Gå til innhold

Hvorfor trenger blodbankene blod?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange med sjeldne blodtyper som AB og B som sier de ikke skjønner poenget med å gi blod, for det er ikke mange av befolkningen som har blodtype AB eller B. Hvis vi i blodbankene hadde tenkt slik, hadde vi bare tatt inn blodgivere med blodtype O, for det kan alle få. Utfordringen da er at vi raskt ville tømt lageret. Det er veldig mange med blodtype A, så da tar vi inn blodgivere med blodtype A. Både blodtype A og AB, kan få A. Med kun blodtype O og A, må blodtype B få O. Også her ville vi fått trøbbel med beholdningen, så vi tar inn både B og AB-givere for å spre belastningen på de forskjellige blodtypene.

Men, så har det seg slik at vi ikke bare tar hensyn til A, B, O og AB. Vi må tenke på andre viktige blodtyper. Det finnes en del pasienter som har irregulære antistoffer. Irregulære antistoffer er antistoffer vi normalt sett ikke skal ha i blodet vårt. Disse kan dannes naturlig, auto, ved transfusjon, svangerskap eller transplantasjon. 

Så, la oss ta antigenet M. På samme måte som blodtype A gir deg antigen A på de røde blodcellene, gir antigenet M antigen M på de røde blodcellene dine. Dersom en pasient har antistoff mot antigen M (heretter anti-M), kan ikke denne pasienten få blod som har antigen M på sine røde blodceller (heretter M+). 78% av den norske befolkningen er M+. Det vil si at det kun er 22% som ikke har antigenet M på sine røde blodceller (heretter M-). Pasienten med anti-M kan derfor kun få blod som er M-. Av 10 givere, vil kun 1, statistisk sett være M-. 

Det er flere pasienter som har anti-M, og i mange tilfeller trenger pasientene flere enn én pose blod. Ved å være blodgiver, selv om du har en sjelden blodtype som få vil få bruk for, så kan nettopp ditt blod være det blodet pasienten trenger. Det finnes mange antigener (og dermed også antistoffer), og minst 28 er klinisk viktige - det vil si at de (antistoffene) kan gi transfusjonsreaksjoner eller skade et foster dersom den gravide har antistoffet. 

Så, gi blod selv om du ikke tror det vil hjelpe. 

Anonymkode: 0b2d6...8e3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blodtype 0, men blir avvist. Er på aap pga angst, så jeg er ikke kvalifisert, jeg må vente til jeg er arbeidsdyktig.

Anonymkode: 725b5...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har blodtype 0, men blir avvist. Er på aap pga angst, så jeg er ikke kvalifisert, jeg må vente til jeg er arbeidsdyktig.

Anonymkode: 725b5...6e6

Er ikke blodet ditt arbeidsdyktig?

Anonymkode: 9bad0...c91

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har blodtype 0, men blir avvist. Er på aap pga angst, så jeg er ikke kvalifisert, jeg må vente til jeg er arbeidsdyktig.

Anonymkode: 725b5...6e6

Har gitt blod i mange år, aldri blitt spurt om jobben min, eller om stønad fra NAV. da er det i såfall medisiner eller vekt som gjør at du ikke får gi. 

Anonymkode: e1b28...d85

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo nevne plasma også. Her er de med blodtype AB uunnværlige. Alle kan motta AB-plasma. 

Anonymkode: f8612...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bli spurt om å gi blodplasma i aferese. Jeg har forstått det slik at plasma blir brukt til å lage medisiner for blødere, og til brannskadde. Så plasmaet blir sendt ut av landet, og så får vi medisiner for blødere tilbake.

Jeg liker bedre å gi plasma enn fullblod (men gir whatever de vil ha den dagen, altså). Kan bli litt anpusten etter å ha gitt fullblod, og tung i beina ved trening. Å gi plasma tar lenger tid, men jeg slipper å bli tung i beina etterpå fordi jeg får beholde de røde blodcellene selv.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er ikke blodet ditt arbeidsdyktig?

Anonymkode: 9bad0...c91

 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har gitt blod i mange år, aldri blitt spurt om jobben min, eller om stønad fra NAV. da er det i såfall medisiner eller vekt som gjør at du ikke får gi. 

Anonymkode: e1b28...d85

Jeg har blitt avvist tre ganger av blodbanken på ahus fordi jeg er på aap. Går ikke på medisiner, har bmi på rundt 22, ga blod mamge ganger før jeg ble syk. De sier helt tydelig "siden du er sykemeldt/aap så kan vi ikke sette opp time, du får si i fra når du er tilbake i jobb". Jeg prøvde ringe de for å få time når jeg begynte i arbeidspraksis, det var ikke godt nok fordi jeg fortsatt var definert arbeidsufør.

