Gå til innhold

Dekning av IVF medisiner etter behandling i utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dekning av medisinkostnader over 20000. Jeg har tatt IVF i DK med lokket donor. Mitt spørsmål er. Blir medisiner dekket da siden det er lukket donor? Og MÅ jeg ha henvisning fra Norge? Jeg skjønner ikke alt som står på helfo sine sider

Anonymkode: 1b80a...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du får det over 20.000 dekket. Kontakt helfo så hjelper de deg om du står fast. 

Anonymkode: 2de7b...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger ikke henvisning fra Norge.

Anonymkode: 2de7b...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars det mennesket som skal leve med ukjent identitet....unner ikke min verste fiende det.

Anonymkode: ddb27...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja du får det over 20.000 dekket. Kontakt helfo så hjelper de deg om du står fast. 

Anonymkode: 2de7b...124

Ja, bare lurer på om jeg har gjort en "liten glipp" fordi i Norge så er det et krav om at det ikke skal være lukket donor, så derfor jeg lurer på om dette vil gjelde da jeg valgte dette ved en klinikk i Danmark. Vet du noe om det. Skal kontakte Helfo i åpningstiden. Bare lurte på om noen her hadde svaret

Anonymkode: 1b80a...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Stakkars det mennesket som skal leve med ukjent identitet....unner ikke min verste fiende det.

Anonymkode: ddb27...580

Jeg gjorde det, fordi jeg veide fordeler og ulemper... Gjerne kom med innspill om hvorfor du ikke unner noen det? Jeg er ikke dømmende, så håper ikke du er det heller. 

Anonymkode: 1b80a...687

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, bare lurer på om jeg har gjort en "liten glipp" fordi i Norge så er det et krav om at det ikke skal være lukket donor, så derfor jeg lurer på om dette vil gjelde da jeg valgte dette ved en klinikk i Danmark. Vet du noe om det. Skal kontakte Helfo i åpningstiden. Bare lurte på om noen her hadde svaret

Anonymkode: 1b80a...687

Valg av donor påvirker ikke refusjon av medikamenter nei. I Norge er ikke lov med lukket donor. Det har ingenting med refusjon og helfo å gjøre. 

Anonymkode: 2de7b...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Valg av donor påvirker ikke refusjon av medikamenter nei. I Norge er ikke lov med lukket donor. Det har ingenting med refusjon og helfo å gjøre. 

Anonymkode: 2de7b...124

Jeg håper du har rett. Jeg syntes søknaden om refusjon ser så avansert ut, spesielt når det kommer til utlandet. Men jeg skal jo ikke søke om og få dekt noe med behandlingen. Kun medisiner. Hvordan erfaring har du selv? Eller har du noen kilder? Spesifiserte kvitteringer m stempel. Det er en norsk gynekolog i Norge som har skrevet ut medisinene, og jeg har tatt dem ut her. Men selve behandlingen er gjort i DK. Der hadde dem verken noe prat med meg om jeg var egnet eller jeg måtte levere politiattest. Så kan heller ikke bevise det. MEN fått politiattest i etterkant, siden jeg skal ta ny behandling her da. Har fremskaffet en lege attest hvor det står at jeg fikk et egg som utviklet seg til innsett, men som ikke førte til graviditet, og ingen på frys, og at det ble brukt lukket donor. Er det mer jeg trenger av bevis? 

Anonymkode: 1b80a...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknaden er egentlig veldig enkel. Man må bare ha alt klart i forkant, lese nøye hva man svarer på. Helfo veileder deg ved behov. 

Politiattest har ingenting med refusjon og helfo å gjøre.

 

Anonymkode: 2de7b...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søknaden er egentlig veldig enkel. Man må bare ha alt klart i forkant, lese nøye hva man svarer på. Helfo veileder deg ved behov. 

Politiattest har ingenting med refusjon og helfo å gjøre.

 

Anonymkode: 2de7b...124

Ja... Er det jeg prøver på, jo mer jeg leser jo mer usikker blir jeg.... Ringer Helfo i morgen. Så jeg må ikke legge ved politiattest når man skal søke på og få tilbake penger man har brukt på medisiner.. og et spørsmål... Går egentlig cyclogest på den lista og? Det var det eneste av kvitterier jeg ikke sparte på... Men nå blir det snart andre runde m IVF. Så er vel enklere og søke når jeg skal ta alt i Norge. Angrer på at jeg ikke gjorde det forige gang.

Flere som har brukt lukket donor i utlandet og fått refundert medisiner??..

Anonymkode: 1b80a...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja... Er det jeg prøver på, jo mer jeg leser jo mer usikker blir jeg.... Ringer Helfo i morgen. Så jeg må ikke legge ved politiattest når man skal søke på og få tilbake penger man har brukt på medisiner.. og et spørsmål... Går egentlig cyclogest på den lista og? Det var det eneste av kvitterier jeg ikke sparte på... Men nå blir det snart andre runde m IVF. Så er vel enklere og søke når jeg skal ta alt i Norge. Angrer på at jeg ikke gjorde det forige gang.

