Gå til innhold

Hvorfor er markedsverdi så provoserende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 5/10/2024 at 8:05 PM, 123entotre123 said:

Menn og kvinner er litt forskjellige her. En kvinne er ikke utro med deg fordi en høy og kjekk mann plutselig dukket opp, det skal litt mer til enn det. En mann derimot kan fint være utro mot "kvinnen i sitt liv" om en ung og vakker jente byr seg frem. Handler vel om våre veldig ulike tenningsmønstre og impulskontroll, at en kvinne har veldig dårlig impulskontroll er som oftest et sykdomstegn i retning psykiatri, mens hos menn er det snarere normalt. 

For øvrig klarer nok kvinner flest å akseptere det, og om en kvinne ikke vil være sammen med en mann av x grunner så har vel ikke det noe å si for deg? 

Det er ingen yngre attraktive kvinner som byr seg frem til 98% av menn. Så det er egentlig urelevant. Ellers så tror jeg hele analysen din er helt komplett idiot. Kvinner har ikke noe bedre impulskontroll enn menn. Snarere tvert imot.

Anonymkode: 4faa3...8ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Grafen nedenfor er kanskje overraskende å se for dem som har snød ned med ulike myter basert i ideen om markedsverdi. I den mytologien som dyrkes fra alt mulig fra incels på gutterommet til norske akademiker, så er hypotesen om at noen få menn deler på "alle" kvinner frem til at kvinnene må senke sine krav til å få en fast partner. Finnes noen vulgære bilde illustrasjoner om denne myten. Som en kvinne som ligger klar, med en rekke ventende muskeløse menn, og så bakerst en "pyse" med blomsterbukett som venter på sin tur. 

Fikk tilfeldigvis opp en Tiktok med Jordan P ikveld, der han la ut om ONS kulturen på Amerikanske universiteter, med en repitasjon om påstanden at noen få menn høvler over alle jentene på campus.

Så jeg ble litt interessert. Hva finnes av fakta om hook up på et amerikansk universitetscampus. Ikke mye om hvem som faktisk har sex med hvem. Ikke mye med et representativt urvalg. Men så fant jeg en fersk PhD arbeid som faktisk har gjort noe så rart som designet en studie som kan gi et relativt greit svar på spørsmålet. Et tilfeldig urvalg av studenter som ble fulgt gjennom sitt første år (som er det år med mest hook up kultur). Dette er fra et elite universitet så er enn relativ avgrenset populasjon som har flyttet hjemmefra for å bo på campus.

Hva fanta forskerne? 

ONS, her hadde en litt større andel av mennene minst en ONS. Men jentene tar igjen med noe større andel med lengre uforpliktende forhold, så andelen med uforpliktende sex var helt lik. Helt lik.

Så fantasiene fra Jordan P og mange andre, er kun fantasier basert på manglende forståelse av hva faktisk andre studier viser. Hvorfor kan disse mytene leve så sterkt også hos dem som skal være eksperter på kritisk tenking? 

Selvfølgelig fordi dem har valgt å se på dette som et marked med mekanismer som vi ser på markeder. Istedenfor å forstå at dette handler om et komplekst sosialt samspill. Forenkling til dumskap. 

PS1. Dere kvinner, dere kan lett teste hypotesen om at det er et fåtal menn som høvler over alle kvinner. Hvor mange av du og dine venninner har hatt sex med akkurat samme menn? Ikke at du og en venninne hadde dere med en og samme gutt på VGs, men at dere alle eller i hvert fall mange av dere har delt på samme menn. 

PS2. Menn som ikke hadde noen hook ups var dem med lavest samlet forekomst av angst og depresjon. 

Screenshot_20240512_182336_OneDrive.jpg

Jeg ser at det er 250 menn og 414 kvinner som er med i undersøkelsen. Hvordan har de blitt plukket ut? Kan det tenkes at de som har erfaringer er lettere å få med på undersøkelsen? Eller er dette hele populasjonen så det er kraftig kvinnedominans?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null problemer med dette. Selvsagt er både menn og kvinner i 20-årene mer attraktive. Men om man er en 10'er som 23-åring så blir man ikke en 2'er som 10-15-20 år eldre med mindre det er noe ekstrem vektoppgang eller lignende. Jeg er 38 og får oppmerksomhet av yngre menn.  Og eldre åpenbart. 

Anonymkode: 0064a...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 timer siden):

Dette er nok en viktig avklaring det er fort gjort å glemme at kanskje ikke er selvsagt for alle. Markedsverdi er i denne sammenhengen noe så kjedelig som en observasjon av at en rekke parametere sammen påvirker hvor attraktiv en generelt oppfattes som partner. Begrepet ble om jeg ikke husker feil popularisert i Norge av psykologer som forsøkte å forklare noen sammenhenger ved hjelp av faguttrykk. 

