Gå til innhold

Du som ikke har reisejobb, men som av og til må reise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan får du betalt når du ikke har reisejobb, men på en mnd. Varsel må reise vekk på jobb i 3 dager? 

Anonymkode: 47497...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får vanlig fastlønn, og opparbeider meg avspasering for timene jeg faktisk jobber utover normal arbeidsdag. Opparbeider meg avspasering for reisetiden også, men så klart ikke for fritiden på reise. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vanlig lønn + overtid for den tiden jeg faktisk jobber eller er på reisefot. Ikke betalt for fritid på reisen (men de reisene jeg har planlegger jeg selv og komprimerer da mest mulig, så det blir mye effektiv arbeidstid og lite bortkastet "fritid" på hotell. Turene går stort sett til småsteder i Norge, fritid der er ikke så interessant. 

Anonymkode: b3e47...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (15 minutter siden):

Får vanlig fastlønn, og opparbeider meg avspasering for timene jeg faktisk jobber utover normal arbeidsdag. Opparbeider meg avspasering for reisetiden også, men så klart ikke for fritiden på reise. 

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Får vanlig lønn + overtid for den tiden jeg faktisk jobber eller er på reisefot. Ikke betalt for fritid på reisen (men de reisene jeg har planlegger jeg selv og komprimerer da mest mulig, så det blir mye effektiv arbeidstid og lite bortkastet "fritid" på hotell. Turene går stort sett til småsteder i Norge, fritid der er ikke så interessant. 

Anonymkode: b3e47...42d

Er ikke det en veldig dårlig deal, i og med at arbeidsgiver indirekte styrer fritiden din ved å sende deg vekk?

Anonymkode: 47497...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig lønn, pluss reisetimer som kan avspaseres siden og ikke går ut på dato. Ikke all verdens deal, men de kan uansett ikke tvinge oss til å reise. 

Anonymkode: 9f2ba...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Er ikke det en veldig dårlig deal, i og med at arbeidsgiver indirekte styrer fritiden din ved å sende deg vekk?

Anonymkode: 47497...386

Som småbarnsmor synes jeg det er en god deal å bo på hotell og få gratis mat... 😂

Jeg er jo ikke disponibel for arbeidsgiver i fritiden min på reise, så rart å forvente betaling for å gå på shopping eller se netflix. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har særlig uavhengig stilling, så får ingenting ekstra. I tidligere stillinger med overtidsberettigelse har jeg fått 70% lønn for reisetid. Men ikke noe betaling for fritid på reisestedet (selvsagt). 

Nå er jo ikke en måned varsel kort varsel, da. 

Anonymkode: dcdca...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

 

Er ikke det en veldig dårlig deal, i og med at arbeidsgiver indirekte styrer fritiden din ved å sende deg vekk?

Anonymkode: 47497...386

Her er statens reiseregulativ, som jeg tror brukes en del utenfor Staten også https://arbeidsgiver.dfo.no/lonn-goder-og-reise/reiser-og-statens-satser

Man får betalt for måltider i tillegg og for utenlandsreiser får man også en ekstrakompensasjon per dag.

Anonymkode: 69c8e...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt sagt at dersom du må hyre inn betalt barnevakt for perioden du er på reise, kan dette også kompenseres, men jeg har ikke hørt om noen som faktisk har gjort det og finner ingenting skriftlig heller.

Anonymkode: 69c8e...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har særlig uavhengig stilling og full flexitid, så får ikke ekstra betalt men avspaserer det jeg selv føler er riktig.

Jeg har 6 samlinger/konferanser i året, med en overnatting. Da starter vi kl 09-10 på dag en, så er det opplegg til etter middag, og på'n igjen etter frokost dagen etter. Reiser noen ganger dagen før, for å slippe stå opp tidlig og for å kombinere turen med sosialisering med venner.

Hadde det vært i egen by så hadde jeg fortsatt gladelig takket ja til gratis middag og en natt på hotell, uten å kreve ekstra betalt.

