Gå til innhold

Barn med adhd, hva må vi finne oss i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

På trinnet til mitt yngste barn er det ett barn med kraftig adhd, dette barnet er også ett av barna som mobbet andre.

Vi har selv vært i dialog med skolen angående dette barnet, da vedkommende er fryktelig slem mot mitt barn og barnets venner. Det er snakk om vold, trusler og episoder hvor dette barnet har stjålet matpakkene til de andre barna. Jeg har begynt å se meg lei på dette barnet, som helt klart burde hatt en assistent på seg. Barnet mitt og barnets venner vil ikke lenger på skolen og føler seg ikke trygge.

Svaret vi får fra skolen er «de er ikke de eneste som blir mobbet» Må vi bare finne oss i dette? Jeg selv har ikke vært i møte angående akkurat dette barnet, men det har vært veldig mange episoder rundt mitt barn dette skoleåret. De fleste sakene synes jeg lærer og avdelingsleder har løst fint, men denne saken er håpløs!

Jeg skjønner at dette barnet har en sykdom, men barnet trenger hjelp! Mye hjelp! Skal vi bare godta at skolen ikke mestrer dette barnet?

 

Jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger. Gjerne fra foreldre med barn som har denne diagnosen. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei!

På trinnet til mitt yngste barn er det ett barn med kraftig adhd, dette barnet er også ett av barna som mobbet andre.

Vi har selv vært i dialog med skolen angående dette barnet, da vedkommende er fryktelig slem mot mitt barn og barnets venner. Det er snakk om vold, trusler og episoder hvor dette barnet har stjålet matpakkene til de andre barna. Jeg har begynt å se meg lei på dette barnet, som helt klart burde hatt en assistent på seg. Barnet mitt og barnets venner vil ikke lenger på skolen og føler seg ikke trygge.

Svaret vi får fra skolen er «de er ikke de eneste som blir mobbet» Må vi bare finne oss i dette? Jeg selv har ikke vært i møte angående akkurat dette barnet, men det har vært veldig mange episoder rundt mitt barn dette skoleåret. De fleste sakene synes jeg lærer og avdelingsleder har løst fint, men denne saken er håpløs!

Jeg skjønner at dette barnet har en sykdom, men barnet trenger hjelp! Mye hjelp! Skal vi bare godta at skolen ikke mestrer dette barnet?

 

Jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger. Gjerne fra foreldre med barn som har denne diagnosen. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

Jeg har et barn med kraftig ADHD.

Ingenting av det du beskriver er noe dere skal finne dere i. Barn med ADHD trenger ofte mer voksenstøtte enn gjennomsnittet i innlæring av sosiale koder, følelsesregulering og impulskontroll. En slik diagnose skal være en nøkkel for å få tilgang til ressurser, ikke en unnskyldning for å oppføre seg som en dritt.

Anonymkode: 461bc...a48

  • Liker 24
  • Hjerte 6
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så forbanna trist hvordan slike problembarn har fritt leide i dagens skolesystem. Og så drar de ned miljøet for resten av elever og lærere som prøver å ha en produktiv hverdag. Det ser ut til at det bare blir verre og verre. Har hørt at de internasjonale skolene er langt bedre på å håndtere slike situasjoner. Dessverre er de ikke billige.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har et barn med kraftig ADHD.

Ingenting av det du beskriver er noe dere skal finne dere i. Barn med ADHD trenger ofte mer voksenstøtte enn gjennomsnittet i innlæring av sosiale koder, følelsesregulering og impulskontroll. En slik diagnose skal være en nøkkel for å få tilgang til ressurser, ikke en unnskyldning for å oppføre seg som en dritt.

Anonymkode: 461bc...a48

Hva kan jeg som mamma kreve fra skolen?  Det er psykisk krevende å sende barnet sitt avgårde, vel vitende om at h*n ikke har det bra. Vel vitende at vennene h*nnes ikke har det bra. Det begynner å tære på hvor både jeg og barnet sliter alvorlig med søvn nå.

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ditt mobbes på skolen er det smarteste å bytte skole eller at barnet lærer seg Judo.

