Gå til innhold

Hvor mange av dere har VIRKELIG hatt bruk for både bokmål og nynorsk i livet deres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig i at barn og unge skal kunne lese og forstå begge språkformer. Men er det ikke på tide at de to skriftspråkene snart blir ett, slik intensjonen tross alt var? Hvorfor skal vi bruke så mye ressurser på å lære ungdommene våre to norske skriftspråk? 

Anonymkode: d6a4e...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nynorsk er vel strengt tatt aldri nødvendig, så lenge man kan bokmål. Men greit å forstå nynorsk, men det gjør selv barn, er da ikke sånn at det er veldig anderledes enn bokmål 

Anonymkode: fa805...606

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i en kommune med både nynorsk og bokmål. Må lese nynorsk i forsamlingen innimellom når jeg er på jobb i den «ytterste» delen av kommunen».

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte bruk for nynorskkunnskapene mine. Jobber i det offentlige. 

Anonymkode: 4a1cd...047

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåleputa skrev (Akkurat nå):

Jobber i en kommune med både nynorsk og bokmål. Må lese nynorsk i forsamlingen innimellom når jeg er på jobb i den «ytterste» delen av kommunen».

Det er fortsatt ikke slik at du har bruk for begge deler for å gjøre seg forstått. Man kunne fint ha brukt bare en av målformene. Alle hadde forstått hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i det offentlige og når noen skriver på nynorsk, så svarer vi på nynorsk. Så, ja, jeg har bruk for det. 
 

Men når det er sagt, jeg så helst at vi holdt oss til ett skriftspråk. Det tar masse ressurser og det virker unødvendig. 
 

Det hadde ikke gjort meg så mye om vi hadde valgt nynorsk. Det er på mange måter enklere og mer tydelig, uten så mange jåleord. 

Anonymkode: 468ee...7a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt bruk for nynorsk, det er så unødvendig. Syns alle bare skal gå over til bokmål, og la nynorsken dø ut. 

Anonymkode: 37f8f...9d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skrevet ett eneste nynorsk ord etter at jeg var ferdig med videregående. Lese det ville man jo forstått uansett. Av alle ting man lærer på skolen, så er det uten sidestykke det mest bortkastede. Det er helt utrolig at man i 2024 enda ikke har fjernet det fra lærerplanen. 

Anonymkode: 5ccdc...906

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben min krever at vi bruker nynorsk, og det synest jeg er helt greitt.

Anonymkode: 4fe4a...6b3

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber også i det offentlige og må innimellom både lese og skrive nynorsk

Anonymkode: e6257...218

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Har aldri hatt bruk for nynorsk, det er så unødvendig. Syns alle bare skal gå over til bokmål, og la nynorsken dø ut. 

Anonymkode: 37f8f...9d8

Hva om noen sa at bokmål var unødvendig, la oss alle gå over til det og la bokmål dø ut? 

Anonymkode: 0fb27...368

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva om noen sa at bokmål var unødvendig, la oss alle gå over til det og la bokmål dø ut? 

Anonymkode: 0fb27...368

Aldeles uaktuell problemstilling da de fleste av landets befolkning bruker bokmål. 
Det er absolutt bortkastet tid for de fleste å studere nynorsk i tillegg. Den tiden burde heller blitt brukt på nyttige fag som matematikk. Og i tillegg at det skal telle på vitnemålet og dra ned snittet er bare tull. Nei, tiden for nynorsk går forhåpentligvis mot slutten. 

Synes dere nynorsk aktivister i større og større grad fremstår som museumsvoktere. Og for et ego å ville påtvinge dette på en majoritet. Om noe burde vi heller lært samisk i de timene. Det hadde gitt langt mer mening.

Endret av Grevling
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hatt bruk for å skrive nynorsk de ti årene jeg har jobbet som konsulent/saksbehandler/veileder i det offentlige. Ekstremt få som har nynorsk som hovedmål i mitt hjemfylke.

Når det er sagt, har jeg ingenting mot nynorsk. Leser det like naturlig som bokmål.

Anonymkode: 84cc2...227

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil i dag hadde eg bruk for bokmål kvar gong eg skulle sende nokon pengar i Vipps. 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsunge skrev (1 time siden):

Inntil i dag hadde eg bruk for bokmål kvar gong eg skulle sende nokon pengar i Vipps. 

Var derfor jeg kom på det, i tillegg til at det vel er nynorskens dag?

Selv tenker jeg at vi burde bruke ressursene annerledes. Det brukes for mye ressurser (tid og penger) på å lære landets unge to norske skriftspråk. Det ene har rett over 10% brukere, det andre nesten 90%.

Ja, nynorsk er en kulturarv. Vi kunne veldig gjerne ha lært oss nynorsk alle sammen. For å få dette til måtte det ha blitt satset på nynorsk. For eksempel måtte det ha vært lett å finne god skjønnlitteratur. Ringenes Herre og Harry Potter ha blitt oversatt til nynorsk, ikke bokmål. Slik det er nå er en kvasiløsning. Elever på videregående stryker i hopetall i nynorsk på eksamen.

Hvorfor står «vi» så på krava for å lære to norske skriftspråk? Hvorfor står det så sterkt? Ja, vi var i union på DK. Men det begynner å bli noen år siden…

Anonymkode: d6a4e...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hver eneste dag både i jobb og privat. Fantastisk skriftmål å uttrykke seg på. 😍😍😍

Anonymkode: 0e263...9b9

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spynorsk er noe dritt, glad jeg hadde bokmål på skolen! 😁

Anonymkode: aba31...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge gjevnlig. 

Anonymkode: 4cf91...ddd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt behov for nynorsk etter at jeg gikk ut fra vgs for 25 år siden, selv om det er greit å forstå/kunne lese det. Jobber i privat næringsliv på Østlandet. 

Anonymkode: f3558...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...