Flere som har brukt lukket donor i utlandet og fått refundert medisiner??..

Anonymkode: 1b80a...687

Cyclogest går også på refusjon ja. 

Nei politiattest skal ikke sendes til helfo. Det er til klinikken du skal benytte. 

Har du hatt behandling i utlandet, kan du ikke sende inn den informasjonen og kvitteringene under behandlingen du skal motta i Norge. 

Det er samme skjema som skal fylles ut om det er i Norge eller i utlandet. 

Anonymkode: 2de7b...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Cyclogest går også på refusjon ja. 

Nei politiattest skal ikke sendes til helfo. Det er til klinikken du skal benytte. 

Har du hatt behandling i utlandet, kan du ikke sende inn den informasjonen og kvitteringene under behandlingen du skal motta i Norge. 

Det er samme skjema som skal fylles ut om det er i Norge eller i utlandet. 

Anonymkode: 2de7b...124

Er jo ferdig på klinikken. Di spurte ikke etter noe politi attest. Jeg er over grensen i aldre. Så er vel kun medisinkostnader jeg får dekt. Jeg har brukt nøyaktig 20000 i medisiner til en behandling. Har spart på kvitteringer. Og skal snart starte ny behandling på klinikk i Norge. Hadde bar et utak og et innsett. Ingen på frys, førte ikke til graviditet. Så ønsker nå og prøve i Norge. Og da kommer jeg automatisk over di 20000 i medisin kostnader med en gang.   Det jeg er litt usikker på, selv om jeg ikke skal søke på noe refungsjon etter selve behandlingen, så skal jeg det for medisinkostnader. Ettersom jeg skjønner? Men kommer dem da til og gi meg avslag, da jeg har tatt beslutningen i et land jeg gikk for lukket donor? Vil dem godta medisinkostnader da? Siden det ikke er låv i Norge? Eller er det et fett? Så lenge jeg uansett ikke skal ha refungsjon på behandlingen men kun etter legemidlene tro? Også kansje dem ikke ser på det som godkjent klinikk, siden jeg ikke leverte politiattest? Skjønner ikke hvilken link jeg skal følge eller søke etter? Behandling er gjort i Danmark. Men medisiner er kjøpt i Norge og utskrevet her av gynekologen her før jeg dro og tokk resten privat på Sellemer klinikken i DK..

 

Anonymkode: 1b80a...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er jo ferdig på klinikken. Di spurte ikke etter noe politi attest. Jeg er over grensen i aldre. Så er vel kun medisinkostnader jeg får dekt. Jeg har brukt nøyaktig 20000 i medisiner til en behandling. Har spart på kvitteringer. Og skal snart starte ny behandling på klinikk i Norge. Hadde bar et utak og et innsett. Ingen på frys, førte ikke til graviditet. Så ønsker nå og prøve i Norge. Og da kommer jeg automatisk over di 20000 i medisin kostnader med en gang.   Det jeg er litt usikker på, selv om jeg ikke skal søke på noe refungsjon etter selve behandlingen, så skal jeg det for medisinkostnader. Ettersom jeg skjønner? Men kommer dem da til og gi meg avslag, da jeg har tatt beslutningen i et land jeg gikk for lukket donor? Vil dem godta medisinkostnader da? Siden det ikke er låv i Norge? Eller er det et fett? Så lenge jeg uansett ikke skal ha refungsjon på behandlingen men kun etter legemidlene tro? Også kansje dem ikke ser på det som godkjent klinikk, siden jeg ikke leverte politiattest? Skjønner ikke hvilken link jeg skal følge eller søke etter? Behandling er gjort i Danmark. Men medisiner er kjøpt i Norge og utskrevet her av gynekologen her før jeg dro og tokk resten privat på Sellemer klinikken i DK..

 

Anonymkode: 1b80a...687

Her står det at man ikke kan bruke ukjent donor i Utlandet (der det er låv)  sånn jeg forstår det da blir ikke utgift dekning på  på di over 20000 kr, dekt da, siden man har benyttet lokked d

Erklæring fra behandlende lege ved søknad om dekning av utgifter til infertilitetsbehandling-05.22.23-bokmål (11).pdf

Anonymkode: 1b80a...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Valg av donor påvirker ikke refusjon av medikamenter nei. I Norge er ikke lov med lukket donor. Det har ingenting med refusjon og helfo å gjøre. 

Anonymkode: 2de7b...124

Snakket med Helfo nå. Dem bekreftet det jeg var redd for, at jeg måtte ha åpen donor for og få refungsjon på medisiner. Men sa også at om det var henne ville hun sendt inn for sikkerhets skyld.. jaja.. 20000 i lærdom da.  Da jeg undersøkte dette sa dem ingenting om dette utenom at jeg kunne ta behandlingen i Danmark, og sende kvitteringene på medisiner over 20175 kr

Erklæring fra behandlende lege ved søknad om dekning av utgifter til infertilitetsbehandling-05.22.23-bokmål (15).pdf

Anonymkode: 1b80a...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...