Gå til innhold

Sette av mine sparepenger til bonusbarn også?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Typen har en sønn som er 9 år gammel. Jeg er nå gravid med mitt første barn, og det har kommet opp en problemstilling som jeg ikke har tenkt på tidligere. Siden jeg ble født har foreldrene mine satt inn 1000 kr i mnd i fond, som jeg fikk da jeg skulle kjøpe hus. Det var til veldig stor hjelp og jeg har tenkt at jeg vil gjør det samme til mine barn. Problemstillingen kommer da med bonusbarnet mitt, det blir jo veldig urettferdig hvis mine barn skal få en stor sum når de går ut i voksenlivet, og han får ingenting? Hans mor er ute av bildet, så vi har han 100% av tiden. Hvis jeg begynner å spare til han også nå, kommer han til å få veldig mye mindre enn mine barn kommer til å få. Samtidig føler jeg at det blir litt feil at jeg skal spare til han. Typen har en del gjeld å betale og har ikke mulighet til å spare på samme måte. Hva ville dere gjort i den situasjonen?

Anonymkode: a9b64...0ac

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig ville spart til begge. Men det er en helt individuell avgjørelse basert på din/deres økonomi etc. Samtidig ikke feil om du velger å spare bare til ett barn. 

En liten sum kan være bedre enn ingenting..  

Anonymkode: f5f33...6ac

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha spart til bonusbarnet. Det er ikke ditt barn.

Anonymkode: 1803a...0ff

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar bare til ditt barn, du vet ikke hvordan fremtiden blir og om du og "typen" fortsatt er sammen når denne sønnen skal kjøpe bolig. Dere får heller se på løsninger når den tid kommer.

Anonymkode: 1c9be...0a9

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare spare, uten å definere hva/hvem pengene skal gå til ennå. Dere trenger jo ikke å bestemme det nå. 

  • Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (Akkurat nå):

Hva med å bare spare, uten å definere hva/hvem pengene skal gå til ennå. Dere trenger jo ikke å bestemme det nå. 

Det var et godt forslag.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville spart til mitt barn og funnet ut hva samboeren kan spare til sitt. Om han bare klarer å spare 250,- - så er det mer enn ingenting. Selv om det er «urettferdig» at bare du sparer til fellesbarnet, er det bedre enn at han ikke sparer til noen av barna sine.

Anonymkode: 32043...d58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset blir alle barn behandlet likt.

Anonymkode: d3745...6c8

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (8 minutter siden):

Hva med å bare spare, uten å definere hva/hvem pengene skal gå til ennå. Dere trenger jo ikke å bestemme det nå. 

Personlig mener jeg dette er løsningen uansett om man har ett eller flere barn og om alle er felles eller noen særkullsbarn. 
Hvorfor skal man spare på særskilte konti til barna? Mye bedre å spare selv og gi penger til barna når det blir aktuelt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 100% lik problemstilling, men noe ulik alder på barna.

i mitt tilfelle har bonusbarnet biologiske besteforeldre på mors side som bonusbarn kommer til å arve. Bonusbarn kommer også etterhvert til å arve fra mor om hun har noe å arve (alt tyder på det). Far, min mann, er ikke pengesterk.
 

Jeg har valgt å spare i tre ulike fond (jeg har ett bonusbarn og to biologiske barn) alle fondene ble oppretter samtidig, men alle står i mitt navn. På den måten kan jeg avgjøre selv hvem som får hva når tiden er inne for det. 

Anonymkode: c2ae4...4ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!

Typen har en sønn som er 9 år gammel. Jeg er nå gravid med mitt første barn, og det har kommet opp en problemstilling som jeg ikke har tenkt på tidligere. Siden jeg ble født har foreldrene mine satt inn 1000 kr i mnd i fond, som jeg fikk da jeg skulle kjøpe hus. Det var til veldig stor hjelp og jeg har tenkt at jeg vil gjør det samme til mine barn. Problemstillingen kommer da med bonusbarnet mitt, det blir jo veldig urettferdig hvis mine barn skal få en stor sum når de går ut i voksenlivet, og han får ingenting? Hans mor er ute av bildet, så vi har han 100% av tiden. Hvis jeg begynner å spare til han også nå, kommer han til å få veldig mye mindre enn mine barn kommer til å få. Samtidig føler jeg at det blir litt feil at jeg skal spare til han. Typen har en del gjeld å betale og har ikke mulighet til å spare på samme måte. Hva ville dere gjort i den situasjonen?

