Gjest HSV50 Skrevet 10. mai 2024 #21 Skrevet 10. mai 2024 Hedda-78 skrev (1 time siden): Hva med å bare spare, uten å definere hva/hvem pengene skal gå til ennå. Dere trenger jo ikke å bestemme det nå. Dette. Du kan spare på en konto/fond i ditt navn, og så kan du se hva som føles riktig når den tid kommer.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #22 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Typen har en sønn som er 9 år gammel. Jeg er nå gravid med mitt første barn, og det har kommet opp en problemstilling som jeg ikke har tenkt på tidligere. Siden jeg ble født har foreldrene mine satt inn 1000 kr i mnd i fond, som jeg fikk da jeg skulle kjøpe hus. Det var til veldig stor hjelp og jeg har tenkt at jeg vil gjør det samme til mine barn. Problemstillingen kommer da med bonusbarnet mitt, det blir jo veldig urettferdig hvis mine barn skal få en stor sum når de går ut i voksenlivet, og han får ingenting? Hans mor er ute av bildet, så vi har han 100% av tiden. Hvis jeg begynner å spare til han også nå, kommer han til å få veldig mye mindre enn mine barn kommer til å få. Samtidig føler jeg at det blir litt feil at jeg skal spare til han. Typen har en del gjeld å betale og har ikke mulighet til å spare på samme måte. Hva ville dere gjort i den situasjonen? Anonymkode: a9b64...0ac Hvorfor adopterer du ikke barnet? Anonymkode: c67c0...d37
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #23 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Typen har en sønn som er 9 år gammel. Jeg er nå gravid med mitt første barn, og det har kommet opp en problemstilling som jeg ikke har tenkt på tidligere. Siden jeg ble født har foreldrene mine satt inn 1000 kr i mnd i fond, som jeg fikk da jeg skulle kjøpe hus. Det var til veldig stor hjelp og jeg har tenkt at jeg vil gjør det samme til mine barn. Problemstillingen kommer da med bonusbarnet mitt, det blir jo veldig urettferdig hvis mine barn skal få en stor sum når de går ut i voksenlivet, og han får ingenting? Hans mor er ute av bildet, så vi har han 100% av tiden. Hvis jeg begynner å spare til han også nå, kommer han til å få veldig mye mindre enn mine barn kommer til å få. Samtidig føler jeg at det blir litt feil at jeg skal spare til han. Typen har en del gjeld å betale og har ikke mulighet til å spare på samme måte. Hva ville dere gjort i den situasjonen? Anonymkode: a9b64...0ac Du sparer heller 2000 til ditt eget barn. Barnet har en mor som kan spare, og når far er likvid så får han gjøre det samme med alle sine barn. Anonymkode: cdc06...0ed 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #24 Skrevet 10. mai 2024 Tenker dere å ha felles økonomi, ville jeg ha spart til begge. Skal dere ha delt økonomi, blir det hans jobb og spare til sitt barn. Anonymkode: 09f35...44a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #25 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sparer heller 2000 til ditt eget barn. Barnet har en mor som kan spare, og når far er likvid så får han gjøre det samme med alle sine barn. Anonymkode: cdc06...0ed Hva med å lese alt? Moren er ikke i bildet, bonusen bor der 100%. Hvorfor så kald mot et barn? Anonymkode: 0b564...5b5 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #26 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor er penger så vanskelig? Vi har fosterbarn, vi sparer til dem hver måned og har gjort det fra de kom til oss, kommer til å gjøre det til de blir voksne. Sparer i mitt navn, men har navnet fond. Skulle vi latt være fordi det ikke er biologisk våre barn? Skulle vi tenkt at de har biologiske foreldre de vil arve med tiden? Nei altså, vi vil det beste for fremtiden til barna og sparer mest mulig til de. Men til sist det er vår tanke og vårt valg da. Anonymkode: 77781...f0b Nå får dere jo betalt da, for å si det forsiktig. Anonymkode: 53b01...320 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #27 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bonusbarnet sin nor er ute av bilde, så nei det har ikke en mor annet enn på papiret. Anonymkode: 6ef5a...478 Men barnet kan ha øvrig familie på morssiden som kanskje kan bidra økonomisk. Besteforeldre, tanter eller onkler som vil gi eller etterlate barnet penger. Jeg sparer til mitt tantebarn selv om det har både mor og far. Anonymkode: 1c9be...0a9 1
