Gå til innhold

Møte ekskona - når hun er irrasjonell?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har enkelte samarbeidsproblemer etter samlivsbrudd med barn.

Ekskona kommer med all verdens beskyldninger mot meg. Alvorlige og ikke alvorlige. Vi snakker mishandling, seksuelle overgrep, at barna ikke får mat og generelt at jeg er en veldig udugelig far. Dette er selvsagt undersøkt at flere instanser, og kort versjonen er at det ikke er noe som helst hold i disse beskyldningene fra eks kona.

Men så må vi jo samarbeide på et vis. Jeg får ofte råd fra fagpersoner om at jeg bør møte eks kona på det hun er urolig for. Men når jeg mener det er bare sprøyt, så er det faktisk ikke så lett. Og jeg har ikke lyst til å vise forståelse for at hun mener at jeg banker barna, når det ikke er sant og ingenting tyder på at jeg gjør det.

Nå skal jeg presisere at jeg tror ikke hun har klikka fullstendig, men hun er ikke helt seg selv etter dette bruddet. Det vil hun absolutt ikke innse selv, så det mest provoserende jeg kan si er at hun er litt ute av balanse. 

Hadde det ikke vært barn i bildet hadde jeg slettet og blokkerte henne fra livet mitt, men det går jo ikke. Hvordan kan jeg håndtere en ekskone som i hvert fall akkurat nå er helt irrasjonell.

Anonymkode: d5643...5bd

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye kommunikasjon har dere? Jeg tenker at kommunikasjonen bør være på det absolutte minimum. Snakk kun sammen om det som omhandler det praktiske vdr barna, og bestill en time på fvk slik at dere kan få pratet sammen. Der kan du si at dersom det er noe hun lurer på utover det praktiske med barna så kommer ikke du til å svare henne.

Anonymkode: 3a152...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Fvk. De blir litt forvirret når det kommer masse beskyldninger de ikke kan vite om stemmer.

Vi har noe kommunikasjon om praktiske ting. Men det jeg opplever er at hun blir mer utrygg (og irrasjonell) hvis vi kommuniserer mindre. Jeg har veldig behov for å trekke meg langt unna, men jeg frykter at det går utover hverdagen for barna.

 

Anonymkode: d5643...5bd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har vært på Fvk. De blir litt forvirret når det kommer masse beskyldninger de ikke kan vite om stemmer.

Vi har noe kommunikasjon om praktiske ting. Men det jeg opplever er at hun blir mer utrygg (og irrasjonell) hvis vi kommuniserer mindre. Jeg har veldig behov for å trekke meg langt unna, men jeg frykter at det går utover hverdagen for barna.

 

Anonymkode: d5643...5bd

Stikkordet her er nok at hun føler seg utrygg. 😅 usj, sorry. Føler med deg som må deale med ‘det der’. Hun blir kanskje satt ut av at du klarer å bevare roen og driver på sånn for å få deg til å klikke, og så gjør hun helomvending og skal bruke det for alt det er verdt. Slik kan hun gjenvinne makten. 
 

vet ikke da. Bare ser for meg at det er litt slik etter erfaring med den slags mennesker. 

Anonymkode: 49106...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ny partner allerede etter bruddet? Var bruddet forårsaket av at du var utro/fant deg en ny? Det kan være årsaken til at hun har så sterk hevnlyst og dikter opp ting om deg til barnevernet, hun søker hevn.

Anonymkode: 0b286...03d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

mishandling, seksuelle overgrep,

mot barna? Eller mot henne? 

Anonymkode: cfcf2...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommuniser skriftlig om barna. Ha minimalt med kontakt ellers. Klikker hun får hun bare gjøre det. Gå rettens vei for å få full omsorg for barna dine. 

Anonymkode: f7c28...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ny dame ja, men det skjedde etter bruddet. Barna har ikke truffet henne. Men åpenhetens ånd sa jeg det til eksen..

 

Jeg har visst mishandlet både eks kona og barna. Og hun er bekymret for at jeg har pedofile tendenser. Ingen tror egentlig på det, men det er undersøkt av Politiet og flere.