Om mobberen har ADHD er ikke relevant, og det løser ingenting å fokusere på det.

Anonymkode: fe798...bb8

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (2 minutter siden):

Det er så forbanna trist hvordan slike problembarn har fritt leide i dagens skolesystem. Og så drar de ned miljøet for resten av elever og lærere som prøver å ha en produktiv hverdag. Det ser ut til at det bare blir verre og verre. Har hørt at de internasjonale skolene er langt bedre på å håndtere slike situasjoner. Dessverre er de ikke billige.

Jeg synes det er trist hvis ett barn som ødelegger skal få bli, mens de som det ødelegges for må bytte skole. Om vårt barn skulle byttet til en slik skole hadde det vært langt utenfor vårt nabolag

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis barnet ditt mobbes på skolen er det smarteste å bytte skole eller at barnet lærer seg Judo.

Om mobberen har ADHD er ikke relevant, og det løser ingenting å fokusere på det.

Anonymkode: fe798...bb8

Barnet ønsker ikke å bytte skole, dette er noe vi snakket om i høst da det ble opprettet 4 9A saker i barnets favør. Barnet har sine beste venner ved denne skolen og synes det er veldig vanskelig å bli kjent med nye barn. Det er mer rett at barnet som mobber bør flyttes. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg synes det er trist hvis ett barn som ødelegger skal få bli, mens de som det ødelegges for må bytte skole. Om vårt barn skulle byttet til en slik skole hadde det vært langt utenfor vårt nabolag

Anonymkode: 5c0d5...92e

Det er ikke slik det burde være. Før ville barnet som ødela og mobbet de andre bli luket ut. Det eneste håper er at foreldrene til barnet involverer seg mer, men jeg fryktet at de fornekter mobbingen eller/og ikke evner å følge opp barnet slik de burde. Det er så altfor mange der ute som er foreldre, men ikke burde være det. Og det får store konsekvenser.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!

På trinnet til mitt yngste barn er det ett barn med kraftig adhd, dette barnet er også ett av barna som mobbet andre.

Vi har selv vært i dialog med skolen angående dette barnet, da vedkommende er fryktelig slem mot mitt barn og barnets venner. Det er snakk om vold, trusler og episoder hvor dette barnet har stjålet matpakkene til de andre barna. Jeg har begynt å se meg lei på dette barnet, som helt klart burde hatt en assistent på seg. Barnet mitt og barnets venner vil ikke lenger på skolen og føler seg ikke trygge.

Svaret vi får fra skolen er «de er ikke de eneste som blir mobbet» Må vi bare finne oss i dette? Jeg selv har ikke vært i møte angående akkurat dette barnet, men det har vært veldig mange episoder rundt mitt barn dette skoleåret. De fleste sakene synes jeg lærer og avdelingsleder har løst fint, men denne saken er håpløs!

Jeg skjønner at dette barnet har en sykdom, men barnet trenger hjelp! Mye hjelp! Skal vi bare godta at skolen ikke mestrer dette barnet?

 

Jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger. Gjerne fra foreldre med barn som har denne diagnosen. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

"De er ikke de eneste som blir mobbet" - nei vel, så da har de flere saker å ta tak i da? For INGEN barn skal bli mobbet. Herregud, dessverre er det udugelige ansatte på skolen deres.

Jeg har adhd. Mannen min har adhd. Så naturligvis har begge barna våre også adhd.

Barn med ADHD er kanskje de barna som mest av alt trenger faste rammer og å lære at handlinger har konsekvenser. De voksne på skolen deres svikter ikke bare deres barn, men også "problembarna" ved å tillate dette. 

Dere skal ikke finne dere i noe som helst av dette. Ingenting av det du beskriver er akseptabelt. Ingenting.

Anonymkode: 3ce6f...8dc

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (Akkurat nå):

Det er ikke slik det burde være. Før ville barnet som ødela og mobbet de andre bli luket ut. Det eneste håper er at foreldrene til barnet involverer seg mer, men jeg fryktet at de fornekter mobbingen eller/og ikke evner å følge opp barnet slik de burde. Det er så altfor mange der ute som er foreldre, men ikke burde være det. Og det får store konsekvenser.

