Gå til innhold

Angrer på boligkjøp med samboer- ikke innbetalt. Selge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg og samboer har kjøpt oss leilighet som vi overtar straks. Jeg har nylig avdekket at h*n har vært uærlig angående hvor mye gjeld h*n har, og jeg har naturligvis mistet all min tillitt. H*n har 600 000 i forbruksgjeld. Foreldrene er også i gjeld, og h*n risikerer å arve gjelden deres ved et eventuelt dødsfall. Vet ikke hvordan det vil påvirke denne eiendommen som vi nå skal eie sammen. Vi begge har signert kjøpekontrakt (50-50%), men jeg har ikke takket ja til lånet fra banken enda. 
Har jeg noen muligheter for å komme meg ut av dette? Eiendommen er lett å selge, da den befinner seg sentralt i Oslo. 
Hvordan kommer jeg meg ut av dette?

Anonymkode: 89523...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har han fått lån fra banken med så mye forbruksgjeld?  Når dere har skal eie 50-50 går dere da inn med samme egenkapital og samme lån?

Hvis du bidrar mer enn han, så ville jeg ha trukket meg og solgt leiligheten videre. Det må å arve gjeld kan du med ro, han kan frasier seg arven, og da overtar han ikke foreldrene gjeld.

Anonymkode: a12f5...1d0

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, en signert kjøpskontrakt er bindende. 

Anonymkode: e668a...118

  • Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreldrene er også i gjeld, og h*n risikerer å arve gjelden deres ved et eventuelt dødsfall.

Anonymkode: 89523...8cf

Bare til info: Man må ikke arve gjeld om man ikke vil. Om gjelden i et bo er høyere enn verdiene, kan man si fra seg arven.

Anonymkode: 45a8c...972

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må legge den ut for salg igjen.

Kontakt megler som solgte den å spør om det kan være aktuelt for andre budgivere kjøpe den. Ellers så kontakter dere flere ulike meglere å henter inn tilbud.

Lånet dere har fått har tatt hensyn til gjelden hans, med mindre gjelden er nyere enn finansieringsbevis.

Gjelden arver han kun hvis han vil. Han kan takke nei til den.

Anonymkode: 140d9...d2e

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er budet gitt og akseptert, så er det bindende. Har ikke noe å si om du ikke har takket ja til lånet i banken, står du uten penger så blir det uansett dekningssalg, du får ikke lov til å angre bare fordi du ikke hadde råd likevel, kjøpet er på en måte gjort. Så da er det like greit å bare selge selv. 

En liten finte som kan gå en gang iblant, er at meglr kontakter de som tapte budrunden mot dere, og spør om de vil tre inn i budet deres og kjøpe for samme sum og vilkår som dere har fått. Det vil også si at de må ta over på samme tid, så det blir jo vanskeligere om det er rett rundt hjørnet, kanskje de andre har kjøpt andre objekter i mellomtiden, eller trenger lengre tid på overtakelse. 

Banken vet forøvrig akkurat hvor mye fyren har i forbruksgjeld, i all fall på den tiden han fikk lån. Med andre ord så skal han på papiret være i stand til å betjene sin del av lånet i tillegg til forbruksgjelden. Skjønner det ikke føles ålreit å dele økonomi med vedkommede likevel. Og du vil vel kanskje slå opp uansett, eller?

Anonymkode: 4277c...296

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med megleren, da får du info om hvordan dere kan gjøre dette.

Anonymkode: 45a8c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. 
Jeg og samboer har kjøpt oss leilighet som vi overtar straks. Jeg har nylig avdekket at h*n har vært uærlig angående hvor mye gjeld h*n har, og jeg har naturligvis mistet all min tillitt. H*n har 600 000 i forbruksgjeld. Foreldrene er også i gjeld, og h*n risikerer å arve gjelden deres ved et eventuelt dødsfall. Vet ikke hvordan det vil påvirke denne eiendommen som vi nå skal eie sammen. Vi begge har signert kjøpekontrakt (50-50%), men jeg har ikke takket ja til lånet fra banken enda. 
Har jeg noen muligheter for å komme meg ut av dette? Eiendommen er lett å selge, da den befinner seg sentralt i Oslo. 
Hvordan kommer jeg meg ut av dette?

Anonymkode: 89523...8cf

Gratulerer. 

1: dere har fått lån. Må ha vært litt snusk her?

2: du er samboer med noen du ikke kjenner.

3: enkelt å selge? Husk dere må betale skatt. 

4: 50-50 og du har lånet? 

5: leilighetskjøp uten lån og finansieringsbevis? Må jo ha vært litt snusk her også?

 

Megler for leiligheten, advokat for samboeren. 

Anonymkode: 5f595...2f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hei. 
Jeg og samboer har kjøpt oss leilighet som vi overtar straks. Jeg har nylig avdekket at h*n har vært uærlig angående hvor mye gjeld h*n har, og jeg har naturligvis mistet all min tillitt. H*n har 600 000 i forbruksgjeld. Foreldrene er også i gjeld, og h*n risikerer å arve gjelden deres ved et eventuelt dødsfall. Vet ikke hvordan det vil påvirke denne eiendommen som vi nå skal eie sammen. Vi begge har signert kjøpekontrakt (50-50%), men jeg har ikke takket ja til lånet fra banken enda. 
Har jeg noen muligheter for å komme meg ut av dette? Eiendommen er lett å selge, da den befinner seg sentralt i Oslo. 
Hvordan kommer jeg meg ut av dette?

