Gå til innhold

Ettervirkning av fjerning av galleblæra?!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Flere som har fått live snudd på hodet etter fjerning av galleblæra? Jeg fjernet min i 2024 pga ukentlige gallesteinsanfall, men jeg angrer faktisk på at jeg ikke heller bare levde med de smertene et par ganger i uka. Nå har jeg diarè stort sett hver eneste dag med store magesmerter, kvalme, refluks og ibs. Alt dette kom i etterkant av operasjonen. Spiller ingen rolle hva jeg dytter i meg heller.
Det preger meg i hverdagen og jeg holder meg stort sett inne. jeg er uføretrygda og har derfor mulighet til og ikke gjøre så mye, men det er allikevel fryktelig trist å se på alle som koser seg rundt omkring når jeg føler meg fengslet. 
 

Noen som har noen tips, eller kjenner seg igjen?

Før operasjonen fikk jeg beskjed om syvseter var en helt ukomplisert operasjon, som ikke skulle gi meg noen plager annet en at jeg kanskje måtte endre noe på kosthold. Jeg VET at det er flere der ute som får problemer med å holde på avføring etter operasjon, eller får andre plager. Jeg skulle ønske de opplyste oss mer om dette da det er er utrolig stort problem i etterkant.

Jeg vil sist men ikke minst si til alle dere der ute som sliter med gallesteinsanfall kanskje er par ganger i året, eller sjeldnere..Hold ut den smerten! Så lenge ikke anfallene begynner å kommer mer hyppig så vil du heller puste deg i gjennom en å få livet ditt ødelagt etter operasjon. 
 

Jeg vet det er fler av oss der ute…. 💐❤️

Anonymkode: bdbb2...ef3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet den første måneden etter operasjon , men så bedret det seg . Hvor lenge er det siden du tok operasjon? Jeg sliter fortsatt med inntak av melk , reagerer veldig. Prøv å lag en dagbok og se om det er noe spesielt du reagerer på?
 

vær litt forsiktig med å fraråde operasjonen, gallesteinsanfall kan på sikt være farlig , da det kan utvikle seg til betennelse i galleveiene, og det kan være dødelig. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden du ble operert?

Jeg ble operert i september i fjor. Ting begynner å stabilisere seg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge er det siden du ble operert?

Jeg ble operert i september i fjor. Ting begynner å stabilisere seg nå. 

Ser jeg skriver 2024, men deg er feil. Ble operert i 2014.

Anonymkode: bdbb2...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hectine skrev (3 minutter siden):

Jeg slet den første måneden etter operasjon , men så bedret det seg . Hvor lenge er det siden du tok operasjon? Jeg sliter fortsatt med inntak av melk , reagerer veldig. Prøv å lag en dagbok og se om det er noe spesielt du reagerer på?
 

vær litt forsiktig med å fraråde operasjonen, gallesteinsanfall kan på sikt være farlig , da det kan utvikle seg til betennelse i galleveiene, og det kan være dødelig. 

Jeg skrev feil. Ble operert i 2014, og fikk også den gangen beskjed om at ved sjeldne anfall anbefalte de ikke operasjon. De ga også uttrykk for at det stort sett var helt ufarlig med mindre man fikk betennelse, men dette ville man merke å da bli hasteoperert.  Veldig mange opplever et par slike anfall i løpet av sitt liv, og fordi det er så hinsides vondt så velger de å operere seg ganske umiddelbart, og det ville jeg revurdert. Jeg gikk med mine anfall i tre år før jeg kasta inn håndkle, men jeg visste heller ikke da at det skulle ødelegge så mye for meg i etterkant.

Anonymkode: bdbb2...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet galleblæren og det eneste er hvis jeg spiser fet mat, da får jeg som regel diare. Ellers ikke noen problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok galleblæra for 7/8 år siden.  Sliter ikke med å gå på do for å si det sånn 😅 er ikke hver dag, men vet aldri hva jeg plutselig reagerer på og må løpe til do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LineG skrev (1 minutt siden):

Jeg tok galleblæra for 7/8 år siden.  Sliter ikke med å gå på do for å si det sånn 😅 er ikke hver dag, men vet aldri hva jeg plutselig reagerer på og må løpe til do.

