Gå til innhold

Barnefar nekter å la meg ha barnet på hans bursdag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt ett vanskelig samarbeid alltid, men har gått gjennom rettsak for å etablere klare regler.

Far har en lang historie med å sabotere, manipulere og ødelegge der han kan. I retten ble vi enige om alle ferien og høytider, blant annet 17 mai. Bursdager ble nevnt men av en eller annen grunn ikke skrevet ned i rettsboka. I retten nevnte vi at den også skal feires annenhvert år hos foreldrene, naturligvis sånn som alle andre høytider..  Han spurte til og med da i retten om vi kunne ha samlet feiringer og jeg sa vi får se an hvert år. Hvorfor dette ikke ble skrevet ned tror jeg bare var en forglemmelse...

I år er det min tur til å ha barnet på bursdagen hans, og det faller på en dag iløpet av farens helg. Nå nekter han meg å ha han fordi det ikke står i rettsboka og han "aldri har hørt om noen avtale om det"... jeg har argumentert med at det åpenlyst er viktigere enn både 17 mai og andre ferier at begge får ha barnet på bursdagen hans og at det blir jo veldig rart om en forelder kan ha han på bursdagen mange år på rad dersom det skulle falle på samværsdagene til den ene...

Jeg blir helt knust... jeg hadde så gledet meg til det var min tur og til å ha en ekstr dag. Faren bare gashlighter meg og sier jeg er ute av kontroll og gal som kommer med sånt... Han har også tvunget igjennom at jeg skal ha han en uke ekstra i slutten av mai fordi han skal på jobbreise. I følge retten skal jeg ha mulighet til å si at det ikke passer og jeg sa at han i såfall må finne en annen løsning. Jeg har eksamener i slutten av måneden. Han presser igjennom og sier at han ikke har noen familie så jeg SKAL ta hans dager uansett hva.

Til sammenligning spurte jeg han om han kunne ha sønnen vår en ekstra natt for noen uker tilbake før hans sammværshelg fordi barnet var på sykehuset for å få behandling men det kunne han ikke, da var det lange meldinger om at jeg ikke kunne be han stille opp utenom hans tid og at jeg ikke kunne "straffe han" fordi jeg ikke kunne sove på sykehuset den ene natten, og at jeg måtte finne en annen løsning, som jeg da gjorde.

Uansett, ble langt innlegg... men hva gjør jeg nå? Det knuser hjertet mitt at jeg ikke får ha han på bursdagen,  jeg har spurt om vi også kan ha en samlet feiring isåfall men dette avviser han også... er så dritt lei av at han er så sykt vanskelig hele tiden... blir psykisk nedbrutt av å måtte forholde meg til en så slitsom person...

Anonymkode: 18c5b...e3e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge parter leser gjennom og eventuelt korrigerer rettsboken (det ble iallefall gjort i barnefordelingssaken jeg var i), og har du ikke påsett at det ble ført inn bursdagen så får du nok ikke gjort noe med det så lenge far ikke er enig.

Når det kommer til fars jobbreise må du bare gi klar beskjed at du ikke har mulighet å ha sønnen ekstra den uken og at far må finne en annen løsning, eller eventuelt så må han avlyse jobbreisen. Far kommer til å presse på, men du må bare svare akkurat det samne hele tiden. 

Anonymkode: 735f9...853

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har hatt ett vanskelig samarbeid alltid, men har gått gjennom rettsak for å etablere klare regler.

Far har en lang historie med å sabotere, manipulere og ødelegge der han kan. I retten ble vi enige om alle ferien og høytider, blant annet 17 mai. Bursdager ble nevnt men av en eller annen grunn ikke skrevet ned i rettsboka. I retten nevnte vi at den også skal feires annenhvert år hos foreldrene, naturligvis sånn som alle andre høytider..  Han spurte til og med da i retten om vi kunne ha samlet feiringer og jeg sa vi får se an hvert år. Hvorfor dette ikke ble skrevet ned tror jeg bare var en forglemmelse...

I år er det min tur til å ha barnet på bursdagen hans, og det faller på en dag iløpet av farens helg. Nå nekter han meg å ha han fordi det ikke står i rettsboka og han "aldri har hørt om noen avtale om det"... jeg har argumentert med at det åpenlyst er viktigere enn både 17 mai og andre ferier at begge får ha barnet på bursdagen hans og at det blir jo veldig rart om en forelder kan ha han på bursdagen mange år på rad dersom det skulle falle på samværsdagene til den ene...

