Gå til innhold

Hvorfor er markedsverdi så provoserende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

på en måte er det bra da, menn viser sitt sanne jeg, så blir man litt mer forsiktig med hva slags menn man tør å bli kjent med. Det viser også at kvinner med fordel kan bli litt mer overfladiske, hva er vitsen med å være dyp når menn er like dype som en vannpytt. 

Anonymkode: f4392...2f3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner er ikke varer man selger på det åpne markedet med en monetær valuta og har derfor ingen markedsverdi. 

En relasjon mellom to mennesker er heller ingen økonomisk transaksjon. Og når den er det, handler det om prostitusjon. 

Jeg er voksen kvinne på 44 år. Jeg er et menneske. Ikke et produkt. Og takk gudskjelov for at jeg er gift med en god mann, så jeg slipper å treffe på mannfolk som vurderer kvinner på samme nivå som plantasjeeiere i sørstatene vurderte sine slaver på markedet når de hadde slitt ut de gamle slavene. Æsj, for noen vemmelige folk dere er. 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet marked er i seg selv ikke negativt. Det beskriver bare et sted hvor tilbud og etterspørsel møtes.

Jeg har ingen problemer med at jeg har lav markedsverdi (som kvinne) og det var noen kvinnelige psykologer som ble snurte for at blant annet Peder Kjøs snakket om dette så vidt jeg husker. Å påstå at folk har like høy markedsverdi gjennom livet stemmer ikke med virkeligheten selv om man prøver å late som noe annet.

Anonymkode: d096e...d4d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ordet marked er i seg selv ikke negativt. Det beskriver bare et sted hvor tilbud og etterspørsel møtes.

Jeg har ingen problemer med at jeg har lav markedsverdi (som kvinne) og det var noen kvinnelige psykologer som ble snurte for at blant annet Peder Kjøs snakket om dette så vidt jeg husker. Å påstå at folk har like høy markedsverdi gjennom livet stemmer ikke med virkeligheten selv om man prøver å late som noe annet.

Anonymkode: d096e...d4d

Det er negativ ved at det skaper assosiasjoner til et marked der vi kjøper og selger ting/tjenester og da selvfølgelig til faktiske markeder der mennesker blir solgt. Som slavemarkedet i Libya eller salget av "koner" til menn fra Korea som flyr sørover og velger enn av tyve unge kvinner som dem gifter seg med. 

Så er det feil, da hvordan vi skaper sosiale relasjoner (seksuelle og romantiske relasjoner er sosiale relasjoner) ikke fungerer som et marked.

Bedriftens sommerfest er ikke en markedsplass, men en sosial arena. Som for noen kan ende opp med en flau ONS og for andre bli starten på et langt liv sammen. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ut og date igjen så skal jeg få fastsatt markedverdien min en gang for alle. Jeg arrangerer helt enkelt en nettauksjon. :ironi:

Ellers kan jeg se for meg en moderne dating. Forhandling, prate opp prisen og pruting, To vakre ungdommer møtes ved cafebordet. Mannen er verdt 100  000 og dama ser ut som en million. Skal det bli noe match så kan de møtes på midten. Mannen skryter på seg en god del verdier og øker til 200 000 og så påpeker han at dama har ujevn silikon i det venstre brystet og for store fillers, damas verdi synker til 600 000, men er fortsatt for kostbar. Dama slenger inn et tilbud om at hun kan ta seg fire elskere og reduserer prisen til 300 000, og så innrømmer hun at hun jukset med referansene på eksamen og at hun har blitt fratatt sin mastergrad, og vipps så er prisen nede  i 200 000, verdien matcher, de gifter seg og lever lykkelig i alle sine dager.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

på en måte er det bra da, menn viser sitt sanne jeg, så blir man litt mer forsiktig med hva slags menn man tør å bli kjent med. Det viser også at kvinner med fordel kan bli litt mer overfladiske, hva er vitsen med å være dyp når menn er like dype som en vannpytt. 

Anonymkode: f4392...2f3

Jeg liker menn med dybde, derfor har jeg hatt krav om utdanning og interesse for ikke-digitale kulturelle aktiviteter. Hvis jeg skal elske noen, må de ha dybde, de må evne å se livet større enn ...de ofte gjør.

Det er helt meningsløst å prøve å skape dybde og ekte kjærlighet med en fyr som ikke har det i seg, som ikke har den kapasiteten. Det går å sette seg selv i den overfladiske modusen hvis man vil ha sex med dem da. I så fall, velg en ung og vakker en, for rent sanselige nytelser uten dybdepotensial.

