Gå til innhold

MÅ man ta blodprøve på første kontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar dette anonymt da det sikkert er et dumt spørsmål😅 Jeg har to friske, fine barn og vi tenker å starte prøving på nummer tre i sommer. Jeg har helt ekstrem skrekk for blodprøver (av typen jeg kaster opp og/eller besvimer), som jo er litt komisk mtp. at jeg har gjennomgått to fødsler som for de fleste oppleves hundre ganger verre. Spørsmålet mitt er da, er det noen av dere som ikke har tatt blodprøve på første svangerskapskontroll? Jeg har jo fått barn for ikke så lenge siden, vet derfor hvilken blodtype jeg har og at prøvene mine har vært helt fine tidligere, og såvidt jeg vet så tester de ikke noen form for sykdom hos barnet - det er kun mors helse som sjekkes (i verste fall har jeg kanskje litt blodmangel etter forrige svangerskap)?Jeg tørr ikke å ringe legekontoret da jeg er redd de vil synes jeg er patetisk😅 men gruer meg helt forferdelig til denne blodprøven og det ødelegger liksom litt av gleden ved prøvingen🙈

Anonymkode: 954a7...da7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På heimesidene til FHI står det at du "tilbod" om å måle blodttryk, levere urinprøve, samt blodprøve som testar for sjukdommar + jernlagre og blodtype. 

Viss du er over 35 år vil du seinare få tilbod om NIPT-test og truleg bli bedt om å ta glukosebelastningstest i andre trimester. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at du blir tvunget hvis du sier nei, men det er jo veldig dumt for din del og barnets del om du takker nei. Kanskje du heller bør bestille deg psykologtime for å få hjelp til å overvinne frykten i stedet for å prøve å unngå det som er vanskelig.

Anonymkode: 0ac6a...6c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke sånn at du blir tvunget hvis du sier nei, men det er jo veldig dumt for din del og barnets del om du takker nei. Kanskje du heller bør bestille deg psykologtime for å få hjelp til å overvinne frykten i stedet for å prøve å unngå det som er vanskelig.

Anonymkode: 0ac6a...6c7

Ts her! Hva mener du med barnet sin del, de tester vel ikke noe hos barnet så tidlig? :)  Har faktisk vurdert psykolog men usikker på om de klarer å kurere dette tilfelle her, dessverre😂

Mandagsunge skrev (38 minutter siden):

På heimesidene til FHI står det at du "tilbod" om å måle blodttryk, levere urinprøve, samt blodprøve som testar for sjukdommar + jernlagre og blodtype. 

Viss du er over 35 år vil du seinare få tilbod om NIPT-test og truleg bli bedt om å ta glukosebelastningstest i andre trimester. 

Takk! Kanskje jeg skal ringe legesenteret og høre med dem likevel😅

Anonymkode: 954a7...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig fjollete. Man tar seg sammen som voksen.

Anonymkode: f8195...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er langt ifra den eneste som blir dårlig av å ta blodprøver. Vi har flere innom daglig. Be om å få ligge, så går det forhåpentligvis bedre.

Du må ta de serologiprøvene. Om du kommer til sykehuset uten de, blir du behandlet som smittet. Blir ekstra mye jobb for de på føden og ikke minst dere.

 

Anonymkode: d774c...6bb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen kan tvinge deg, men hvorfor droppe det? Det er ett stikk - som gir masse informasjon som er nyttig for mange andre enn deg. 

Anonymkode: 07f81...6cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det likt som deg, men måtte ta allikevel. Gav beskjed på forhånd at jeg pleier å bli dårlig, og det tok de godt hensyn til. Faktisk første gang på mange blodprøver siden jeg ikke besvimte!   
Blodprøvene måtte tas etter uke 12 pga noen antistoffer som begynte å produseres da? 
 

jeg var veldig inne på tanken å droppe et barn til for å slippe blodprøven, men fant ut med meg selv at blodprøven er bare snakk om et halvt minutt av hele greiene. Og resultatet til slutt er så mye mer verdt det. Tåler en besvimelse eller oppkast for å få et til barn til slutt. 
 

lykke til! Og bare tenk at det er ubehagelig, men du overlever helt garantert

Anonymkode: 935d8...211

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er langt ifra den eneste som blir dårlig av å ta blodprøver. Vi har flere innom daglig. Be om å få ligge, så går det forhåpentligvis bedre.