Jeg blir helt knust... jeg hadde så gledet meg til det var min tur og til å ha en ekstr dag. Faren bare gashlighter meg og sier jeg er ute av kontroll og gal som kommer med sånt... Han har også tvunget igjennom at jeg skal ha han en uke ekstra i slutten av mai fordi han skal på jobbreise. I følge retten skal jeg ha mulighet til å si at det ikke passer og jeg sa at han i såfall må finne en annen løsning. Jeg har eksamener i slutten av måneden. Han presser igjennom og sier at han ikke har noen familie så jeg SKAL ta hans dager uansett hva.

Til sammenligning spurte jeg han om han kunne ha sønnen vår en ekstra natt for noen uker tilbake før hans sammværshelg fordi barnet var på sykehuset for å få behandling men det kunne han ikke, da var det lange meldinger om at jeg ikke kunne be han stille opp utenom hans tid og at jeg ikke kunne "straffe han" fordi jeg ikke kunne sove på sykehuset den ene natten, og at jeg måtte finne en annen løsning, som jeg da gjorde.

Uansett, ble langt innlegg... men hva gjør jeg nå? Det knuser hjertet mitt at jeg ikke får ha han på bursdagen,  jeg har spurt om vi også kan ha en samlet feiring isåfall men dette avviser han også... er så dritt lei av at han er så sykt vanskelig hele tiden... blir psykisk nedbrutt av å måtte forholde meg til en så slitsom person...

Anonymkode: 18c5b...e3e

Dette er jo voldsomt. Om det er fars dag, så er du vel ganske drøy om du krever å ha barnet på den dagen? Han foreslo jo felles feiring, så da får du jo feiret barnet? 

Anonymkode: df1b1...9e8

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å feire  burdagen en annen dag tenker jeg går helt fint.

Men du kan jo si at her må det gå to veier. Så skal jeg ha ekstra midt i min eksamen så skal jeg få burdagen. Også sender du i retur det samme han skrev til deg ordrett om at han ikke bare kan dytte på deg som det passer  han. Eller sender hele hans melding i retur og spør om dette gjelder kun deg eller begge to.  

Alternativt må han betale ekstra så du kan betale barnevakt den uka du har eksamen. Og oppgi ekstra kostnader rundt det. Som du ikke ønsker å betale for han

Anonymkode: 157b6...8e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lese noen ganger for å forstå overskriften, BARNETS bursdag. Ja, det gav mer mening. Beklager. For det første er det trist at dere skal ha det så bale.vet jo ikke alder, men Ideelt sett så skulle dere jo bare samles den dagen og feire med noe barnet har lyst til. Det er tungt å ha foreldre med høyt konfliktnivå. Hvis det er helt umulig, så lager du feiring 2 når han kommer etter samvær. Jeg ville ikke laget mer spetakkel enn nødvendig her, men forstår deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også foreslått at vi kan ha samlet feiringer fremover sånn at det blir lettere med tanke på å ikke forstyrre samværet. 

Og jeg har stått på mitt at jeg ikke kan ta over hans dager nå i slutten av mai men han durer på og nekter.. da sier han at jeg saboterer for han, han har en slik innstilling om at jeg skal legge til rette for hans reiser når han har nektet meg det samme mange ganger. Det er veldig enveis fleksibilitet. 

Jeg har dekket for han så mange ganger fordi jeg ikke har noe i mot det. Og i retten er det enighet om at han skal betale en liten sum per dag jeg gjør det, men poenget nå er at jeg har eksamener som han ikke tror på en gang.. og jeg er så grundig lei av at han bare skal overkjøre alt samtidig som han kan skrive ett langt brev om hvor jævlig jeg er og at det kun er mitt ansvar hvis jeg ber om en liten dag eller til og med noen timer ekstra når det er mine dager.

Jeg prøver å sette tydelige grenser nå, men det er noe han driter i.

Jeg er bare så lei meg at jeg ikke får ha han på bursdagen hans... jeg har jo født ungen og sa til og med før han dro at vi sees på lørdag som er hans dga. Han blir 6. 

Ts

Anonymkode: 18c5b...e3e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars unge tenker jeg. Her er det to foreldre som kun tenker på hva som er deres rettigheter. «Jeg fortjener» «jeg skal ha»… barnet har en rutine med å være hos mor og far i fast turnus. Hvorfor mener dere at det er best for barnet å forandre denne turnusen fordi det har bursdag? «Fordi jeg fortjener…» Barnet fortjener en så stabil hverdag som overhode mulig, og dere som voksne folk må faktisk klare å tøyle dere her. Dere ødelegger ungen deres! 

