Gå til innhold

Du som skal kjøpe bolig - Hvor "ferdig" skal den være


kaleidoskop

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe nytt hus, men derfor også selge. Markedet nå virker veldig tøft for salg. Så derfor lurer jeg på hvor mye halvferdig er relevant å kjøpe? 

Gårdsplassen bør feks fikses. Den er moden for nytt dekke. Vi har en uteplass som er dekket av gjengrodde heller. Burde vi heller få lagt en terrasse her? Altså, hvor mye burde vi fikse ute før salg? 

Ellers er huset velholdt og "nymalt" for et par år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De viktigste tingene jeg ser på er tilstand på bad, rør, elektrisk, drenering og kledning. 
Uteområder fikser jeg lett selv, så lenge ikke hele uteområdet er dekket av terrasse/platting. 
 

Anonymkode: eed55...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrakk at bad eller kjøkken var klart for utskiftning. Eller at platting ikke var bygd. Da kan man velge selv. I stedet for å rive ut noe relativt nytt.

Men når alle disse små tingene ikke var fikset, da snudde vi raskt og gikk ut igjen. De ser man raskt, selv om man prøver å fikse i siste liten. For det er de tingene man som huseier bruker tid på løpende, og mangel på den type vedlikehold sier mye om antall overraskelser man vil få de neste årene. 

Anonymkode: 73774...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengrodde heller sier "her er det en huseier som ikke har brydd seg om å vedlikeholde uteplassen på årevis". Da er det vanskelig å ta sjansen på at vedkommende har vedlikeholdt huset i særlig grad også - selv om det ser nymalt ut. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygge terrasse er ikke nødvendigvis det smarteste. Misliker hastverkarbeid hvor tidligere eier har gjort det billigst og dårligst bare for å gjøre klar til salg. 

Få tak i en kantklipper, gressklipper, tilhenger, høytrykksspyler, hekkesaks og annet nødvendig utstyr og rydd en helg. Utrolig hva man klarer i hagen på ikke så altfor lang tid. 

Et halvveis hus med en gjengrodd hage ville fått meg i meget skeptisk humør på en visning. Hadde hele tiden gått rundt og tenkt "hva annet er det de har neglisjert av vedlikehold og renhold siste årene"? 

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre her. Bedre å ta et skippertak i opprydding ute og få det til å se presentabelt ut enn å bygge platt. Da vi kjøpte hus syntes vi det var en fordel å kjøpe et hus som var innflyttingsklart, men hvor det likevel var mulig for oss å sette vårt personlige preg på huset etter hvert som vi selv ønsket det. Kanskje har de som skal kjøpe ønske om å gjøre noe annet enn en platt, og da virker det veldig bortkastet å rive en helt ny platt. Men alltid mer fristende å kjøpe et hus som ser presentabelt ut og at det er ryddig og flott på tomten så man kan se potensialet.

Anonymkode: c0ba4...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker said:

ryddig og flott på tomten så man kan se potensialet.

Anonymkode: c0ba4...c59

Det kan i mange tilfeller være litt utopisk, da det fort tar etpar år å reparere en hel hage, med mindre man brenner av enorme summer på innkjøp av nesten voksne busker og trær, nylagt rullegress osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser etter hus som er helt ok. Helst ikke nyoppussa. Mange som har dårlig smak og går for kjøkken og baderomsløsninger som ser stygge ut. Overflater som vegger og gulv vil jeg gjerne fikse selv, så jeg kan legge mitt personlige preg på det. Det er så kjipt å måtte bytte ut et helt nytt kjøkken bare fordi man har forskjellig smak.

Foretrekker at tekniske ting er bra. Vinduer er byttet ut, rørene er fikset, drenering, isolering, tak. Skjevheter er rettet opp. Romløsningene funker.

En helt ny terasse kunne vært en bonus, og noe jeg hadde satt pris på. Uteområde er viktig for meg. Det er så kjedelig og tidkrevende å sette opp terrasse selv. Men da bør den være ordentlig, og ikke sånn kjapp løsning.

Synes gjengrodde heller er sjarmerende. Elsker også gress under føttene. Å fikse hage og uteområde er jo forøvrig morsomt.
 

Anonymkode: 30ac2...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...