Gå til innhold

De kaller sønnen min for Johnny!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 21.23):

Beklager, jeg forstår ikke humoren.

jeg er fra UK, der er jojo/jo vanlig for Jonathan. 
Jeg har ikke noe i mot Johnny, men vennene mine sier det er et navn som er for kriminelle; og da vil jeg ikke noen skal kalle han for det.
 

Svarene her forteller det ikke er så ille likevel? Det er sant at han søker jobb med det riktige navnet og ikke kalle navn. Da er bekymringen litt mindre. 

Linda, per og de navnene? Jeg forstår ikke? Er det ikke vanlig med love-names i Norge? Min andre barn heter Christina og i UK kaller man Christina ofte for Chrissy eller Tina. Min familie sier Tina fordi da hun ikke kunne snakke sa hun Tina selv og ikke Christina. Er det ikke vanlig med love-names og kortere navn enn det ekte navnet i Norge?

Anonymkode: ee2fb...3e3

Det at noen kriminelle heter Johnny er fordi at det er mange som heter det og da sier det seg selv at en viss prosentandel av de som bærer navnet blir kriminelle, sånn er det jo med alle navn som er vanlig å hete. Selv kjenner jeg 3 Johnny hvor ingen er kriminelle, den ene av dem er fastlegen min. Så kjenner jeg to som heter Jonathan, den ene sitter inne for drap og den andre er kokain dealer. 

Anonymkode: 0b66e...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner bare én Johnny, men han er en svært stødig og flott mann. Navnet skjemmer ingen. 
Dette høres ut som en oppkonstruert problemstilling, hvorfor ikke kalle ham Jonathan? Det er et helt gangbart navn i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart. Gikk i klasse i mange år med en som het Jonathan. Men mange kalt han bare "Jona" siden det ble jo bare en forkortelse av navnet, syns det blir mer naturlig kallenavn enn "johnny"

Anonymkode: 87524...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (38 minutter siden):

Jeg kjenner ingen som har kallenavn i voksen alder. Men som barn på 70-tallet husker jeg mange fikk det, slangbegreper i en slags forkortelse av navnet deres. Disse kallenavnene ble alltid borte når man vokste opp.

Kan heller ikke huske noen av min sønns klassekamerater/venner under skoleårene som hadde kallenavn. Alle ble omtalt ved sine vanlige navn. Dette var på 2000 tallet og oppover.

Jaja, det er kanskje forskjell på distrikter og områder. Noen har lettere for å ty til kallenavn enn andre?

Det er sikkert lokale forskjeller, ja, men at det er "veldig uvanlig" å ha kallenavn i Norge, er jo feil. 

Mange av de jeg kjenner med lange navn, har kallenavn som er forkortelser for eller utledninger av det "ordentlige" navnet, også voksne. Jeg vet også om folk (barn og voksne) som har kallenavn som ikke har noe med det "ordentlige" navnet å gjøre, men er basert på egenskaper, interesser, yrke, en hendelse eller lignende. Jeg vet f.eks. om Sviska, Murer'n, Pastor'n og Torsken.

En type kallenavn som jeg tror er i ferd med å bli borte, er sånne "barnslige" kallenavn på voksne folk, helst kvinner. En del eldre kvinner blir fortsatt kalt Tulla, Vesla, Lillemor o.l. kallenavn - det tror jeg ikke er så vanlig lenger.

Artikler om kallenavn her (i begge står det at man fortsatt bruker kallenavn, men at trenden er at navnene blir "snillere"):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kallenavnene-ingen-bruker-lenger-1.15551224

https://www.aftenposten.no/oslo/i/9EyXM/flest-kallenavn-paa-vestkanten

https://www.helg.no/kjart-barn-har-annet-navn-det-er-litt-status-a-ha-kallenavn-na-for-tida/s/5-24-621971

https://www.klikk.no/foreldre/navn/kjaert-barn-har-annet-navn-2362158

Anonymkode: 7b893...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 12.5.2024 den 16.29):

 

Nei, det er ikke det. Veldig uvanlig faktisk. 

Man kunne få kallenavn før i tiden, f.eks. hvis man het Bjørn Arne, kunne man bli kalt Bønna, og slike "morsomme" kallenavn. Det var typisk på 1950 til 1970 tallet.

 

Haha, det var egentlig det eneste navnet jeg også kom på som er det nærmeste vi kommer "vanlige" kallenavn her i Norge. Så det sier jo litt om hvor lite utbredt det er her i Norge.

Merkelige greier for i Sverige så er kallenavn mer utbredt. Der har vi f.eks følgende.
Lars = Lasse
Nils = Nisse
Clas = Classe
Johan/Jan = Janne
 

Og ørten andre varianter. En del av disse kallenavnene er også blitt "vanlige" navn, altså dåpsnavn og ikke kallenavn.

Endret av ElectricScum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 21.23):

Beklager, jeg forstår ikke humoren.

jeg er fra UK, der er jojo/jo vanlig for Jonathan. 
Jeg har ikke noe i mot Johnny, men vennene mine sier det er et navn som er for kriminelle; og da vil jeg ikke noen skal kalle han for det.
 

Svarene her forteller det ikke er så ille likevel? Det er sant at han søker jobb med det riktige navnet og ikke kalle navn. Da er bekymringen litt mindre. 

Linda, per og de navnene? Jeg forstår ikke? Er det ikke vanlig med love-names i Norge? Min andre barn heter Christina og i UK kaller man Christina ofte for Chrissy eller Tina. Min familie sier Tina fordi da hun ikke kunne snakke sa hun Tina selv og ikke Christina. Er det ikke vanlig med love-names og kortere navn enn det ekte navnet i Norge?

Anonymkode: ee2fb...3e3

I Norge er det vanlig å bruke forkortelser som offisielt navn. Utrolig mange går rundt med halve navn som Tina, Lena, Thea, Frank, Johnny osv uten at det er kjælenavn.

Men mange bruker kjælenavn også. Min mann Lars blir kalt Lasse av de fleste som kjenner han. Søsteren Caroline blir kalt Line og moren Johanne blir kalt Jonna.

Anonymkode: c01ca...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min heter Johnny, han er verken kriminell eller narkoman. 

Anonymkode: 851a9...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Kathrine og jeg ble kalt for Katta under hele oppveksten. Veldig koselig da jeg liker katter.

Anonymkode: 4b811...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...