Gå til innhold

Barn med adhd, hva må vi finne oss i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet har rett på en egen voksen, foreldre har rett på pleiepenger så barnet ikke trenger å være på sfo i mange timer hver dag, foreldrene har og rett på å få grunnstønaden til mer klær(de slites fortere ut)

Mitt barn klarer ikke store grupper, er ekstremt impulsiv, dessverre kan barnet reagere fysisk, andre barn kan elske å terge barnet mitt, mitt barn er veldig følsom og har vært syndebukken siden han var 3-4 år😢 tror det gjør at du alltid en anspent og klar til å forsvare deg selv.

men jeg har dessverre blitt møtt med fordommer om den jævla adhd ungen

Anonymkode: 7768f...da9

Jeg synes aller mest synd på barnet og har forsøkt å inkludere det i bursdager for eldre søsken ol. Men jeg skal innrømme at jeg synes det er vanskelig når minste barnet kommer ut av det med slag skader, stygge bitemerker og lugging samt trusler. Det topper seg en gang for oss som prøver også. Jeg ønsker at de skal ha en god dag på skolen alle sammen.

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Adhd er en nevroutviklingsforstyrrelse som gjør at uten tilpasning i hverdagen vil det gjøre det svært vanskelig for et barn å fungere tilnærmet "normalt". Dette kan igjen utvikle seg til atferdsproblemer, og det er ikke kun foreldres "feil" (nå snakker jeg generelt, da jeg ikke kjenner foreldrene til dette barnet det er snakk om her). Veldig ofte roper folk høyt opp om udugelige foreldre som ikke klarer å oppdra barnet sitt. Dette er alt for enkelt å si. Vi kan jo som voksne se for oss at vi på arbeidsplassen aldri føler oss forstått, vi blir ikke hørt, vi blir ofte kjeftet på, ingen vil sitte ved siden av deg i lunsjen. Dette pågår over mange år i verste fall. Legg til at dette i tillegg er et barn, så skjønner en at barn med adhd kan ha det skikkelig vondt. Det kommer ofte ut som frustrasjon og aggresjon, da det å uttrykke seg via språk ikke er så lett for barn . Det er skolens plikt å sette inn riktige tiltak i forhold til elev med adhd, slik at det letter symtomtrykket for eleven. 

Anonymkode: f88e1...443

Vi er en familie på 4, hvor samtlige har ADHD. Det jeg ville frem til var bare at jeg kan forstå hvorfor noen kaller det "kraftig" ADHD, selv om det ikke nødvendigvis er det mest korrekte begrepet :)

Som jeg også skriver tidligere, så svikter de voksne rundt barnet TS beskriver barnet. Jeg sier absolutt ikke at det går på oppdragelsen, men at dette barnet skulle hatt hjelp det ikke får. 

Men forøvrig fint og informativt det du skriver. 

Anonymkode: 3ce6f...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei!

På trinnet til mitt yngste barn er det ett barn med kraftig adhd, dette barnet er også ett av barna som mobbet andre.

Vi har selv vært i dialog med skolen angående dette barnet, da vedkommende er fryktelig slem mot mitt barn og barnets venner. Det er snakk om vold, trusler og episoder hvor dette barnet har stjålet matpakkene til de andre barna. Jeg har begynt å se meg lei på dette barnet, som helt klart burde hatt en assistent på seg. Barnet mitt og barnets venner vil ikke lenger på skolen og føler seg ikke trygge.

Svaret vi får fra skolen er «de er ikke de eneste som blir mobbet» Må vi bare finne oss i dette? Jeg selv har ikke vært i møte angående akkurat dette barnet, men det har vært veldig mange episoder rundt mitt barn dette skoleåret. De fleste sakene synes jeg lærer og avdelingsleder har løst fint, men denne saken er håpløs!

Jeg skjønner at dette barnet har en sykdom, men barnet trenger hjelp! Mye hjelp! Skal vi bare godta at skolen ikke mestrer dette barnet?