Anonymkode: c7370...4ec

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg liker menn med dybde, derfor har jeg hatt krav om utdanning og interesse for ikke-digitale kulturelle aktiviteter. Hvis jeg skal elske noen, må de ha dybde, de må evne å se livet større enn ...de ofte gjør.

Det er helt meningsløst å prøve å skape dybde og ekte kjærlighet med en fyr som ikke har det i seg, som ikke har den kapasiteten. Det går å sette seg selv i den overfladiske modusen hvis man vil ha sex med dem da. I så fall, velg en ung og vakker en, for rent sanselige nytelser uten dybdepotensial.

Anonymkode: c7370...4ec

Er kvinne, ikke utdannet og håper da for all del jeg har dybde. Utdanning gir deg jo noe, men mennesket du er er du jo uavhengig av den?

Har aldri vært interisert i kun sex, uten å vite eksakt hva du mener med dybde tror jeg du et litt mer overfladisk og fraråder mennesker hele seg basert på hva du tror heller enn vet. 

Anonymkode: eb4b6...588

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ebbeliten said:

Kvinner er ikke varer man selger på det åpne markedet med en monetær valuta og har derfor ingen markedsverdi.

Ok, men menn har jo en markedsverdi?

Høyde, kroppsstørrelse, skulderbredde, håndstørrelse, selvtillit, utdannelse, jobb, økonomi, sosial posisjon / venner etc. er alle komponenter i menns verdi på markedet. Slik har det jo alltid vært. Da er det jo rart om ikke kvinner også til en viss grad har markedsverdi, og at alle kvinner skulle være like ettertraktede.

Anonymkode: 6d69b...fe7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, men menn har jo en markedsverdi?

Høyde, kroppsstørrelse, skulderbredde, håndstørrelse, selvtillit, utdannelse, jobb, økonomi, sosial posisjon / venner etc. er alle komponenter i menns verdi på markedet. Slik har det jo alltid vært. Da er det jo rart om ikke kvinner også til en viss grad har markedsverdi, og at alle kvinner skulle være like ettertraktede.

Anonymkode: 6d69b...fe7

Nei såklart er noen mer ettertraktet enn andre. Men de som er mindre ettertraktet kan fortsatt finne kjærligheten og ha et fint liv, så hvorfor dette behovet for å trykke dem ned og kanskje sabotere dem med å få dem til å føle seg dårlige som igjen kan gi det resultatet at de i å miste troen får komplekser som stopper dem i å møte noen. 

Har du lyst til å stoppe noen fra å finne kjærligheten? For det er det denne samtalen gjør. Mannosfæren saboterer segelv så til de grader, de forstår det ikke engang.

Anonymkode: eb4b6...588

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Handler ikke det om at man ikke vil være den dama som han tar til takke med, mens han egentlig går og drømmer om ei yngre dame?

Anonymkode: 812d2...0ae

Hun i den tråden mener det, men det er et problem hun har skapt for seg selv. 

Jeg lever fint med at Haaland har en flokk med damer etter seg mens jeg ikke har det. Jeg tror ikke min partner går og tenker på at hun helles skulle vært sammen med en fotballstjerne. Det er ikke sånn det fungerer.

Dette med "mating value" ble ikke oppfunnet, men oppdaget av en kvinne. Hun så på masse data og fant et mønster i hvem som blir sammen.

Folk velger en parter som scorer omtrent likt på en sum av egenskaper. Ikke en enkel egenskap. 

Sannsynligvis har de gjort en ren statistisk analyse typ PCA. De fant en prinsipalkomponent og kalte den dessverre "mating value". Det var en kjempetabbe siden mange henger seg fullstendig opp i ordet "value".

De burde ha kalt det "mating index" eller noe, så hadde KG vært et mer fredelig sted.

Anonymkode: 3bde8...3f6

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ok, men menn har jo en markedsverdi?

Høyde, kroppsstørrelse, skulderbredde, håndstørrelse, selvtillit, utdannelse, jobb, økonomi, sosial posisjon / venner etc. er alle komponenter i menns verdi på markedet. Slik har det jo alltid vært. Da er det jo rart om ikke kvinner også til en viss grad har markedsverdi, og at alle kvinner skulle være like ettertraktede.

Anonymkode: 6d69b...fe7

For de beste damene må  du ut med fire kjøleskap, trettito  sauer og en hest.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun i den tråden mener det, men det er et problem hun har skapt for seg selv. 

Jeg lever fint med at Haaland har en flokk med damer etter seg mens jeg ikke har det. Jeg tror ikke min partner går og tenker på at hun helles skulle vært sammen med en fotballstjerne. Det er ikke sånn det fungerer.

