Gå til innhold

De kaller sønnen min for Johnny!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er  bare tull, kjenner flere johnny og ingen av de er kriminelle eller narkomane. Folk har assosiasjoner med navn på folk de kjenner å sånn vil det alltid være. Den som har sagt det. kjenner nok en johnny som er det.  Akkurat som jeg ikke ville kalt jenta mi kristina fordi assisasjonen til det navnet er en skikkelig fæl jente jeg gikk i klasse med. 

Anonymkode: a19f1...d6c

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/Kzpele/veldig-overrasket-over-resultatene

 

Johnny er faktisk et belastet navn. 

Kjenner to Johnny og begge er kriminelle. 

Anonymkode: 6ef32...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Here's Johnny, navnet er udødeliggjort av Jack Nicholson i filmen The shining. Jeg ville tatt det som en ære. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Beklager, jeg forstår ikke humoren.

jeg er fra UK, der er jojo/jo vanlig for Jonathan. 
Jeg har ikke noe i mot Johnny, men vennene mine sier det er et navn som er for kriminelle; og da vil jeg ikke noen skal kalle han for det.
 

Svarene her forteller det ikke er så ille likevel? Det er sant at han søker jobb med det riktige navnet og ikke kalle navn. Da er bekymringen litt mindre. 

Linda, per og de navnene? Jeg forstår ikke? Er det ikke vanlig med love-names i Norge? Min andre barn heter Christina og i UK kaller man Christina ofte for Chrissy eller Tina. Min familie sier Tina fordi da hun ikke kunne snakke sa hun Tina selv og ikke Christina. Er det ikke vanlig med love-names og kortere navn enn det ekte navnet i Norge?

Anonymkode: ee2fb...3e3

I Norge er det vanlige at man bare bruker det offisielle navnet, dvs. det som står på fødselsattesten. Det er derfor folk tuller, det å kalle noen Johnny når de heter Jonathan er (nesten) like rart som å kalle dem Per eller Gudrun eller et annet tilfeldig navn. 

Jeg kjenner forresten også en hyggelig og lovlydig Johnny, det er ikke så belastet.

Anonymkode: 6d418...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det så liten tradisjon for kallenavn og forkortelser at han uansett kommer til å hete og bli kalt Jonathan alle andre steder enn av kompiser på skolen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Merkelig problemstilling - man søker da ikke jobb med kallenavnet sitt.

Man kan ikke styre hvilket kallenavn barna får. Så lenge det ikke er noe stygt/mobbing, er det vel ikke noe problem. Johnny er vel et helt greit navn? De fleste som heter det i Norge, er menn på 60+. Tipper de aller færreste av disse er narkomane eller kriminelle.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Beklager, jeg forstår ikke humoren.

jeg er fra UK, der er jojo/jo vanlig for Jonathan. 
Jeg har ikke noe i mot Johnny, men vennene mine sier det er et navn som er for kriminelle; og da vil jeg ikke noen skal kalle han for det.
 

Svarene her forteller det ikke er så ille likevel? Det er sant at han søker jobb med det riktige navnet og ikke kalle navn. Da er bekymringen litt mindre. 

Linda, per og de navnene? Jeg forstår ikke? Er det ikke vanlig med love-names i Norge? Min andre barn heter Christina og i UK kaller man Christina ofte for Chrissy eller Tina. Min familie sier Tina fordi da hun ikke kunne snakke sa hun Tina selv og ikke Christina. Er det ikke vanlig med love-names og kortere navn enn det ekte navnet i Norge?