Anonymkode: 725b5...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du må jo nevne plasma også. Her er de med blodtype AB uunnværlige. Alle kan motta AB-plasma. 

Anonymkode: f8612...c0f

Ja, det har du helt rett i!

 

Hedda-78 skrev (20 minutter siden):

Jeg pleier å bli spurt om å gi blodplasma i aferese. Jeg har forstått det slik at plasma blir brukt til å lage medisiner for blødere, og til brannskadde. Så plasmaet blir sendt ut av landet, og så får vi medisiner for blødere tilbake.

Jeg liker bedre å gi plasma enn fullblod (men gir whatever de vil ha den dagen, altså). Kan bli litt anpusten etter å ha gitt fullblod, og tung i beina ved trening. Å gi plasma tar lenger tid, men jeg slipper å bli tung i beina etterpå fordi jeg får beholde de røde blodcellene selv.

Ja, plasma blir eksportert ut av landet til en fraksjoneringspartner. Her blandes plasma fra blodbanker i Norge og andre land sammen, før det virusinaktiveres og batches opp før det selges tilbake til blodbankene. Fra plasma hentes det også ut koagulasjonsfaktorer for å kunne gi bedre behandling til pasienter som blør. 

Anonymkode: 0b2d6...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Jeg har blitt avvist tre ganger av blodbanken på ahus fordi jeg er på aap. Går ikke på medisiner, har bmi på rundt 22, ga blod mamge ganger før jeg ble syk. De sier helt tydelig "siden du er sykemeldt/aap så kan vi ikke sette opp time, du får si i fra når du er tilbake i jobb". Jeg prøvde ringe de for å få time når jeg begynte i arbeidspraksis, det var ikke godt nok fordi jeg fortsatt var definert arbeidsufør.

Anonymkode: 725b5...6e6

Dummeste jeg har hørt. Det er ikke fordi du er sykemeldt/går på aap at du ikke får time. At du er arbeidsufør er ikke diskvalifiserende. Så her skal du bare ringe og bestille time. Det er nok andre grunner til at du ikke får lov å gi. 

Anonymkode: 0b2d6...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga mye blod før, er blodtype 0. Men etter jeg begynte på biologisk medisin for bekhterevs så får jeg ikke lov å gi lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har O, og ga litt blod for mange år siden. Kunne tenkt meg å gi igjen, men regner med å bli avvist fordi jeg nå går på adhd-medisin (amfetamin)... 

Anonymkode: 3b0bc...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mange med sjeldne blodtyper som AB og B som sier de ikke skjønner poenget med å gi blod, for det er ikke mange av befolkningen som har blodtype AB eller B. Hvis vi i blodbankene hadde tenkt slik, hadde vi bare tatt inn blodgivere med blodtype O, for det kan alle få. Utfordringen da er at vi raskt ville tømt lageret. Det er veldig mange med blodtype A, så da tar vi inn blodgivere med blodtype A. Både blodtype A og AB, kan få A. Med kun blodtype O og A, må blodtype B få O. Også her ville vi fått trøbbel med beholdningen, så vi tar inn både B og AB-givere for å spre belastningen på de forskjellige blodtypene.

Men, så har det seg slik at vi ikke bare tar hensyn til A, B, O og AB. Vi må tenke på andre viktige blodtyper. Det finnes en del pasienter som har irregulære antistoffer. Irregulære antistoffer er antistoffer vi normalt sett ikke skal ha i blodet vårt. Disse kan dannes naturlig, auto, ved transfusjon, svangerskap eller transplantasjon. 

Så, la oss ta antigenet M. På samme måte som blodtype A gir deg antigen A på de røde blodcellene, gir antigenet M antigen M på de røde blodcellene dine. Dersom en pasient har antistoff mot antigen M (heretter anti-M), kan ikke denne pasienten få blod som har antigen M på sine røde blodceller (heretter M+). 78% av den norske befolkningen er M+. Det vil si at det kun er 22% som ikke har antigenet M på sine røde blodceller (heretter M-). Pasienten med anti-M kan derfor kun få blod som er M-. Av 10 givere, vil kun 1, statistisk sett være M-. 

