Gå til innhold

Hvordan foregår tannrens på katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste om en som var redd for at katten fikk dårlige tenner pga usunn mat, og kom på at min katt har aldri hatt tannrens eller fått pusset tennene.

Må katten legges i narkose for at dyrlege fjerner tannstein?

Hva koster det?

Anonymkode: 2a558...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Narkose, ja. Hva det koster varierer etter hvor du bor, men her jeg bor (i hutiheita) kostet det nesten 10 000 for tre katter i 2021.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene min skal i neste uke, bedøvelse, røntgenbilder og undersøkelse koster 3000 ca mener jeg. Bergen Katteklinikk har det på prislisten sin, men jeg gidder ikke sjekke igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkose, og deretter litt som på mennesker. De pirker, skraper og pusser. Selv de roligste katten aksepterer sjeldent at man styrer slik i munnen uten narkose. Her står det veldig bra beskrevet https://www.empet.no/behandlinger/tannrens

Men du har vel vært til helsekontroll av katten? Har ingen veterinærer nevnt noe om tannsten eller behov for rens?

Pris vil nok variere mellom 3000 og 4000,- fra klinikk til klinikk. Så kan det komme på ekstra om det oppdages noe mer komplisert og/eller om tenner må trekkes.

Min eldste hadde så trøbbel med tenner at de fleste ble trukket før han var to år. Mellomste er 7 år, har fjernet tannsten to ganger, og trekt en tann. Yngste er 5 år, og aldri hatt tannsten eller annet behov. Det er tatt røntgen av tenner hos han i forbindelse med annen behandling. Så behov for tannrens og tannbehandling varierer enormt fra katt til katt, men alle katter bør ha jevnlig kontroll.

Anonymkode: 8d84e...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Narkose, og deretter litt som på mennesker. De pirker, skraper og pusser. Selv de roligste katten aksepterer sjeldent at man styrer slik i munnen uten narkose. Her står det veldig bra beskrevet https://www.empet.no/behandlinger/tannrens

Men du har vel vært til helsekontroll av katten? Har ingen veterinærer nevnt noe om tannsten eller behov for rens?

Pris vil nok variere mellom 3000 og 4000,- fra klinikk til klinikk. Så kan det komme på ekstra om det oppdages noe mer komplisert og/eller om tenner må trekkes.

Min eldste hadde så trøbbel med tenner at de fleste ble trukket før han var to år. Mellomste er 7 år, har fjernet tannsten to ganger, og trekt en tann. Yngste er 5 år, og aldri hatt tannsten eller annet behov. Det er tatt røntgen av tenner hos han i forbindelse med annen behandling. Så behov for tannrens og tannbehandling varierer enormt fra katt til katt, men alle katter bør ha jevnlig kontroll.

Anonymkode: 8d84e...142

Joda de har sagt tidligere at tennene hans skal pusses, men det gikk greit en kort periode og etter det er det umulig å komme inn i munnen på han.

Ts

Anonymkode: 2a558...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten legges i narkose. Det koster fort en del tusenlapper med rens. Nå i april betalte jeg 6400kr for alt, dette inkluderte røntgen av tennene, der røntgen alene koster 1500kr. 

Min katt har TR, så røntgen er nødvendig å ta regelmessig.

Anonymkode: a922f...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Joda de har sagt tidligere at tennene hans skal pusses, men det gikk greit en kort periode og etter det er det umulig å komme inn i munnen på han.

Ts

Anonymkode: 2a558...905

At han nå unngår at du gjør noe med tennene hans kan tyde på ubehag. Enten at han har vondt i munnen eller at han har opplevd tannpuss som ubehagelig.

Anonymkode: 8d84e...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle katter bør ha årlig tannrens og sjekk. Ikke KUN for å fjerne tannstein, men fordi over halvparten av alle katter får det som kalles tannresorpsjon uavhengig av tannstell, mat, rase osv. Dette er en smertefull tilstand der kroppen ødelegger røttene på tennene og etterhvert vil de bli løse. Katter er også mestere på å skjule smerter, så uten årlig sjekk vil du ikke ha peiling på at det skjer før du eventuelt ser at katten plutselig har begynt å miste tenner... altså kan de fort lide i stillhet i lang tid før det oppdages.

Anonymkode: 9380f...887

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 14.30):

Joda de har sagt tidligere at tennene hans skal pusses, men det gikk greit en kort periode og etter det er det umulig å komme inn i munnen på han.

Ts

Anonymkode: 2a558...905

Men du er vel inne på årlig helsesjekk så du kan jo bade med veterinæren da.

Anonymkode: 7f5c2...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du er vel inne på årlig helsesjekk så du kan jo bade med veterinæren da.

Anonymkode: 7f5c2...c6a

Bade med veterinæren? 
 

Min veterinær prøver å kikke dem inn i munnen. Han ene godtar det, han andre IKKE. Hun så det var rødt på tannkjøttet og anbefalte undersøkelse og rens. Den ble utført i dag, og han må trekke en tann som var litt tvilsom i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neket skrev (2 timer siden):

Bade med veterinæren? 
 

Min veterinær prøver å kikke dem inn i munnen. Han ene godtar det, han andre IKKE. Hun så det var rødt på tannkjøttet og anbefalte undersøkelse og rens. Den ble utført i dag, og han må trekke en tann som var litt tvilsom i fjor. 

på grunn av sykdom må jeg bruke diktasjon når jeg skriver innlegg og noen ganger ser det en skrivefeil, men det er noe som heter å lese ting i kontekst så du forstod nok veldig godt hva jeg mente.

Anonymkode: 7f5c2...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler rundt 3000 for tannrens, men gjør det kun ved behov da det tross alt er en risiko å legge en katt i narkose. Har en veterinær som er ærlig på om det trengs eller ikke - en gang måtte katta få tannrens to år på rad, nå da vi var inne på årskontroll sist var det to år siden forrige rens og veterinær mente at vi kunne drøye den enda ett år. 

Har lært pus å godta at vi åpner munnen og sjekker over tennene selv og dersom det er litt tannstein på jekslene bak, har jeg bare pleid å dytte det av med neglen. Har tannbørste også, men bruker den bare et par ganger i året. 

De legges i narkose (anbefaler å finne en veterinær som faktisk intuberer da noen av billigkjede-veterinærene ikke gjør det) også er det omtrent samme rutine som når vi er hos tannlegen. Katter får generelt lite sukker og karbohydrater så sjansen for hull er mindre, men det er likevel fint å være sikker på at tennene ser bra ut da det er kjedelig å trekke. Og dyrt.

Anonymkode: a0d90...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pris varierer veldig. De store kjedene er typisk dyrere enn frittstående veterinærer og mindre klinikker. Var i forrige uke med ene min og betalte 4300 hos anicura. Har steget mye i pris siden forrige gang. Kommer til å gå et annet sted neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...