Gå til innhold

Sjalue familiemedlemmer - hva hadde du gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har opplevd sjalue familiemedlemmer og kan komme med tips og råd?
 

Jeg kan feks ta et eksempel for å forklare litt mer om min situasjon.

 

Jeg har en søster som lenge trodde jeg kommer til å ende opp som aleine mor, uten utdannelse og karriere. Hun er mye eldre enn meg, og disse tingene begynte hun å si når jeg fikk meg min første ordentlige kjæreste. Denne søsteren er nå selv gravid med en mann som ikke vil at de skal bo sammen, som ikke hjelper til økonomisk eller mentalt og som ikke bryr seg om henne. Han ringer ikke, og dette forteller hun meg. Det ønske hun hadde for meg har kommet tilbake til henne. Til den dag idag ønsker hun meg ikke noe godt, men hun søker ofte kontakt i håp om at jeg kan gi tips på hvordan mannen hennes skal behandle henne bedre (jeg er fult klar over at slike tips ikke finnes, og enhver velger sin egen oppførsel). Det jeg sliter med er at jeg får sikkelig dårlig samvitet ovenfor henne, selv om hun ofte er spydig og slem. Og nå får jeg sikkelig vondt for det lille barnet, men samtidig så blir jeg dratt inn i dritten og negativiteten hennes. 

Anonymkode: 6f3b3...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun høres giftig ut.

Hadde redusert kontakten, kun til større familie sammenkomster, så får du ha henne på avstand til hun eventuelt endrer seg.

Bare være straight med henne, fortell at du ikke orker negativiteten og måten hun alltid skal trykke deg ned. Fortell at du ikke gidder mer, og at du ikke ønsker noe særlig kontakt så lenge hun oppfører seg slik.

Blir hun forbanna, vel da er det hennes valg. Da har hun iværtfall fått et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (46 minutter siden):

Hun høres giftig ut.

Hadde redusert kontakten, kun til større familie sammenkomster, så får du ha henne på avstand til hun eventuelt endrer seg.

Bare være straight med henne, fortell at du ikke orker negativiteten og måten hun alltid skal trykke deg ned. Fortell at du ikke gidder mer, og at du ikke ønsker noe særlig kontakt så lenge hun oppfører seg slik.

Blir hun forbanna, vel da er det hennes valg. Da har hun iværtfall fått et valg.

Vet at det er akkurat det jeg bør gjøre, men sliter i ettertid med å få føle dårlig samvittighet for henne og føle synd på henne. Det er det jeg sliter mest med

Anonymkode: 6f3b3...6de

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke ansvarlig for hva hun føler, hvilke valg hun tar og hvordan hun håndterer konsekvensene av handlingene sine. Hun må selv ta ansvar og faktisk ha lyst til å endre handlingsmønster, aller helst ved hjelp av profesjonelle eller nøytral veiledning hun oppsøker selv. IKKE VÆR EN "ENABLER" som det heter på engelsk. Ikke redd henne, ikke hjelp annet enn å henvise videre til instanser som kan hjelpe.

Det er det beste du kan gjøre. Det er hardt å stable seg på bena, men hvis man gjør det på eget initiativ så holder man seg stabil senere også. 

Anonymkode: 863b0...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...