Dette med "mating value" ble ikke oppfunnet, men oppdaget av en kvinne. Hun så på masse data og fant et mønster i hvem som blir sammen.

Folk velger en parter som scorer omtrent likt på en sum av egenskaper. Ikke en enkel egenskap. 

Sannsynligvis har de gjort engreia er  ren statistisk analyse typ PCA. De fant en prinsipalkomponent og kalte den dessverre "mating value". Det var en kjempetabbe siden mange henger seg fullstendig opp i ordet "value".

De burde ha kalt det "mating index" eller noe, så hadde KG vært et mer fredelig sted.

Anonymkode: 3bde8...3f6

Greia er jo at både menn og kvinner velger folk som ligner seg selv når det gjelder utdanning, livsstil, interesser og alder. Personlig synes jeg ikke markedsverdi er så dumt begrep på det rent analytiske planet, men når disse mennene mener at damer eldes mer eller verre enn dem, faller jeg av. Det er jo ikke sånn. Utseende og kjærestens alder og sosiale status betyr ca like mye for menn og kvinner: https://www.fhi.no/nyheter/2024/vi-velger-partnere-som-ligner-genetisk-pa-oss-selv--det-pavirker-samfunnet

Anonymkode: c7370...4ec

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

For de beste damene må  du ut med fire kjøleskap, trettito  sauer og en hest.

Denne prisen kan dessverre justeres etter tilbud og etterspørsel i markedet. Når damene har trettifire sauer selv og enda større kjøleskap med integrert isbitmaskin må den potensielle damekjøperen bla opp med mer penger (om han har)😊. Ironi, og absolutt enig med deg.

Anonymkode: c7370...4ec

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Denne prisen kan dessverre justeres etter tilbud og etterspørsel i markedet. Når damene har trettifire sauer selv og enda større kjøleskap med integrert isbitmaskin må den potensielle damekjøperen bla opp med mer penger (om han har)😊. Ironi, og absolutt enig med deg.

Anonymkode: c7370...4ec

Mulig jeg tok i litt hardt med den hesten, men sauene og kjøleskapet husker jeg fra en gammel russisk film fra Kaukasusområdet. Så det med markedsverdi og medgift er forankret i en del forskjellige kulturer.  

Jeg er enig i at vi lever i andre tider nå, og  en stor forskjell i Norge er slik du antyder at kvinner og menn har noenlunde lik  inntekt.

Markedsverditankegang henger vel litt sammen med gammeldags ekteskapstankegang, der ekteskap handlet om forbindelser  og man giftet seg strategisk inn i forskjellige familier. 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 minutter siden):

Mulig jeg tok i litt hardt med den hesten, men sauene og kjøleskapet husker jeg fra en gammel russisk film fra Kaukasusområdet. Så det med markedsverdi og medgift er forankret i en del forskjellige kulturer.  

Jeg er enig i at vi lever i andre tider nå, og  en stor forskjell i Norge er slik du antyder at kvinner og menn har noenlunde lik  inntekt.

Markedsverditankegang henger vel litt sammen med gammeldags ekteskapstankegang, der ekteskap handlet om forbindelser  og man giftet seg strategisk inn i forskjellige familier. 

Jepp. Helt enig. Jeg sitter akkurat nå og skriver eksamen om nyliberalismen, og det er jo akkurat det som skjer. Markedstenkninga eter seg inn i våre private forhold. Kynisk, men forsåvidt rasjonelt. Tenker bare at vi damer på markedet må demme opp for menn som prøver å tuske med valutaen på markedet. Vi ksn tenke marked vi også, og nei, drømmen er IKKE en gammel forsørger som kan beskytte meg. Det ligger IKKE i genene mine.

Anonymkode: c7370...4ec

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når ble dvaske lastebilsjåfører på 45 "menn flest"?

Anonymkode: e0c8b...811

Menn er i snitt mer overvektige enn kvinner.

Anonymkode: 07ad3...a56

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er et tema jeg har engasjert meg litt i de siste årene.. Vet at det er navlebeskuende og et i-landsproblem, men likevel. Som ung kvinne fikk jeg oppmerksomhet i bøtter og spann, jeg vant to missekonkurranser og utseende var viktig for meg. Jeg var nok litt overfladisk til tider.

