Gå til innhold

Hvorfor skal man "støtte" Tine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke støttet Tine siden Q kom på banen, spesielt etter at nabo bøndene måtte dumpe massevis av melk fordi Tine ikke "trengte melka" og kyrene deres produserte over kvota.

Anonymkode: c09e2...dbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man ønsker landbruk over hele landet, burde man støtte Tine. Q-meieriene henter kun melk i sentrale områder.

Anonymkode: e08ae...91e

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tine henter fra små produsenter over hele landet, skal man ivareta matproduksjon i alle deler an landet, også hos småprodusenter med ivaretakelse av kulturlandskap og levende bygder, så trenger man et meieri som Tine som faktisk henter melken. Dere som støtter Q-meierene vil heller gi penger til en kommersielt selskap enn å støtte bøndene. Dere lurer sikkert også på hvorfor ting blir dyrere når det etterhvert må importeres varere fordi produsenter må legge ned driften.

Anonymkode: 205f8...1d2

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet over: TINE henter melk i hele landet og overskudd fra virksomheten går til eierne som er bøndene selv. Altså: bonden får både betalt for melka og overskudd fra den kommersielle virksomheten.

Q henter bare melk i de aller mest gunstige strøkene der de nettopp har bygget et gigantisk meieri (Jæren). Utover det kan de bestille melk fra TINE til samme pris som TINE selv, og deres melkebehov kommer før TINE sitt. Ved overskudd er det TINE som er forpliktet til å bruke opp melken og må tørke, lage smør og ost. Q lager bare de aller mest gunstige produktene i den mengden de selv føler for.

Q er ikke noen liten aktør, de har 50 % markedsandel der de finnes i markedet, og sikkert mer her i Oslo. De er bare tilstede i de aller mest sentrale deler av landet der volum er stort, butikkene ligger tett og distribusjon er billig. Hvorfor skal en liten bonde i Tana betale for at Q skummer fløten i meierimarkedet?

Vil man ha landbruk i hele landet og støtte norsk matproduksjon må man selvfølgelig kjøpe de varene som gavner bonden mest. Skal noen få støtte bør det ikke være giganter som Q, men de som faktisk er små. Slike som Gangstad Gårdsysteri som nettopp vant oste-VM. De får forresten også melk fra TINE til samme pris som alle andre.

Anonymkode: 2aebd...d4c

  • Liker 13
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som skrevet over: TINE henter melk i hele landet og overskudd fra virksomheten går til eierne som er bøndene selv. Altså: bonden får både betalt for melka og overskudd fra den kommersielle virksomheten.

Q henter bare melk i de aller mest gunstige strøkene der de nettopp har bygget et gigantisk meieri (Jæren). Utover det kan de bestille melk fra TINE til samme pris som TINE selv, og deres melkebehov kommer før TINE sitt. Ved overskudd er det TINE som er forpliktet til å bruke opp melken og må tørke, lage smør og ost. Q lager bare de aller mest gunstige produktene i den mengden de selv føler for.

Q er ikke noen liten aktør, de har 50 % markedsandel der de finnes i markedet, og sikkert mer her i Oslo. De er bare tilstede i de aller mest sentrale deler av landet der volum er stort, butikkene ligger tett og distribusjon er billig. Hvorfor skal en liten bonde i Tana betale for at Q skummer fløten i meierimarkedet?

Vil man ha landbruk i hele landet og støtte norsk matproduksjon må man selvfølgelig kjøpe de varene som gavner bonden mest. Skal noen få støtte bør det ikke være giganter som Q, men de som faktisk er små. Slike som Gangstad Gårdsysteri som nettopp vant oste-VM. De får forresten også melk fra TINE til samme pris som alle andre.

Anonymkode: 2aebd...d4c

Dette

Anonymkode: b93af...49c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Tine!

De henter melk i hele landet, og muliggjør små gårdsbruk med færre dyr = bedre dyrevelferd. 

Q er ikke forpliktet til å hente melk hos noen, og inngår dermed avtaler med de største og mest sentrale aktørene. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte fra en kunde at Q-meieriet er rike. Derfor støtter han Tine....

Anonymkode: da21f...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Røros er best og øko, så da blir det den. Evnt Jersey meieriet når jeg finner. Liker å støtte smått og lokalt også. 

Anonymkode: ffddb...863

Går man etter kvalitet, så kan ingen konkurrere med Røros, hadde kjøpt det mer hadde det ikke vært for at det er et dyrere produkt 

Anonymkode: 11933...ae2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du støtter ikke Tine, men du støtter et levende Norge, små bygder, små gårder, et levende kulturlandskap, og beredskap. God dyrevelferd fra små gårder. Vi kan unngå store industrifjøser. Se til Tyskland, vil vi ha det slik? Enorme gårder med tvilsom dyrevelferd og mye bruk av antibiotika grunnet stort smittepress. 

La nå være å kjøpe Q og Synnøve finden, de er eid av store utenlandske konsern= penger ut av landet. Ikke henter de på små plasser heller, der støtter du kun industri og sender penger rett ut av landet🙄

Anonymkode: 65d20...940

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper melk som er billigst, og det er Q-melk.

Anonymkode: 8357a...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst skulle jeg kjøpt svensk melk

Anonymkode: 9f4f9...daf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørosmeieriet tenker jeg fint du kan kjøpe :)Jeg er i alle fall positiv til mer konkurranse (altså positivt med enda en aktør på markedet), og at de har fokus på økologiske produkter! Og de har den desidert beste yoghurten! 