Det er flere pasienter som har anti-M, og i mange tilfeller trenger pasientene flere enn én pose blod. Ved å være blodgiver, selv om du har en sjelden blodtype som få vil få bruk for, så kan nettopp ditt blod være det blodet pasienten trenger. Det finnes mange antigener (og dermed også antistoffer), og minst 28 er klinisk viktige - det vil si at de (antistoffene) kan gi transfusjonsreaksjoner eller skade et foster dersom den gravide har antistoffet. 

Så, gi blod selv om du ikke tror det vil hjelpe. 

Anonymkode: 0b2d6...8e3

Jeg gav blod før, men jeg opplevde å bli ringt til så ofte at jeg tilslutt måtte si ifra at jeg ikke ville mer. Da jeg hadde oppstartsamtale fikk jeg vite at det var maks 1 gang i kvartalet, men de ringte mye mer enn det. Jeg har blodtype O minus så de trengte ofte blodet mitt, og jeg ble helt utslitt etter hver tapping. Opplevde det som et press at de ringte og ringte selvom de var hyggelige hver gang. Hadde de ikke presset på slik de gjorde hadde jeg fortsatt å gi blod. Så blodbanene bør og gå litt i seg selv, ikke bare stille krav til blodgiverne.

Anonymkode: af106...042

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har blodtype 0, men blir avvist. Er på aap pga angst, så jeg er ikke kvalifisert, jeg må vente til jeg er arbeidsdyktig.

Anonymkode: 725b5...6e6

Vil tro det er angstdiagnosen som gjør det, de lar deg ikke gi blod om du er i en dårlig fase av psykisk sykdom.

Anonymkode: af106...042

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke gi fordi de ikke godtar at man trenger tegnspråktolk her jeg bor. Vet om mange tegnsprpkelige rundt om i landet som ikke får gi. Håpløst.

Anonymkode: fc7ec...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt. Det er ikke fordi du er sykemeldt/går på aap at du ikke får time. At du er arbeidsufør er ikke diskvalifiserende. Så her skal du bare ringe og bestille time. Det er nok andre grunner til at du ikke får lov å gi. 

Anonymkode: 0b2d6...8e3

Hva skal jeg si? Dere lyver, jeg vil gi blod, gi meg en time! ?  🤷

Så lenge de sier rett ut at jeg ikke kan få time før jeg er tilbake i jobb, så føler jeg ikke jeg har noe argumentere med...

Anonymkode: 725b5...6e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får ikke gi fordi de ikke godtar at man trenger tegnspråktolk her jeg bor. Vet om mange tegnsprpkelige rundt om i landet som ikke får gi. Håpløst.

Anonymkode: fc7ec...78c

Kanskje det er tegnspråktolkene som ikke holder mål? Og som gjør at blodbanken ikke tør å åpne for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har blitt avvist før, nå hadde jeg sikkert fått lov, men gir ikke av prinsipp.

Når de slutter å avvise homofile og single skal jeg vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (7 timer siden):

Kanskje det er tegnspråktolkene som ikke holder mål? Og som gjør at blodbanken ikke tør å åpne for det?

Dette er ikke et enestående tilfelle dessverre. 

https://www.nrk.no/nordland/dove-nektes-a-gi-blod_-_-ikke-diskriminering_-fastslar_nemnd-1.14459067

Denne er noen år gammel. Etter denne posten, snakket jeg med noen bekjente av meg for å høre om det er noen endring. Det er det visst, men nettopp skjedd endring. Så det gar vært vanskelig lenge.

Anonymkode: fc7ec...78c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (13 minutter siden):

Jeg har blitt avvist før, nå hadde jeg sikkert fått lov, men gir ikke av prinsipp.

Når de slutter å avvise homofile og single skal jeg vurdere det.

Det kan hende at det er homofile og single som trenger blodet ditt …

Selv har jeg ikke kunnet gi blod. Da jeg var ung fordi jeg hadde for lav BMI (det ville ikke vært bra for meg). Nå pga medisiner jeg tar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er ikke et enestående tilfelle dessverre. 

https://www.nrk.no/nordland/dove-nektes-a-gi-blod_-_-ikke-diskriminering_-fastslar_nemnd-1.14459067

Denne er noen år gammel. Etter denne posten, snakket jeg med noen bekjente av meg for å høre om det er noen endring. Det er det visst, men nettopp skjedd endring. Så det gar vært vanskelig lenge.

Anonymkode: fc7ec...78c

Det som trengs er åpenbart helsepersonell som kan tegnspråk, som kan ta intervjuet i forkant. Da ville det ikke være behov for tolker som mellommenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...