Gå til innhold

Endre navn på barn før dåp.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan vil dette bli tatt i mot?

Føler ikke navnet er rett og dåpen er under 3 uker til... barnet er 7 mnd. 

Blir ikke fortrolig med valget samtidig som jeg er redd for å bli ansett som svært umoden og tragisk, da vi ved våre to forrige barn også ikke bestemte oss før skatteetaten sendte brev. Navn er så utrolig viktig for meg at det har blitt en slags besettelse ... stod mellom altfor mange navn, og var ingen vi følte 100pros så da måtte vi bare ta et. 

Nå er jeg 99pros sikker på hvilke navn jeg ønsker på han. Men vet ikke om jeg tør!!

Anonymkode: 8d87b...236

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjør på :) Barnet skal ha navnet sitt et helt liv, 7mnd er ingenting.

Foreldrene mine byttet navn på lillesøsteren min da hun var baby. Jeg husker at jeg likte det første navnet best og insisterte på å kalle henne det en stund til. Men det gikk seg til :) 

Anonymkode: d120f...d21

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drit i hva folk tenker om det, spesielt hvis barnet ikke er døpt enda og bare 7 mnd! Det er dere som foreldre navnet skal være rett for. Barnet er også såpass lite enda at det kommer ikke til å huske et annet navn. Hvis du fortsatt tenker at navnet er feil, er det bare å endre tenker jeg - dere får jo "kringkastet" det til familien ved dåpen.

Greit kanskje å si fra i forkant i tilfelle noen har bestilt gaver med navn på osv.

Anonymkode: edb15...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet til det navnet som kjennes rett. Spesielt når han kun er 7 måneder. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjør på! Dere skal kunne leve med navnet resten av livet. Navnebyttet blir en morsom funfact når barnet blir eldre:-) 

Anonymkode: 71b0f...12c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh... ble så lettet nå. Takk dere. ❤️

Anonymkode: 8d87b...236

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde byttet. Kjenner ei som gjorde det med sønnen.

Anonymkode: 0dd39...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør det som er rett for dere. Dersom navnet ikke føles rett nå etter 7 måneder, vil du nok antagelig aldri bli fortrolig med det. 

Anonymkode: 9f42a...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker

Hvordan ble det tatt imot? Jeg vurderer også å bytte..

Blir enda ikke fortrolig med valget og tenker på navn nr 2 som vi nesten valgte. Var det vanskelig å begynne å kalle han et annet navn? Min er 3,5 mnd. Navnet vi skal bytte til er ikke helt ulikt, så jeg håper det ikke blir så stor overgang…

Føler meg også umoden og tragisk. Redd for hvordan det blir tatt imot. Vi nevnte det så vidt for svigers da han var 2 mnd, og de ble helt stille 

Anonymkode: ecf9c...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som til og med fikk navnet byttet etter dåpen, så før dåpen burde ikke være krise 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine foreldre byttet navn på meg da jeg var 3 år😅 Det er litt spesielt, men grei nok

Anonymkode: 9a632...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Litt av problemet her, var at vi var veldig åpne om navnene vi vurderte. Etter hvert begynte familie etc å kalle hen for det ene navnet.

Når hen ble født fikk jeg gratulasjoner «Åå gratulerer med ***», gaver med det navnet osv, selv om det aldri var 100% bestemt av oss. Så følte at valget ble litt tatt for oss også. Da hen ble født følte jeg at jeg nesten måtte velge det navnet

Neste gang skal det være hemmelig…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine foreldre byttet navn på meg da jeg var 3 år😅 Det er litt spesielt, men grei nok

Såpass! Det var veldig seint. Hvorfor så seint? Hvilket av navnene likte du best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man gjøre det? vi sliter sikkelig med å finne navn til lille jenta vår. Hun er ikke født enda, men termin nærmer seg og jeg får ganske mange spørsmål om navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
lillebamsemums skrev (1 minutt siden):

kan man gjøre det? vi sliter sikkelig med å finne navn til lille jenta vår. Hun er ikke født enda, men termin nærmer seg og jeg får ganske mange spørsmål om navn. 

Tips fra meg som vurderer å bytte baby 3,5 mnd sitt navn. Hvis dere er usikre ved fødselen: bruk god tid, ikke ta en forhastet avgjørelse, gi det gjerne noen dager og test forskjellige navn. Det skal jeg gjøre neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tips fra meg som vurderer å bytte baby 3,5 mnd sitt navn. Hvis dere er usikre ved fødselen: bruk god tid, ikke ta en forhastet avgjørelse, gi det gjerne noen dager og test forskjellige navn. Det skal jeg gjøre neste gang..

ja, jeg tror jeg må se babyen før jeg i det hele tatt greier å gi henne et navn. Har jo noen ideer, men ønsker liksom å se om hun kler navnet først

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Såpass! Det var veldig seint. Hvorfor så seint? Hvilket av navnene likte du best?

Tror de bare ombestemte seg. Jeg vet egentlig ikke helt? Foreldrene mine er litt snåle folk 😅

Liker begge navnene helt ok. De er ganske like. Type Astrid og Sigrid, Tone og Hege. Så jeg har aldri helt skjønt poenget med byttet, men slik ble det nå

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor blander du dåp inn i dette? Endre navn på 7 mnd gammel baby er vel det egentlige temaet her. 

Anonymkode: 0d688...de7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...