Anonymkode: f35fb...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker at det er en særlig ulempe for familielivet, her snakker vi om null flexitid til vanlig, så jeg tenker det bør kompenseres greit når man strekker seg Såppass for arbeidsgiver.

Anonymkode: 47497...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vanlig lønn. Ved møter/arbeidsdager som går utover vanlig arbeidsdag fører jeg mertid som kan avspaseres.

Selvsagt dekkes reise, overnatting og diett.

For meg er det to dager som er kort varsel, en måned gir god tid til planlegging.

Da barna var små nøt jeg ettermiddager og kvelder hvor jeg bare tok hensyn til meg selv. Toppen var å ligge på senga med mat fra McDonald's og se dårlige filmer på tv :D

Anonymkode: 6bac2...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vanlig lønn. Reise og diett dekkes. 

Anonymkode: e5085...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bare tenker at det er en særlig ulempe for familielivet, her snakker vi om null flexitid til vanlig, så jeg tenker det bør kompenseres greit når man strekker seg Såppass for arbeidsgiver.

Anonymkode: 47497...386

Jeg tipper minst 95% av småbarnsforeldre kaller slike jobbdager for drømmedag. Å ha «lovlig» fri hjemmefra er luksus. 

Anonymkode: e534c...7e9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kompensasjon, har en særlig uavhengig stilling. Har ikke en reisejobb, men det er vel nevnt i kontrakten min at noe reise må påregnes. 

Alle reiseutgifter dekkes av arbeidsgiver. 

Siden jeg har en særlig uavhengighet stilling styrer jeg arbeidsdagene mine selv, jeg tar som regel noe fri i etterkant av en reise dersom det er over flere dager eller døgnrytmen blir helt snudd pga ulike tidssoner. 

Anonymkode: 7f3b5...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tipper minst 95% av småbarnsforeldre kaller slike jobbdager for drømmedag. Å ha «lovlig» fri hjemmefra er luksus. 

Anonymkode: e534c...7e9

Tja.. avtagende grensenytte og sånt.. 😅  Når man får veldig mange sånne arbeidsdager og kvelder på hotel så er det faktisk ikke så attraktivt lenger. Jeg har brukt mye tid på å savne barna for å si det sånn.  Jeg kuttet det bare ut etterhvert, egentlig.

Kan ikke bidra så mye i lønnsdiskusjonen da jeg drev selvstendiig når jeg reiste mye. 

Anonymkode: 4bdc7...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan får du betalt når du ikke har reisejobb, men på en mnd. Varsel må reise vekk på jobb i 3 dager? 

Anonymkode: 47497...386

Får time for time på for reisetiden. Kost etter statens egne regler. Betalt hotell og flyreise. 

Anonymkode: bfa97...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

 

Er ikke det en veldig dårlig deal, i og med at arbeidsgiver indirekte styrer fritiden din ved å sende deg vekk?

Anonymkode: 47497...386

Jo, det er en dårlig deal, men man ofrer litt for arbeidsgiver og for bedre lønn. Jeg har hatt jobber hvor reise var 80 % av jobben. Nå har jeg valgt en jobb som ikke skal kreve reise. Allikevel blir det så klart noen reiser. For meg er det tapt fritid og familietid, men det er lite jeg får gjort med det. 

Anonymkode: bfa97...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser kanskje 10-15 ganger i året, fra 1-5 dager.

Kun vanlig lønn. Ikke overtid eller avspasering. 

Synes likevel det bare er positivt. De er raus når det gjelder kvalitet på hotell, og mat (reiser på regning). Jeg liker litt stueforandring, og ofte er det bekjente jeg kan møte der jeg reiser, eller det er en internasjonal destinasjon der jeg kan oppleve litt nytt. 

Hadde kjedet meg om alle arbeidsdager var like, og om jeg måtte være på samme sted de fleste dager i året. 

Anonymkode: 783d3...b47

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri reist i nåværende jobb men tidligere fikk jeg 1000kr ekstra per dag jeg var borte(inkludert reise og hjemkomst dag) +400kr til mat. Kun innenlandsreiser.

Anonymkode: e6d0a...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...