Det inntrykket jeg sitter med er akkurat det du siterer her. Jeg kjenner ikke moren til dette barnet, men har observert at dette barnet får viljen sin når vi treffes i parken feks. Får ikke barnet det blir barnet hysterisk. Jeg er nok den slemme mammaen som har unngått playdates med dette barnet. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal være redd og gå på tærne hjemme i sitt eget hus. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"De er ikke de eneste som blir mobbet" - nei vel, så da har de flere saker å ta tak i da? For INGEN barn skal bli mobbet. Herregud, dessverre er det udugelige ansatte på skolen deres.

Jeg har adhd. Mannen min har adhd. Så naturligvis har begge barna våre også adhd.

Barn med ADHD er kanskje de barna som mest av alt trenger faste rammer og å lære at handlinger har konsekvenser. De voksne på skolen deres svikter ikke bare deres barn, men også "problembarna" ved å tillate dette. 

Dere skal ikke finne dere i noe som helst av dette. Ingenting av det du beskriver er akseptabelt. Ingenting.

Anonymkode: 3ce6f...8dc

Møte med skolen neste da? Mitt barn og de gode vennene barnet mitt har går ikke i samme klasse, de to siste går i samme klasse som dette adhd barnet. En foresatt ønsker å flytte sitt barn ut av denne klassen, men får ikke. Er det statsforvalteren neste?

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har prøvd å spille ADHD-kortet, både hjemme og på skolen, men det blir kraftig slått ned på. Jeg har fortalt han nøyaktig hvor skapet skal stå: ADHD er INGEN unnskyldning for dårlig oppførsel. Det ADHD betyr er at han må jobbe dobbelt så hardt for å gå til ting som andre tar for gitt. At det er hans ansvar å sitte stille selv om noe er kjedelig, at han har ansvar for seg selv og sine egne handlinger. Alle handlinger har konsenkvenser: gode valg fører til positive konsekvenser mens dårlige valg fører til kjipe konsekvenser.

Vi snakker mye om dette, han er enda nokså liten så dette må nok gjentas i det uendelige fremover.  

Anonymkode: 73a23...b3d

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Møte med skolen neste da? Mitt barn og de gode vennene barnet mitt har går ikke i samme klasse, de to siste går i samme klasse som dette adhd barnet. En foresatt ønsker å flytte sitt barn ut av denne klassen, men får ikke. Er det statsforvalteren neste?

Anonymkode: 5c0d5...92e

Ja, både for egne barn, men også for det stakkars "problembarnet" som helt klart ikke får hjelpen det trenger - definitivt statsforvalteren neste. Jeg håper virkelig det stakkars barnet kan få hjelpen det trenger, så det ikke går utover andre lengre.. 

Anonymkode: 3ce6f...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønn har prøvd å spille ADHD-kortet, både hjemme og på skolen, men det blir kraftig slått ned på. Jeg har fortalt han nøyaktig hvor skapet skal stå: ADHD er INGEN unnskyldning for dårlig oppførsel. Det ADHD betyr er at han må jobbe dobbelt så hardt for å gå til ting som andre tar for gitt. At det er hans ansvar å sitte stille selv om noe er kjedelig, at han har ansvar for seg selv og sine egne handlinger. Alle handlinger har konsenkvenser: gode valg fører til positive konsekvenser mens dårlige valg fører til kjipe konsekvenser.

Vi snakker mye om dette, han er enda nokså liten så dette må nok gjentas i det uendelige fremover.  

Anonymkode: 73a23...b3d

Disse barna er små, de er førsteklassinger. Veldig forståelig at barnet vil trenge påminnelser, det trenger mine også som ikke har slike utfordringer. Jeg vil så gjerne for barnets skyld at ting skal fungere, men barnet trenger desperat en assistent. 

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, både for egne barn, men også for det stakkars "problembarnet" som helt klart ikke får hjelpen det trenger - definitivt statsforvalteren neste. Jeg håper virkelig det stakkars barnet kan få hjelpen det trenger, så det ikke går utover andre lengre.. 

