Gå til innhold

Hudpleie rutine mens man er gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som vil dele sin hudpleie rutine mens dere er eller var gravid siden man må styre unna en del produkter? Gjerne del også produkter som gravide kan bruke.

Cleanser? Serum? Øyekrem Fuktighetskrem? Olje? 

Har fått så uren hud så må få en god hudpleie rutine.

Anonymkode: 14ca3...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker hudpleie fra La roche posay og Kare Beauty sitt Cica merke. 

Man skal unngå retinol, salisylsyre, en del andre syrer, AHA over 10%, BHA, produkter med sterk eller mye parfyme kan være lurt å unngå. Sikkert en del andre også..  

Anonymkode: 57895...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå bha og salisyre? Serr? 😩 De er jeg avhengig av, især sistnevnte. Retinol visste jeg, men resten har jeg ikke tenkt på. Får vel google litt da 😩

Anonymkode: f5281...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv redusert en del produkter som gravid, prøver å ikke klasje på alt mulig. Her er min rutine: 

Rens: CeraVe hydrating cleansing

Serum: Klairs serum natt. Cosmica C-vitaminserum dag

Krem: Weleda sensitive facial lotion

Øyekrem: La Roche Posay Hyalu B5 øyekrem 

Anonymkode: 683fb...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bruker hudpleie fra La roche posay og Kare Beauty sitt Cica merke. 

Man skal unngå retinol, salisylsyre, en del andre syrer, AHA over 10%, BHA, produkter med sterk eller mye parfyme kan være lurt å unngå. Sikkert en del andre også..  

Anonymkode: 57895...a24

Ts her, har du noen produkt favoritter? 

Anonymkode: 14ca3...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Unngå bha og salisyre? Serr? 😩 De er jeg avhengig av, især sistnevnte. Retinol visste jeg, men resten har jeg ikke tenkt på. Får vel google litt da 😩

Anonymkode: f5281...41c

Ts her, ja er kjipt.. men finnes sikkert gode produkter som kan erstattes.

Anonymkode: 14ca3...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her, ja er kjipt.. men finnes sikkert gode produkter som kan erstattes.

Anonymkode: 14ca3...897

Det gjør det garantert. Bare mer å tenke på 🙈

Anonymkode: f5281...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Unngå bha og salisyre? Serr? 😩 De er jeg avhengig av, især sistnevnte. Retinol visste jeg, men resten har jeg ikke tenkt på. Får vel google litt da 😩

Anonymkode: f5281...41c

Ja de skal ikke benyttes under graviditet - men finnes gode erstatninger. 

Anonymkode: 57895...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Unngå bha og salisyre? Serr? 😩 De er jeg avhengig av, især sistnevnte. Retinol visste jeg, men resten har jeg ikke tenkt på. Får vel google litt da 😩

Anonymkode: f5281...41c

I følge Relis og Trygg mammamedisin er det ikke belegg for å si at gravide bør unngå all bruk av salisylsyre, men dersom man vil være ekstra forsiktig, kan man selvsagt unngå det også :) 

Artikkel hvor Relis uttaler seg om bruk av salisylsyre under graviditet: https://relis.no/artikler/37402/

Anonymkode: 469a7...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her, har du noen produkt favoritter? 

Anonymkode: 14ca3...897

Fra Kare Beauty bruker jeg hele Potions serien med ulike serum, basert på hva huden trenger. Helt supert å kunne sette sammen akkurat det man trenger selv uten å bytte masse produkter, men holde seg innenfor samme serie.  Fra Kare Beauty er alle produkter utenom de svarte serum flaskene trygge for gravide. 

Fra La Roche posay  bruker jeg en enkel 3 i 1 gel rens,  Cicaplast gel B5, Cicaplast balm B5+ SPF 50. 

Har brukt masse fra La Roche Posay  tidligere, men gikk over til å bruke mest fra Kare Beauty i fjor. 

Har sensitiv hud normalt sett, mer sensitiv nå under graviditet, samt litt mer problemhud nå. 

Anonymkode: 57895...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

I følge Relis og Trygg mammamedisin er det ikke belegg for å si at gravide bør unngå all bruk av salisylsyre, men dersom man vil være ekstra forsiktig, kan man selvsagt unngå det også :) 

Artikkel hvor Relis uttaler seg om bruk av salisylsyre under graviditet: https://relis.no/artikler/37402/

Anonymkode: 469a7...d83

Her må man jo bare lese seg opp selv igjen velge hvilken kilde man vil lytte til, og egen hud og helse.  Flere hudleger, forbrukerrådet, mattilsynet, kosmetikkforetninger selv og norske helsemyndigheter anbefaler ikke å bruke salisylsyre under graviditet. 

Men igjen så er det jo opp til hver enkelt hva risiko man er villig til å ta. 

Anonymkode: 57895...a24

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk solkrem!!!

Jeg var ikke så nøye med det, siden jeg alltid har tålt solen godt. Fikk store pigmentflekker🥺 og da lå jeg ikke å stekte meg lenge heller, men satt ute en times tid før de dukket opp og ble bare verre utover sommeren. Nå er det snart 1 år siden fødsel og de er nesten ikke synlige lenger. Er spent på om de dukker opp igjen. Så nå er det faktor 50 og blek hud resten av livet🙈

Anonymkode: 99605...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å dra til en privat klinikk, typ aleris eller noe og be en sykepleier som jobber med hud å anbefale produkter, gjerne samtidig som du allerede er innom for en  ultralyd eller annen undersøkelse. Jeg fikk gjort dette, og fikk masse god informasjon og slapp å lese meg så mye opp selv. Jeg fikk for det meste produkter fra ZO. Er veldig fornøyd og føler meg trygg fordi produktene ble anbefalt av helsepersonell. 

Anonymkode: 46a74...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 23.31):

Hei, er det noen som vil dele sin hudpleie rutine mens dere er eller var gravid siden man må styre unna en del produkter? Gjerne del også produkter som gravide kan bruke.

Cleanser? Serum? Øyekrem Fuktighetskrem? Olje? 

Har fått så uren hud så må få en god hudpleie rutine.

Anonymkode: 14ca3...897

Jeg droppet alt, utenom ansiktskrem for sensitiv hud uten masse aktive ingredienser, og nøytralt renseskum hvis jeg hadde brukt sminke.

Jeg mener det beste er å unngå så mange kjemikalier man kan under graviditeten. Det er en så kort periode av livet uansett.

Til vanlig har jeg en 5- stegs hudpleierutine, bla. med retinol.

Anonymkode: c0dd5...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk solkrem! Fikk mye pigmentflekker første graviditet

Anonymkode: a64c9...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...