Gå til innhold

Andre hverdagsgrønnsaker enn brokkoli og blomkål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I hverdagen spiser vi mye blomkål og brokkoli. Det er så raskt å skjære opp og raskt å dampe. Men begynner å bli litt lei  

Er det noen andre grønnsaker som ikke må skrelles og som er like enkle og raske? 

Anonymkode: 24f42...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosenkål?! 

Anonymkode: c3d90...d6c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Pak choy, bruker det mye selv. Passer til alt 🙂

baby-bok-choy.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lage fullstendige retter i stedet for "tilbehør"? 

Anonymkode: 0221a...3f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med salat? Eller tomatsalat, smashed agurksalat, kål (coleslaw, surkål, råkost med finsnittet kål), ovnsbakt squash, aubergine og tomat, blomkålpuré, ovnsbakt blomkål/brokkoli.

Masse å velge mellom.

Anonymkode: 1615b...29b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkål, purre, vårløk, pak/bok choi, sopp, asparges, aspargesbønner, minimais, squash, og selvsagt salatgrønnsaker som agurk, tomat, paprika, bladspinat, grønnkål, hjertesalat osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sellerirot, kålrot, søtpotet, hvitkål og pastinakk er favoritter her.
Baker dem i ildfast fat med olje, salt, pepper og div krydder ❤️

Anonymkode: d5076...0d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Fire dager i uken skal barna på trening og slikt, og da har jeg bare noen få minutter på å lage middag, så rekker ikke å bake grønnsaker i ovnen eller skjære opp salat. Ofte må barna spise i bilen fordi det ikke er nok tid. (Ting blir annerledes fra høsten. Det er bare nå for en kort periode at ukedagene blir så stress.)

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan du ikke lage fullstendige retter i stedet for "tilbehør"? 

Anonymkode: 0221a...3f6

Jeg gjør det i helgen og så spiser vi det de første dagene i uka, men det holder seg ikke gjennom hele uka. Så da blir det litt enklere noen dager. Trodde det var ganske vanlig? 

Anonymkode: 24f42...e07

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid litt ekstra i helger og fryser ned så jeg har til sånne dager. 
Blir fort veldig mye søppelmat ellers. 
men forstår dilemmaet og har ikke så mange tips til så rask (og sunn) middag som det høres ut som du trenger…

Evt lage på kvelden etter trening osv så det er klart til neste dag?

Anonymkode: d5076...0d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

I hverdagen spiser vi mye blomkål og brokkoli. Det er så raskt å skjære opp og raskt å dampe. Men begynner å bli litt lei  

Er det noen andre grønnsaker som ikke må skrelles og som er like enkle og raske? 

Anonymkode: 24f42...e07

Jeg kommer ikke, med et hederlig unntak for artisjokk, på noen grønnsak som ikke er lett å tilbredt.

Og, du? Om du eller din nære familie ikke har diettrestriksjoner som tilsier dere bør spise dampede grønnsaker (og de fleste med slike restriksjoner bør uansett unngå kål) så hører grønnsaker hjemme i en ovnsform eller på en stekepanne. Eller på grillen. Den eneste gangen jeg har grønnsaker i en gryte er om jeg lager suppe (og også da har de godt av en omgang i ovn først. Blomkålsuppe av blomkål som ikke er ovnsbakt er ikke moro).

Ikke gjør mot en grønnsak det du ikke ville gjort mot en biff burde vært et av kjøkkenets ti bud.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for svar!

Fire dager i uken skal barna på trening og slikt, og da har jeg bare noen få minutter på å lage middag, så rekker ikke å bake grønnsaker i ovnen eller skjære opp salat. Ofte må barna spise i bilen fordi det ikke er nok tid. (Ting blir annerledes fra høsten. Det er bare nå for en kort periode at ukedagene blir så stress.)

Jeg gjør det i helgen og så spiser vi det de første dagene i uka, men det holder seg ikke gjennom hele uka. Så da blir det litt enklere noen dager. Trodde det var ganske vanlig? 

Anonymkode: 24f42...e07

 Jeg kan forsikre deg om at en ovnsbakt grønnsak holder seg minst 5 dager i kjøleskap. Og at den med hell kan spises kald. At barna tar ut ferdig kappede grønnsaker og spiser det mens de går eller før de sykler (man kjører ikke barn på trening) til trening går uansett raskere enn at barna må dampe brokkoli(?) 

Anonymkode: 91e0c...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrot?!

Anonymkode: 53167...93f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye i gulrot, brokkoli,  blomkål, kål, forskjellige salater, kålrabi, rosenkål

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrøtter, sukkererter, brekkbønner.