 

Jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger. Gjerne fra foreldre med barn som har denne diagnosen. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

Spørsmålet er hva må vi måtte finne oss i med et barn som mobber? Å stigmatisere alle barn jeg hadde ADHD på denne måten er ikke OK. Dette barnet hadde mobbet selv om det ikke hadde hatt ADHD. Det å mobbe andre barn er ikke et symptom på ADHD

Anonymkode: 9206e...379

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (18 timer siden):

Det er så forbanna trist hvordan slike problembarn har fritt leide i dagens skolesystem. Og så drar de ned miljøet for resten av elever og lærere som prøver å ha en produktiv hverdag. Det ser ut til at det bare blir verre og verre. Har hørt at de internasjonale skolene er langt bedre på å håndtere slike situasjoner. Dessverre er de ikke billige.

Problemet var seriøst? Dette barnet er en mobber og har ingenting med ADHD å gjøre. Min sønn har kraftig ADHD, men han har aldri vært slem eller mobbet noen av de andre barna. Han er tvert imot godt likt og veldig populær. Og han er ikke noe problembarn fordi han har en bokstav diagnose.

Anonymkode: 9206e...379

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Møte med skolen neste da? Mitt barn og de gode vennene barnet mitt har går ikke i samme klasse, de to siste går i samme klasse som dette adhd barnet. En foresatt ønsker å flytte sitt barn ut av denne klassen, men får ikke. Er det statsforvalteren neste?

Anonymkode: 5c0d5...92e

Du reagerer på at barnet ditt blir mobbet men og omtale et annet barn som et ADHD barn det tenker du er helt greit?

Anonymkode: 9206e...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja huff, sånne kjipe foreldre som ikke visse forståelse for at ditt barn må få lov å slå, sparke, lugge, skrike til, trakassere og kaste ting på ungen deres! De må jo skjønne at de bør stille sitt barn som punching-bag for din unge, er tross alt overgriperen som er det egentlige offeret.

Anonymkode: d533c...20d

Mennesker som ikke klarer å holde en saklig debatt uten å ty til hersketeknikker burde bare holde seg unna tastaturet.

Anonymkode: 9206e...379

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

"Kraftig" adhd? Fordi barnet oppfører seg dårlig? Fins det forresten "mild" adhd? 🙃

Slutt og heng diagnosen på dårlig oppførsel. Blir oppgitt av uvitende voksne som tror at alle barn med adhd er noe drittunger, og dømmer de deretter🤦

Anonymkode: f88e1...443

Ja ADHD kommer i ulike grader som mange andre lidelser/sykdommer.

Anonymkode: 9206e...379

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Problemet var seriøst? Dette barnet er en mobber og har ingenting med ADHD å gjøre. Min sønn har kraftig ADHD, men han har aldri vært slem eller mobbet noen av de andre barna. Han er tvert imot godt likt og veldig populær. Og han er ikke noe problembarn fordi han har en bokstav diagnose.

Anonymkode: 9206e...379

Jeg sa ikke at alle barn med ADHD automatisk er problematiske. Med problembarn mente jeg de som lager kvalm og mobber på skolene, uansett om de har diagnose eller ikke. Det finnes mange fine folk som har ADHD. Det er personligheten til gutten ts snakker om, ikke diagnosen, som er problemet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du reagerer på at barnet ditt blir mobbet men og omtale et annet barn som et ADHD barn det tenker du er helt greit?

Anonymkode: 9206e...379

Altså, barnet har adhd. Det ble lagt frem slik for å kunne forstå barnet og hvordan jeg som voksen kan være en ressurs i stedet for dømmende. Noen her tolker ting i verste mening.

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet var seriøst? Dette barnet er en mobber og har ingenting med ADHD å gjøre. Min sønn har kraftig ADHD, men han har aldri vært slem eller mobbet noen av de andre barna. Han er tvert imot godt likt og veldig populær. Og han er ikke noe problembarn fordi han har en bokstav diagnose.