Dette problemer virker det som en stor andel av folk får, og da gjelder det ikke bare det mat. Veldig mange som forteller at de på lokalisere toalettet overalt der de er. Utrolig slitsomt, og det må også skje fort når men må på do. Ikke lett å holde igjen.

Anonymkode: bdbb2...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev feil. Ble operert i 2014, og fikk også den gangen beskjed om at ved sjeldne anfall anbefalte de ikke operasjon. De ga også uttrykk for at det stort sett var helt ufarlig med mindre man fikk betennelse, men dette ville man merke å da bli hasteoperert.  Veldig mange opplever et par slike anfall i løpet av sitt liv, og fordi det er så hinsides vondt så velger de å operere seg ganske umiddelbart, og det ville jeg revurdert. Jeg gikk med mine anfall i tre år før jeg kasta inn håndkle, men jeg visste heller ikke da at det skulle ødelegge så mye for meg i etterkant.

Anonymkode: bdbb2...ef3

10 år siden er jo en stund ja. Har du snakket med fastlege så du kan få komme inn til vurdering på gastro? 
 

Jeg fikk oftere og oftere anfall med tiden , og da bestemte de seg for å operere meg. Mot slutten gikk jeg ned 300 g om dagen fordi jeg ble så redd for å spise . Så ja , det virker som at det er veldig forskjell på hvordan anfallene er , hvor ofte etc. jeg personlig har fått et nytt liv etter operasjonen , jeg kunne ikke gått uten den, men jeg ser at man kanskje ikke ønsker operasjonen om man ikke er så plaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den for 1,5 år siden og ikke angret et sekund. Merker ikke noe på fordøyelsen.

Alltid vært laktoseintolerant, så styrer unna melk.

Hadde ganske hyppige anfall hvorav to av de førte til tur med ambulanse.

Anonymkode: 1da5f...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hectine skrev (3 minutter siden):

10 år siden er jo en stund ja. Har du snakket med fastlege så du kan få komme inn til vurdering på gastro? 
 

Jeg fikk oftere og oftere anfall med tiden , og da bestemte de seg for å operere meg. Mot slutten gikk jeg ned 300 g om dagen fordi jeg ble så redd for å spise . Så ja , det virker som at det er veldig forskjell på hvordan anfallene er , hvor ofte etc. jeg personlig har fått et nytt liv etter operasjonen , jeg kunne ikke gått uten den, men jeg ser at man kanskje ikke ønsker operasjonen om man ikke er så plaget. 

Jeg er livredd for operasjoner så jeg gikk for lenge. Hadde anfall flere ganger i uka, så det gikk hett for seg, men etter operasjonen har jeg store plager HVER eneste dag, og da føler jeg at vinninga gikk opp i spinninga. Har også vært inne til koloskopi og gastroskopi i januar i fjor, men de finner ingenting annet en at jeg har utviklet refluks. Leververdiene mine skøyt også i gjennom taket etter operasjon. De er rundt 5 ganger så høye som de bør være. Men det er godt å høre at mange får god hjelp med operasjon også. Tenker bare at man skal være litt skeptisk da flere får issues i etterkant.

Anonymkode: bdbb2...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tok den for 1,5 år siden og ikke angret et sekund. Merker ikke noe på fordøyelsen.

Alltid vært laktoseintolerant, så styrer unna melk.

Hadde ganske hyppige anfall hvorav to av de førte til tur med ambulanse.

Anonymkode: 1da5f...551

Bestevenninna mi er også operert og lever i dag totalt uten plager. Hun kan spise akkurat det hun vil også, så hun er happy. Tydeligvis veldig varierende. De fleste er nok fornøyd etter operasjonen vil jeg tro👍

Anonymkode: bdbb2...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen plager etter galleblæren ble fjernet. De anfallene er det vondeste jeg har opplevd, og er så takknemlig for at det er over. 

