Gå til innhold

barna nekter og ha 50/50 mer, men far nekter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

barna våre er nå 14,15 og 17 og de ønsker og være fast hos en av foreldrene ,de 2 største vil bo med far ,da det er nærmest skolen deres og aktiviter ,noe jeg synes er helt greit, da vil du bo hos far fast og være hos meg anhver helg og komme når de vil ellers også, vi bor bare 5 min unna hverandre, hn på 14 vil bo fast her da hn er veldig knyttet til meg og småsøskene på 8 og 6, og være hos far anhver helg, de helgene brødrene er hos far og ikke hos oss.

Far er ikke enig i dette og vil forsette med 50/50, barna synes dette er masete og bytte hjem hver uke, kan selvsagt ikke tvinge far, men hva bør jeg gjøre videre? har sagt til 15 og 17 åring at de gjerne kan bo hos meg fast da far ikke ønsker,men tror de er ganske skuffet over far

Anonymkode: 60cec...199

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo være at far liker friheten sin som følger med å ha 50/50. Barna har rett til medbestemmelse, men de kan jo ikke bestemme over en annen person. Det kan kanskje være lurt med et møte på familievernkontoret, hvor alle kan si sitt. Det er ikke sikkert at far endrer mening, men da vil det jo komme frem at alternativet er å fortsette 50/50, eller å ha hovedbase hos deg. 

Anonymkode: dffa9...3a3

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan jo være at far liker friheten sin som følger med å ha 50/50. Barna har rett til medbestemmelse, men de kan jo ikke bestemme over en annen person. Det kan kanskje være lurt med et møte på familievernkontoret, hvor alle kan si sitt. Det er ikke sikkert at far endrer mening, men da vil det jo komme frem at alternativet er å fortsette 50/50, eller å ha hovedbase hos deg. 

Anonymkode: dffa9...3a3

Takk for svar. Ja tror jeg må bestille time på fvk. Nei tror ikke det funker med 50/50 lengre i alle fall,da ikke barna orker mer

Anonymkode: 60cec...199

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket ordentlig med far alene?
Hva er grunnen? Kan jo være mange faktorer som gjør at han ikke ønsker hovedansvar, det er vanskelig for oss å svare på..

Anonymkode: 68e67...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eldste bestemmer dette så godt som helt selv! Fjortenåringens meninger skal vektlegges veldig mye og blir hen femten i år skal hen få bestemme selv hen også.

Anonymkode: 8d57a...f29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dårlig gjort av far. Skjønner barna godt. Jeg var selv 14 år når mine foreldre ble skilt. Bodde 50/50 en stund og syntes det var veldig vanskelig. Det ble heldigvis en rask ordning på det for min del og jeg endte med å bo fast hos far. Går det an å ha en ordentlig dialog med barnefar da? Snakke godt med barna først slik at du kan legge frem gode argumenter og forhåpentligvis få han til å forstå hvordan fast bosted kan gjøre hverdagen til barna bedre og mer forutsigbar. Syntes det er fint av deg å være på barnas parti, selv om det sikkert også er litt vondt at du vil se 2 av de mye mindre ❤️ Kanskje det er spesielt vanskelig for tenåringer å leve to steder, de har mer behov for privatliv og sin egen base enn mindre barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei

barna våre er nå 14,15 og 17 og de ønsker og være fast hos en av foreldrene ,de 2 største vil bo med far ,da det er nærmest skolen deres og aktiviter ,noe jeg synes er helt greit, da vil du bo hos far fast og være hos meg anhver helg og komme når de vil ellers også, vi bor bare 5 min unna hverandre, hn på 14 vil bo fast her da hn er veldig knyttet til meg og småsøskene på 8 og 6, og være hos far anhver helg, de helgene brødrene er hos far og ikke hos oss.

Far er ikke enig i dette og vil forsette med 50/50, barna synes dette er masete og bytte hjem hver uke, kan selvsagt ikke tvinge far, men hva bør jeg gjøre videre? har sagt til 15 og 17 åring at de gjerne kan bo hos meg fast da far ikke ønsker,men tror de er ganske skuffet over far

Anonymkode: 60cec...199

I den alderen så kan barna bestemme hvor mye samvær selv - uten at far har noe han skulle sagt. 

Bestill en time hos fvk og ta en prat. Men saken er soleklar. Barna bestemmer i den alderen. 

Anonymkode: a0e18...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at de aldste vil til pappa eller at de vil vekk fra et hjem med 5 søsken?

Jeg ville heller geavd litt i hvorfor de eldste ikke vil fortsette å omgås morens side av familien...

Anonymkode: bb7c4...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I den alderen så kan barna bestemme hvor mye samvær selv - uten at far har noe han skulle sagt. 

Bestill en time hos fvk og ta en prat. Men saken er soleklar. Barna bestemmer i den alderen. 

Anonymkode: a0e18...087

Husk at det er andre ting som også spiller inn. 

Far kan ha legitime grunner fot at 100% ikke fungerer. Det er ikke slik at barna bare kan velge fritt. 

Anonymkode: fd675...105

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I den alderen så kan barna bestemme hvor mye samvær selv - uten at far har noe han skulle sagt. 

Bestill en time hos fvk og ta en prat. Men saken er soleklar. Barna bestemmer i den alderen. 

Anonymkode: a0e18...087

Barna kan jo ikke bestemme at de vil bo fast hos far, når far ikke vil. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I den alderen så kan barna bestemme hvor mye samvær selv - uten at far har noe han skulle sagt. 