Anonymkode: 9206e...379

Kanskje ikke, men barnet og foreldrene mener dette er årsaken til adferden til barnet. For meg som ts har det vært mange nyttige svar i denne tråden, spesielt fra foreldre som har barn med denne diagnosen selv. Jeg var selv i dialog med skolen i dag hvor de har kommet med fine tiltak som skal testes ut over en periode. Flere her tolker meg som dømmende, men jeg ønsker kun at disse små barna skal ha en trygg og fin dag på skolen og sfo. Også dette barnet mitt barn er redd for. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje ikke, men barnet og foreldrene mener dette er årsaken til adferden til barnet. For meg som ts har det vært mange nyttige svar i denne tråden, spesielt fra foreldre som har barn med denne diagnosen selv. Jeg var selv i dialog med skolen i dag hvor de har kommet med fine tiltak som skal testes ut over en periode. Flere her tolker meg som dømmende, men jeg ønsker kun at disse små barna skal ha en trygg og fin dag på skolen og sfo. Også dette barnet mitt barn er redd for. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

Men man omtaler uansett ikke et barn på den måten.

Anonymkode: 9206e...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men man omtaler uansett ikke et barn på den måten.

Anonymkode: 9206e...379

Det var en betegnelse. Men jeg skjønner du skal snakke meg ned pga det. Du kan jo være mammaen til det barnet som blir mobbet, kanskje du hadde sett annerledes på det da. Jeg har bare god erfaring med barn som har denne diagnosen. Men her har ikke skolen gjort nok. Det er problemet. Og etter snart ett år med daglige bitemerker, lugging, slåing og trusler har jeg fått nok. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du reagerer på at barnet ditt blir mobbet men og omtale et annet barn som et ADHD barn det tenker du er helt greit?

Anonymkode: 9206e...379

Hva skal du kalle barnet da? Mobberen? Ungen som er slem? Ungen som terroriserer alle rundt seg? Hvordan tenker du at hun skal greie å skildre denne gutten?

Jeg er bare nysgjerrig. 

Ellers har jeg en unge med ADHD, og jeg tenker at det skal være grenser for oppførsel, som er helt lik for mine barn, enten de har ADHD eller ei. Det er ikke slik at jeg tillater at noen slår, mobber osv. Så krever et slikt barn 5 ganger mer enn normale barn. Gjerne 10 ganger mer, og det er mye som må jobbes med og som må finnes en god måte å "utagere" osv. ...Men ja. Det gjør meg skikkelig forbanna å lese at et barn får lov til å bite og terrorisere andre barn. DET burde de har lært ungen av med per nå, ADHD eller ei. 

Anonymkode: 0a71b...def

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barnet har rett på en egen voksen, foreldre har rett på pleiepenger så barnet ikke trenger å være på sfo i mange timer hver dag, foreldrene har og rett på å få grunnstønaden til mer klær(de slites fortere ut)

Mitt barn klarer ikke store grupper, er ekstremt impulsiv, dessverre kan barnet reagere fysisk, andre barn kan elske å terge barnet mitt, mitt barn er veldig følsom og har vært syndebukken siden han var 3-4 år😢 tror det gjør at du alltid en anspent og klar til å forsvare deg selv.

men jeg har dessverre blitt møtt med fordommer om den jævla adhd ungen

Anonymkode: 7768f...da9

Nei, barnet har ikke rett på egen voksen med mindre det har sterk funksjonshemming. I mine 15 år som lærer har kun multihandikappede og tungautister fått disse ressursene. Skolen KAN gi, hvis de har råd, men får ikke penger til å dekke det. Adhd er ikke en diagnose som utløser ressurser. Slutt å spre feilinformasjon. 