Du må ta de serologiprøvene. Om du kommer til sykehuset uten de, blir du behandlet som smittet. Blir ekstra mye jobb for de på føden og ikke minst dere.

 

Anonymkode: d774c...6bb

Takk for konstruktivt svar! 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har det likt som deg, men måtte ta allikevel. Gav beskjed på forhånd at jeg pleier å bli dårlig, og det tok de godt hensyn til. Faktisk første gang på mange blodprøver siden jeg ikke besvimte!   
Blodprøvene måtte tas etter uke 12 pga noen antistoffer som begynte å produseres da? 
 

jeg var veldig inne på tanken å droppe et barn til for å slippe blodprøven, men fant ut med meg selv at blodprøven er bare snakk om et halvt minutt av hele greiene. Og resultatet til slutt er så mye mer verdt det. Tåler en besvimelse eller oppkast for å få et til barn til slutt. 
 

lykke til! Og bare tenk at det er ubehagelig, men du overlever helt garantert

Anonymkode: 935d8...211

Godt å høre at vi er flere😅 jeg kan godt forstå at noen velger å ikke få barn pga. blodprøver og alt som følger med! Hjelper ikke å høre at en må ta seg sammen, de har åpenbart ikke peiling🙈 og ja, heldigvis overlever man😂🥰

Anonymkode: 954a7...da7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts her! Hva mener du med barnet sin del, de tester vel ikke noe hos barnet så tidlig? :)  Har faktisk vurdert psykolog men usikker på om de klarer å kurere dette tilfelle her, dessverre😂

Takk! Kanskje jeg skal ringe legesenteret og høre med dem likevel😅

Anonymkode: 954a7...da7

Din helse påvirker barnets helse. Du undervurderer nok effekten av terapi. 

Anonymkode: 0ac6a...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sprøyteskrekk og ved første barnet fikk jeg beskjed om at hadde rhesus - blodtype. Det betydde hyppigere blodprøver, til min store skrekk. Men, de hyppige blodprøvene gjorde at jeg gikk fra å besvime til å bli svimmel/kvalm til å tåle det helt greit. Eksponeringsterapi rett og slett! Ved å utsette blodprøven bekrefter du redselen i hodet ditt og skrekken/angsten blir bare større og sterkere. Snakk med psykolog om du har mulighet til det og be om hjelp på fastlegekontoret. Det er mulig å få redusert sprøyteskrekken!

Anonymkode: 18835...026

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er teknisk sett ingenting de kan tvinge deg til, de vil heller ikke kalle deg sånne ting til ansiktet ditt heller om du går til proffe folk. Hadde selv flere år med sprøyteskrekk og jeg ble alltid tatt veldig godt i mot når jeg var ærlig om det. Brukte en gang over 20 min på å prøve å sette en sprøyte da jeg hele tiden spratt opp ukontrollert av stolen (kroppen min bare nekta plent), selv da ble jeg tatt godt vare på. Gått igjennom så mange sprøyter i ettertid, så ble kvitt frykten heldigvis til slutt, men blir fortsatt spurt om jeg er redd eller noe så de kan passe litt bedre på meg. 

Ville jo tatt disse prøvene da, for barnet sin skyld.

Anonymkode: 4c59b...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøyter er ikke farlige.

Anonymkode: 2fe51...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke på første. Men på mitt sykehus blir du behandlet som smittsom om du ikke har prøvene i orden til fødsel iallfall 

Anonymkode: 94bb6...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du må ikke på første. Men på mitt sykehus blir du behandlet som smittsom om du ikke har prøvene i orden til fødsel iallfall 

Anonymkode: 94bb6...ad3

Jeg har vel i 3 svangerskap bare engang tatt prøvene ved første kontroll 

Anonymkode: 94bb6...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...