Gå til innhold

Må legesekretær vite hva det gjelder egentlig??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så sliten og lei av de på legekontoret mitt. Jeg skrev til fastlegen min på e-konsultasjon at jeg har knapt stemme med heshet og skrev som en time før timen, ulike men alvorlige ting jeg må ta opp som er sammensatt. Info som time før timen. Kommende dager. 


 Legen min er så og si aldri ledig, så ofte må jeg ringe for å få raskere time til en annen lege der. Jeg sa det står spesifikt hva jeg trenger time for og sier det bare er så lese for den andre legen, likevel spør legesekretær, «hva det gjelder det»? 🙄 
Skal bytte til et annet legekontor og håper det er bedre. Sitter på venteliste.
Jeg er ikke rasist bare for å si det, men dessverre er det kun en som kan prate skikkelig norsk av de 5 legesekretærene som jobber der. Det skaper også er problem. Spesielt på tlf. 
 

Men er dette virkelig noe en legesekretær har noe med å gjøre?
 

Når man spesifiserer og henviser til hva som er skrevet allerede?

Hva med psykiske lidelser feks.. nå har ikke jeg det, men det er vel ikke lett for alle å si timen gjelder «mani» bare for å ta et eksempel.
Noen mennesker er jo i svært ille stand og kanskje knapt tør å dra til legen fordi det kanskje er stigmatisert eller beklemte ting. 

Anonymkode: 3cbe9...559

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de har noe med det ift prioritering, kanskje spesielt ved hastetimer, men ingen forventer en lang avklaring. Ikke en selvfølge at legen har lest innkomne beskjeder før timen din.

Anonymkode: 5981c...ac0

  • Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ringer for å få time raskere er det relevant for helsesekretær å vite hva det gjelder for å avgjøre hvilken time du skal få.

Har du symptomer på hjerteinfarkt får du time med en gang, dersom du har en litt irriterende hoste uten feber kan du vente noen dager. Om du nekter å gi noen stikkord blir det umulig å vite hvor man skal plassere deg.

 

Anonymkode: 34f29...91e

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er veldig irriterende. Gruer meg alltid til å ringe som man noen ganger må, for man kan ikke vente i 2 uker på ledig time. 
Men det er vel for å luke ut det som haster og det som kan faktisk vente i 2 uker. 
 

Anonymkode: 07cc6...8e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig, det er veldig irriterende. Gruer meg alltid til å ringe som man noen ganger må, for man kan ikke vente i 2 uker på ledig time. 
Men det er vel for å luke ut det som haster og det som kan faktisk vente i 2 uker. 
 

Anonymkode: 07cc6...8e0

Glemte nevne at grunnen til at jeg gruer meg er at de er så lite imøtekommende på telefonen. 

Anonymkode: 07cc6...8e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bestille time via Helsenorge? Da må du også si noen stikkord om hva det gjelder, men du slipper telefonen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre skriver: hvis du skal ha time raskt må de vite hva det gjelder for å vite hastegrad. Trenger du time på dagen eller kan det vente et par dager? 
Sender du melding til legen eller legesenter? Helsesekretæren trenger ikke all infoen du sender til legen, men nok til å kunne prioritere. 
 

Anonymkode: da249...47b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der har hindra meg i å søke legehjelp flere ganger. Mitt problem er sammensatt og ikke noe jeg kan fort sette ord på til en legesekretær. 

Anonymkode: 7e0f4...3dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er så sliten og lei av de på legekontoret mitt. Jeg skrev til fastlegen min på e-konsultasjon at jeg har knapt stemme med heshet og skrev som en time før timen, ulike men alvorlige ting jeg må ta opp som er sammensatt. Info som time før timen. Kommende dager. 


 Legen min er så og si aldri ledig, så ofte må jeg ringe for å få raskere time til en annen lege der. Jeg sa det står spesifikt hva jeg trenger time for og sier det bare er så lese for den andre legen, likevel spør legesekretær, «hva det gjelder det»? 🙄 
Skal bytte til et annet legekontor og håper det er bedre. Sitter på venteliste.
Jeg er ikke rasist bare for å si det, men dessverre er det kun en som kan prate skikkelig norsk av de 5 legesekretærene som jobber der. Det skaper også er problem. Spesielt på tlf. 
 

