Gå til innhold

Førstegangsfødende


timbar

Anbefalte innlegg

Har en datter som er førstegangsfødende og er snart i uke 14, først denne uken fikk hun legekontroll, har også vært på ultralyd og alt var fint med barnet. Men nå skal hun ikke på kontroll før i uke 24 igjen i slutten av juli. 

Hun skal såklart på den vanlige ultralyden i uke 18, men det handler jo hovedsakelig om barnet.

I min tid gikk vi til svangerskapskontroll hver måned, nest siste måned gikk man 2 ganger den måneden, og siste måned hver uke. 

 

Så er veldig sjokkert over at svangerskapsomsorgen er blitt så dårlig nå, spesielt siden hun er førstegangsfødende. 

 

Er dette riktig eller er det hennes lege som er uansvarlig. Er jo mye som kan skje på 3 måneder  ( til neste kontroll) som jernmangel, svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning etc  Og når man aldri har gått gravid før er det jo ikke lett å vite hvilke symptomer som er normale og ikke. 

 

Takknemlig for svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også førstegangsfødende, og har hatt tidlig ultralyd (uke12), neste er i uke 18 og deretter 24.

Helsestasjonen hvor jeg bor hadde ikke kapasitet til å ta meg imot før uke 24, så først da får jeg helsekort og mulighet til å prate med jordmor. Ble selv overrasket over dette, men tror jeg var uheldig med at det ikke var ledige timer? 

Anonymkode: cc20d...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig. Man kan lese om svangerskapskontrollene her: 

https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/

 

Det er altså vanlig med en første konsultasjon hvor man fyller inn helsekort og søker fødeplass. 

Deretter er det ultralyd ca uke 12 og 18. 

Så er det oppfølging uke 24, 28, 32, 36, 38 og 40.

Totalt sett 9 kontroller. Noen helsestasjoner har kapasitet til en ekstra kontroll mellom første og uke 24, ettersom de to ultralyd-timene er fokusert på barnet og ikke mors helse.

Anonymkode: 91412...d53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være veldig lenge siden "din tid" for dette har vært sånn i veldig mange år nå.

Anonymkode: bbb55...b54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig. Man testes for svangerskapdiabetes etter uke 24. Har man svangerskapsforgiftning vil man nok føle seg veldig dårlig. Jernmangel kan hun sjekke med en blodprøve hos fastlegen.

Med mindre hun har dårlig helse eller noen åpenbare risikofaktorer så vil det ikke være noen grunn til å sjekkes oftere. 

Anonymkode: f4c1e...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt 👍   Mine kontroller har vært uke 13 (jordmor og tidlig UL), ordinær UL uke 19, jordmor uke 24, 28, 32, 35, 38, 40. Trenger man mer oppfølging får man det, men dersom det ikke er behov så er dette helt normalt. 

Anonymkode: ac717...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanlig. Regner med hun har tatt blodprøvene når hun var hos legen, og dermed vet om hun behøver jerntilskudd i andre/tredje trimester. Fra uke 24 er det månedlige kontroller, mens på slutten er det hver andre uke. Svangerskapsforgiftning er ikke en risiko før man er over halvveis, svangerskapsdiabetes testes det også for i uke 24-28. Kontrollene er mest bare prat om fødsel/barseltiden/amming, og så sjekkes blodtrykk, urin og hjertelyd til barn :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll hos fastlege ved stadfesta svangerskap; der blei jernlagra målt og eg fekk beskjed om når eg skulle starte med tilskot. UL veke 12, UL veke 18, kontroll hos jordmor veke 20, 24, 28, 32, 36, 38, 40 og trivselskontroll etter det. Glukosebelastningstest veke 24 pga. alder. 

Kontrollane hos jordmor har vore ganske lågterskelaffærer (urin, blodtrykk, vekt, SF-mål) og prat om korleis det står til med meg. Som så langt har vore "strålande, inga problem å melde". Eg føler ikkje at eg blir dårleg ivareteke; når eg var bekymra fordi røyrslene eg kjente frå barnet aldri verka å bli sterkare, kontakta eg fødeavdelinga fekk kome rett inn til sjekk der for å stadfeste at alt var normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av komplikasjonene du nevner utvikles ikke før over halvveis i svangerskapet. Man måler jernlagre med blodprøve tidlig i svangerskapet, om man ligger i faresonen allerede da begynner man på jerntabletter forebyggende, og så sjekkes det igjen på senere kontroller. 

Om hun skulle føle seg dårlig eller være bekymret så kan man selvfølgelig få en ekstra kontroll - jeg var inne uke 15 pga blødninger husker jeg - men det du beskriver er altså det vanlige. Et svangerskap er langt, og det er stort sett andre halvdel som krever oppfølging. 

PS: Om du er sjokkert over dette, bare vent til du hører om barselomsorg på sykehuset... din datter kommer altså ikke til å få hvile seg der i en-to uker med husmorvikar hjemme som i din tid.  To døgn er vel standard for førstegangsfødende. 