Anonymkode: 3ce6f...8dc

Da skal jeg ta en telefon i morgen. Dette går ikke lenger. Fryktelig trist at 6 åringer skal grue seg til skolen

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min sønn har prøvd å spille ADHD-kortet, både hjemme og på skolen, men det blir kraftig slått ned på. Jeg har fortalt han nøyaktig hvor skapet skal stå: ADHD er INGEN unnskyldning for dårlig oppførsel. Det ADHD betyr er at han må jobbe dobbelt så hardt for å gå til ting som andre tar for gitt. At det er hans ansvar å sitte stille selv om noe er kjedelig, at han har ansvar for seg selv og sine egne handlinger. Alle handlinger har konsenkvenser: gode valg fører til positive konsekvenser mens dårlige valg fører til kjipe konsekvenser.

Vi snakker mye om dette, han er enda nokså liten så dette må nok gjentas i det uendelige fremover.  

Anonymkode: 73a23...b3d

Jeg vil bare påpeke at på grunn av måten vi er skrudd sammen på, rent kjemisk i hjernen, så kan det faktisk øke læringen til ditt barn, dersom det får være i bevegelse. 

Egne barn her får for eksempel løpe en runde rundt skolebygget mellom 1 og 2 time, siden dagens to første timer er en dobbeltime. Også har de mulighet til å stå ved pulten, fremfor å sitte. Pulten er så høy at de kan stå, men stolen (med fotbrett) kan også heves så de kan sitte greit ved pulten. 

Disse tiltakene har hatt svært stor betydning for mine barns skolehverdager i alle fall. 

Selv var jeg der at jeg falt av undervisningen når jeg måtte konsentrere meg om å ikke vippe med føttene, og å sitte stille, og som et resultat ikke fikk med meg noe av det som ble sagt... At jeg til slutt gikk ut med toppkarakterer fra både ungdomsskolen og videregående skyldes ene og alene at jeg etterhvert fikk lærere som lot meg fikle og tegne mens de snakket.. 

Forøvrig er jeg helt enig i at ADHD er ingen unnskyldning for dårlig oppførsel. :)

Anonymkode: 3ce6f...8dc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det må opprettes mobbesak. Dette er faktisk lovregulert, paragraf 9 A i opplæringsloven.

Du skal ikke finne deg i dette i det hele tatt.

Anonymkode: 8aed7...5cb

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva kan jeg som mamma kreve fra skolen?  Det er psykisk krevende å sende barnet sitt avgårde, vel vitende om at h*n ikke har det bra. Vel vitende at vennene h*nnes ikke har det bra. Det begynner å tære på hvor både jeg og barnet sliter alvorlig med søvn nå.

Anonymkode: 5c0d5...92e

9A-sak. Alle barn har rett til et godt skolemiljø, ditt barn har ikke det pr nå, da må skolen gjøre tiltak som sikrer et godt miljø. Jeg har ikke gått den runden selv, men slik jeg forstår det da har skolen kort tid på seg til å sette inn tiltak og du kan melde videre til statsforvaltneren dersom skolen ikke gjør jobben sin.

Anonymkode: 461bc...a48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det må opprettes mobbesak. Dette er faktisk lovregulert, paragraf 9 A i opplæringsloven.

Du skal ikke finne deg i dette i det hele tatt.

Anonymkode: 8aed7...5cb

Det er gjort, men problemet er at tiltakene ikke har noen effekt. Barnet sliter veldig med sykdommen sin, og har ett ekstremt temperament. Så fort noe butter mot barnet er det trusler og vold. Barnet trenger en voksen person med seg som kan veilede og holde litt igjen. Og gjøre skolehverdagen til de andre barna trygg og god.  

Anonymkode: 5c0d5...92e

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (1 time siden):

Det er så forbanna trist hvordan slike problembarn har fritt leide i dagens skolesystem. Og så drar de ned miljøet for resten av elever og lærere som prøver å ha en produktiv hverdag. Det ser ut til at det bare blir verre og verre. Har hørt at de internasjonale skolene er langt bedre på å håndtere slike situasjoner. Dessverre er de ikke billige.

Det er forbanna trist hvordan de blir dømt også og utestenges av andre foreldre

Anonymkode: f6618...578

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...