonymkode: 1b38f...08f

Hvordan endte det? 

Anonymkode: 7834d...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...