AnonymBruker Skrevet 10. mai #1 Del Skrevet 10. mai Jeg har trent i mange år, men har hatt en pause en stund grunnet min fysiske helse og sykdom. Etter det har kroppen endret seg fullstendig. Jeg veier nå 55 kg og ønsker ikke å gå ned i vekt av treningen. Går jeg ned 3 kilo så er jeg undervektig, og jeg ønsker å bli sterkere og i bedre form - men beholde vekten. Jeg har gått ned 1 kg (54) veldig fort etter at jeg begynte med trening. Jeg forsøker å spise nok og spiser selv om jeg ikke er sulten - fordi jeg vet at kroppen trenger det. Jeg sover også mye dårligere - som er veldig rart.. Jeg sover mye mindre og har mye lengre innsovningstid - i tillegg til å våkne mye på nettene. Hvorfor skjer dette? Tidligere i livet sov jeg som "en stein" etter fysisk aktivitet. Jeg har også fått mye mer muskler i armene og jeg ser en markant endring ellers på kroppen. Men hvorfor går jeg ned? Kroppen har jo totalt endret seg og muskelmassen har blitt større, så jeg forstår ingenting. Ikke har jeg fett å ta av heller. Noen tanker/tips? Anonymkode: ba91b...4c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #2 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg sover også mye dårligere - som er veldig rart.. Jeg sover mye mindre og har mye lengre innsovningstid - i tillegg til å våkne mye på nettene. Hvorfor skjer dette? Tidligere i livet sov jeg som "en stein" etter fysisk aktivitet. Anonymkode: ba91b...4c6 Jeg kan ikke svare deg på spørsmålet ditt, men jeg kan dele en erfaring. Etter flere år med sykdom og høyt kortisolnivå i kroppen har jeg fått en ubalanse i det autonome nervesystemet (blant annet "fight or flight"). Hvis det sympatiske nervesystemet blir aktivert ("fight or flight-modus") henger det seg opp, og det innebærer blant annet at jeg går rundt i en konstant stress-tilstand med høy puls, høyt blodtrykk, og dårlig nattesøvn i mange dager etterpå. Hodet mitt kan være så rolig som bare det, men kroppen roer seg ikke. Jeg tror ikke at dette nødvendigvis er svaret for deg, men jeg delte det likevel bare for å vise hvor stor effekt langvarig sykdom kan ha på kroppene våre, og hvor komplekst og sammensatt systemet vårt er. Det er tydelig at det som fungerte for deg før ikke fungerer for deg lenger, og at du må finne nye strategier som er optimale for deg. Jeg anbefaler deg å bruke litt tid på å finne ut hva som fungerer og ikke. Kanskje ta en prat med lege hvis du ikke finner ut av det på egen hånd, få tatt noen blodprøver for å se om det er noen avvik der som kan forklare problemet. Anonymkode: 829be...720 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #3 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan ikke svare deg på spørsmålet ditt, men jeg kan dele en erfaring. Etter flere år med sykdom og høyt kortisolnivå i kroppen har jeg fått en ubalanse i det autonome nervesystemet (blant annet "fight or flight"). Hvis det sympatiske nervesystemet blir aktivert ("fight or flight-modus") henger det seg opp, og det innebærer blant annet at jeg går rundt i en konstant stress-tilstand med høy puls, høyt blodtrykk, og dårlig nattesøvn i mange dager etterpå. Hodet mitt kan være så rolig som bare det, men kroppen roer seg ikke. Jeg tror ikke at dette nødvendigvis er svaret for deg, men jeg delte det likevel bare for å vise hvor stor effekt langvarig sykdom kan ha på kroppene våre, og hvor komplekst og sammensatt systemet vårt er. Det er tydelig at det som fungerte for deg før ikke fungerer for deg lenger, og at du må finne nye strategier som er optimale for deg. Jeg anbefaler deg å bruke litt tid på å finne ut hva som fungerer og ikke. Kanskje ta en prat med lege hvis du ikke finner ut av det på egen hånd, få tatt noen blodprøver for å se om det er noen avvik der som kan forklare problemet. Anonymkode: 829be...720 Det du beskriver i avsnitt 2 er akkurat det som skjer med meg. Har du noe tips til hvordan man fort kan komme ut av den tilstanden der? Hva kan man gjøre? Jeg sover sykt dårlig, lang innsovingstid og en god del oppvåkninger. Har prøvd søvnterapeut, kom ikke noe særlig ut av det. Hun fikk ikke vagus-nerven under kontroll. Når jeg først sovner så sover jeg halvvåken, om det gir mening.. Unnskyld TS, jeg måtte bare stille et spørsmål 🙈 Anonymkode: 45521...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #4 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det du beskriver i avsnitt 2 er akkurat det som skjer med meg. Har du noe tips til hvordan man fort kan komme ut av den tilstanden der? Hva kan man gjøre? Jeg sover sykt dårlig, lang innsovingstid og en god del oppvåkninger. Har prøvd søvnterapeut, kom ikke noe særlig ut av det. Hun fikk ikke vagus-nerven under kontroll. Når jeg først sovner så sover jeg halvvåken, om det gir mening.. Unnskyld TS, jeg måtte bare stille et spørsmål 🙈 Anonymkode: 45521...43b Det gir veldig mening. Det er vagusnerven som er problemet for meg også. Det er den som styrer det parasympatiske nervesystemet, og når den har dårlige signaler klarer ikke kroppen komme ut av stressituasjoner. For min del er det slik at hodet slapper av, men kroppen gjør det ikke. Dessverre har jeg ingen "quick fix" å dele. Jeg er inne i det 4.året med dette nå, og jeg må fremdeles være veldig påpasselig med ikke å aktivere det symaptiske nervesystemet. Det positive er at toleransen for aktivitet øker litt etter litt, men det tar tid. Anonymkode: 829be...720 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 10. mai #5 Del Skrevet 10. mai (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har trent i mange år, men har hatt en pause en stund grunnet min fysiske helse og sykdom. Etter det har kroppen endret seg fullstendig. Jeg veier nå 55 kg og ønsker ikke å gå ned i vekt av treningen. Går jeg ned 3 kilo så er jeg undervektig, og jeg ønsker å bli sterkere og i bedre form - men beholde vekten. Jeg har gått ned 1 kg (54) veldig fort etter at jeg begynte med trening. Jeg forsøker å spise nok og spiser selv om jeg ikke er sulten - fordi jeg vet at kroppen trenger det. Jeg sover også mye dårligere - som er veldig rart.. Jeg sover mye mindre og har mye lengre innsovningstid - i tillegg til å våkne mye på nettene. Hvorfor skjer dette? Tidligere i livet sov jeg som "en stein" etter fysisk aktivitet. Jeg har også fått mye mer muskler i armene og jeg ser en markant endring ellers på kroppen. Men hvorfor går jeg ned? Kroppen har jo totalt endret seg og muskelmassen har blitt større, så jeg forstår ingenting. Ikke har jeg fett å ta av heller. Noen tanker/tips? Anonymkode: ba91b...4c6 Du spiser for lite. Hvileforbrenning øker med trening og større muskelmasse. Klarer du ikke å spise nok så må du trene mindre. Mulig at du også trener for sent på dagen slik at du fortsatt er litt kokt når du legger deg. Passer du på å være fullstendig uthvilt en dag i uka? Jeg ser at når jeg trener hver dag så har jeg konstant forhøyet hvilepuls, men den slipper seg helt ned hvis jeg avstår fra trening en eller to dager. Endret 10. mai av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå