Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i et vikariat i jobb i 6 måneder i kommunen. Det ble utlyst fast stilling på avdelingen(ikke lik stilling som jeg har nå) men jeg fikk den ikke… Jeg er i prinsippet kvalifisert på papiret, men fikk beskjed fra nærmeste leder at grunnen var personlig egnethet. Jeg har visst ikke fått de beste skussmål fra kollegaer. Og jeg skjønner det ikke, har bare positive opplevelser i arbeidsmiljøet vi har. Så det er jo en vond følelse og jeg synes det er veldig urettferdig. Burde jeg gå videre med det? Konfrontere kollegaene? Noen som har opplevd lignende? 

Anonymkode: d5bbe...b2b

• Liker 2
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært i et vikariat i jobb i 6 måneder i kommunen. Det ble utlyst fast stilling på avdelingen(ikke lik stilling som jeg har nå) men jeg fikk den ikke… Jeg er i prinsippet kvalifisert på papiret, men fikk beskjed fra nærmeste leder at grunnen var personlig egnethet. Jeg har visst ikke fått de beste skussmål fra kollegaer. Og jeg skjønner det ikke, har bare positive opplevelser i arbeidsmiljøet vi har. Så det er jo en vond følelse og jeg synes det er veldig urettferdig. Burde jeg gå videre med det? Konfrontere kollegaene? Noen som har opplevd lignende? 

Da synes jeg du bør få en god forklaring fra din leder iht at du da kan forbedre deg selv på de punktene du ikke fungerer slik du trodde. Ikke for å ta kollegene dine. 

Veldig rart du ikke har blitt inkalt på medarbeider samtale tidligere om det er klaget på deg

Anonymkode: 0acd9...b49

• Liker 29
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bedt både leder og kollegaer om en mer konkret begrunnelse, for å kunne lære av det. 

Anonymkode: 38ddd...b51

• Liker 21
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke gitt at du får stillingen, selv om du er kvalifisert på papiret og har jobbet i vikariat de siste 6 mnd. Om de mener du ikke er personlig egnet, så er det helt fair. Ikke noe å gå videre med. Ønsker å du å jobbe i et miljø hvor du egenltig ikke er ønsket eller likt? Ta det som en erfaring og gå videre.

Anonymkode: 569e9...1a3

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke konfrontere kollegaer, men det går an å spørre leder igjen om hva som menes konkret, fordi du ønsker å jobbe med de sidene.

Anonymkode: b3453...d32

• Liker 22
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Be om enmedarbeidersamtale, si du ønsker konkrete tilbakemeldinger på hva som ligger i personlig egnetthet fra deres side. Alt annet er synsing fra folk som ikke har alle svarene. 

Anonymkode: 5a58b...a2f

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er jobben innenfor pleie/omsorg? Jeg har et par kollegaer som ikke er egnet ift kommunikasjon/omsorg dessverre, men de ser det ikke selv enda de har fått mange beskjeder. Sier ikke at det gjelder deg altså, men tenker jo at du bør jo få vite grunnen til at de mener dette. 

Anonymkode: 07047...e10

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er nettopp dét, du har positive opplevelser i arbeidsmiljøet og er blind for din egen oppførsel som andre reagerer på. 

Gå videre med, konfrontere..........? Ser du problemet? 

Anonymkode: 681d5...10f

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Typisk et sted man neppe vil jobbe. Veldig mye baksnakking rundt om , folk sier ofte ikke fra direkte om det er noe de reagerer på. Personlig egnethet er for øvrig ofte også basert på subjektiv synsing.

Anonymkode: 5977d...d24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Typisk et sted man neppe vil jobbe. Veldig mye baksnakking rundt om , folk sier ofte ikke fra direkte om det er noe de reagerer på. Personlig egnethet er for øvrig ofte også basert på subjektiv synsing.

Anonymkode: 5977d...d24

Ja, og det er det jeg hater. Jeg har hørt før at jeg kan virke litt for bestemt og ha litt mange meninger, men det har alltid blitt tatt opp med meg direkte. Jeg mistenker hvem det er som har sagt noe til ledelsen, og har veldig lyst til å ta en alvorsprat med de jeg mistenker. Fortelle hva jeg synes om sånn oppførsel. Men burde vel la være. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, og det er det jeg hater. Jeg har hørt før at jeg kan virke litt for bestemt og ha litt mange meninger, men det har alltid blitt tatt opp med meg direkte. Jeg mistenker hvem det er som har sagt noe til ledelsen, og har veldig lyst til å ta en alvorsprat med de jeg mistenker. Fortelle hva jeg synes om sånn oppførsel. Men burde vel la være. 