Anonymkode: ee2fb...3e3

Tror du har misforstått her. Navnet Johnny er ikke for kriminelle, men noen navn har blitt litt tullet med, at de har vært belastet i form av at folk med kriminell bakgrunn tilfeldigvis har hatt enkelte navn som f.eks Ronny og Johnny. Ingen oppegående mennesker eller arbeidsgivere vil dømme noen pga deres navn. Det skal du aldri være redd for. Det er forresten mye vanligere i UK med love-names enn i Norge. Mange har det her også, men ofte ikke noen forkortelse som er allmenn kjent og fastsatt om det respektive navnet, men ofte en mer personlig vri på navnet. Det er i alle fall min personlige erfaring om love-names her i landet. Det er nok uansett ulikt fra sted til sted, og fra person til person, familie til familie osv. Min personlige erfaring og oppfatning er dessuten at de fleste i Norge bruker sitt ekte navn, uten å lage noe slags forkortelse. Hvertfall ved bruk utenfor hjemmet og familien. Noen som har flere fornavn, kan dog ofte velge å bruke kun ett av navnene. Og har man et langt navn, hender det at venner (som din sønns kamerater) lager et lettere navn på vedkommende. I noen vennegjenger lager barna/ngdommene kallenavn på hverandre uavhengig lengden, bare fordi dem syns at det er litt artig eller kult. Ang din sønns navn, så er min mening at Jonathan er et kjempeflott navn, og hadde ønsket at vennene skulle bruke det. Dersom din sønn synes det er ubehagelig å bli kalt for Johnny, bør han si i fra. Enten be sine venner om å kalle han for Det han heter, altså Jonathan, eller selv komme med et kallenavn som han er komfortabel med, som f.eks Jojo, som han er vant med, eller finne på noe annet dersom han føler for det. Tenker at det viktigste er at din sønn er ok med det vennene hans kaller han, uansett hva det blir. Man kan for foreldre vri seg av mindre av ungdommenes påfunn, men akkurat hva de kaller hverandre er det vanskelig å legge seg opp i og styre. Så lenge det ikke er ufine kallenavn, er det vel ok? Prat med sønnen din om dette, så finner du raskt ut om han liker sitt nye kallenavn eller ikke. Dersom han ikke syns noe om det, og det kjennes vanskelig for han å fra, kan dette tas via skolen. De kan ta opp temaet generelt i plenum og diverse, at alle "starter på nytt" med sitt opprinnelige navn, så kan hver og en gi beskjed til sine venner, dersom de ønsker å bli tiltalt med annet enn sitt navn, og evt hva. Dette vet jeg blir praktisert der kallenavn har blitt en utfordring, og har opplevdes vanskelig for enkelte. Tenker uansett at du bare kan legge bort din bekymring med en gang ang kallenavnet Johnny, det er helt vanlig navn som verken er kriminelt, eller gjør noen til kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for at dere svarer meg.

jeg viste ikke at det ikke var normal å ha kalle navn i Norge, jeg trodde det var som hjemme i UK. For eksempel:

Madeleine = Maddie

Caroline = carry

Charles = Charlie

Katherine = Katie/Kate

Rebecca = Becky

Frank= Frankie

Thomas = Tom

Michael = Mike

Charlotte = Charlie

er det ikke vanlig i Norge?

jeg forstår at Johnny ikke er ille som jeg trodde, også at han skal bruke det ekte navnet når han skal søke jobb. Da tenke jeg at det er koselig at hans venner bruke kalle navn😊jeg vet ikke hvordan lærere sier hans navn, men jeg skal spørre han.

Anonymkode: ee2fb...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkehjerte skrev (11 minutter siden):