Anonymkode: ea0cb...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var en betegnelse. Men jeg skjønner du skal snakke meg ned pga det. Du kan jo være mammaen til det barnet som blir mobbet, kanskje du hadde sett annerledes på det da. Jeg har bare god erfaring med barn som har denne diagnosen. Men her har ikke skolen gjort nok. Det er problemet. Og etter snart ett år med daglige bitemerker, lugging, slåing og trusler har jeg fått nok. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

Så det å korrigere en omtale av et barn som ikke er OK er å snakke ned? Og nei jeg ville aldri omtalt barn med eller uten diagnose for problembarn. Og det er jo ikke rart at barn begynner å mobbe og tidligere når foreldrene deres snakker nedlatende om andre barn.

Anonymkode: 9206e...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skal du kalle barnet da? Mobberen? Ungen som er slem? Ungen som terroriserer alle rundt seg? Hvordan tenker du at hun skal greie å skildre denne gutten?

Jeg er bare nysgjerrig. 

Ellers har jeg en unge med ADHD, og jeg tenker at det skal være grenser for oppførsel, som er helt lik for mine barn, enten de har ADHD eller ei. Det er ikke slik at jeg tillater at noen slår, mobber osv. Så krever et slikt barn 5 ganger mer enn normale barn. Gjerne 10 ganger mer, og det er mye som må jobbes med og som må finnes en god måte å "utagere" osv. ...Men ja. Det gjør meg skikkelig forbanna å lese at et barn får lov til å bite og terrorisere andre barn. DET burde de har lært ungen av med per nå, ADHD eller ei. 

Anonymkode: 0a71b...def

Mobber er konkret ja

Anonymkode: 9206e...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så det å korrigere en omtale av et barn som ikke er OK er å snakke ned? Og nei jeg ville aldri omtalt barn med eller uten diagnose for problembarn. Og det er jo ikke rart at barn begynner å mobbe og tidligere når foreldrene deres snakker nedlatende om andre barn.

Anonymkode: 9206e...379

Herlighet! Nei, jeg synes ikke det er bedre å kalle barnet mobber, enn diagnosen barnet har. Jeg snakker aldeles ikke nedlatende om dette barnet hjemme, men prøver igjennom forumet å finne en god måte hvor JEG kan bidra mer for at MITT barn skal ha det bedre på skolen. Barnet har en diagnose og utagerer. Når barnet ikke er på skolen, men vi møtes i parken går det som regel greit. For meg kan det virke som at barnet blir overstimulert av stor gruppe og utagerer på mitt barn. Barnet har ett godt hjerte, men sliter med å vise det da hverdagen blir overveldende. Men dette er vel galt det å? Jeg sier det igjen, noen tolker ting i verste mening og ser ikke hva jeg EGENTLIG skriver🙄

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innhold,spekulasjon,avsporinger, samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (På 12.5.2024 den 21.19):

Før ville barnet som ødela og mobbet de andre bli luket ut.

Eh hva? Nei.... Det var vel snarere motsatt, skolestab var stort sett blinde for det mobberen foretok seg (spesielt dersom vedkommende var barn av noen framtrendende i bygda, ordfører, lensmann el l), men tok alltid affære når et av ofrene en sjelden gang forsvarte deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 10.16):

Vi hadde en lignende situasjon. Bortsett fra at barnet ikke hadde adhd men oppførte seg forferdelig bare fordi det fikk lov! Ingen gjorde noe, ingen fulgte med denne gutten . Barnet mitt ble mobbet , slått , sparket og gjort narr av HVER dag!  Til slutt  informerte jeg skolen kort om at fra nå av blir jeg med barnet på skolen. Ferdig snakka. Etterhvert ble det stopp! Gutten trengte grenser og veiledning i friminuttene!  Men det blir vel noe annet dette her da sikkert . 

Anonymkode: 4d982...c1b

Hva gjorde du når gutten prøvde seg? Har man som forelder mer "lov" til å gripe inn enn lærerne?

Anonymkode: 65e3c...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...