Men er dette virkelig noe en legesekretær har noe med å gjøre?
 

Når man spesifiserer og henviser til hva som er skrevet allerede?

Hva med psykiske lidelser feks.. nå har ikke jeg det, men det er vel ikke lett for alle å si timen gjelder «mani» bare for å ta et eksempel.
Noen mennesker er jo i svært ille stand og kanskje knapt tør å dra til legen fordi det kanskje er stigmatisert eller beklemte ting. 

Anonymkode: 3cbe9...559

Dette er en uting her jeg bor også. I tillegg så holder de ikke på taushetsplikt. 

Så jeg pleier å gi beskjed om at jeg må ha time raskt eller om det ikke haster så mye.

En bekjent slet med å ringe dit pga psyiske problemer han ikke ville si noe om til de i skranken. Så eg ringte for vedkommende å bestille en time. Sa da ifra at det ikke var stor hast og at hva det gjalt måtte tas med legen og ikke dem pga privat karakter. 

Sendte klage til komune legen på dette. Og satte det i perspektiv at det blir feil at jeg må ringe fordi de selv ikke tør å ringe. Men at det må holde å si fra at rinen haster eller ikke. Man skal ikke måtte si jeg har utslett på pikken så jeg må ha en haste time. Eller jeg mistenker kreft eller sliter psykisk til de som sitter i skranken 

Anonymkode: bddc7...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uten grunn at det finnes fullt av sketsjer på helsesekretærer .. de tror de vet alt, de vil vite alt, og kan opplyse om alt..

De skulle fått litt tilsnakk oftere 

Anonymkode: f84af...41b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er direkte farlig at mennesker med kun vgs skal sitte å triagere når første ledige legetime er fire+ uker frem i tid og samtlige ø-hjelpstimer er tatt kl. 08:00:30. Så hvorfor de trenger info om hva det gjelder når de uansett ikke har en legetime, det skjønner ikke jeg.

Jeg har måttet være veldig bestemt flere ganger på at jeg ikke kunne vente og blitt sendt direkte videre til sykehus hver gang. Telefonkøen er evig lang og hver gang jeg kommer i skranken, sitter de bare å prater sammen mens telefonen står å blinker. De er frekke, uvitende og ufine. Jeg tenker at disse stillingene fint kan automatiseres bort. Vi har ikke bruk for de og de forstår ikke konseptet taushetsplikt. 

Anonymkode: 518c6...8cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så sliten og lei av de på legekontoret mitt. Jeg skrev til fastlegen min på e-konsultasjon at jeg har knapt stemme med heshet og skrev som en time før timen, ulike men alvorlige ting jeg må ta opp som er sammensatt. Info som time før timen. Kommende dager. 


 Legen min er så og si aldri ledig, så ofte må jeg ringe for å få raskere time til en annen lege der. Jeg sa det står spesifikt hva jeg trenger time for og sier det bare er så lese for den andre legen, likevel spør legesekretær, «hva det gjelder det»? 🙄 
Skal bytte til et annet legekontor og håper det er bedre. Sitter på venteliste.
Jeg er ikke rasist bare for å si det, men dessverre er det kun en som kan prate skikkelig norsk av de 5 legesekretærene som jobber der. Det skaper også er problem. Spesielt på tlf. 
 

Men er dette virkelig noe en legesekretær har noe med å gjøre?
 

Når man spesifiserer og henviser til hva som er skrevet allerede?

Hva med psykiske lidelser feks.. nå har ikke jeg det, men det er vel ikke lett for alle å si timen gjelder «mani» bare for å ta et eksempel.
Noen mennesker er jo i svært ille stand og kanskje knapt tør å dra til legen fordi det kanskje er stigmatisert eller beklemte ting. 