Når det kommer til Tine og Q, så kjøper jeg det som passer meg best. Skal jeg på hytta tar jeg det som er billigst, oftest er det Q sin lettmelk 0.5%, for da blir det brukt opp i løpet av helgen. Men kjøper f.eks. aldri Q-fløte, for den holdbarheten de opererer med er helt håpløs.. 

Ja, jeg er for konkurranse i markedet, men Q er ikke et bittelite meieri som kjemper mot giganten Tine lengre. De har så store markedsandeler at nå får de faktisk konkurrere, altså være innovative og lage produkter som selger!

Anonymkode: 0416a...335

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Kunne aldri falle meg inn å kjøpe noe som helst fra Q. De fremstiller seg som et stakkars lite meieri som kjemper en tapper kamp mot giganten Tine.

Vel, Q har overtatt halvparten av all melkehenting i sentrale strøk. De driter langt i distriktene og bøndene, de har mottatt enorme tilskudd fra staten (slutt på det nå) og gjør likevel ikke annet enn å sutre. Snakk om å skumme fløten! 

Jeg vil ha et levende Norge, der små produsenter der kuene har navn og ikke er del av en kynisk storindustri også har en plass i systemet. Jeg vil at kyr skal beite over hele landet, også i de mest avsides bygdene. Uten Tine hadde dette vært umulig.

Og sist, men ikke minst, ønsker jeg at pengene mine skal gå til bøndene som faktisk produserer melka og ikke gis bort til veldedige formål pga reklame. 

Anonymkode: e1686...647

Du glemte å nevne beredskap. Den dagen strømmen går eller vi står mist i en katastrofe, er bonden essensiell i et beredskapsperpektiv. At det finnes et landbruk overalt i hele landet da er ikke gitt hvis man skal holde på som Q som bare skummer fløten og fokuserer på store brul og melka som er rimeligst å hente. 
 

 

Anonymkode: d47c0...236

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter Tine. Har flere melkebønder i slekta og de leverer kun til Tine (og Gilde/Nortura).

Q nekter å hente melk hos dem, men om de ikke har nok melk å selge så kjøper de fra Tine. Så dere Q-fantaster drikker nok Tine-melk oftere enn dere tror.

Støtt bøndene, velg Tine.

 

Anonymkode: 6eb27...05a

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

 

La nå være å kjøpe Q og Synnøve finden, de er eid av store utenlandske konsern= penger ut av landet.

Anonymkode: 65d20...940

Dette er helt feil.

Synnøve Finden eies av Scandza AS, som er et norskeid merkevareselskap. De eier også blant annet Finsbråten og Sørlandschips.

Q-meieriene er et akesjeselskap, hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Allmennyttige Fond – Kavlifondet.

Anonymkode: 74326...be1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 0.17):

Tine er eid av bøndene selv, og overskuddet går tilbake til bøndene. Det gir mer makt og penger til bonden. For noen av oss er det viktig mtp å fremme norsk landbruk. det verste i så måte er å kjøpe butikkenes egne merkevarer (EMV), f.eks. first price, kolonihagen og folkets. 

Anonymkode: 1f7ef...a54

Jeg måtte ha prostituert rævhålet mitt, eller sultet, om jeg ikke skulle kjøpt FP eller Folkets. 😅 Bøndene må tenke litt på oss fattige.

Anonymkode: 43788...268

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 0.06):

Takk for fornuftig svar. 😊  Jeg tenker det kan være noe i det. Alle som sier det til meg bor i ei landbruksbygd/liten by. Og det er Tine-meieri her.. Men altså.. Skader jeg bøndene i bygda mi ved å kjøpe Røros-melk? 

 

Ts

Anonymkode: 362b6...cfe

Det kan være at du gjør. For om det går dårlig for Tine så kan det gå utover bøndene og. Og det mest fornuftige er å støtte samvirkebedriftene for å sikre landbruk i hele landet. 

Anonymkode: f8312...08b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 9.10):

Har ikke støttet Tine siden Q kom på banen, spesielt etter at nabo bøndene måtte dumpe massevis av melk fordi Tine ikke "trengte melka" og kyrene deres produserte over kvota.

Anonymkode: c09e2...dbf

Kvote handler ikke om hvilket meieri de leverer til. Og Q-meiriet kan når som helst si at " DER gidder vi ikke hente", Tine har forplikta seg til å hente uansett hvor det skal være. Så du bommer nok litt med din støtte der. 

Anonymkode: f8312...08b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 9.10):

Har ikke støttet Tine siden Q kom på banen, spesielt etter at nabo bøndene måtte dumpe massevis av melk fordi Tine ikke "trengte melka" og kyrene deres produserte over kvota.

Anonymkode: c09e2...dbf

Dette er da ikke noe Tine avgjør. Man har et kvotesystem for melk i Norge, denne kan man kjøpe og selge, og dette er markedsregulerende og sikrer produksjon over hele landet. Man får levert melk over kvoten, men det er så lite at flere heller tømmer melka i melkekjelleren. Men dette er altså ikke noe Tine bestemmer over. 

Anonymkode: 189c4...d09

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er helt feil.

Synnøve Finden eies av Scandza AS, som er et norskeid merkevareselskap. De eier også blant annet Finsbråten og Sørlandschips.

Q-meieriene er et akesjeselskap, hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Allmennyttige Fond – Kavlifondet.

Anonymkode: 74326...be1

Innser at jeg ikke har gjort leksene mine i forhold til dette, hadde det for meg at de hadde flere utenlandske aksjonærer🤭 

 

Anonymkode: 65d20...940

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...