Gå til innhold

jeg trenger råd med tanke på min økonomiske situasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er ikke alene. Jeg måtte forresten flytte hjem til foreldrene mine da jeg var 34 for å kunne spare opp til egenkapital til bolig. Hadde aldri levd noe luksusliv før det, men jeg hadde ikke klart å spare opp noen penger siden jeg hadde svært lav inntekt.  Jeg  har ikke vært i syden siden jeg gikk i barnehagen. Nå er ikke syden noe jeg har spesielt lyst på. Men skulle ønske jeg hadde hatt et sosialt liv. Skulle ønske jeg hadde hatt venner og kjæreste, men det klarte jeg heller ikke. 

Anonymkode: 7bd36...ce4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett til å ha de følelsene du har. Foreldrene dine har nok gjort sitt beste. 

Nå har du alle forutsetninger for å skape et eget godt liv. Tenk nøye gjennom hvem du eventuelt finner som partner. Mange gjentar mønstre fra barndommen. Finn deg en partner med utdanning og god økonomi så kan du og den personen skape en felles fremtid hvor reising, konserter og opplevelser er naturlig i hverdagen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fru Alving said:

Du har rett til å ha de følelsene du har. Foreldrene dine har nok gjort sitt beste. 

Nå har du alle forutsetninger for å skape et eget godt liv. Tenk nøye gjennom hvem du eventuelt finner som partner. Mange gjentar mønstre fra barndommen. Finn deg en partner med utdanning og god økonomi så kan du og den personen skape en felles fremtid hvor reising, konserter og opplevelser er naturlig i hverdagen.

Dette er veldig fint skrevet ❤️

 

Anonymkode: 29cf3...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke alene. Jeg måtte forresten flytte hjem til foreldrene mine da jeg var 34 for å kunne spare opp til egenkapital til bolig. Hadde aldri levd noe luksusliv før det, men jeg hadde ikke klart å spare opp noen penger siden jeg hadde svært lav inntekt.  Jeg  har ikke vært i syden siden jeg gikk i barnehagen. Nå er ikke syden noe jeg har spesielt lyst på. Men skulle ønske jeg hadde hatt et sosialt liv. Skulle ønske jeg hadde hatt venner og kjæreste, men det klarte jeg heller ikke. 

Anonymkode: 7bd36...ce4

Ah, godt å vite vi er flere. Jeg vil ikke si jeg har så lav inntekt, men etter å ha vært i førstegangstjenesten og studert i et prestisjestudiet uten pause merket jeg at jeg begynte å bli utbrent. Jeg tjener også en god del lavere enn jeg skulle ønske.  Så jeg bestilte to ferieturer for å få et avbrekk og oppleve ting. Men så begynte jeg å bebreide meg selv for det også. For jeg kunne jo spart de pengene. 
 

fru Alving skrev (8 minutter siden):

Du har rett til å ha de følelsene du har. Foreldrene dine har nok gjort sitt beste. 

Nå har du alle forutsetninger for å skape et eget godt liv. Tenk nøye gjennom hvem du eventuelt finner som partner. Mange gjentar mønstre fra barndommen. Finn deg en partner med utdanning og god økonomi så kan du og den personen skape en felles fremtid hvor reising, konserter og opplevelser er naturlig i hverdagen.

Takk for en fin tekst 🥰

Anonymkode: 4f8af...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne gi deg råd så trenger vi mer praktiske opplysninger. Hva er inntekten din? Hva er de faste utgiftene? Blir reiseutgifter til jobb høyere eller lavere når du flytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (3 timer siden):

Det er gjerne ikke de samme folkene som har dratt på ferie, konserter osv som har spart til egenkapital og kjøpt bolig. Eneste måten å få gjort begge deler i din alder er å arve penger eller få hjelp av foreldre. Du sier ikke hva du er utdannet som, men er det veldig dårlig betalt? I så fall skjønner jeg godt at du føler deg «bakpå»

Hvis du ønsker å rettferdiggjøre sydenturen din anbefaler jeg boka «Die with zero» av Bill Perkins. Hvis det er bolig du vil ha, bør du heller avbestille reisen og heller belage deg på å sutte på labben de neste 20 årene.