Anonymkode: 3cbe9...559

Prioriteringer og om de skal planlegge litt hva de må gjøre på laben, greit å vite litt mtp at de skal ta deg i mot. Hvis du ikke vil si hva det gjelder så kan du ikke klage på at du evt ikke blir prioritert i køen. 

Anonymkode: 2d1e2...f25

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen. Nå skrev jeg spesifisert å brukte opp en time betalt for så å sette opp time nr 2. Dette kunne jeg altså ikke gjøre på Helse-Norge fordi legen min ikke var ledig på veldig lenge, derfor måtte jeg ringe.
Jeg sa til legekretær det er et sammensatt problem, og det er ikke øyeblikkelig men om det finnes timer denne uken på annen lege. Det er godt forklart på e-konsultasjon og legen trenger ikke forberede, kun lese når jeg er på timen. Alt dette ble sagt.
Klarte ikke knapt å prate fordi jeg er så hes/delvis mistet stemmen. Er jo ikke til å unngå å høre. 
 

Jeg forstår de vil vite slike ting som hjerte og andre som kanskje burde ringt legevakt fremfor legekontor. Da bør man selvsagt si det gjelder hjertet. 

Legesekretær trenger ikke vite noe på mitt kontor om det skal tas blodprøver eller ei. Er det spesifikke ting som spirometri skal de vite. På dette legekontoret har de god arbeidskapasitet, men kvantitet er ikke tilstede. Man trenger ikke vite man trenger feks at denne pasienten trenger å ta streptokokktest i nesen.
Jeg har selv jobbet som legesekretær før jeg ble syk men ikke på er legekontor og egentlig ikke som legesekretær heller. Var en oppgradert stilling i et akutt team.
 Nå har mye endret seg de siste årene. Men du skal kunne litt om folk ikke bare om sykdom. Å møte mennesker i vanskelige ulike situasjoner og sykdommer med respekt og en god dose ydmykhet. Selvfølgelig vite om akutte symptomer. Være vennlig og imøtekommende. Dette burde være et minimum hvis man velger å jobbe med mennesker. 

Det er mange som ringer for øyeblikkelige timer for ting som kan vente litt også.
Nå har jeg altså ikke et psykisk problem eller vansker for å prate for meg normalt, men jeg føler så inderlig med dere som sliter der. Når man er i kronisk sykdom og sammensatte problemer, er det faktisk ikke så lett å begrense informasjonen heller.

Mange av oss er så slitne at vi ikke tenker like logisk. Slikt som å være kort, spesifikk og effektiv må ofte forberedes og jeg har altså brukt ofte timen før timen til å forklare i ro så vi får best mulig ut av selve legetimen. 
Jeg forstår at noen av dere som ikke sliter med noe, ikke kan forstå. At det «bare er» sånn eller slikt. 

 

Anonymkode: 3cbe9...559

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts igjen. Nå skrev jeg spesifisert å brukte opp en time betalt for så å sette opp time nr 2. Dette kunne jeg altså ikke gjøre på Helse-Norge fordi legen min ikke var ledig på veldig lenge, derfor måtte jeg ringe.
Jeg sa til legekretær det er et sammensatt problem, og det er ikke øyeblikkelig men om det finnes timer denne uken på annen lege. Det er godt forklart på e-konsultasjon og legen trenger ikke forberede, kun lese når jeg er på timen. Alt dette ble sagt.
Klarte ikke knapt å prate fordi jeg er så hes/delvis mistet stemmen. Er jo ikke til å unngå å høre. 
 

Jeg forstår de vil vite slike ting som hjerte og andre som kanskje burde ringt legevakt fremfor legekontor. Da bør man selvsagt si det gjelder hjertet. 

Legesekretær trenger ikke vite noe på mitt kontor om det skal tas blodprøver eller ei. Er det spesifikke ting som spirometri skal de vite. På dette legekontoret har de god arbeidskapasitet, men kvantitet er ikke tilstede. Man trenger ikke vite man trenger feks at denne pasienten trenger å ta streptokokktest i nesen.
Jeg har selv jobbet som legesekretær før jeg ble syk men ikke på er legekontor og egentlig ikke som legesekretær heller. Var en oppgradert stilling i et akutt team.
 Nå har mye endret seg de siste årene. Men du skal kunne litt om folk ikke bare om sykdom. Å møte mennesker i vanskelige ulike situasjoner og sykdommer med respekt og en god dose ydmykhet. Selvfølgelig vite om akutte symptomer. Være vennlig og imøtekommende. Dette burde være et minimum hvis man velger å jobbe med mennesker. 