Bestill en time hos fvk og ta en prat. Men saken er soleklar. Barna bestemmer i den alderen. 

Anonymkode: a0e18...087

Han har jo noe han skulle ha sagt når de vil bo hos han 100% vel!

Anonymkode: 7e66c...96b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det slik at de aldste vil til pappa eller at de vil vekk fra et hjem med 5 søsken?

Jeg ville heller geavd litt i hvorfor de eldste ikke vil fortsette å omgås morens side av familien...

Anonymkode: bb7c4...ff7

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det slik at de aldste vil til pappa eller at de vil vekk fra et hjem med 5 søsken?

Jeg ville heller geavd litt i hvorfor de eldste ikke vil fortsette å omgås morens side av familien...

Anonymkode: bb7c4...ff7

Hvor har du dette fra?

Anonymkode: 24de1...320

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kan jo være at far liker friheten sin som følger med å ha 50/50. Barna har rett til medbestemmelse, men de kan jo ikke bestemme over en annen person. Det kan kanskje være lurt med et møte på familievernkontoret, hvor alle kan si sitt. Det er ikke sikkert at far endrer mening, men da vil det jo komme frem at alternativet er å fortsette 50/50, eller å ha hovedbase hos deg. 

Anonymkode: dffa9...3a3

De kan ikke bestemme over faren sin. Men som far er jo en av oppgavene å møte barna sine på noe som er så viktig.

Anonymkode: efa11...047

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Hvor har du dette fra?

Anonymkode: 24de1...320

Hun skriver at hu har tre store med denne faren og to mindre i husstanden som ikke er denne faren sin. Til sammen 5. 

Anonymkode: efa11...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også brukt tid på å forstå hvorfor de to eldste vil bo fast hos Far. Argumentet med nært skole og aktiviteter er ikke særlig relevant hvis det bare er 5 minutter mellom hjemmene. Hvor mye har dette med at det er veldig mange mennesker i ditt hjem?

Barn skal bli hørt, absolutt, men skal ikke foreldre også bli hørt? Du sier det er greit for deg at to av barna bort mesteparten av tiden hos far. For ham så blir det en stor endring fra dagens situasjon. Det må da være lov å si nei?  Og også  å ikke uten videre akseptere at det yngste barnet vil være så lite hos ham.

Jeg må innrømme at jeg verdsetter uka uten barn høyt! Og særlig med så store barn får man masse ansvar og tid bundet opp, uten at man nødvendigvis får så mye mer kvalitetstid med barna. 

Anonymkode: 3888f...8f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun skriver at hu har tre store med denne faren og to mindre i husstanden som ikke er denne faren sin. Til sammen 5. 

Anonymkode: efa11...047

Klarer fortsatt ikke å se at det står noe om at barna ikke vil ha noe å gjøre med mors side av familien

Anonymkode: 24de1...320

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det slik at de aldste vil til pappa eller at de vil vekk fra et hjem med 5 søsken?

Jeg ville heller geavd litt i hvorfor de eldste ikke vil fortsette å omgås morens side av familien...

Anonymkode: bb7c4...ff7

De skal jo fortsette å omgås.. 

Hvorfor er det mer mistenkelig enn at den andre i hovedsak blir boende hos mor? 

Snakk om lese ting med forutinntatt sinn 🥴

Anonymkode: 13add...479

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Ja tror jeg må bestille time på fvk. Nei tror ikke det funker med 50/50 lengre i alle fall,da ikke barna orker mer

Anonymkode: 60cec...199

Forstår jeg veldig godt, utrolig slitsomt for barn og ungdom og flytte fra hjem til hjem hver eneste uke i mange år!! Vi skulle prøvd det selv vi voksne! På en annen side er det bra at det er mer likestilling der, så ikke fedrene slipper unna og mor må stå med alt i tilegg til jobb! (vel om merke der barn har det trygt og godt..)!

Er vel godt for far med egentid  annen hver uke sikkert, men har man fått barn så får man stille opp for de og! Ikke bra for barna og flytte fram og tilbake! Fvk blir bra her!

Anonymkode: cad12...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Han har jo noe han skulle ha sagt når de vil bo hos han 100% vel!

Anonymkode: 7e66c...96b

Ja noe han skulle sagt, men barnas ønsker og behov i slike situasjoner bør veie veldig tungt. 

Hannah80 skrev (54 minutter siden):

Barna kan jo ikke bestemme at de vil bo fast hos far, når far ikke vil. 

Far bør sette barnas ønsker og behov foran sitt eget ønske. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Husk at det er andre ting som også spiller inn. 

Far kan ha legitime grunner fot at 100% ikke fungerer. Det er ikke slik at barna bare kan velge fritt. 

Anonymkode: fd675...105

 Ja, men barnas ønsker og behov bør veie tungt når de ytrer slike ting.  Om så for en periode til de får løst situasjonen. 

Ingen barn bør måtte bo et sted de ikke ønsker - uavhengig om det er hos mor eller far. 

Barna kommer først. Og man bør strekke seg langt for å klare det. 

Anonymkode: a0e18...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barna kommer først. Og man bør strekke seg langt for å klare det. 

Anonymkode: a0e18...087

Enig. Men nå vil jo ikke faren ha sine to barn boende hos seg fast. Hva da? 

Anonymkode: d3807...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...