Gå til innhold

Barn 12 år - smerter i beina ved aktivitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå prøvd å Google og lest om smerter i beina til barn - eneste som kommer frem omtrent er voksesmerter og kreft. 
 

har en gutt på snart 13 år som får veldig vondt i beina under fysisk aktivitet - han klarer nesten ikke å løpe lenger. Voksesmerter er vel som regel noe mer kortvarig og kommer ikke nødvendigvis frem ved aktivitet. 
 

Gutten er relativt høy (166) og ganske tynn (veier under 50kg) 

noen ide noen? Eller er det bare voksesmerter? 

Anonymkode: 74d44...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i bena sitter smerten?  Kan det være strekk? 

Lurt med en tur til legen, eller fysio. 

Anonymkode: dc127...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vokst mye i det siste? Det kan være ledd og muskler som ikke henger helt med etter vekst. 
 

Anonymkode: 2d559...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sitter smertene? Under kneet?

Veeeldig vanlig med schlatters i den alderen. Høyden strekker seg alt for fort i forhold til hva muskler, ledd og vev greier å henge med på, så blir det en belastningsskade (belastningen er altså veksten, smerten setter inn ved aktivitet.) 

Ville oppsøkt en fysioterapeut, og fått øvelser til å styrke problemområdet. Det kan også hjelpe å ise ned etter aktiviteten, og teipe opp på forhånd for støtte. Alt dette vil en fysio veilede godt i. På fotball-og håndballbanen ser man mange ungdommer trene med schlattersbånd f.eks, det er veldig normalt i den alderen. Det går over, men er vondt når det står på. 

Anonymkode: 33e16...987

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kommuner har fysio tilhørende helsestasjonen. Hør med helsesykepleier på skolen om de har det i din kommune så får dere en fysiovurdering.

Anonymkode: f7681...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har strekt seg en del, men syns allikavel det er ganske stabil «strekk» 😊 

 

han sier han har mest vondt fra knærne og ned i leggene. Han driver ikke med idrett, men bare å være i vanlig bevegelse er vondt for han. 
 

må kanskje ta han en tur til fysio ja 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Anonymkode: 74d44...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være beinhinnebetennelse? Har en venninne som var veldig plaget med dette i ungdomsårene, hun var aktiv basketspiller.

Anonymkode: ee336...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, han har strekt seg en del, men syns allikavel det er ganske stabil «strekk» 😊 

 

han sier han har mest vondt fra knærne og ned i leggene. Han driver ikke med idrett, men bare å være i vanlig bevegelse er vondt for han. 
 

må kanskje ta han en tur til fysio ja 

Anonymkode: 74d44...71f

Høres veldig klassisk ut. Man får "følgevondter" ved når muskler/ledd/sener rundt kneet blir plaget, som både kan gå ned i legg og opp i lår. Selv om du opplever det som "stabil strekk," så er det ganske massivt for kroppen :) 

Som forklart over så er det veksten som er belastningen, så man må ikke drive med idrett for å få dette. Forklarte bare idrettsungdom som trener med bånd for å vise hvor vanlig det er. De som går med oppteipede knær under buksa på skolen ser du ikke. Når en schlatters er i full blomst er alt vondt, gå trappa og spesielt løping er tungt for knærne. Jentene får ofte schlatters litt tidligere enn guttene, da de får høydeveksten ofte litt yngre, men som du skriver er gutten din ganske lang allerede så er ikke unaturlig at det blir slik.

Leger er ofte ikke så gode på det her, så ville hoppet over det leddet, men fysioterapeuter er knall (trenger ikke lenger henvisning.) 

Anonymkode: 33e16...987

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datter på 12 år med samme problem. Hun er lang og slank, har strukket seg veldig siste 2 årene. Problemet begynte for ca 1 år siden. Har vært hos lege og fysio. Fått såler til skoene. Ingenting ser ut til å hjelpe stort. Så hun har hatt en pause fra treningene siden i vinter, da det er vondt i knærne et par dager etter hver trening. Vi har fått beskjed om at det går over, men det er jo kjedelig å slite såpass. 