Anonymkode: 14f6a...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjernet galleblæren for 3 år siden 2021, hadde ekstremt mye plager med magen hele året etter, begynner å stabilisere seg litt nå.

Anonymkode: 93d4b...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er livredd for operasjoner så jeg gikk for lenge. Hadde anfall flere ganger i uka, så det gikk hett for seg, men etter operasjonen har jeg store plager HVER eneste dag, og da føler jeg at vinninga gikk opp i spinninga. Har også vært inne til koloskopi og gastroskopi i januar i fjor, men de finner ingenting annet en at jeg har utviklet refluks. Leververdiene mine skøyt også i gjennom taket etter operasjon. De er rundt 5 ganger så høye som de bør være. Men det er godt å høre at mange får god hjelp med operasjon også. Tenker bare at man skal være litt skeptisk da flere får issues i etterkant.

Anonymkode: bdbb2...ef3

Det er trist å høre at du sliter sånn etter operasjonen. Jeg fikk beskjed om at 90% levde helt fint etter operasjonen , men det hjelper lite om man er i 10-prosenten som ikke har det så greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hectine skrev (5 minutter siden):

Det er trist å høre at du sliter sånn etter operasjonen. Jeg fikk beskjed om at 90% levde helt fint etter operasjonen , men det hjelper lite om man er i 10-prosenten som ikke har det så greit. 

Legen min sa at ca 20% fikk problemer med ekstreme mengder diarè, også er det noen som får andre plager også. Jeg hadde sikkert gjennomført operasjonen uansett den gangen, men sånn som det har blitt så angrer jeg faktisk litt, og jeg har fortsatt veldig ofte vondt i magen. De samme anfallslignende smertene kanskje 4-5 ganger i året og «vanlig» murring i magen stort sett hver dag. Dette er nok noe jeg må leve med, og det er hardt å svelge det…

Anonymkode: bdbb2...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har ingen plager etter galleblæren ble fjernet. De anfallene er det vondeste jeg har opplevd, og er så takknemlig for at det er over. 

Anonymkode: 14f6a...f3d

Det er vondt ja. Folk sier jo at deg er verre en å føde, så det sier jo sitt🤣

Anonymkode: bdbb2...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opererte for 16 år siden og sliter veldig etterpå. Vet aldri hva jeg reagerer på, noen ganger går fett greit, mens andre ganger blir jeg sittende på do. I tillegg til de ekstreme magekrampene jeg får. Angrer absolutt ikke på operasjonen, for jeg hadde såpass store anfall så det var uholdbart å ikke operere. I tillegg til betennelse på bukspyttkjertelen. Men det er slitsomt å hele tiden være usikker på hva man kan spise. Spiser ikke noe utfordrende før konserter/kino osv. men om jeg er ute å spiser med andre har jeg vært ærlig på forhånd, så da vet de hvorfor jeg evt går fra bordet.

Anonymkode: d7d45...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Opererte for 16 år siden og sliter veldig etterpå. Vet aldri hva jeg reagerer på, noen ganger går fett greit, mens andre ganger blir jeg sittende på do. I tillegg til de ekstreme magekrampene jeg får. Angrer absolutt ikke på operasjonen, for jeg hadde såpass store anfall så det var uholdbart å ikke operere. I tillegg til betennelse på bukspyttkjertelen. Men det er slitsomt å hele tiden være usikker på hva man kan spise. Spiser ikke noe utfordrende før konserter/kino osv. men om jeg er ute å spiser med andre har jeg vært ærlig på forhånd, så da vet de hvorfor jeg evt går fra bordet.

Anonymkode: d7d45...b62

Jeg hadde også så vondt til slutt at det var håpløst. Lå i fosterstilling annenhver dag, men har noen helvetes kramper innimellom nå også, og når det kommer til mat vet jeg aldri hva jeg reagerer på. Jeh har utviklet en slags redsel for å spise. I dag har jeg f.eks spist 2 safarikjeks og deg er deg. Tør ikke å spise… Har forsøkt å leve på loff med kalkunpålegg i noen uker og deg gikk greit helt til det ikke gikk greit lenger.

Anonymkode: bdbb2...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...