Anonymkode: a9b64...0ac

Jeg ville tenkt på fremtidige relasjoner; din relasjon til bonusbarnet og babys relasjon (penger  kan skape konflikter).

En mellomløsning er å spare kanskje 300 kr per måned til bonusbarn og 1000 til eget barn. Personlig hadde jeg spart 50/50 til bonusbarn er 18 år. Da har du fremdeles 9 år igjen til utelukkende ditt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt spart til bonusbarn i dette tilfellet når mannen din har ham 100%. Selv om det blir mindre sum pga alder. Summen i seg selv har ikke så mye å si, det er uansett positivt å kunne gi noe. 

Men jeg ville sagt at dersom det blir brudd mellom dere så stoppes sparingen til hans. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spart utelukkende til eget barn. Det er mest rettferdig.

Anonymkode: 40ffa...5a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prioriter ditt barn.

bonusbarnet har en mor og far, og får mye ekstra av bonus-tanter, bonus besteforeldre osv

Anonymkode: a3d61...377

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spart til begge barna. Om ikke likt beløp, så hvertfall noe. Det må være svært sårt for bonusen om lillesøsken får hjelp til feks å komme inn på boligmarkedet, og ikke han, jeg kan bare forestille meg hva slags tanker og følelser han vil få da. Han bor med dere 100% og har ikke mor i bildet, derfor er jo du den eneste moren han har. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg ville ikke ha spart til bonusbarnet. Det er ikke ditt barn.

Anonymkode: 1803a...0ff

Hun er den eneste "moren" han har, de bor sammen 100% og er en familie, og slik jeg ser det, så hadde det vist bonusen at han ikke er med i familien 100%. Ts har valgt å skape en familie med faren, og har dermed godtatt hele pakken. Det er ikke barnets feil at far ikke kan spare til han, og bonusen vil mest sannsynlig oppleve det som urettferdig og ekskluderende om småsøsken får hjelp og ikke han. 

Det er ikke alle som skulle vært steforeldre.

Litt på siden, men min datter kommer til å arve min mann når den tid kommer. Mannen har ikke egne barn, og ser på min som sin egen.

Anonymkode: 0b564...5b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det fra barnetrygden og spar likt til begge barn.

Anonymkode: 670d6...36d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er penger så vanskelig? Vi har fosterbarn, vi sparer til dem hver måned og har gjort det fra de kom til oss, kommer til å gjøre det til de blir voksne. Sparer i mitt navn, men har navnet fond. Skulle vi latt være fordi det ikke er biologisk våre barn? Skulle vi tenkt at de har biologiske foreldre de vil arve med tiden? Nei altså, vi vil det beste for fremtiden til barna og sparer mest mulig til de. Men til sist det er vår tanke og vårt valg da.

Anonymkode: 77781...f0b

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Prioriter ditt barn.

bonusbarnet har en mor og far, og får mye ekstra av bonus-tanter, bonus besteforeldre osv

Anonymkode: a3d61...377

Bonusbarnet sin nor er ute av bilde, så nei det har ikke en mor annet enn på papiret. 

Anonymkode: 6ef5a...478

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han hadde en mor inne i bildet hadde jeg tenkt at han har to foreldre som kan spare til ham, og latt det være. Men han har ingen mor, og en far uten kontroll på økonomien. Du burde absolutt spare til ham, og ham kommer til å bli takknemlig og glad når så langt kommer at han får pengene. Du MÅ jo ikke spare i hans navn da, om du er redd det blir slutt med faren eller lignende, så kan du jo spare på en konto som du øremerker ham, men som står i ditt navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du vert i bildet med bonusbarnet? Har du vert lenge i bildet ville jeg spart til begge. 

Anonymkode: 6ef5a...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...