Ellers kan du jo kjøpe ferdig oppkuttet salat, og mange butikker har salatbar. 

Anonymkode: af612...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kommer ikke, med et hederlig unntak for artisjokk, på noen grønnsak som ikke er lett å tilbredt.

Og, du? Om du eller din nære familie ikke har diettrestriksjoner som tilsier dere bør spise dampede grønnsaker (og de fleste med slike restriksjoner bør uansett unngå kål) så hører grønnsaker hjemme i en ovnsform eller på en stekepanne. Eller på grillen. Den eneste gangen jeg har grønnsaker i en gryte er om jeg lager suppe (og også da har de godt av en omgang i ovn først. Blomkålsuppe av blomkål som ikke er ovnsbakt er ikke moro).

Ikke gjør mot en grønnsak det du ikke ville gjort mot en biff burde vært et av kjøkkenets ti bud.

 Jeg kan forsikre deg om at en ovnsbakt grønnsak holder seg minst 5 dager i kjøleskap. Og at den med hell kan spises kald. At barna tar ut ferdig kappede grønnsaker og spiser det mens de går eller før de sykler (man kjører ikke barn på trening) til trening går uansett raskere enn at barna må dampe brokkoli(?) 

Anonymkode: 91e0c...b70

Ovnsbakt eller stekt blomkål og brokkoli er virkelig ikke godt, og blomkålsuppe av ovnsbakt blomkål høres forferdelig ut. Sorry. 

Dampede grønnsaker er ellers helt ypperlig til mange retter etter mitt syn, og jeg lager masse mat fra grunnen med mange ulike grønnsaker. Det er stor forskjell på å koke i vann og dampe på rist (du burde prøve :lur: ). Jeg legger på rist, ringler med kaldpresset olivenolje og drysser over fleur de sel, og damper til grønnsakene er akkurat gjennomdampet, men fremdeles har frisk farge.

En ovnsbakt grønnsak som til alt overmål er oppbevart 5 døgn i kjøleskap høres særdeles uappetittelig ut. Unntaket er semitørkede tomater, det holder en uke minst (og egner seg som smakstilsetning i mange retter).

Til TS: En god grønnsak akkurat nå er sommerkål. Den DAMPER du på rist under lokk slik jeg beskriver over. God til fet fisk!

Anonymkode: 9a126...797

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar!

Fire dager i uken skal barna på trening og slikt, og da har jeg bare noen få minutter på å lage middag, så rekker ikke å bake grønnsaker i ovnen eller skjære opp salat. Ofte må barna spise i bilen fordi det ikke er nok tid. (Ting blir annerledes fra høsten. Det er bare nå for en kort periode at ukedagene blir så stress.)

Jeg gjør det i helgen og så spiser vi det de første dagene i uka, men det holder seg ikke gjennom hele uka. Så da blir det litt enklere noen dager. Trodde det var ganske vanlig? 

Anonymkode: 24f42...e07


 

Wraps eller pitabrød - stek opp laks eller kylling, og stapp i så mye salat, tomat, paprika osv som du får plass til :)

Litt rømme eller dressing etter smak.

 

Anonymkode: 07add...4cc

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye i grønne erter (ene barnet insisterer de ikke engang trenger tines) og brekkbønner. Kjøpes fryst, bare å dampes i mikrobølgeovnen. Ellers så bruker jeg lage en stor bolle kålsalat, det holder opp mot en uke i kjøleskapet. Billig, raskt og enkelt i hverdagen. 

Anonymkode: 7c0b2...d7b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

søtpoteter eller asparges.  

Anonymkode: 1cf5b...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå gulrotstaver er alltid populært her. Edamamebønner kjøpt i frossen tilstand: helles i en stålbolle og tømmer kokende vann fra vannkokeren over, ferdig! 

Mine barn har også likt hermetisk mais godt; både maiskorn og minimais rett fra boksen. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

søtpoteter eller asparges.  

Anonymkode: 1cf5b...328

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangsellerien er kjempegod nå. Sukkererter, reddik, asparges, lag mos av sellerirot (1 sellerirot renskes, kutt i biter, kok 5 min, slå av vannet, mos sammen med litt creme fresh, smør, salt, pepper og gressløk). Nå kommer det så gode grønnsaker utover, så kutt i biter og lag et "plukkefat". Barn liker ofte det bedre enn kokte grønnsaker. Kjøp evt lufttette bokser. Kutt opp, så holder de seg godt i ca 3 dager. Da har du ferdige grønnsaker til flere middager 🙂

Anonymkode: 68b0f...29d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...