Reiste jorda rundt rett etter vgs, og vært på flere reiser, konserter og festivaler i ung alder. Kjøpte bolig i en alder av 25 (sammen med samboer, men var jeg som hadde ek) da jeg gikk sisteåret på masterstudie. Aldri fått ei krone av foreldrene mine til noe av dette, men har levd nøkternt, prioritert nøye og jobbet mye vedsiden av vgs/studier og til og med i perm fra førstegangstjenesten. Så det er absolutt mulig å få det til uten hjelp.

Anonymkode: 0c817...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ah, godt å vite vi er flere. Jeg vil ikke si jeg har så lav inntekt, men etter å ha vært i førstegangstjenesten og studert i et prestisjestudiet uten pause merket jeg at jeg begynte å bli utbrent. Jeg tjener også en god del lavere enn jeg skulle ønske.  Så jeg bestilte to ferieturer for å få et avbrekk og oppleve ting. Men så begynte jeg å bebreide meg selv for det også. For jeg kunne jo spart de pengene. 

Anonymkode: 4f8af...2e6

Om det er noe trøst så ligger du foran meg når du har utdanning og god lønn. Så i åpningsinnlegget at du ikke trivdes i jobben du har. Får håpe du trives i den nye jobben du skal begynne i til høsten. Tror mye ordner seg for deg når du får den. Får du en jobb du trives i så får du nok også en yrkesstolthet i tillegg får du kanskje mange nye venner. 

Anonymkode: 7bd36...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfra kommer koblinga at ferie og livskvalitet henger sammen? Hva betyr noe for deg? Hva er dine drømmer og hva gir deg mening, livslyst og energi? Hva er dine behov?

Økonomi er slik jeg ser det å disponere tid, energi og dine tilgjengelige ressurser, ikke å svare på en innbilt konkurranse med hva andre har i sitt liv.

Mitt liv er ikke sydenferier, men jeg elsker musikk og konserter. Derfor betyr festivaler kjempemye for meg. Jeg har leid tak over hodet og bor gjerne hos foreldrene mine i perioder fordi jeg genuint trives med de. Et slikt kollektiv gir noen utfordringer, men kan gi penger til overs. Jeg prioriterte å være tilstede for foreldrene mine i den siste perioden jeg bodde hos de og det gjorde forholdet mitt til de bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (1 time siden):

For å kunne gi deg råd så trenger vi mer praktiske opplysninger. Hva er inntekten din? Hva er de faste utgiftene? Blir reiseutgifter til jobb høyere eller lavere når du flytter?

Altså, jeg er i utgangspunktet mest på utkikk etter folk som har vært i samme situasjon som meg, og hvordan det har gått med dem. Jeg tror og håper at ting blir mye bedre når jeg først har flyttet hjem til mine foreldre, fordi at da løser økonomien seg opp. Det er bare tungt å stå i det akkurat nå. Jeg bestilte ferie for å få et avbrekk fra livet, men bebreider meg selv for ikke å ha spart de pengene istedet. 
 

Sparkling_Pink skrev (31 minutter siden):

Hvorfra kommer koblinga at ferie og livskvalitet henger sammen? Hva betyr noe for deg? Hva er dine drømmer og hva gir deg mening, livslyst og energi? Hva er dine behov?

Økonomi er slik jeg ser det å disponere tid, energi og dine tilgjengelige ressurser, ikke å svare på en innbilt konkurranse med hva andre har i sitt liv.