Kanskje kommer noe av oppstyret av at det tolkes til å bety noe mer enn det faktisk gjør. 

Dem bruker der faktisk som at vi har en markedsverdi på et marked. Det er ikke en meget klønete og merkelig måte å si at man for eksempel ser en svak korrelasjon mellom utseende hos menn og antall sexpartnere. 

I bunn ligger en forestilling om at vi har et genetisk program som gjør at vi underbevist kjenner igjen tegn på hvilken reproduktiv verdi en mulig partner har. Det er derfor som dem som snakker om markedsverdi bruker å si at dette er biologi.

Vi bruker så ifølge disse folkene, dette verdier i en byttehandel, der vårt mål er å få tak i en partner med så høy verdi som mulig. Som er noe helt annet enn at det er litt mer sannsynlig at den meget kjekke mannen ender opp på et hotellrom som ikke er hans enn den middels kjekke mannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (39 minutter siden):

Jeg ser at det er 250 menn og 414 kvinner som er med i undersøkelsen. Hvordan har de blitt plukket ut? Kan det tenkes at de som har erfaringer er lettere å få med på undersøkelsen? Eller er dette hele populasjonen så det er kraftig kvinnedominans?

Tilfeldig fra student populasjonen, som kanskje overraskende for mange er relativt uvanlig. Er som de fleste av verdens topprangerte universitet ikke kjempestort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

 Når vi snakker om markedsverdi, handler det egentlig om hvordan samfunnet verdsetter ulike egenskaper og aldersgrupper på en gitt tid. Det betyr ikke nødvendigvis at noen er mindre verdt som person, men heller at visse faktorer kan være mer ettertraktet eller populære på et gitt tidspunkt. Menn har i lang tid forstått dette og tilpasset seg deretter, uten å klage eller bli opprørt. Kanskje det er på tide at kvinner også tar denne tilnærmingen og fokuserer mer på å bygge sin egen verdi og selvtillit uavhengig av samfunnets standarder og forventninger.

Anonymkode: b01d6...84f

Og hvordan kan kvinner tilpasse seg en påstand om at kvinner over 30 har null markedsverdi? La være å bli eldre?

Anonymkode: b3d8d...447

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (11 timer siden):

Grafen nedenfor er kanskje overraskende å se for dem som har snød ned med ulike myter basert i ideen om markedsverdi. I den mytologien som dyrkes fra alt mulig fra incels på gutterommet til norske akademiker, så er hypotesen om at noen få menn deler på "alle" kvinner frem til at kvinnene må senke sine krav til å få en fast partner. Finnes noen vulgære bilde illustrasjoner om denne myten. Som en kvinne som ligger klar, med en rekke ventende muskeløse menn, og så bakerst en "pyse" med blomsterbukett som venter på sin tur. 

Fikk tilfeldigvis opp en Tiktok med Jordan P ikveld, der han la ut om ONS kulturen på Amerikanske universiteter, med en repitasjon om påstanden at noen få menn høvler over alle jentene på campus.

Så jeg ble litt interessert. Hva finnes av fakta om hook up på et amerikansk universitetscampus. Ikke mye om hvem som faktisk har sex med hvem. Ikke mye med et representativt urvalg. Men så fant jeg en fersk PhD arbeid som faktisk har gjort noe så rart som designet en studie som kan gi et relativt greit svar på spørsmålet. Et tilfeldig urvalg av studenter som ble fulgt gjennom sitt første år (som er det år med mest hook up kultur). Dette er fra et elite universitet så er enn relativ avgrenset populasjon som har flyttet hjemmefra for å bo på campus.

Hva fanta forskerne? 

ONS, her hadde en litt større andel av mennene minst en ONS. Men jentene tar igjen med noe større andel med lengre uforpliktende forhold, så andelen med uforpliktende sex var helt lik. Helt lik.

Så fantasiene fra Jordan P og mange andre, er kun fantasier basert på manglende forståelse av hva faktisk andre studier viser. Hvorfor kan disse mytene leve så sterkt også hos dem som skal være eksperter på kritisk tenking? 

Selvfølgelig fordi dem har valgt å se på dette som et marked med mekanismer som vi ser på markeder. Istedenfor å forstå at dette handler om et komplekst sosialt samspill. Forenkling til dumskap. 

PS1. Dere kvinner, dere kan lett teste hypotesen om at det er et fåtal menn som høvler over alle kvinner. Hvor mange av du og dine venninner har hatt sex med akkurat samme menn? Ikke at du og en venninne hadde dere med en og samme gutt på VGs, men at dere alle eller i hvert fall mange av dere har delt på samme menn. 

PS2. Menn som ikke hadde noen hook ups var dem med lavest samlet forekomst av angst og depresjon. 