Etter å ha etablert meg med mann og barn i slutten av tyveårene gikk jeg inn i en slags dvale og var ikke opptatt av menns oppmerksomhet. Da jeg midt i førtiårene ble skilt tenkte jeg mye på denne markedsverdien.. altså følelsen av mangelen på den.
Tenkte at jeg som kvinne hadde mistet verdien min og kun betød noe som omsorgsperson og arbeidstaker omtrent. Inntil jeg bestemte meg for å gjenoppta dating.. herlighet da jeg plutselig åpnet øynene og var tilgjengelig for menn igjen (forhold og ikke bare sex), har jeg flere menn etter meg enn da jeg var ung.. Jeg kastet rett og slett bort et par år midt i førtiårene da panikken og tungsinnet tok meg.

k49

Anonymkode: 27d5e...de4

Det er nok litt kjipt for de som bygger egenverdi  og lever for mye på det ytre, da det falmer en dag for alle. Det kan da være ekstra kjipt å oppleve at en ikke er attraktiv.

 

Men opplever ikke at Damer har så veldig store problemer selv om noen synes men ercteite gamle griser etc for at de ofte følger biologien

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en vare, og kan ikke omsettes på noe marked.
Folk er ikke handelsvarer med prislapp, med mindre du er hallik. 

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun i den tråden mener det, men det er et problem hun har skapt for seg selv. 

Jeg lever fint med at Haaland har en flokk med damer etter seg mens jeg ikke har det. Jeg tror ikke min partner går og tenker på at hun helles skulle vært sammen med en fotballstjerne. Det er ikke sånn det fungerer.

Dette med "mating value" ble ikke oppfunnet, men oppdaget av en kvinne. Hun så på masse data og fant et mønster i hvem som blir sammen.

Folk velger en parter som scorer omtrent likt på en sum av egenskaper. Ikke en enkel egenskap. 

Sannsynligvis har de gjort en ren statistisk analyse typ PCA. De fant en prinsipalkomponent og kalte den dessverre "mating value". Det var en kjempetabbe siden mange henger seg fullstendig opp i ordet "value".

De burde ha kalt det "mating index" eller noe, så hadde KG vært et mer fredelig sted.

Anonymkode: 3bde8...3f6

Selvfølgelig ble konseptet mate value oppfunnet og ikke oppdaget. Er mye rart når man ikke holder hodet ryddig. Mate value er enkelt å greit "hvor mange barnebarn vil jeg få med denne personen", desto større sannsynlighet for flere barnebarn, desto høyere mate value. Flere ulike variabler tenker man vil påvirke evnen til å få fler barnebarn (i Afrika på steinalderen) som for eksempel:

- Evne å skaffe protein ved jakt

- Evne å ta være på familie og barn

- Det å ha et godt immunforsvar

Så tenker man at vi har et medfødt program i hjernen som gjør at vi automatisk og ubevisst kjenner igjen trekk som korrelerer med disse egenskapene. Som fysiske tegn på å være en god jeger (høye muskuløse menn) og så videre. Som da påvirker hvor attraktive vi ubevisst opplever andre. Men så ser man at det i tillegg kommer en person og kontekst variabel inn. Som da ubevisst skal hjelpe oss med sentrale spørsmål "skal jeg skille meg for å bli sammen med hen andre, eller ikke", som da tar med ulike scenarioer med muligheter og risiko. Alt fortsatt helt ubevisst og ikke påvirket av kultur og læring.

Hvis vi nå velger å gjøre det du prøver, å oversette mate value til noe som ikke er det samme, nemlig hvor attraktiv noen er for noen annen som partner, da begynner vi å slite med å holde ting logisk sammen. 

En steril person har selvfølgelig et objektivt mate value på null, men kan ha et kontekst avhengig sekundær mate value (ved at den sterile mannen er en god jeger som gjør at kvinnens barn som hun har fått med andre menn overlever og skaffer henne barnebarn som eksempel). En kvinne som bruker en meget sikker prevensjonsmetode vil da også ha en mate value på null.

Nei, mate value (egenskaper hos oss som gir oss større evne til å få flere barnebarn) betyr ikke at man trenger å se på kjærlighetslivet som et marked. I praksis så er det mest av akademisk interesse, og vi vil aldri vite sikkert hvilke ulike kombinasjoner av egenskaper som var best for over 100.000 år siden... 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei såklart er noen mer ettertraktet enn andre. Men de som er mindre ettertraktet kan fortsatt finne kjærligheten og ha et fint liv, så hvorfor dette behovet for å trykke dem ned og kanskje sabotere dem med å få dem til å føle seg dårlige som igjen kan gi det resultatet at de i å miste troen får komplekser som stopper dem i å møte noen. 

Har du lyst til å stoppe noen fra å finne kjærligheten? For det er det denne samtalen gjør. Mannosfæren saboterer segelv så til de grader, de forstår det ikke engang.

Anonymkode: eb4b6...588

Bare vent, snart begynner dem å snakke om vennskapsverdi, og vennskapsmarkedet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...