Gå til innhold

Mor/far hjemme alene med barn. Får du "lov" av partner å reise bort en helg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører om en del med barn som ikke kan/ikke får lov til å reise bort en helg? Hvis du er en slik, hvorfor stiller du ikke krav, hvorfor godtar du dette? 

Litt vanskelig å formulere meg, kjenner jeg, men håper noen forstår hva jeg mener. 😊 Jeg tenker at alle har godt av å være litt alene (hvis de vil) en gang i blant.. Så er det altså noen, spesielt fedre høres det ut som (er sikkert andre veien også, men snakker om de tilfellene jeg kjenner til), som sier at mor kun kan være borte maks én natt.. Hva kan dette bunne i? Hvorfor godtar mor det?  Er det fordi mor egentlig vil være hjemme og ha kontrollen, eller godtar hun alt far sier? Fordi? 

Anonymkode: ceb18...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hører om en del med barn som ikke kan/ikke får lov til å reise bort en helg? Hvis du er en slik, hvorfor stiller du ikke krav, hvorfor godtar du dette? 

Litt vanskelig å formulere meg, kjenner jeg, men håper noen forstår hva jeg mener. 😊 Jeg tenker at alle har godt av å være litt alene (hvis de vil) en gang i blant.. Så er det altså noen, spesielt fedre høres det ut som (er sikkert andre veien også, men snakker om de tilfellene jeg kjenner til), som sier at mor kun kan være borte maks én natt.. Hva kan dette bunne i? Hvorfor godtar mor det?  Er det fordi mor egentlig vil være hjemme og ha kontrollen, eller godtar hun alt far sier? Fordi? 

Anonymkode: ceb18...059

Det går absolutt begge veier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det spør jeg ikke om. Vi eier ikke hverandre. Det er viktig å være et eget individ, selv om man har valgt et samliv. 

Jeg informerer om hvilke planer jeg har og sjekker det opp med hans planer og reiser med god samvittighet. 

Anonymkode: 3301c...f04

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi gir hverandre «lov» til det. Det vil si, tror begge bare tar det som en selvfølge og godt er det. Vi har to greie barn da. 
 

Hvis barna av ulike grunner er utfordrende å ha ansvar for alene, slik at det i realiteten er nødvendig å være to, så forstår jeg at dette kan bli et tema. 

Anonymkode: 6ebc1...74a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spør, men det er en høflighetsfrase ala «kan jeg låne toalettet», jeg spør ikke egentlig om tillatelse.

Og ja jeg drar bort både en helg og en uke i ny og ne. Mannen er en del mer borte, på grunn av jobb.

Anonymkode: 95ff3...a7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

spesielt fedre høres det ut som (er sikkert andre veien også, men snakker om de tilfellene jeg kjenner til), som sier at mor kun kan være borte maks én natt.. Hva kan dette bunne i?

Vel, de fedrene jeg vet om som begrenser mor slik er gjerne litt slappe når det gjelder å gjøre sin del av oppgavene i hverdagen, og dermed synes de det er utroooolig slitsomt å gå fra 10% til 100% ansvar en helg. 

Anonymkode: a8a76...fdd

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann er kampsportutøver og reiser utenlands et par ganger i året for kamper. Er da borte 3-4 dager. Utenom det bruker han ikke å være borte, bortsett fra når han går ut med kompiser i ny og ne.
 

Har aldri nektet mannen min noe som helst selv om vi har to barn. Vi er voksne mennesker som bestemmer over oss selv, men som samtidig tar hensyn til hverandre og mener familielivet kommer først. 

Anonymkode: c1ae1...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann avtalte da vi fikk barn at vi skal gi hverandre rom. Vi begge kan reise bort hver for oss om vi vil, og den andre strekker seg langt for å få dette til. 
Glad partner gir et bedre forhold. 
Men det er selvsagt slik at begge tar hensyn og finner en balanse. 
Å ikke stoppe hverandre fra å leve og oppleve. 
min mann har alltid drømt om den jobben han har. Derfor er jeg alene med barna mand- torsd hver eneste uke året rundt. Slik har vi hatt det i 18 år. 
Men så tar han mesteparten når han er hjemme, da kan jeg gjøre hva jeg vil. Men behovet mitt er ikke like stort, så jeg er stort sett hjemme med han, for å tilbringe tid sammen. 
det er både og. Godt å være to i hverdagen, og når det er ekstra utfordringer med barn f eks. 
men godt å få den alenetida osfå 
 

Anonymkode: 73417...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har flere små barn som er kjent for å være krecende og du ofte er alene synes jeg det er å gorvente at man ikke reiser så mye bort og lar partner være mye alene både på kvrlder og helger. Nå er mine tenåringer og har ingenting imot at min mann reiser bort, men jeg hatet å være alene med to under 3-4 år med omgangssyke mens mannen var på jobbreise som et eksempel. 