Mitt liv er ikke sydenferier, men jeg elsker musikk og konserter. Derfor betyr festivaler kjempemye for meg. Jeg har leid tak over hodet og bor gjerne hos foreldrene mine i perioder fordi jeg genuint trives med de. Et slikt kollektiv gir noen utfordringer, men kan gi penger til overs. Jeg prioriterte å være tilstede for foreldrene mine i den siste perioden jeg bodde hos de og det gjorde forholdet mitt til de bedre.

Jeg kan ikke garantert si at ferie og livskvalitet henger sammen, men jeg vil gjerne dra på en for å finne ut av det. Jeg har heller aldri vært på en konsert eller festival, men skulle likt å prøve det ut. Jeg var lenge av den oppfatning at jeg brydde meg ikke om så mye annet enn jobb og studiet, men jeg fikk et slags slag i trynet når jeg ble ferdigutdannet. For jeg innså at jobb ikke er livet. 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Reiste jorda rundt rett etter vgs, og vært på flere reiser, konserter og festivaler i ung alder. Kjøpte bolig i en alder av 25 (sammen med samboer, men var jeg som hadde ek) da jeg gikk sisteåret på masterstudie. Aldri fått ei krone av foreldrene mine til noe av dette, men har levd nøkternt, prioritert nøye og jobbet mye vedsiden av vgs/studier og til og med i perm fra førstegangstjenesten. Så det er absolutt mulig å få det til uten hjelp.

Anonymkode: 0c817...5c7

Kjempebra at du har klart å få det til! 😃

Anonymkode: 4f8af...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte flytte hjem i en alder av 40+, nydumpet, gikk på AAP, null utdanning, ingen penger og dødsdeprimert. 
Ble omskolert, fant meg jobb jeg trives sånn noenlunde med, leide meg leilighet alene, kjøpte meg leilighet og alt er greit. Har en kjæreste og har snakket om å selge det vi har og kjøpe større sammen. 

Anonymkode: 1ba67...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vokst opp med fattige foreldre, 
og det har preget meg.

Jeg har spart alt jeg kan, og brukt så lite jeg klarer. Også ble jeg syk.

Jeg kommer alltid til å spare så jeg kan klare meg selv. Og sånn at barna mine har litt ekstra.

Men jeg skulle ønske jeg levde mere når jeg klarte det. Så husk det. Husk å leve litt også ❤️

Anonymkode: ab195...810

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er for gammel til å flytte hjem til foreldrene dine. Du bør stå på egne ben. Jeg kan ikke tenke meg at de vil ha voksent barn i hus. Det vil ikke jeg. 

I tillegg bør du slutte å sammenligne deg med andre. Vær heller stolt av hva du har fått til. Få deg en hobby, møt folk, ha det artig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg måtte flytte hjem i en alder av 40+, nydumpet, gikk på AAP, null utdanning, ingen penger og dødsdeprimert. 
Ble omskolert, fant meg jobb jeg trives sånn noenlunde med, leide meg leilighet alene, kjøpte meg leilighet og alt er greit. Har en kjæreste og har snakket om å selge det vi har og kjøpe større sammen. 

Anonymkode: 1ba67...899

Så bra at det i hvert fall har ordnet seg 🙏🏻

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har også vokst opp med fattige foreldre, 
og det har preget meg.

Jeg har spart alt jeg kan, og brukt så lite jeg klarer. Også ble jeg syk.

Jeg kommer alltid til å spare så jeg kan klare meg selv. Og sånn at barna mine har litt ekstra.

Men jeg skulle ønske jeg levde mere når jeg klarte det. Så husk det. Husk å leve litt også ❤️

Anonymkode: ab195...810

Ja, altså, jeg vet jeg ikke har utrettet noe stort. Jeg har ikke gjort mye. Men jeg er så sliten, og føler meg mye utbrent. Jeg er nesten redd for å bli syk hvis jeg ikke tar en pause. Jeg vet jeg trenger den pausen. Samtidig er det så flaut når folk spør «når skal du kjøpe bolig???» og de pengene alene hadde ikke vært nok til egenkapital, men jeg bebreider meg selv. Jeg kan heller ikke avlyse ferien, for billettene kan ikke refunderes. 
 

