Gå til innhold

BMI på 40! Hvor mye er realistisk å gå ned på 1 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min BMI har bikka 40 og det er på tide å gå ned! Når man er så stor som meg, hvor fort er det realistisk å gå ked i vekt? Ikke diett men livstilsendring. Tar gjerne gode råd!

Anonymkode: 9267d...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min BMI har bikka 40 og det er på tide å gå ned! Når man er så stor som meg, hvor fort er det realistisk å gå ked i vekt? Ikke diett men livstilsendring. Tar gjerne gode råd!

Anonymkode: 9267d...29d

Det er vell egentlig umulig å si helt for sikkert. Men valg av metode kan nok spille inn på hvor sannsynlig det er at du klarer å ta av veldig mye på ett år.

Skal du legge om livsstil og trene. Skal du gjøre det og i tillegg bruke Wegovy («slankesprøyte»), tenker du operasjon mm.

 

Anonymkode: 479c5...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livstilsendring og mer aktiv livstil. Realistisk sett er ikke treningsstudio noe jeg regner med å få til. 

Har startet. Får til 10000 skritt noen ganger i uka, målet er hver dag og helst opp mot 20000. Var hverdagen før...

Kosthold er målet mest mulig fisk og kylling. Flinkere til å inkludere grønsaker og fullkornsprodukter. Dette er jeg bedre og bedre på. Min svakhet er at jeg spiser for mye godteri. Er ikke jeg som kjøper inn så er noe jeg bare må bli bedre på å ikke stappe i meg.

Anonymkode: 9267d...29d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 80 kg. BMI 43

Anonymkode: 33216...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk ned 80 kg. BMI 43

Anonymkode: 33216...fe2

Men hvor lang tid brukte du, og hva gjorde at du greide det?

Anonymkode: 9267d...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kg klarer du kanskje ved hjelp av Wegovy? 😊 lykke til!!

Anonymkode: 74b9f...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

20 kg klarer du kanskje ved hjelp av Wegovy? 😊 lykke til!!

Anonymkode: 74b9f...ab6

Jeg ønsker ikke å begynne på medisiner. Jeg orker ikke bivirkninger og følesen av medisiner, da er det bedre å takle sult for meg. Om jeg ikke greier det med livstilsendring må jeg revurdere om medisin kanskje er rett valg. Men har egentlig trua på å få til 20 kg på 1 år. Under 500 g i uka, det burde vel være mulig?

Anonymkode: 9267d...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 15 kg på under et år, startvekt på 73 kg, så 20 kg kan du klare med fokus, rom for 1-2 kosedager i måneden også da 🤞 

Anonymkode: 52208...657

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men hvor lang tid brukte du, og hva gjorde at du greide det?

Anonymkode: 9267d...29d

Brukte ca. 1 år. Spiste mindre mat.

Anonymkode: 33216...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 35 kg de første seks mnd. på Wegovy. Hadde BMI på 40. Det har vært lettere å takle bivirkningene av medisinen (som har vært heftige) enn å slanke seg uten medisin….. Vektreduksjon har nå stagnert, går sakte ned nå…. 

Anonymkode: d4d75...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler oftest om mengde mat. Ikke aktivitet eller alltid hva du spiser. Men mengde.

Jeg har snakket med folk som spiser enorme mengder mat som tror de skal ned i vekt fordi det er sunn mat de spiser. Det hjelper ikke om det er sunt om det er mer mat enn en trenger.

Første bud er å kartlegge hva du trenger og hva su spiser. Sørg for å ikke spise mer enn litt under det du trenger. Da vil du som regel gå ned i vekt med mindre du har noen bakenforliggende sykdommer.

Aktivitet er og viktig, men der matinntak regulerer kilo, så går aktivitet på gram. Du skal gradvis øke aktivitetsnivået ditt så du får en aktiv hverdag. Men ikke tenk at du skal «trene» deg ned i vekt. Da mister du fort motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min BMI har bikka 40 og det er på tide å gå ned! Når man er så stor som meg, hvor fort er det realistisk å gå ked i vekt? Ikke diett men livstilsendring. Tar gjerne gode råd!

Anonymkode: 9267d...29d

Hvis livstilsendring også handler om hvor mye du spiser, så kan du velge et mål mellom 0,5 og 1 kilo per uke. Husk å ha fokus på å ikke få belastningsskader men samtidig brenne nok kalorier med fysisk aktivitet.

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.5 kg til 1 kg i uka. 

