Gå til innhold

Når bare den ene eier bil i familien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Redd for å fremstå som kjip, men har tenkt litt på det i det siste. Vi er en familie med barn og kun jeg har bil, han valgte å selge sin. Jeg har ikke lån på bilen. Vi bruker bilen til å dra på besøk, kjøre til og fra barnehage og butikken stort sett. Er jo jeg som sitter med utgifter som reparasjoner, diesel, bom og forsikringer. Vet ikke hva andre gjør i lik situasjon? Betaler litt hver på diesel feks? Eller er jeg bare teit og bør ta alt på egen kappe?

Anonymkode: 8da06...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har felles økonomi, så her går alt under ett.

Men dersom dere ikke har det, så tenker jeg det er på sin plass at dere deler på utgiftene, ut fra hvor mye hver av dere bruker bilen.

Anonymkode: b3576...ca1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide bilen de første årene. Vi hadde felleskonto for felles utgifter. Driftsutgiftene til bilen gikk derfra.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han bruker bilen, skal han jo være med og betale utgifter på bilen. Når han behandler bilen som sin/deres felles bil, så må han jo betale også. Noe annet er sleipt og grådig. Selge sin bil og så seile avsted i gratis bil? Nei. Del på utgiftene.

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva dere deler på av utgifter ellers. Ville gått for en felles regnings/utgiftskonto der begge setter inn et avtalt beløp tll regninger og mat. Synes det et rart om den ene skal betale for noe som brukes av hele familien.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid bare hatt en bil i familien. Den har stått i hans navn, men ble brukt av begge og begge betalte. 

Anonymkode: 16ff4...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Redd for å fremstå som kjip, men har tenkt litt på det i det siste. Vi er en familie med barn og kun jeg har bil, han valgte å selge sin. Jeg har ikke lån på bilen. Vi bruker bilen til å dra på besøk, kjøre til og fra barnehage og butikken stort sett. Er jo jeg som sitter med utgifter som reparasjoner, diesel, bom og forsikringer. Vet ikke hva andre gjør i lik situasjon? Betaler litt hver på diesel feks? Eller er jeg bare teit og bør ta alt på egen kappe?

Anonymkode: 8da06...7bc

Har dere ikke felles økonomi, må han betale.

Hvorfor solgte han sin? Trenger han ikke bil?

Anonymkode: 692e8...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den brukes felles til felles familieting betales forsikring, drivstoff og andre løpende utgifter av felleskassa. I mitt hode ihvertfall

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som mange andre her, en felles konto der begge har tilgang og kan bruke på felles utgifter. Alle utgifter til bilen, når det er eneste bil i familien, er i hodet mitt felles utgifter. 

Anonymkode: d2cfd...6ad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi, så irrelevant hvem som står som eier av bilen.

Har dere separat økonomi får han betale bensinpenger når han sitter på og leie når han låner bilen da, og også om det er felles barn du kjører rundt på, da er det jo bare snylting fra ham her. Veldig merkelig at han ikke betaler halvparten av drivstoff, bompenger og forsikring.

Anonymkode: 7ecc7...8b0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info: 

Vi har ikke felles økonomi, men deler på utgifter for mat, leie og strøm ellers. 

Felles ting vi bruker bilen til: kjøre felles barn til og fra barnehage, kjøre til butikken, dra på besøk til familie/turer. Han bruker bilen sjelden ellers, da bruker jeg den mer. 

Han solgte sin bil fordi han brukte den så lite og den var belånt og dyr å sitte med.

Anonymkode: 8da06...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Mer info: 

Vi har ikke felles økonomi, men deler på utgifter for mat, leie og strøm ellers. 

Felles ting vi bruker bilen til: kjøre felles barn til og fra barnehage, kjøre til butikken, dra på besøk til familie/turer. Han bruker bilen sjelden ellers, da bruker jeg den mer. 

Han solgte sin bil fordi han brukte den så lite og den var belånt og dyr å sitte med.

Anonymkode: 8da06...7bc

Da ville jeg ha tatt opp økonomien i sin helhet. Foreslått å ha en utgiftskonto som begge betaler inn til etter lønning og så dekker dere fellesutgifter derfra. Og at driftsutgifter på bilen går inn der. Du kan jo tilby deg å dekke noe mer bensin hvis dere er veldig nøye på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du opp med han at dere deler på utgiftene med bilbruk . Hvorfor i all verden har du ikke gjort det før    

Anonymkode: 8d7bb...88c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mer info: 

Vi har ikke felles økonomi, men deler på utgifter for mat, leie og strøm ellers. 