Gjest issoras Skrevet 10. mai 2024 #28 Skrevet 10. mai 2024 Jeg ville spart et fast beløp på fond og ikke definert nå hvem som skal få det. Så vurderer du hvem som skal få når behovet oppstår (bonusbarnet er voksent, eller biobarnet også er voksent). Slike ting trenger man heldigvis ikke ta stilling til når barna er små. Som noen påpeker, kanskje skjer et brudd mellom deg og far. Kanskje vil du på tross av brudd føle det som riktig at barnet får penger. Husk at selv om du og barnet ikke har biologiske bånd så vil dette for alltid være ditt barns søsken. Jeg ville i utgangspunktet ønsket å spart til bonusbarnet også, men ikke forpliktet meg til det hvis relasjonen fortsatt er relativt ung... Det spiller også en viktig rolle her om barnets mor faktisk lever og om barnet vil arve noen andre enn far i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #29 Skrevet 10. mai 2024 50 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville spart til begge barna. Om ikke likt beløp, så hvertfall noe. Det må være svært sårt for bonusen om lillesøsken får hjelp til feks å komme inn på boligmarkedet, og ikke han, jeg kan bare forestille meg hva slags tanker og følelser han vil få da. Han bor med dere 100% og har ikke mor i bildet, derfor er jo du den eneste moren han har. Hun er den eneste "moren" han har, de bor sammen 100% og er en familie, og slik jeg ser det, så hadde det vist bonusen at han ikke er med i familien 100%. Ts har valgt å skape en familie med faren, og har dermed godtatt hele pakken. Det er ikke barnets feil at far ikke kan spare til han, og bonusen vil mest sannsynlig oppleve det som urettferdig og ekskluderende om småsøsken får hjelp og ikke han. Det er ikke alle som skulle vært steforeldre. Litt på siden, men min datter kommer til å arve min mann når den tid kommer. Mannen har ikke egne barn, og ser på min som sin egen. Anonymkode: 0b564...5b5 Spiller ingen rolle. Da lærer barnet at livet ikke alltid er rettferdig. Noen har ikke far, noen har ikke mor. Min far døde da jeg var liten. Jeg fikk ikke noe ekstra besparing av mamma's nye kjæreste. Sann er livet. Ts bør prioritere SITT barn, ikke noen annens. Anonymkode: 1803a...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #30 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hans mor er ute av bildet, så vi har han 100% av tiden. Hans far får spare til sitt eget barn. Anonymkode: e5102...0dc 1
Even Tuell Skrevet 10. mai 2024 #31 Skrevet 10. mai 2024 Jeg ville behandlet alle barn i hustanden likt og spart lik som, på lik måte, til alle. Jeg antar du og typen planlegger å være en familie og være sammen for all framtid... og jeg føler det da naturlig å behandle alle som om de var mine egne. Vel, de ER mine egne, dog ikke biologisk egne. Det er ikke meg og dem ... det er oss. Du er den nye mora til 9-åringen og vil forhåpentligvis få en stor plass i livet hans ... og han i ditt. Han var en del av "totalpakka" da du og typen ble sammen. Du ble ikke bare sammen med en mann. Du ble del av en familie og det er det viktig å ha stor respekt og ydmykhet for. Og om du virkelig mener at dere skal bli en familie, så betyr det også at du må ta en del av byrdene i være en del av den familien... og ta del i alle gledene selvfølgelig. Hvordan du behandler barna sender et veldig viktig signal om hvordan du ser på han og familien framover. Rent praktisk ville jeg opprettet en aksjesparekonto til hvert av barna, i mitt navn. Så spart likt til begge. Og om det en gang i framtiden hadde blitt et brudd, ville jeg likevel overført de oppsparte midlene til han/barnet. Det handler om å være raus OG ikke minst om at barna er helt uskydlige i hva vi voksne finner på.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #32 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Prioriter ditt barn. bonusbarnet har en mor og far, og får mye ekstra av bonus-tanter, bonus besteforeldre osv Anonymkode: a3d61...377 Les på nytt! Anonymkode: 719c5...a96
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #33 Skrevet 10. mai 2024 Ville absolutt spart til begge barna. Men du trenger ikke verken si det til noen eller spare i barnas navn, det er faktisk lurt å ta det i eget navn (overformynderi osv). Da kan du også se når tiden kommer hva som er situasjonen. Men jeg hadde også tatt en prat med far og fått han til å spare, om det så bare er 100 i mnd pr barn. Anonymkode: 0bf29...17d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #34 Skrevet 10. mai 2024 45 minutter siden, Even Tuell said: Jeg ville behandlet alle barn i hustanden likt og spart lik som, på lik måte, til alle. Jeg antar du og typen planlegger å være en familie og være sammen for all framtid... og jeg føler det da naturlig å behandle alle som om de var mine egne. Vel, de ER mine egne, dog ikke biologisk egne. Det er ikke meg og dem ... det er oss. Du er den nye mora til 9-åringen og vil forhåpentligvis få en stor plass i livet hans ... og han i ditt. Han var en del av "totalpakka" da du og typen ble sammen. Du ble ikke bare sammen med en mann. Du ble del av en familie og det er det viktig å ha stor respekt og ydmykhet for. Og om du virkelig mener at dere skal bli en familie, så betyr det også at du må ta en del av byrdene i være en del av den familien... og ta del i alle gledene selvfølgelig. Hvordan du behandler barna sender et veldig viktig signal om hvordan du ser på han og familien framover. Rent praktisk ville jeg opprettet en aksjesparekonto til hvert av barna, i mitt navn. Så spart likt til begge. Og om det en gang i framtiden hadde blitt et brudd, ville jeg likevel overført de oppsparte midlene til han/barnet. Det handler om å være raus OG ikke minst om at barna er helt uskydlige i hva vi voksne finner på. Nei, de er ikke dine egne. Ikke-biologiske barn er, og kan ikke bli, en annens. Man kan være en coo-coo å bruke resurser på en unge som ikke tilhører en, men barnet har en familie (mor og far). Jeg hadde aldri godtatt at noen annen kvinne innbilte seg at hun var "mora" til min unge. Hadde sett på det som utrolig frekt. Man kan være en støttende voksen, men aldri late som man er foreldre til ett barn som ikke er ens. Anonymkode: 1803a...0ff