Screenshot_20240512_182336_OneDrive.jpg

Foruten at dette ikke er en graf… hvordan er det korrigert for antall kvinnelige vs mannlige studenter på universitetet?

Du er klar over at det er langt flere kvinnelige enn mannlige studenter ved amerikanske universiteter, akkurat som i Norge?

Anonymkode: ec410...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Foruten at dette ikke er en graf… hvordan er det korrigert for antall kvinnelige vs mannlige studenter på universitetet?

Du er klar over at det er langt flere kvinnelige enn mannlige studenter ved amerikanske universiteter, akkurat som i Norge?

Anonymkode: ec410...71d

Du har rett om tabell og kvinneovervekt. Som jeg skrev så er det et tilfeldig utvalg av hele første års populasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (10 timer siden):

... Begrepet ble om jeg ikke husker feil popularisert i Norge av psykologer som forsøkte å forklare noen sammenhenger ved hjelp av faguttrykk. 

Kanskje kommer noe av oppstyret av at det tolkes til å bety noe mer enn det faktisk gjør. 

Tydelig at disse hadde studert individuell psykologi og ikke gruppe-psykologi,  kommunikasjon/ markedsføring, samfunnsfag, eller språk. Mate value er ikke overførbart til norsk verdi en gang, siden det norske ordet verdi ikke skiller mellom value (valør, pengeverdi) og worth (iboende kvalitet). Godt eksempel på at høyt utdannede folk kan være idioter.

Anonymkode: 07ad3...a56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så provoserende at menn snakker om kvinners markedsverdi (snakker nedsettende om kvinner de mener har lav markedsverdi og om hvor bitre kvinner med lav markedsverdi er over at menn ikke vil ha dem) og samtidig klager over at kvinner har så høye krav (og dessuten ikke er økonomisk avhengig av menn) at mange menn derfor ikke får seg noe.

Så kvinner skal akseptere at bare noen få av dem har markedsverdi, og de som har det, har det kun en kort periode. Samtidig må kvinner fire på krava, siden det er et samfunnsproblem at så mange menn er ufrivillig single/i ufrivillig sølibat. Kvinner skal ta til takke med en mann de ikke vil ha, kanskje også en som behandler dem dårlig. Og så kan denne mannen dumpe dem for en yngre kvinne om noen få år...

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (9 timer siden):

Tilfeldig fra student populasjonen, som kanskje overraskende for mange er relativt uvanlig. Er som de fleste av verdens topprangerte universitet ikke kjempestort.

6,8% av mennene og 5,8% av kvinnene lå da med noen en gang i løpet av de siste 3 månedene. 

250 og 414 skulle vel da indikere at 17 menn lå med 24 kvinner.

Eller at 7 menn har blitt vraket.

24 x 6 semester skulle vel da tilsi at disse 17 skulle kunne ligge med 144 kvinner i løpet av en bachelorutdanning. Dette satt veldig på spissen, men det indikerer vel at tendensen peker i den retningen?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/10/2024 at 7:39 PM, AnonymBruker said:

Mange kvinner blir provoserte over at eldre kvinner har lavere markedsverdi for det motsatte kjønn enn unge kvinner.

Samtidig er menn mye mer åpne for at høye menn har høyere markedsverdi enn lave menn. Menn i jobb høyere markedsverdi enn uføre menn. Kraftige menn mer enn tynne. Selvsikre menn mer enn sjenerte. Osv.

Hvorfor er dette så vanskelig å akseptere? Er det nederlag å ikke være på toppen av næringskjeden livet ut, eller hva er greia? Det er neppe mange kvinner som har problemer med at menn har svært varierende markedsverdi, så hvorfor er det et problem at det er slik for kvinner og?

Anonymkode: 6d69b...fe7

Problemet er at det er så unyansert at det ikke er et snev av sannhet i noe av dette. "Markedsverdien" til en 25-åring er ikke noe lavere eller høyere enn "markedsverdien" til en 35-åring, siden folk tross alt endrer seg over tiden og Mann (50) har et annet syn på hvilke kvinner som er tiltrekkende enn Mann (25). Og, joda, det er lett å si at en kvinne på 18 år er mer visuelt tiltrekkende enn en kvinne på 42 år, men som regel vil en mann på 50 skrote 18-åringen i det hun åpner munnen, mens 42-åringen faktisk får sjansen sin til å vise at hun og 50-åringen "klikker".

Hele "markedsverdi"-konseptet er ren svada, da hva en slik verdi faktisk er, avhenger svært mye av hvem du faktisk spør der ute.

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123entotre123 skrev (På 10.5.2024 den 20.20):

Og du aner ikke hvor mange menn som er gira på "russejenter". Husker når Nakenprat var oppe i sin tid - det var en egen russejenter-tråd der. Den hadde MANGE besøkende, for å si det sånn. 