Anonymkode: 89523...8cf

HVordan har han fått bolig lån om han har 600 000 i forbruksgjeld? Og en arver ikke gjeld om en ikke ønsker, en kan takke nei til arv om det er mer gjeld enn verdier i boet.

Og du har skrevet under på en kontrakt og  den er bindende

Anonymkode: 9e88f...375

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gratulerer. 

1: dere har fått lån. Må ha vært litt snusk her?

2: du er samboer med noen du ikke kjenner.

3: enkelt å selge? Husk dere må betale skatt. 

4: 50-50 og du har lånet? 

5: leilighetskjøp uten lån og finansieringsbevis? Må jo ha vært litt snusk her også?

 

Megler for leiligheten, advokat for samboeren. 

Anonymkode: 5f595...2f5

Hvorfor mener du det må være snusk?

Det er fint mulig få boliglån med høy forbruksgjeld. Spesielt når man skal kjøpe sammen med noen.

Skatt betales på gevinst av salg, og når man tar med kostnadene til salg så er det lite trolig de sitter igjen med mye gevinst. Sjansen er betraktelig større for at de taper penger...

Hvor leser du at det ikke er lån og finansieringsbevis?

Det står heller ikke noe om at TS har lånet alene...

Anonymkode: 140d9...d2e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det strengt tatt TSs problem? Er det slik at hvis han blir betalingsudyktig, at banken kan gå etter henne da? Sorry, jeg har ikke peiling - bare tenker at hvis det er 50-50 og de ikke har felles økonomi, så har det vel også en verdi. Hun har kun signert for 50%. Eller? 

Anonymkode: c4600...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

men er det strengt tatt TSs problem? Er det slik at hvis han blir betalingsudyktig, at banken kan gå etter henne da? Sorry, jeg har ikke peiling - bare tenker at hvis det er 50-50 og de ikke har felles økonomi, så har det vel også en verdi. Hun har kun signert for 50%. Eller? 

Anonymkode: c4600...b04

Det blir et problem den dagen banken bestemmer seg for å ta tilbake halve huset.

Anonymkode: f39e6...54b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir et problem den dagen banken bestemmer seg for å ta tilbake halve huset.

he he, ja, i praksis vil det vel ikke være 50-50. 100% må vel betales ellers må begge ut. 

Hvis ikke så kunne det kanskje bli gøyalt å ha sin egen private bank i andre halvdel av huset :- )))

Anonymkode: c4600...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har lånt til en bolig SENTRALT I OSLO og han har 600.000 i forbruksgjeld?

How?

Anonymkode: afc08...608

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

men er det strengt tatt TSs problem? Er det slik at hvis han blir betalingsudyktig, at banken kan gå etter henne da? Sorry, jeg har ikke peiling - bare tenker at hvis det er 50-50 og de ikke har felles økonomi, så har det vel også en verdi. Hun har kun signert for 50%. Eller? 

Anonymkode: c4600...b04

Man er solidarisk ansvarlig for lånet. Banken kan gå etter bare henne hvis de overtar leiligheten og kanskje må selge med tap et år senere. 

TS kan kreve 1/2 av de pengene tilbake fra mannen, men stiller da i kø med andre kreditorer. 

TS, kontakt megler og gjør et såkalt dekningssalg, altså selg med en gang. 

Anonymkode: b3a56...831

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS, kontakt megler og gjør et såkalt dekningssalg, altså selg med en gang. 

men hva om han ikke går med på å selge? Altså mannen, ikke megleren. 

 

Anonymkode: c4600...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor mener du det må være snusk?

Det er fint mulig få boliglån med høy forbruksgjeld. Spesielt når man skal kjøpe sammen med noen.

Skatt betales på gevinst av salg, og når man tar med kostnadene til salg så er det lite trolig de sitter igjen med mye gevinst. Sjansen er betraktelig større for at de taper penger...

Hvor leser du at det ikke er lån og finansieringsbevis?

Det står heller ikke noe om at TS har lånet alene...

Anonymkode: 140d9...d2e

Må man ikke bo 1 år ellers skatter du 22% av salgssum

Anonymkode: ec106...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Må man ikke bo 1 år ellers skatter du 22% av salgssum

Anonymkode: ec106...ca3

Nei, man skatter 22 % av eventuell gevinst.

Og det er da

Ny kjøpesum

- Gammel kjøpesum

- Utgifter som megler, styling, fotografering, takstmann også videre

= Sum man må skatte av

I dette tilfellet er det liten sjanse for at det blir noe å skatte av i det hele tatt, og det er jo uansett sånn at hun vil tjene på det netto, dersom hun plutselig skulle få kjempehøy salgssum.

Så det er ikke noe å tenke på engang.

Anonymkode: 45a8c...972

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Må man ikke bo 1 år ellers skatter du 22% av salgssum

Anonymkode: ec106...ca3

Man skatter av gevinsten, ikke selve boligsalget. Det er vel tvilsomt om TS vil tjene nore på videresalg

Anonymkode: a12f5...1d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Man skatter av gevinsten, ikke selve boligsalget. Det er vel tvilsomt om TS vil tjene nore på videresalg

Anonymkode: a12f5...1d0

Og dersom man skulle tjene på det, så vil det jo uansett netto lønne seg 😄

Man sier ikke nei takk til 100 000, bare fordi man må betale 22 000 i skatt ❤️

 

Anonymkode: 45a8c...972

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...