Jeg håper hun roer seg ned når det har gått litt tid. Hun er ikke så sprø som det kan høres ut som. 

Målet mitt er egentlig å gjøre henne så trygg jeg klarer. For barnas del egentlig.

Anonymkode: d5643...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjipt.

selv om jeg ikke var helt i samme situasjon for 10 år siden, er det noen likhetstrekk: høy temperatur og mye usaklige beskyldninger. tror det gikk litt begge veier.

vi var hos fvk, men det var ikke så mye til hjelp (har mest med personen der å gjøre). så fikk jeg et råd av en kollega (10 år eldre enn meg): hun sa "inntil dere har stabilisert deres nye liv, ha en så detaljert plan som mulig". 

Ergo laget jeg, som var mest rasjonell akkurat på den tiden (dette kan jo svinge..) en detaljert samværsplan for hele året. inkludert fordeling av ferier. til og med klokkeslett for overlevering. videre forhandlet vi oss frem til økonomien. nav kalkulatoren var utgangspunktet, men vi justerte litt for å tilpasse behovene til barna (de koster rett og slett ulikt pga fritidsaktiviteter etc). 

nå, 10 år etter, glir ting av seg selv og min eks og jeg er faktisk gode venner. vi er begge etablert på nytt. så i tillegg til de tipsene over, er det også verdt å nevne at ting tar tid. vær litt tålmodig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i en liknende situasjon med min ekskone. Ikke fullt så ille som din, «bare» en anklage om vold, som politiet selvsagt henla samme dag.

Det var ingen spesielt sårende omstendigheter rundt vårt brudd - ingen utroskap (fra min side i alle all), eller noe annet dramatisk. Vi kranglet mye, og hun annonserte en dag at hun ville flytte og hadde funnet seg et nytt sted.

Jeg fant en ny mens vi var separert, og det var da hun fløy i flint. Hun har egentlig vært sint siden.

Det er nå syv år siden vi gikk fra hverandre. Jeg kan ikke si at hennes holdning er blitt bedre, vi har vel heller klart å balansere det med så lite kontakt som mulig. Den gode nyheten er at ettersom barna blir større, trenger vi ikke ha så mye med hverandre å gjøre. Jeg kan ringe barna direkte og snakke med dem og gjøre avtaler.

Hun hadde et utbrudd for en tid tilbake der hun også skjelte ut min kone (som hun aldri har truffet). Det fikk noen reaksjoner og etter det har det vært lit roligere. Hun har nok innerst inne forstått at hun har trådt over noen grenser, selv om hun neppe anerkjenner det.

Anonymkode: ecdf0...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi jo bare hørt TS sin versjon.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (2 timer siden):

Her har vi jo bare hørt TS sin versjon.

Det er jo tilfelle i absolutt alle tråder på dette forumet. Men kun noe som blir vektlagt for menn som skriver inn. Hvor mange tråder startet av kvinner som snakker om håpløse eksmenn er det ikke her, der de får legge frem sin historie uten at det blir problematisert?

Anonymkode: ecdf0...a64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Adrenalina1 said:

Her har vi jo bare hørt TS sin versjon.

Riktig. Det er slik diskusjonsforum fungerer. Det ville vært litt omstendelig om man måtte kreve inn et motsvar fra alle involverte om man skulle lufte et problem anonymt. 

Når man svarer gjør man det utfra de opplysninger som oppgis, og man må anta at de er riktige. 

Denne diskusjonen baserer seg altså på at ts er sannferdig når han sier han ikke er en pedofil mann som begår seksuelle overgrep mot både egne barn og ekskone. 

Vi må også anta at ts er realitetsorientert. Som i alle andre tråder her inne. 

Anonymkode: 393f8...7e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du anklager henne for ganske mye, og hevder hun ikke jobber med seg selv/har selvinnsikt. 
Men har du selv selvinnsikt? 
Det må jo være noe du gjør som trigger henne tenker jeg… 

Hva kan DU gjøre og endre på for å gjøre ting bedre?

Anonymkode: bc517...126

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...