Felles ting vi bruker bilen til: kjøre felles barn til og fra barnehage, kjøre til butikken, dra på besøk til familie/turer. Han bruker bilen sjelden ellers, da bruker jeg den mer. 

Han solgte sin bil fordi han brukte den så lite og den var belånt og dyr å sitte med.

Anonymkode: 8da06...7bc

Det gir jo mening at dere bare har 1 bil. Men det høres jo ut som at han faktisk også bruker bil en del. Bare ikke så mye alene. Da er det ikke rettferdig at du skal stå for utgiftene for alle bilturer dere har som familie + alle gangene han låner din bil for å kjøre barnet deres.

Jeg tenker dere bør kjøpe en felles bil. Eventuelt så får han dele på driftskostnadene med deg altså bomring, bensin/diesel/strøm, forsikring, dekkhotell/dekkskifte, bilvask, reperasjoner. Er det sånn at du kjører veldig mye til og fra jobb mens han feks tar kollektivt eller går så kan man jo dele det så du tar litt mer.

 

Vi har ikke felles økonomi men vi kjøpte bil sammen og betaler alt likt på bilen selv om vi ikke nødvendigvis bruker den like mye. De første to årene brukte jeg den mest pga jobb men de siste tre årene har mannen brukt den klart mest. Likevel bare deler vi likt for det er enklest.

Anonymkode: 6448c...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer info: 

Vi har ikke felles økonomi, men deler på utgifter for mat, leie og strøm ellers. 

Felles ting vi bruker bilen til: kjøre felles barn til og fra barnehage, kjøre til butikken, dra på besøk til familie/turer. Han bruker bilen sjelden ellers, da bruker jeg den mer. 

Han solgte sin bil fordi han brukte den så lite og den var belånt og dyr å sitte med.

Anonymkode: 8da06...7bc

Da har dere jo løsning for felles utgifter, og bare innlemmet utgifter til bil i det. Du kan fylle drivstoff litt oftere om det føles riktig. Har du betalt for selve bilen har du egentlig dekket inn ekstra i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tenker jeg at du ikke kan forvente at han skal splitte med deg fordi han valgte å selge sin bil, men dere er samboere så dere bør finne en løsning. Du kan kanskje selge bil selv så slipper du å betale for diesel og utgifter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her eier mannen bilene og tar forsikringer og eu-kontroll osv. jeg fyller stort sett diesel på den jeg kjører med mindre han har brukt den langt. 
 

Han tar også utgifter som strøm og internett, mens jeg tar mat, klær til mini stort sett og barnehage. Husleie deles likt. 

Anonymkode: 6c6f9...779

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer info: 

Vi har ikke felles økonomi, men deler på utgifter for mat, leie og strøm ellers. 

Felles ting vi bruker bilen til: kjøre felles barn til og fra barnehage, kjøre til butikken, dra på besøk til familie/turer. Han bruker bilen sjelden ellers, da bruker jeg den mer. 

Han solgte sin bil fordi han brukte den så lite og den var belånt og dyr å sitte med.

Anonymkode: 8da06...7bc

Hvis ikke han vil betale sin andel får han komme etter med sykkel, taxi eller kollektiv transport når dere skal til familie, og han får ordne seg annen transport selv til å handle,  og hente og levere barn, halvparten av tiden. Han kan ikke forvente at du skal ta all handling eller henting/levering fordi han velger å ikke ha bil.

Makan for en snyltende parasitt du har valgt å få barn med!

Anonymkode: 7ecc7...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her eier mannen bilene og tar forsikringer og eu-kontroll osv. jeg fyller stort sett diesel på den jeg kjører med mindre han har brukt den langt. 
 

Han tar også utgifter som strøm og internett, mens jeg tar mat, klær til mini stort sett og barnehage. Husleie deles likt. 

Anonymkode: 6c6f9...779

Poenget er at vi betaler ulike ting men havner ca i null😂

Anonymkode: 6c6f9...779

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer info: 

Vi har ikke felles økonomi, men deler på utgifter for mat, leie og strøm ellers. 

Felles ting vi bruker bilen til: kjøre felles barn til og fra barnehage, kjøre til butikken, dra på besøk til familie/turer. Han bruker bilen sjelden ellers, da bruker jeg den mer. 

Han solgte sin bil fordi han brukte den så lite og den var belånt og dyr å sitte med.

Anonymkode: 8da06...7bc

Da må dere ta med utgifter til bilhold i fellesutgiftene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...