Er det så rart? De er jo i sin beste alder da! Deilig, myk hud, lukter godt, de fleste er slanke og ser bra ut.

Anonymkode: 08f76...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det så rart? De er jo i sin beste alder da! Deilig, myk hud, lukter godt, de fleste er slanke og ser bra ut.

Anonymkode: 08f76...b2d

Yepp!

Har aldri hørt noen unge jenter klage på dette markedsverdi pratet. Er stort sett eldre kjerringer på 25+. Mystisk...

Endret av AnonymBruger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruger said:

Yepp!

Har aldri hørt noen unge jenter klage på dette markedsverdi pratet. Er stort sett eldre kjerringer på 25+. Mystisk...

Hæ?? Forklaringen på det, er jo så enkel som at de under 20-25 fremdeles lever i den lykkelige illusjon om at 10-20 år er en uendelighet av tid, og at det dermed like gjerne kunne vært 1000 år til de selv facer the big 4-0. 

De fleste av oss vil imidlertid bli røsket ut av illusjonen i god tid før fylte 25 (selv var jeg 23), hvor realiteten- og derav aldersangsten slår ned i de som en jævla bombe, ene og alene fordi vi fremdeles lever i et så til de grader forkvaklet samfunn hvor det bla.a gis rom for å underminere samtlige kvinner som har nådd voksen alder for 'jævla kjerringer'. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruger skrev (2 timer siden):

Yepp!

Har aldri hørt noen unge jenter klage på dette markedsverdi pratet. Er stort sett eldre kjerringer på 25+. Mystisk...

Jeg gråt på bursdagen min fra jeg ble 20 år fordi jeg var dum nok til å føle meg gammel. Er ikke glad i endring. 

Men var i et forhold og vet ikke om jeg egentlig tenkte på hva menn syns om meg, var bare lei meg uten så mye refleksjon over det. 

Men så det er sakt, å være lei seg for å kanskje være for gammel for en hypotetisk mann du kan bli glad i, er ikke det samme som å være lei seg for å ikke være hot for bittre gamle menn. Det har jeg aldri sørget over, vil jo uansett ikke ha dem, dermed har det ikke vært noen tårer over akkurat det. Har egentlig tenkt, the audacity av at de i det hele tatt trodde de fra starten av var romantisk/sexuelt relevant for meg 😅 

Anonymkode: eb4b6...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruger skrev (5 timer siden):

Yepp!

Har aldri hørt noen unge jenter klage på dette markedsverdi pratet. Er stort sett eldre kjerringer på 25+. Mystisk...

Hm, du vet at en kvinne på 20 har mye lavere "markedsverdi" enn en kvinne på 30?

Hvis vi skal late som dette tullet med markedsverdi er relevant, så er det faktisk slik. Menn med høy utdanning, god inntekt, god empati og sosial intelligens med flott kropp og pent ansikt... Dem velger hun på 30 fremfor hun på 20.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse mennene er narsissister. 

Anonymkode: f4392...2f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse mennene er narsissister. 

Anonymkode: f4392...2f3

Og som dere vet kan man ikke diskutere med narsissister. 

Anonymkode: f4392...2f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 19.39):

Mange kvinner blir provoserte over at eldre kvinner har lavere markedsverdi for det motsatte kjønn enn unge kvinner.

Samtidig er menn mye mer åpne for at høye menn har høyere markedsverdi enn lave menn. Menn i jobb høyere markedsverdi enn uføre menn. Kraftige menn mer enn tynne. Selvsikre menn mer enn sjenerte. Osv.

Hvorfor er dette så vanskelig å akseptere? Er det nederlag å ikke være på toppen av næringskjeden livet ut, eller hva er greia? Det er neppe mange kvinner som har problemer med at menn har svært varierende markedsverdi, så hvorfor er det et problem at det er slik for kvinner og?

Anonymkode: 6d69b...fe7

Folk som setter msrkedsvetdi på mennesker kan fint holde seg langt unna meg. Å gjøre mennesker om til kjøttstykker klsr for et marked er sykt upersonlig og kynisk. Klarer du ikke å møte et annet menneske å se noe annet enn en markedsverdi har du rett og slett så feil holdninger og lav markedsverdi for min del, at jeg heller finner en apekatt.  

Hadde jeg vært singel, så hadde jeg sett etter kjærlighet og ikke markedsverdi. 

Nå er jeg optatt og har infen venner som bruker markedsverdi om noen. Det er dårlige verdier ovenfor andre individer rundt deg. Så ha deg vekk, bort, vekk. Sånne folk er mer irriterende enn fluer  på sommeren.

Noen er optatt av papiret,  andre av innholdet.  

Anonymkode: 8eaf9...8e8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...