Anonymkode: b6c8e...9e6

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stakkars unge tenker jeg. Her er det to foreldre som kun tenker på hva som er deres rettigheter. «Jeg fortjener» «jeg skal ha»… barnet har en rutine med å være hos mor og far i fast turnus. Hvorfor mener dere at det er best for barnet å forandre denne turnusen fordi det har bursdag? «Fordi jeg fortjener…» Barnet fortjener en så stabil hverdag som overhode mulig, og dere som voksne folk må faktisk klare å tøyle dere her. Dere ødelegger ungen deres! 

Anonymkode: b6c8e...9e6

Nå er det jo egentlig mest jeg som overholder denne "turnusen". Han går til og fra litt som han vil... nå bruker han hersketeknikk og manipulasjon for å få vilja si fordi han vet det sårer meg. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan ha felles feiring...

Ts

Anonymkode: 18c5b...e3e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barnet ditt, dere bruker begge barnet som et tau i en drakamp om makt, jeg spyr!

familievern kontor, barnevern og cos kurs på dere skam dere!

stakkars sjakkbrikk, ops unnskyld barnet deres

Anonymkode: 8d764...7c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stakkars barnet ditt, dere bruker begge barnet som et tau i en drakamp om makt, jeg spyr!

familievern kontor, barnevern og cos kurs på dere skam dere!

stakkars sjakkbrikk, ops unnskyld barnet deres

Anonymkode: 8d764...7c8

Barnevern faktisk 🤣 wow..

Anonymkode: 18c5b...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnevern faktisk 🤣 wow..

Anonymkode: 18c5b...e3e

De kan gi dere cos kurs og vise hvordan foreldrenes adferd skader barnet

Anonymkode: 8d764...7c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnevern faktisk 🤣 wow..

Anonymkode: 18c5b...e3e

Forstår du ikke hvor ødeleggende konfliktene deres er for barnet? Et COS-kurs hadde vært bra for både deg og far.

Anonymkode: 67cd7...672

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå er det jo egentlig mest jeg som overholder denne "turnusen". Han går til og fra litt som han vil... nå bruker han hersketeknikk og manipulasjon for å få vilja si fordi han vet det sårer meg. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan ha felles feiring...

Ts

Anonymkode: 18c5b...e3e

Feir han en annen dag, når det blir din tur igjen til å ha han. At du reagerer bidrar bare til at far koser seg ekstra med manipuleringen. Ikke la han få den gleden.

Endret av Bromance
skrivefeil
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange glemmer at samvær er for barnets del ikke for foreldrene. At DU blir knust for å ikke få tilbringe bursdagen med han er uvesentlig, det er barnet hensyn som skal komme først. Om det ikke er ille nok å farte frem og tilbake ellers, er det ganske ille at barnet må reise enda en gang frem og tilbake for en dags samvær og det på sin egen bursdag. 

La det ligge, det går opp i opp med antall bursdager tilslutt.

Anonymkode: b08f2...1d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må slutte å krangle. Dersom barnefar er så vanskelig, så bør du være den beste av dere. Selvfølgelig kan du ha barnet selv om du har eksamen. Jeg hadde to, og en av dem med adhd, og tok eksamen. 

Anonymkode: 85a92...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet? Noe sier meg under skolealder... 

Anonymkode: fe28c...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde droppet krangling og heller feiret barnet en annen dag. Så får vi håpe han er en bedre far enn samarbeidspartner. 
Det er barnet som er taperen her😔 

Anonymkode: 54763...1c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har hatt ett vanskelig samarbeid alltid, men har gått gjennom rettsak for å etablere klare regler.

Far har en lang historie med å sabotere, manipulere og ødelegge der han kan. I retten ble vi enige om alle ferien og høytider, blant annet 17 mai. Bursdager ble nevnt men av en eller annen grunn ikke skrevet ned i rettsboka. I retten nevnte vi at den også skal feires annenhvert år hos foreldrene, naturligvis sånn som alle andre høytider..  Han spurte til og med da i retten om vi kunne ha samlet feiringer og jeg sa vi får se an hvert år. Hvorfor dette ikke ble skrevet ned tror jeg bare var en forglemmelse...

I år er det min tur til å ha barnet på bursdagen hans, og det faller på en dag iløpet av farens helg. Nå nekter han meg å ha han fordi det ikke står i rettsboka og han "aldri har hørt om noen avtale om det"... jeg har argumentert med at det åpenlyst er viktigere enn både 17 mai og andre ferier at begge får ha barnet på bursdagen hans og at det blir jo veldig rart om en forelder kan ha han på bursdagen mange år på rad dersom det skulle falle på samværsdagene til den ene...

Jeg blir helt knust... jeg hadde så gledet meg til det var min tur og til å ha en ekstr dag. Faren bare gashlighter meg og sier jeg er ute av kontroll og gal som kommer med sånt... Han har også tvunget igjennom at jeg skal ha han en uke ekstra i slutten av mai fordi han skal på jobbreise. I følge retten skal jeg ha mulighet til å si at det ikke passer og jeg sa at han i såfall må finne en annen løsning. Jeg har eksamener i slutten av måneden. Han presser igjennom og sier at han ikke har noen familie så jeg SKAL ta hans dager uansett hva.

Til sammenligning spurte jeg han om han kunne ha sønnen vår en ekstra natt for noen uker tilbake før hans sammværshelg fordi barnet var på sykehuset for å få behandling men det kunne han ikke, da var det lange meldinger om at jeg ikke kunne be han stille opp utenom hans tid og at jeg ikke kunne "straffe han" fordi jeg ikke kunne sove på sykehuset den ene natten, og at jeg måtte finne en annen løsning, som jeg da gjorde.

Uansett, ble langt innlegg... men hva gjør jeg nå? Det knuser hjertet mitt at jeg ikke får ha han på bursdagen,  jeg har spurt om vi også kan ha en samlet feiring isåfall men dette avviser han også... er så dritt lei av at han er så sykt vanskelig hele tiden... blir psykisk nedbrutt av å måtte forholde meg til en så slitsom person...

Anonymkode: 18c5b...e3e

Om han ikke har barnet i slutten av mai så håper jeg virkelig du tar barnet. Det er DITT barn og...! Viktigere enn alt annet! Stakkars barn som vokser opp sånt. Utrolig leit at far må sabotere og oppføre seg dom en dritt, men det er fremdeles barnet ditt! Legg det til side og feir han når du får han igjen!

Kan umulig være verken bra eller godt for barn og flytte fram og tilbake i mange år! Aldri ha en plass å forholde seg til. Om dere skal krangle om dager osv og , huff!

Vet det ikke er enkelt, men gjør det som er best for barnet ditt. Desverre må du svelge noen kameler!

 

Anonymkode: 2d936...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nå er det jo egentlig mest jeg som overholder denne "turnusen". Han går til og fra litt som han vil... nå bruker han hersketeknikk og manipulasjon for å få vilja si fordi han vet det sårer meg. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan ha felles feiring...

Ts

Anonymkode: 18c5b...e3e

Tja felles feiring er iallefall bra for barnet. Med mindre dere krangler da. At dere kan møtes i fekkeskap for barnet en gang i året er jo ikke dumt for ungen iallefall. 

Jeg vet ikke hvorfor dere kniver så mye. Det vil til slutt gå utover ungen. 

Mulig det er lurt å ha en advokat som sender meldinger en liten stund til han begynner å samarbeide bedre. 

Vi hadde litt trasig med mor til min bonus. Etterhvert ønsket hun mer fri. Og da ble det lettere å gi ungen det ungen trengte. Feks av og til sa barnet at hun var lei av mye flytting frem og tilbake. Og fikk da i perioder to uker hos hver av foreldrene hvis det passet. Vi hadde da en grei regel om at det beste for barnet var at barnet var hos ene forelderen om den andre skulle noe i sitt samvær. Vi holdt ingen telling på dette. Men prøvde jo å ta igjen så mye som mulig.  Men regelen var også at man spør pent og at det må passe for den som ikke er oppsatt på samvær. 

Anonymkode: 157b6...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg som rart at han ikke ser dette. Jeg har selv vært i noen slike situasjoner, helt til vi fant ut at "shit, vi er her for barna våre, ikke for å være kjipe mot hverandre". Dersom min eks hadde lagt frem som du gjør, ville jeg selvsagt vært fleksibel. Dersom jeg selv hadde planlagt noe, måtte vi sammen funnet ut en optimal løsning. Best å være ute i god tid. 

Et praktisk tips er å flagge ting du har planlagt noen mnd før det skjer. Min eks og jeg har faktisk et regneark med detaljert plan og hvor vi også flagger aktiviteter som avviker fra plan (til og med farget gult inne i arket). Så har vi en avtale om at begge sier "ok" til dette (mail), før vi oppdaterer planen. 

Her høres det ut som om du må ta rollen som den voksne og deeskalere, dvs finne på noe en annen dag. Skjønner at det er kjipt, men slik er det når kun en av dere er virkelig voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...