Anonymkode: 00eb8...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nå prøvd å Google og lest om smerter i beina til barn - eneste som kommer frem omtrent er voksesmerter og kreft. 
 

har en gutt på snart 13 år som får veldig vondt i beina under fysisk aktivitet - han klarer nesten ikke å løpe lenger. Voksesmerter er vel som regel noe mer kortvarig og kommer ikke nødvendigvis frem ved aktivitet. 
 

Gutten er relativt høy (166) og ganske tynn (veier under 50kg) 

noen ide noen? Eller er det bare voksesmerter? 

Anonymkode: 74d44...71f

kreft er det ikke, ganske sikkert, dumt og goggle hvis man er urolig. Jeg tenker voksesmerter

Anonymkode: b68e0...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vit B12 mangel ?

Anonymkode: 2dc14...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder for Schlatters i knær, og Severs for hæler. For  Severs er det bra med ekstra hælsåle. Ikke uvanlig med stive legger også som kan gjøre vondt med aktivitet. (tåhev og tøying er bra)  

Vi brukte mye lavendelsalve for såre legger på vår eldste. 

Anonymkode: f93d8...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Datter på 12 år med samme problem. Hun er lang og slank, har strukket seg veldig siste 2 årene. Problemet begynte for ca 1 år siden. Har vært hos lege og fysio. Fått såler til skoene. Ingenting ser ut til å hjelpe stort. Så hun har hatt en pause fra treningene siden i vinter, da det er vondt i knærne et par dager etter hver trening. Vi har fått beskjed om at det går over, men det er jo kjedelig å slite såpass. 

Anonymkode: 00eb8...e57

Hun må jo drive aktiv opptrening?

Ja det går over i den forstand at vekst stabiliseres og muskler/ledd/sener kommer etter, men innen den tid vil man jo gjerne få en del følgeproblematikk om man ikke tar tak i det. Typisk vondter andre steder, man feil og skjevbelaster etc. Såler gjør veldig lite. 

Det er så enkle øvelser som har god effekt for slik problematikk, som kan gjøres hjemme uten utstyr. 

Anonymkode: 33e16...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er i akillis , sjekk kolesterolet .

Anonymkode: d58da...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be legen sjekke ham for epifysiolyse. Det har vi opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, har en gutt som snart fyller 13år. Tror det henger sammen med voksealder selv om han ikke har vokst mye i det siste. Vet ikke hva det er, men tenker det alltid hjelper å høre at det er flere og mer «vanlig». 

Anonymkode: dffb5...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville i det minste googlet schlatters, da det er veldig vanlig i den alderen. 

Det er ofte også ganske lett å avdekke. For de får gjerne en vond kul like nedenfor kneskålen. 

Jeg tror minst halvparten av de ungdommene jeg kjenner har hatt det. Noen mer enn andre. 
For noen var det enkelte aktiviteter som måtte kuttes. For andre var det å støtte opp som måtte til. 

Uansett finnes det øvelser som anbefales, og som teoretisk hjelper det å gå fortere over. 

Og, ja, dette er noe de vokser av seg igjen. 

Anonymkode: b7e73...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg når jeg var yngre. Fikk vondt i knær ved aktivitet, og trodde lenge det var voksesmerter siden jeg hadde det da jeg var yngre. 

 

Tilslutt, da jeg var 12 år, fant legen ut at det var Sinding larsens sykdom. Dette kom og gikk hele ungdomstiden min. Jeg var veldig aktiv med både fotball, løping og ski.

"Sinding Larsens sykdom er en betennelsestilstand (en tendinopati) i senefestet på kneskålens nedre kant (apex patellae). Den skyldes drag fra lårmuskelen. Tilstanden rammer barn og ungdom i vekst som ofte er idrettsaktive."

 

 

Er fort gjort å automatisk bli skjekket for schlatters, men er viktig at foreldre også er obs og vet om denne tilstanden

Endret av Enkelt&Komplisert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...