Sansx skrev (2 minutter siden):

Du er for gammel til å flytte hjem til foreldrene dine. Du bør stå på egne ben. Jeg kan ikke tenke meg at de vil ha voksent barn i hus. Det vil ikke jeg. 

I tillegg bør du slutte å sammenligne deg med andre. Vær heller stolt av hva du har fått til. Få deg en hobby, møt folk, ha det artig. 

Det er mine foreldre som har sagt de ønsker meg i hus. Jeg har sagt meg villig til å bo i et kollektiv i Oslo, men nå får jeg en fyllen mulighet til å spare, selv om det også medfører at jeg må bidra en god del. 
 

Jeg er vel mer flau over meg selv enn at jeg sammenligner meg med andre. 

Anonymkode: 4f8af...2e6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Men selv om foreldrene dine ønsker det, betyr det ikke at det er lurt. Man skal ikke undervurdere lykkefølelsen man får av å klare seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også flyttet hjem for å spare opp egenkapital, er i 40 årene.:risterpåhodet: ( Jeg prøver å holde det skjult for omverden ) 

Fikk ett barn med spesielle behov og har hatt det knalltøft, blir litt deprimert av situasjonen, men kjemper på.

 

Jeg skriver dette fordi du ikke er alene om en slik situasjon, og du har god tid i 30 årene :) 

Ønsker deg all lykke til

Anonymkode: 12186...7c4

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har også flyttet hjem for å spare opp egenkapital, er i 40 årene.:risterpåhodet: ( Jeg prøver å holde det skjult for omverden ) 

Fikk ett barn med spesielle behov og har hatt det knalltøft, blir litt deprimert av situasjonen, men kjemper på.

 

Jeg skriver dette fordi du ikke er alene om en slik situasjon, og du har god tid i 30 årene :) 

Ønsker deg all lykke til

Anonymkode: 12186...7c4

Det står respekt av dette ❤️ Stå på.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

isw skrev (9 minutter siden):

Det står respekt av dette ❤️ Stå på.

Å?

Første gang jeg har "fortalt" om dette til noen ( untatt nær familie) så utrolig fint sagt, jeg føler meg nemlig som den største taperen i verden. ( uten at jeg fisker etter komplimanger )

Men men, det viktigste er at barnet mitt klarte seg:sol:

Takk🌸

Anonymkode: 12186...7c4

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å?

Første gang jeg har "fortalt" om dette til noen ( untatt nær familie) så utrolig fint sagt, jeg føler meg nemlig som den største taperen i verden. ( uten at jeg fisker etter komplimanger )

Men men, det viktigste er at barnet mitt klarte seg:sol:

Takk🌸

Anonymkode: 12186...7c4

Syns det er veldig tøft gjort at du tør å «stå fram» med dette 😊 håper det ordner seg for deg og barnet ditt! 
 

Jeg håper og satser på at ting ordner seg med familien min også.
 

Lykke til videre du også ☺️

Anonymkode: 4f8af...2e6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første du må gjøre er å ta ansvar for dine egne feil og ditt eget liv.

Andre du må gjøre er å flytte milevis fra foreldrene dine. Du vil aldri klare å komme deg videre mentalt eller materielt om du bor hos dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er mine foreldre som har sagt de ønsker meg i hus. Jeg har sagt meg villig til å bo i et kollektiv i Oslo, men nå får jeg en fyllen mulighet til å spare, selv om det også medfører at jeg må bidra en god del. 
 

Anonymkode: 4f8af...2e6

Jeg var som sagt eldre enn deg da jeg flyttet hjem til foreldrene mine. Det var nederlag, men som deg bodde jeg i kollektiv og det var ikke noe stas det heller.  Synes du gjør lurt valg i å bo med foreldrene for å spare opp egenkapital.  

Anonymkode: 7bd36...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...