Er kanskje fordi du tenker å gjøre dette du ikke er likt av dine medarbeidere. De har sagt sin ærlige mening om deg og det må du tåle. Å ta en prat med de for å fortelle hva du synes om en slik "oppførsel" er bare rart, når de har vært ærlige om sine erfaring og oppfatning av deg.

Anonymkode: 37f74...a92

• Liker 25
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er kanskje fordi du tenker å gjøre dette du ikke er likt av dine medarbeidere. De har sagt sin ærlige mening om deg og det må du tåle. Å ta en prat med de for å fortelle hva du synes om en slik "oppførsel" er bare rart, når de har vært ærlige om sine erfaring og oppfatning av deg.

Men de har ikke vært ærlige med meg, de har gått bak ryggen min og sagt hva de mener til leder. Jeg har fått høre tidligere at jeg er sånn og sånn, men der var i tidligere jobb. Ikke der jeg er nå. Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes jeg var en flåsete kommentar av arbeidsgiver. Lite seriøst rett og slett.

Kunne med fordel heller sagt noe slikt som at det er en kandidat som er bedre kvalifisert for jobben. Ihvertfall hvis det er slik at du føler deg godt likt blant kollegaer. Føler det er noe som skurrer i den kommentaren der 🤔. Lite profesjonelt av arbeidsgiver rett og slett. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er nettopp dét, du har positive opplevelser i arbeidsmiljøet og er blind for din egen oppførsel som andre reagerer på. 

Gå videre med, konfrontere..........? Ser du problemet? 

Anonymkode: 681d5...10f

Tenkte akkurat det samme. Personer av typen som skal "gå videre" med alt mulig er sjelden spesielt trivelige å jobbe sammen med.

Anonymkode: eaa8f...61d

• Liker 8
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men de har ikke vært ærlige med meg, de har gått bak ryggen min og sagt hva de mener til leder. Jeg har fått høre tidligere at jeg er sånn og sånn, men der var i tidligere jobb. Ikke der jeg er nå. Ts

Når leder har spurt dine kolleger om hvordan de vurderer din egnethet, må de selvsagt kunne svare på det. Det har ingenting med å gå  bak ryggen din, eller baksnakking, å gjøre. Som ledere gjør vi kontinuerlig vurdering av våre ansatte og deres prestasjoner. At noen har kommentarer tin din egnethet, har heller ingenting med om de liker deg eller ikke.

Dersom du ønsker mer konkretisering, snakk med lederen din. 

Anonymkode: 0406e...2c6

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt det ligge. Det er nokså sannsynlig at du vil møte kollegaene igjen et annet arbeidssted. 

Anonymkode: 50839...462

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I sin enkleste definisjon betyr personlig egnethet at en forstår hva jobben er og kan gjøre den, uten at kompliserende faktorer som utdannelse og erfaring nødvendigvis spiller inn, og at du i tillegg fungerer greit sammen med de du jobber sammen med og andre du møter i arbeidsforholdet.

Anonymkode: 3641b...980

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bedt om en ordentlig begrunnelse. Selv har jeg fått tilsnakk for å "se sur ut". 

Anonymkode: 5e1c4...c25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og de er i sin fulle rett til å si sin ærlige mening til leder. De er ikke forpliktet til å "oppdra" deg. Ofte blir det konflikter om man tar det direkte med kollega, mye mer fornuftig av de å gå til leder. Ser jo bare hvordan du reagerer her inne og snakker om å konfrontere deres oppførsel i stedet for å se innover og endre din oppførsel.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte akkurat det samme. Personer av typen som skal "gå videre" med alt mulig er sjelden spesielt trivelige å jobbe sammen med.

Anonymkode: eaa8f...61d

Bedre "skal gå videre" enn "skal svelge alt" og smile uansett hvordan man blir behandlet. 

Anonymkode: 7834d...e88

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...