Anonymkode: f3a96...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn hvor yngste er 9mnd og jeg gleder meg HELT VILT til jeg kan dra bort en helg alene. Men yngste ammes mye enda og far har ikke tatt noen netter enda, så jeg kan ikke med det første.

Anonymkode: 66a58...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hører om en del med barn som ikke kan/ikke får lov til å reise bort en helg? Hvis du er en slik, hvorfor stiller du ikke krav, hvorfor godtar du dette? 

Litt vanskelig å formulere meg, kjenner jeg, men håper noen forstår hva jeg mener. 😊 Jeg tenker at alle har godt av å være litt alene (hvis de vil) en gang i blant.. Så er det altså noen, spesielt fedre høres det ut som (er sikkert andre veien også, men snakker om de tilfellene jeg kjenner til), som sier at mor kun kan være borte maks én natt.. Hva kan dette bunne i? Hvorfor godtar mor det?  Er det fordi mor egentlig vil være hjemme og ha kontrollen, eller godtar hun alt far sier? Fordi? 

Anonymkode: ceb18...059

Nei, jeg har vært bortreist i flere uker på ferie mens han har holdt fortet hjemme. Men så er vi likestilte da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg har vært bortreist i flere uker på ferie mens han har holdt fortet hjemme. Men så er vi likestilte da. 

Tror ikke jeg spurte om de som var motsatt? 🤷‍♀️😆 Men takk for svar. 

 

Ts

Anonymkode: ceb18...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, de fedrene jeg vet om som begrenser mor slik er gjerne litt slappe når det gjelder å gjøre sin del av oppgavene i hverdagen, og dermed synes de det er utroooolig slitsomt å gå fra 10% til 100% ansvar en helg. 

Anonymkode: a8a76...fdd

Ikke sant. Det er nok noe i det. Men noen av de blir jo ikke "stilt krav" til? Vet at noen gjør minimalt selv om det stilles krav, men hvorfor godtas dette? 

 

Ts 

Anonymkode: ceb18...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke sant. Det er nok noe i det. Men noen av de blir jo ikke "stilt krav" til? Vet at noen gjør minimalt selv om det stilles krav, men hvorfor godtas dette? 

 

Ts 

Anonymkode: ceb18...059

Man kan ikke styre folk heller da. Og noen ganger så står valget mellom å godta det eller å dra. For mange så kan det være enklere med det man vet man har enn usikkerheten ved å bli alene. Ikke minst pga økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke sant. Det er nok noe i det. Men noen av de blir jo ikke "stilt krav" til? Vet at noen gjør minimalt selv om det stilles krav, men hvorfor godtas dette? 

 

Ts 

Anonymkode: ceb18...059

Nå kan man strengt tatt ikke bestemme over andre enn seg selv da, så hvis den andre parten ikke ønsker å bidra kan man kun velge om en selv ønsker å bli i forholdet eller ikke. Og da begynner det å handle om hensyn til barn i splittet familie, økonomi, å overlate barna alene til en som nettopp ikke klarer å ta særlig ansvar osv. 

Hvordan mener du man skal stille krav til andre voksne mennesker?

Anonymkode: f725b...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke jeg spurte om de som var motsatt? 🤷‍♀️😆 Men takk for svar. 

 

Ts

Anonymkode: ceb18...059

Beklager, ser jeg spør i overskriften min. 😆

 

Ts

Anonymkode: ceb18...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bromance skrev (56 minutter siden):

Man kan ikke styre folk heller da. Og noen ganger så står valget mellom å godta det eller å dra. For mange så kan det være enklere med det man vet man har enn usikkerheten ved å bli alene. Ikke minst pga økonomi.

Mente ikke å dra. Men å si fra.. At nå reiser jeg bort da eller da, når passer det, og når vil du reise bort? 

Anonymkode: ceb18...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Mange vil ikke dra bort men får da masse negative kommentarer , så kanskje derfor de heller sier partner vil ikke at jeg skal dra

Anonymkode: f4b1f...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så klart - det får begge. Vi er ikke låst fast til hverandre og har egne liv i tillegg til samlivet vårt. Vi er jo like mye foreldre begge to.. 

Anonymkode: 3f63e...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi "har lov" til å reise bort begge to, men det er stort sett bare jeg som gjør det. Jeg er mye alene med barnet på kvelder og helger på grunn av turnusen til mannen, og han liker derfor å sende meg bort i noen dager så han kan få litt kvalitetstid med barnet. ☺️

Anonymkode: e8b83...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...