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #35 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå får dere jo betalt da, for å si det forsiktig. Anonymkode: 53b01...320 Betalt? Nei ikke akkurat betalt, går i minus hver måned jeg siden vi velger at jeg er mer hjemme med barna og jobber mindre, for at barna skal kunne ha kortere dager i bhg og mer tid hjemme, uten at det blir kompensert på noe som helst måte, å ha barn med traumer er ikke en 9-16 jobb, det er noe man står i 24t i døgnet, og som man velger å stå i for barnets skyld, det å være fosterhjem er absolutt ikke noe man tjener økonomisk på. Den holdninga der er så ræva at å si det forsiktig er bortkasta. Oppdater deg på hva det vi si å være fosterhjem du så oppdager du kanskje at det ikke er noen dans på roser hverken for foreldrene, barna eller fosterforeldrene. Betalt, fysj for en kommentar. Anonymkode: 77781...f0b 3 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #36 Skrevet 10. mai 2024 Jeg ville spart til begge, men ikke sagt noe om det. Spesielt fordi samboer har gjeld og folk er rare bar det kommer til økonomi. Men ellers er jo dette barnet ditt også på en måte og siden mor ikke er med ville jeg gjort det. Men som sagt, holdt det skjult. Anonymkode: 34bee...876
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #37 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å lese alt? Moren er ikke i bildet, bonusen bor der 100%. Hvorfor så kald mot et barn? Anonymkode: 0b564...5b5 Enig med deg, men ikke kall barnet «bonusen». Anonymkode: 71c9e...427
fru Alving Skrevet 10. mai 2024 #38 Skrevet 10. mai 2024 I dette tilfellet ville jeg spart en sum hver måned i ditt eget navn, f.eks 1000 til bonus og 1000 til den nye babyen. Du trenger ikke kringkaste dette eller si hvem det er til og så ser du jo etter hvert. Hvis du fortsetter med dette til bonus er stor så vil det bli en anselig sum på kontoen, regner med du ikke skal gi ham pengene til russefeiring, det er kanskje rundt 25 årsalderen at de er modne til å få en større sum. Og innen den tid TS har du kanskje fått de barna du skal ha, mannen din har betalt ned gjelden sin og hvem vet hva annet som kan ha skjedd. Dere kan ha arvet, ha en annen økonomi enn i dag, blitt skilt, hvem vet. Det er i hvert fall ikke riktig å spare kun til eget barn når bonusbarn bor fast hos dere. Eller tror du at barnet vil få arv fra mor eller morens familie, da kan situasjonen være en annen.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #39 Skrevet 10. mai 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Typen har en sønn som er 9 år gammel. Jeg er nå gravid med mitt første barn, og det har kommet opp en problemstilling som jeg ikke har tenkt på tidligere. Siden jeg ble født har foreldrene mine satt inn 1000 kr i mnd i fond, som jeg fikk da jeg skulle kjøpe hus. Det var til veldig stor hjelp og jeg har tenkt at jeg vil gjør det samme til mine barn. Problemstillingen kommer da med bonusbarnet mitt, det blir jo veldig urettferdig hvis mine barn skal få en stor sum når de går ut i voksenlivet, og han får ingenting? Hans mor er ute av bildet, så vi har han 100% av tiden. Hvis jeg begynner å spare til han også nå, kommer han til å få veldig mye mindre enn mine barn kommer til å få. Samtidig føler jeg at det blir litt feil at jeg skal spare til han. Typen har en del gjeld å betale og har ikke mulighet til å spare på samme måte. Hva ville dere gjort i den situasjonen? Anonymkode: a9b64...0ac Siden dere er alene om omsorgen ville jeg spart til ham som om han var min egen. Anonymkode: f41b6...523
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #40 Skrevet 10. mai 2024 Ville absolutt spart til begge, i eget navn med navnet fond slik flere har foreslått, At bonusbarn har besteforeldre på morssiden og en mor han muligens vil arve på et tidspunkt er irrelevant slik jeg ser det, da ditt eget barn har deg og dine foreldre å arve. Det vil potensielt ha mye å si for fremtidig relasjoner, både til ditt bonusbarn og ditt eget barn. Både jeg og min søster har lite kontakt med vår far pga manglende respekt for han som person etter å ha vitnet hans forfordeling av vår biologiske halvbror som han har vært fungerende far for siden han var liten, men som han ikke deler dna med. Anonymkode: 52982...cb2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå