Gå til innhold

Være uføre 50%, hvordan gå fram? Ung jente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei ung jente som har vært syk i 4 år. Har alltid vært aktivt og elsket å trene styrke, gå tur, også jobbet masse - over 100%.  Jeg har vært mye sykemeldt pga utmattelse/ME/Fibromyalgi symptomer. Har ikke fått påvist noen av disse diagnosene men har blitt utredet. Ingen vet hva som er galt, bare at jeg har mye smerter i beina og armene og sliter med utmattelse. Har måtte gitt opp trening og mye av mitt sosiale liv da jeg ikke har overskudd. Jeg jobber nå 75% som sykepleier men jeg makter og klarer det ikke - jeg blir helt ødelagt. Jeg tror jeg skal klare å jobbe 50% per nå med en fin turnus hvis det går an å få det tilrettelagt. 
 

hvordan kan jeg gå frem med dette til legen? Syns det er skikkelig ekkelt å spør om fordi det er ikke noe jeg innerst inne vil, men hva annet skal man gjøre? Kan jo ikke leve av kun 50% lønn heller. Har noen råd? Og er det vanskelig å få det igjennom? 
 

Anonymkode: e6b3c...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gå i uførefella. 

Hvis du tar ut delvis uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon uten noe fra Nav, kan du få lavere uføretrygd fra Nav hvis du senere blir mer ufør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ei ung jente som har vært syk i 4 år. Har alltid vært aktivt og elsket å trene styrke, gå tur, også jobbet masse - over 100%.  Jeg har vært mye sykemeldt pga utmattelse/ME/Fibromyalgi symptomer. Har ikke fått påvist noen av disse diagnosene men har blitt utredet. Ingen vet hva som er galt, bare at jeg har mye smerter i beina og armene og sliter med utmattelse. Har måtte gitt opp trening og mye av mitt sosiale liv da jeg ikke har overskudd. Jeg jobber nå 75% som sykepleier men jeg makter og klarer det ikke - jeg blir helt ødelagt. Jeg tror jeg skal klare å jobbe 50% per nå med en fin turnus hvis det går an å få det tilrettelagt. 
 

hvordan kan jeg gå frem med dette til legen? Syns det er skikkelig ekkelt å spør om fordi det er ikke noe jeg innerst inne vil, men hva annet skal man gjøre? Kan jo ikke leve av kun 50% lønn heller. Har noen råd? Og er det vanskelig å få det igjennom? 
 

Anonymkode: e6b3c...e0b

Dra til en nevrorefleksolog og be om lymfe behandling! Og vagus! Det hjalp kjæresten min ekstremt på bare noen uker! Han slet etter covid.

Anonymkode: 01cf5...563

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Anonym. skrev (6 minutter siden):

Ikke gå i uførefella. 

Hvis du tar ut delvis uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon uten noe fra Nav, kan du få lavere uføretrygd fra Nav hvis du senere blir mer ufør.

Takk for info😊 Ts. 

Anonymkode: e6b3c...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for info😊 Ts. 

Anonymkode: e6b3c...e0b

Bare hyggelig. Ønsker deg alt godt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dra til en nevrorefleksolog og be om lymfe behandling! Og vagus! Det hjalp kjæresten min ekstremt på bare noen uker! Han slet etter covid.

Anonymkode: 01cf5...563

Gjorde han dette privat? 
Har mye brennende smerter i kroppen, og det føles ut som sterke leamus i armer og bein + utmattelse. Føles ut som kroppen går igjennom ett maraton. Hadde han noen av disse symptomene?🙈TS. 

Anonymkode: e6b3c...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er ei ung jente som har vært syk i 4 år. Har alltid vært aktivt og elsket å trene styrke, gå tur, også jobbet masse - over 100%.  Jeg har vært mye sykemeldt pga utmattelse/ME/Fibromyalgi symptomer. Har ikke fått påvist noen av disse diagnosene men har blitt utredet. Ingen vet hva som er galt, bare at jeg har mye smerter i beina og armene og sliter med utmattelse. Har måtte gitt opp trening og mye av mitt sosiale liv da jeg ikke har overskudd. Jeg jobber nå 75% som sykepleier men jeg makter og klarer det ikke - jeg blir helt ødelagt. Jeg tror jeg skal klare å jobbe 50% per nå med en fin turnus hvis det går an å få det tilrettelagt. 
 

hvordan kan jeg gå frem med dette til legen? Syns det er skikkelig ekkelt å spør om fordi det er ikke noe jeg innerst inne vil, men hva annet skal man gjøre? Kan jo ikke leve av kun 50% lønn heller. Har noen råd? Og er det vanskelig å få det igjennom? 
 

Anonymkode: e6b3c...e0b

Snakk med legen din om en gradert sykemelding og ta det derfra. Du kan være sykemeldt i opptil ett år, så da har du evt litt tid på deg til å finne ut av helsen din og what tilrettelegging på jobb fremover. 

Anonymkode: 8d4d5...35c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakk med legen din om en gradert sykemelding og ta det derfra. Du kan være sykemeldt i opptil ett år, så da har du evt litt tid på deg til å finne ut av helsen din og what tilrettelegging på jobb fremover. 

Anonymkode: 8d4d5...35c

Var sykemeldt i ett helt år. Har i tillegg vært av å på sykemeldt etter dette… ts

Anonymkode: e6b3c...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kiropraktor? 

Anonymkode: b40fc...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå til sengs i 6 måneder med stikninger i hele kroppen og brennende føtter om natten. Gikk til kiropraktor og ble kvitt. Aldri hatt noe siden og nå har det snart gått 10 år.

Anonymkode: b40fc...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har diagnoser eller legedokumentert stort funksjonsfall kombinert med avklaring / arbeidsutprøving, samt prøver ut behandling for å bedre din helse og arbeidskapasitet etc. er ikke ufør et tema. Det er eventuelt sykemelding og videre på AAP mens du utredes for helse, går i behandling og i avklaring

Anonymkode: 9df6b...33d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ME,fibro og utmattelse veldig forskjellige symptomer om man graver litt under de generelle symptomene, så det er vanskelig å gi noe konkrete råd eller lignende.

I dagens utredning skal disse diagnosene veldig enkelt kunne skilles på, spesielt ME krever ekstremt spesifikke symptomer for å fylle kriterier for diagnose.
 

Anonymkode: 3baaa...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste leger ser på det som en lettelse når pasienten har bestemt seg for uføretrygd. Veien fram er forutsigbar og noe de fleste leger har mye erfaring med.

Det er verre med de som tviholder på ønske om å jobbe, men ikke klarer. Da blir legen fortvilt, ffordi de ikke vet hva de skal gjøre.

Så hvis du mener uføretrygd er rett for deg så si det rett ut til legen med en gang. Det vil de bare sette pris på.

Anonymkode: 8a206...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utredning og AAP som er neste steg for deg, evt. ufør ligger langt frem i tid så det er ikke noe å tenke på enda.

Anonymkode: d3537...229

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, høres ut som det riktige for deg er delvis AAP og delvis jobbing, kombinert med videre utredning for å finne årsaken bak, slik at du har mulighet til å bli friskere. 

Anonymkode: 159fd...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...