Anonymkode: c0048...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Det må være veldig lenge siden "din tid" for dette har vært sånn i veldig mange år nå.

Anonymkode: bbb55...b54

Det er riktig 27 år siden, og skjønner jo hvor utrolig heldig jeg var som gikk gravid i en tid hvor dette var vanlig.

Jeg synes det er trist at det har gått i motsatt retning,  spesielt for førstegangsfødende som ofte trenger mer oppfølging.

Det går vel an å bestille time privat i tillegg hvis føler man trenger det. Så får man betale for det går jeg ut fra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste av komplikasjonene du nevner utvikles ikke før over halvveis i svangerskapet. Man måler jernlagre med blodprøve tidlig i svangerskapet, om man ligger i faresonen allerede da begynner man på jerntabletter forebyggende, og så sjekkes det igjen på senere kontroller. 

Om hun skulle føle seg dårlig eller være bekymret så kan man selvfølgelig få en ekstra kontroll - jeg var inne uke 15 pga blødninger husker jeg - men det du beskriver er altså det vanlige. Et svangerskap er langt, og det er stort sett andre halvdel som krever oppfølging. 

PS: Om du er sjokkert over dette, bare vent til du hører om barselomsorg på sykehuset... din datter kommer altså ikke til å få hvile seg der i en-to uker med husmorvikar hjemme som i din tid.  To døgn er vel standard for førstegangsfødende. 

Anonymkode: c0048...c1b

Fikk nå ikke husmor vikar i min tid heller, derimot fikk man ligge 5 dager på føden om man ønsket det. 

Skremmende utvikling ja. Visste for øvrig at liggetiden var redusert og det er såklart like ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Er i det minste beroligende å få vite at dette er normalt selv om jeg på ingen måte synes det er akseptabelt da. Men ikke stort jeg kan gjøre med det dessverre. Men trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og førstegangsgravid, og det stemmer at det er de kontrollene som er beskrevet som er de vanlige. Kan forstå at man i starten føler det er litt lite, da det gjerne er da man har mange spørsmål. Jeg har og vært veldig dårlig gjennom mitt svangerskap med svangerskapskvalme og har derfor vært hyppigere hos lege for sjekk av form (vekt, elektrolytter etc) og sykemelding, og alt av legetimer som er svangerskapsrelatert betaler man ikke for 🙂 

Anonymkode: 856de...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

timbar skrev (2 timer siden):

Takk for alle svar. Er i det minste beroligende å få vite at dette er normalt selv om jeg på ingen måte synes det er akseptabelt da. Men ikke stort jeg kan gjøre med det dessverre. Men trist.

Det er jo fordi de færreste utvikler komplikasjoner før mye lenger ut i svangerskapet. Dessuten får man jo hjelp om man føler noe ikke er som det skal, for da tar man jo kontakt :) Det er liksom ikke så mye man kan gjøre med ting som går galt i et svangerskap før uke 24 heller.

Anonymkode: e3ff2...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

timbar skrev (3 timer siden):

Det er riktig 27 år siden, og skjønner jo hvor utrolig heldig jeg var som gikk gravid i en tid hvor dette var vanlig.

Jeg synes det er trist at det har gått i motsatt retning,  spesielt for førstegangsfødende som ofte trenger mer oppfølging.

Det går vel an å bestille time privat i tillegg hvis føler man trenger det. Så får man betale for det går jeg ut fra.

 

 

Man får jo den oppfølgingen man trenger. De timene som er satt opp er minimum oppfølging. Har man behov for mer så får man mer. Man kan bruke både jordmor og fastlege eller bare en av delene, man kontakter jo lege/jordmor om man trenger noe mellom timene som er satt opp. 

For den normale førstegangsfødende eller andre for den del - så er den oppsatte planen med 8-9 kontroller mer enn nok. 

Anonymkode: ac717...6d6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før uke 24 er det strengt talt ikke noe å kontrollere hos friske gravide. Barnet er ikke levedyktig før da, og det er også fra rundt den tiden at man kan begynne å utvikle svangerskapsforgiftning. Har man et trøblete svangerskap eller risikosvangerskap får man selvfølgelig mer oppfølging. Føles litt rart å bli «etterlatt» til seg selv frem til uke 24, men er det noe får man selvfølgelig time om man trenger det tenker jeg. 

Anonymkode: 8c598...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Timene som er satt opp er minimum. Hvis hun har behov for flere får hun flere. Jeg hadde kontroll hver 2. uke av helsemessige årsaker.

Anonymkode: 79030...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

timbar skrev (11 timer siden):

Takk for alle svar. Er i det minste beroligende å få vite at dette er normalt selv om jeg på ingen måte synes det er akseptabelt da. Men ikke stort jeg kan gjøre med det dessverre. Men trist.

Hun kan jo velge å gå til lege for oppfølgning hver uke hvis hun vil? Men normalt friske gravide kvinner har ikke behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...