Anonymkode: 09bf8...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 10 kg på to måneder nå, teller kalorier og sørger for å spise matvarer med mye proteiner og fiber for metthetsfølelse. Spiser fortsatt litt snacks i helgene og går ikke mye sulten. Er ekstremt aktiv også pga livsstil, men har slitt med overspising og mye snacks hver dag i flere år, som jeg har prøvd å endre på nå, ettersom den ekstra vekten begynte å gi vonde ledd.

Anonymkode: bc106...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I snitt 0,6 kg i uka er et høvelig greit utgangspunkt med et levelig kaloriunderskudd så lenge du beveger deg litt hver dag og ikke skeier ut hver helg. ~31 kg på ett år det! Men så må man runde av litt for høytider som ikke går helt som man vil… 20 kg ned i løpet av et år ville jeg vært villig til å satse penger på.

Anonymkode: 9942e...b63

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned ca 40 kg. Brukte totalt 4 år, det har vært en lang og kronglete vei. Først gikk jeg ned  omtrent 30 kg på ca 1 år med livsstilsendring. Fokus på kaloritelling i begynnelsen og finne sunne, gode vaner jeg kunne stå i over tid. Jeg spiste vanlig mat, det var viktig for meg siden jeg har barn. Gikk daglig tur. Da jeg hadde gått fra 110 til 82 stod det bom fast i flere år. Så begynte vekten å snike seg oppover igjen. Jeg må spise ekstremt lite for å gå ned i vekt og det var ikke forenelig med livsstilen min i det hele tatt. 

 

Begynte på Wegovy for 13 måneder siden. Gått ned 22 kg på denne. Er nå normalvektig og på 60 tallet. Nå er kampen å holde vekten og etterhvert slutte på medisinen. For min del var det ett nederlag å begynne på medisin, men jeg hadde aldri klart det uten. Det postive er at jeg hadde endret livsstil i forkant. Wegovy stilnet matmaset i hodet, det var en helt ny opplevelse. 

 

Jeg anbefaler deg å starte med å finne gode vaner. Planlegg maten daglig, så slipper du ta impulsive valg der og da, de er som regel ikke bra og førte til mye matstøy og dårlig samvittighet hos meg. Jeg har spist stort sett det samme til alle måltider, utenom middag (der spiser jeg det samme som familien, med fokus på porsjonskontroll). Kjedelig, men da har man en viss kontroll på hva man putter i seg. 

 

Lykke til :)

Anonymkode: 23a57...6dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gikk ned 55 kg på 9 mndr. La inn all mat/drikke på lifesum. Etter de første 20 kiloene begynte jeg å gå turer. Etter 35 kg begynte jeg på treningssenter og tok intervaller på ellipsemaskin og styrke i tillegg til gåturer. Orker ikke gå ned sakte, det er så demotiverende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha et mål om 500g ned i uka, på den måten får du en "behagelig" reise mot en sunnere vekt!
 

For min del måtte jeg starte hardt ut og gikk ned 15 kg på 15 uker, og nå har jeg justert kaloriinntaket opp litt og ligger på 400-600g i uka ned. Jeg har også da justert opp treningen, og gjør to økter styrke i uka i tillegg til den daglige mosjonen (hadde kun daglig gåing de første 15 ukene). Jeg trengte rett og slett motivasjonen i starten, og ville presse meg selv. Nå har jeg bare akseptert at jeg må ligge i et lite kaloriunderskudd de neste årene for å komme dit jeg vil være. Og treningen er så lavterskel som det går an. Jeg har ikke tid til senter, så jeg står i stua med manualer og gjør kroppsvektøvelser for kjernemuskulaturen.  

Anonymkode: 83aa1...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i mars i fjor. Da det hadde gått et år hadde jeg gått ned 24 kilo. Startet med BMI på nøyaktig 40.

Har ikke brukt medisiner, bare spist mer fornuftig og mindre ukritisk. Har heller ikke trent, men beveger meg jo mer jo lettere det blir.

Er ikke ferdig altså, men jeg har nå gått ned 26 kilo og satser på 10 til ;) 

Anonymkode: 22918...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 40 kg på ca ett år. Hadde bmi på 41 tror jeg. Jeg er kronisk syk, så tok alt på mat, men gikk ikke sulten. Jeg prøvde å være mer aktiv, som å parkere litt lenger unna butikken, ta trappa istedet for heisen osv, men jeg trente ikke eller gikk noe særlig med turer. Tok heller ikke noe «slankemedisin» utenom eller hadde noe oppfølging.

Jeg tenker at det at det var overraskende enkelt når jeg først kom i gang, men jeg vet at det er store forskjeller. Har ei venninne som prøver å gå ned, veier mer enn meg og teller kalorier, men går ned kanskje 1 kilo i måneden.

Anonymkode: 79b07...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...