Gå til innhold

Får ikke refusjon fra Helfo ?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi var på utredning hos Hausken og fikl beskjed om at vi trenger IVF da jeg har to potte tette eggledere. Vi valgte en privat klinikk i utlandet før vi evnt søker i Norge. Skal legge inn refusjon på medisin hos Helfo nå og kommer ikke videre.. Trykket nei på at vi har henvisning til klinikken (man trenger jo ikke det hos Hausken eller noen andre private klinikker..)

Får bare beskjed om;

Du kan ikke få refusjon uten henvisning fra norsk helsepersonell. Les mer på helsenorge.no.

Endrer jeg til ja må jeg legge ved henvisning.. Hvordan løser man dette? Det er jo ikke vanlig med henvisning annet enn hvis man går offentlig. Noen som vet?

Anonymkode: abaf8...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du for refusjon for medisin i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (17 minutter siden):

Tror ikke du for refusjon for medisin i utlandet?

Jo, det er samme refusjon på medisiner med egenandel om du er offentlig i Norge, privat i Norge eller eu/EØS 

Anonymkode: abaf8...1fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det er samme refusjon på medisiner med egenandel om du er offentlig i Norge, privat i Norge eller eu/EØS 

Anonymkode: abaf8...1fc

Nei det er det ikke.. Man KAN få dekket utgifter tilbehandlig i utlandet. Det er ikke garantert og ikke sikkert man får det. 

Skal man ha refusjon må man fylle de krav og nødvendigheter Helfo har. 

Anonymkode: ca374...97c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Vi var på utredning hos Hausken og fikl beskjed om at vi trenger IVF da jeg har to potte tette eggledere. Vi valgte en privat klinikk i utlandet før vi evnt søker i Norge. Skal legge inn refusjon på medisin hos Helfo nå og kommer ikke videre.. Trykket nei på at vi har henvisning til klinikken (man trenger jo ikke det hos Hausken eller noen andre private klinikker..)

Får bare beskjed om;

Du kan ikke få refusjon uten henvisning fra norsk helsepersonell. Les mer på helsenorge.no.

Endrer jeg til ja må jeg legge ved henvisning.. Hvordan løser man dette? Det er jo ikke vanlig med henvisning annet enn hvis man går offentlig. Noen som vet?

Anonymkode: abaf8...1fc

Man må ikke ha henvisning etter behandling i utlandet. Sikker på du bruker rett skjema eller har fylt ut alt annet korrekt? Sørg også for å ha all dokumentasjon som Helfo krever. 

Anonymkode: ca374...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er det ikke.. Man KAN få dekket utgifter tilbehandlig i utlandet. Det er ikke garantert og ikke sikkert man får det. 

Skal man ha refusjon må man fylle de krav og nødvendigheter Helfo har. 

Anonymkode: ca374...97c

Eh, jo..? Med mindre du reiser til en kjellerklinikk i Russland får du det dekket. Helfo dekker medisiner hos alle godkjente (som er de fleste med papirene i orden) så lenge du dokumenterer utgifter og har papirer fra klinikken. Vi har selv vært i 3 land uten noe problem, og det gjelder ganske mange andre jeg vet om også. 

Anonymkode: d4eb3...76b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må ikke ha henvisning etter behandling i utlandet. Sikker på du bruker rett skjema eller har fylt ut alt annet korrekt? Sørg også for å ha all dokumentasjon som Helfo krever. 

Anonymkode: ca374...97c

Ja, for jeg gikk inn via Helfo sin link på refusjon for medisiner ved IVF i utlandet.. også videre til altinn. Så skjønner ikke helt 

Anonymkode: abaf8...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Dette er det som står at vi trenger for å sende søknaden. Fulgte link på samme side, og kommer da ikke videre i søknaden uten å vedlegge henvisning til klinikk (som ikke står som krav til dokumentasjon)

 

94E74A6E-6CC2-478D-8CFD-CE7E2D21DACD.jpeg

Anonymkode: abaf8...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kronglete av Helfo. Ikke så uvanlig å bli skikkelig forvirra av hele opplegget. Tipper det er en ny greie de har lagt til.

Ville ringt dem og spurt hvordan du skal gå frem på dette.

I mine ører tolker jeg det sånn at med "henvisning" så mener de egentlig bare et slags dokument som viser at dere har rett på ivf behandling basert på norsk behandling og norsk lovverk(??) For at helfo skal ha tillitt til forløpet, må det kanskje ha blitt vurdert i Norge at dere er kandidater for ivf.  Det kan godt være en henvisning innad i Norge, selv om dere velger å dra til et annet land. Har du fått noe slikt fra Hausken? 

Anonymkode: a75f8...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 17.10):

Hei. Vi var på utredning hos Hausken og fikl beskjed om at vi trenger IVF da jeg har to potte tette eggledere. Vi valgte en privat klinikk i utlandet før vi evnt søker i Norge. Skal legge inn refusjon på medisin hos Helfo nå og kommer ikke videre.. Trykket nei på at vi har henvisning til klinikken (man trenger jo ikke det hos Hausken eller noen andre private klinikker..)

Får bare beskjed om;

Du kan ikke få refusjon uten henvisning fra norsk helsepersonell. Les mer på helsenorge.no.

Endrer jeg til ja må jeg legge ved henvisning.. Hvordan løser man dette? Det er jo ikke vanlig med henvisning annet enn hvis man går offentlig. Noen som vet?

Anonymkode: abaf8...1fc

Jeg står fast ved akkurat som dere. Men har dere hentet ut medisinene i Norge? Og er det lukket eller åpen donor om dere bruker det?

Anonymkode: 2ff51...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Typisk helfo å gjøre reglene og dokumentasjonen så kronglete og vanskelig å forstå, så flest mulig som har trodd de har krav på å få igjen penger fra sykehus i eu/ EØS elker andre land ikke har mulighet til å bruke mange dager og først med advokat og trusler om rettslige skritt får man endelig tilbake en liten andel. Har rett og slett gitt opp å logge inn eller kontakte de noen gang. Så innimellom mottar jeg frikort uventet som en slags positiv overaskelse på høsten en gang. så er det mange år uten den overraskelsen og nå har jeg hørt rykter om at egenandel hos leger og andre helsevesen og medisinutgifter har økt til over 3000kr ned ap og sp sine løfter om at nå skal de fattige få det lett. Hvis man ikke forventer noe kan man innimellom bli takknemlig, men er mest lei meg på vegne av eldre som bor alene og ikke takler internett. iPhone. Hvordan får de kontakt med kommune eller lege?

Anonymkode: 3745f...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...