Det er mange som ringer for øyeblikkelige timer for ting som kan vente litt også.
Nå har jeg altså ikke et psykisk problem eller vansker for å prate for meg normalt, men jeg føler så inderlig med dere som sliter der. Når man er i kronisk sykdom og sammensatte problemer, er det faktisk ikke så lett å begrense informasjonen heller.

Mange av oss er så slitne at vi ikke tenker like logisk. Slikt som å være kort, spesifikk og effektiv må ofte forberedes og jeg har altså brukt ofte timen før timen til å forklare i ro så vi får best mulig ut av selve legetimen. 
Jeg forstår at noen av dere som ikke sliter med noe, ikke kan forstå. At det «bare er» sånn eller slikt. 

 

Anonymkode: 3cbe9...559

Hes stemme går over av seg selv etter noen dager. 

Anonymkode: 9bdeb...509

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Prioriteringer og om de skal planlegge litt hva de må gjøre på laben, greit å vite litt mtp at de skal ta deg i mot. Hvis du ikke vil si hva det gjelder så kan du ikke klage på at du evt ikke blir prioritert i køen. 

Anonymkode: 2d1e2...f25

Man trenger ikke planlegge blodprøver og vanlige tester.Det følger ca antall pasienter på en dag. 
Protitering er rett.

Der snakker vi øyeblikkelige timer. Jeg ba ikke om det. Vanlige timer er heller ikke en prioriteringsliste man går etter. Ikke på mitt legekontor. 

Ts

Anonymkode: 3cbe9...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hes stemme går over av seg selv etter noen dager. 

Anonymkode: 9bdeb...509

Det kommer selvsagt an på årsak. (Min stemme er svak og nær ødelagt på sjuende måned). 
 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hes stemme går over av seg selv etter noen dager. 

Anonymkode: 9bdeb...509

Tror kanskje ikke du har lest..? 
Jeg tar jo ikke kontakt med legen pga heshet. 
Nå skal uansett kronisk heshet undersøkes hvis det går over 14 dager. I noen tilfeller er det tegn på feks strupekreft. 
Det er altså ikke dette jeg tar kontakt med lege for, men du skal ikke kimse av slikt heller.

Anonymkode: 3cbe9...559

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom du ringer for å få time raskere er det relevant for helsesekretær å vite hva det gjelder for å avgjøre hvilken time du skal få.

Har du symptomer på hjerteinfarkt får du time med en gang, dersom du har en litt irriterende hoste uten feber kan du vente noen dager. Om du nekter å gi noen stikkord blir det umulig å vite hvor man skal plassere deg.

 

Anonymkode: 34f29...91e

Har man symptomer på hjerteinfarkt, rekvirerer dem ambulanse hjem til deg

Anonymkode: b2700...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må de spørre om hva det gjelder. Ellers kan hvem som helst bare si "det haster" og få time selv om de bare har litt hoste og snue.

Anonymkode: 0f822...969

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er direkte farlig at mennesker med kun vgs skal sitte å triagere når første ledige legetime er fire+ uker frem i tid og samtlige ø-hjelpstimer er tatt kl. 08:00:30. Så hvorfor de trenger info om hva det gjelder når de uansett ikke har en legetime, det skjønner ikke jeg.

Anonymkode: 518c6...8cd

Her nevnes dete legesekretær, det er ikke helsesekretær som krever 3 årig VGS for å få autorisasjon.

Men uansett er jo triagering noe de får opplæring i nettopp for å kunne så se om timer må omrokkeres eller ikke. Hos min lege er det fullt langt ut i juni, men jeg har alikevel fått akuttime i dag til tross for dette. 

Anonymkode: 25720...b7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...