Tror du har misforstått her. Navnet Johnny er ikke for kriminelle, men noen navn har blitt litt tullet med, at de har vært belastet i form av at folk med kriminell bakgrunn tilfeldigvis har hatt enkelte navn som f.eks Ronny og Johnny. Ingen oppegående mennesker eller arbeidsgivere vil dømme noen pga deres navn. Det skal du aldri være redd for. Det er forresten mye vanligere i UK med love-names enn i Norge. Mange har det her også, men ofte ikke noen forkortelse som er allmenn kjent og fastsatt om det respektive navnet, men ofte en mer personlig vri på navnet. Det er i alle fall min personlige erfaring om love-names her i landet. Det er nok uansett ulikt fra sted til sted, og fra person til person, familie til familie osv. Min personlige erfaring og oppfatning er dessuten at de fleste i Norge bruker sitt ekte navn, uten å lage noe slags forkortelse. Hvertfall ved bruk utenfor hjemmet og familien. Noen som har flere fornavn, kan dog ofte velge å bruke kun ett av navnene. Og har man et langt navn, hender det at venner (som din sønns kamerater) lager et lettere navn på vedkommende. I noen vennegjenger lager barna/ngdommene kallenavn på hverandre uavhengig lengden, bare fordi dem syns at det er litt artig eller kult. Ang din sønns navn, så er min mening at Jonathan er et kjempeflott navn, og hadde ønsket at vennene skulle bruke det. Dersom din sønn synes det er ubehagelig å bli kalt for Johnny, bør han si i fra. Enten be sine venner om å kalle han for Det han heter, altså Jonathan, eller selv komme med et kallenavn som han er komfortabel med, som f.eks Jojo, som han er vant med, eller finne på noe annet dersom han føler for det. Tenker at det viktigste er at din sønn er ok med det vennene hans kaller han, uansett hva det blir. Man kan for foreldre vri seg av mindre av ungdommenes påfunn, men akkurat hva de kaller hverandre er det vanskelig å legge seg opp i og styre. Så lenge det ikke er ufine kallenavn, er det vel ok? Prat med sønnen din om dette, så finner du raskt ut om han liker sitt nye kallenavn eller ikke. Dersom han ikke syns noe om det, og det kjennes vanskelig for han å fra, kan dette tas via skolen. De kan ta opp temaet generelt i plenum og diverse, at alle "starter på nytt" med sitt opprinnelige navn, så kan hver og en gi beskjed til sine venner, dersom de ønsker å bli tiltalt med annet enn sitt navn, og evt hva. Dette vet jeg blir praktisert der kallenavn har blitt en utfordring, og har opplevdes vanskelig for enkelte. Tenker uansett at du bare kan legge bort din bekymring med en gang ang kallenavnet Johnny, det er helt vanlig navn som verken er kriminelt, eller gjør noen til kriminelle.

Tusen takk for lang svar! Jeg tror min sønn ikke bryr seg om å bli kalle Johnny. Jeg hører At alle gutta har kalle navn også som er som i UK. For ex: Christopher = Chris og noen andre har kalle navn som er forbokstav i begge navnene sine. Da tenke jeg at det er koselig og at det ikke er for å være slemme.

Anonymkode: ee2fb...3e3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for at dere svarer meg.

jeg viste ikke at det ikke var normal å ha kalle navn i Norge, jeg trodde det var som hjemme i UK. For eksempel:

Madeleine = Maddie

Caroline = carry

Charles = Charlie

Katherine = Katie/Kate

Rebecca = Becky

Frank= Frankie

Thomas = Tom

Michael = Mike

Charlotte = Charlie

er det ikke vanlig i Norge?

jeg forstår at Johnny ikke er ille som jeg trodde, også at han skal bruke det ekte navnet når han skal søke jobb. Da tenke jeg at det er koselig at hans venner bruke kalle navn😊jeg vet ikke hvordan lærere sier hans navn, men jeg skal spørre han.

Anonymkode: ee2fb...3e3

Kan bare huske en kvinnelig statsminister som en del av oss kalte Groggie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bør ta kontakt med kontaktlærer, rektor og hvis han trener på et lag så må du ta kontakt med treneren også.

Så får dere samle hele klassen og laget og informere de om at det ikke er akseptert å kalle han Jonny, og at dere ønsker at han kalles jo-jo

 

yoyo-coca-cola-genuino-russell-modelo-master-de-los-80s-D_NQ_NP_957946-MLM26126460072_102017-F.jpg

Anonymkode: fca8f...168

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. Når man skal søk jobb så bruker man ikke kallenavnet sitt fra oppveksten i søknaden? Man bruker offisielle navn i sånt, ikke kallenavn. Så det bør ikke bli et problem. 

Anonymkode: 12288...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må han ha et kallenavn? Enten det er hjemme eller offentlig. Han heter Jonathan og det er det han skal bruke i alle offentlige sammenhenger. 

Anonymkode: 3c4d0...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronprins Haakon pleide å kalle seg selv Johnny fra Stovner i yngre dager.

Anonymkode: 504ab...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva synes sønnen din selv? Tenker at det hender at ungdom får kallenavn som foreldrene ikke er så stilige eller kule, og det er litt vanskelig å gjøre noe med dersom både sønnen og kompisene liker det... Om han selv synes det er sjenerende, så er det bare å be dem slutte.  

Anonymkode: de6ef...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny swunger bedre enn Jonathan. 

Og jeg kjenner to stk som heter Johnny. Begge er to fabelaktige menn som aldri har vært kriminell eller har brukt narkotika.

Istedenfor å endre kallenavnet på sønnen din, så bytt heller ut vennene dine.

Jo-jo som kallenavn er for øvrig det verste jeg har hørt på en ung gutt.

Anonymkode: cc2b2...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det ikke vanlig med love-names og kortere navn enn det ekte navnet i Norge?

Anonymkode: ee2fb...3e3

 

Nei, det er ikke det. Veldig uvanlig faktisk. 

Man kunne få kallenavn før i tiden, f.eks. hvis man het Bjørn Arne, kunne man bli kalt Bønna, og slike "morsomme" kallenavn. Det var typisk på 1950 til 1970 tallet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Million skrev (På 12.5.2024 den 16.29):

 

Nei, det er ikke det. Veldig uvanlig faktisk. 

Man kunne få kallenavn før i tiden, f.eks. hvis man het Bjørn Arne, kunne man bli kalt Bønna, og slike "morsomme" kallenavn. Det var typisk på 1950 til 1970 tallet.

 

Veldig uvanlig er det vel ikke. Dersom man har et langt navn, er det ganske vanlig å ha kallenavn. Alle jeg kjenner som heter Alexander, blir kalt Alex, Caroline blir kalt Caro. Sønnen min heter Thorbjørn, og har/har hatt en imponerende rekke kallenavn oppigjennom. Thor, Thobbe, Thobben, T-B, Bjørn, Bjørnis og jeg vet ikke hva. Dette er blant familie og venner (ikke alle har brukt alle kallenavnene, så klart). 

 

Anonymkode: 7b893...6b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig uvanlig er det vel ikke. Dersom man har et langt navn, er det ganske vanlig å ha kallenavn. Alle jeg kjenner som heter Alexander, blir kalt Alex, Caroline blir kalt Caro. Sønnen min heter Thorbjørn, og har/har hatt en imponerende rekke kallenavn oppigjennom. Thor, Thobbe, Thobben, T-B, Bjørn, Bjørnis og jeg vet ikke hva. Dette er blant familie og venner (ikke alle har brukt alle kallenavnene, så klart). 

 

Anonymkode: 7b893...6b4

Jeg syns heller ikke det er veldig uvanlig. Mulig det er lokale forskjeller eller noe, men jeg bruker og hører kallenavn på andre støtt og stadig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig uvanlig er det vel ikke. Dersom man har et langt navn, er det ganske vanlig å ha kallenavn. Alle jeg kjenner som heter Alexander, blir kalt Alex, Caroline blir kalt Caro. Sønnen min heter Thorbjørn, og har/har hatt en imponerende rekke kallenavn oppigjennom. Thor, Thobbe, Thobben, T-B, Bjørn, Bjørnis og jeg vet ikke hva. Dette er blant familie og venner (ikke alle har brukt alle kallenavnene, så klart). 

 

Anonymkode: 7b893...6b4

Jeg kjenner ingen som har kallenavn i voksen alder. Men som barn på 70-tallet husker jeg mange fikk det, slangbegreper i en slags forkortelse av navnet deres. Disse kallenavnene ble alltid borte når man vokste opp.

Kan heller ikke huske noen av min sønns klassekamerater/venner under skoleårene som hadde kallenavn. Alle ble omtalt ved sine vanlige navn. Dette var på 2000 tallet og oppover.

Jaja, det er kanskje forskjell på distrikter og områder. Noen har lettere for å ty til kallenavn enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo was a man who thought he was a loner
But he knew it couldn't last
Jojo left his home in Tucson, Arizona
For some California grass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...