Gå til innhold

P-pillesutt


Gjest Valentine

Anbefalte innlegg

Gjest Valentine

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette innlegget, men innser at helsetråden sikkert var litt feil, og repeterer derfor innlegget mitt her:

(Beklager rotet, men er ny her :sjenert: )

Hei

Jeg sluttet på p-piller i oktober i fjor siden vi hadde lyst til å bli prøvere. Jeg er over 30 nå, og har gått på pillen (marvelon) i ca 10 år, så jeg kjente meg plutselig stresset. Ikke nødvendigvis etter å bli gravid fort, men i og med at man hører at endel kan gå leeeenge etter pilleslutt før de får mensen eller EL, kjente jeg at nå var det på tide å slutte.

Først uteble mensen. Jeg hadde noen dager blødning i desember, men etter det har den vært borte igjen. Dette var forsåvidt ventet, men hvor lenge går dere med uregelmessigheter i syklusen før dere kontakter lege? Et halvt år? Et år? Jeg har periodevis også ganske vondt i magen (i eggstokkhøyde foran), og det kjenner som om jeg skal få mensen, men ingenting skjer. Andre som har vært borti slikt?

Så har det begynt å poppe ut store kviser i ansikt og nedover ryggen. Jeg tror virkelig ikke jeg har hatt kviser noen gang i livet på ryggen før, så dette føles absolutt ikke bra, og kom totalt overraskende på meg  :sur: . Jeg ser likevel av tidligere tråder at endel nevner dette som en bivirkning ved pilleslutt, men jeg finner ingen som forteller om dette er noe som forsvinner igjen. Må jeg gå til hudlege eller er dette bare en forbigående fase?

Noen som kan gi optimisme til en kvisete 32-åring? Eller som har andre gode råd i denne litt rare start-prøvefasen når jeg ikke er desperat etter å få barn med en gang, men likevel vil ha kroppen klargjort?  :sjenert: 

Håper noen kan komme med gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer som prøvere :blomst:

Angående mensen etter pilleslutt, de fleste leger sier at etter du har sluttet med pillene kan det ta alt fra 6 mnd til et år før mensen kommer som normalt. Smertene hadde jeg også i litt over 2 uker før de forsvant (minner gjenre om mens-smerter)

De fleste prøver gjerne i denne tiden og bruker en del tid på å bli gravide mens andre igjen blir gravide nesten før de slutter med pillene. (Selv har vi prøvet i et år etter mensen kom tilbake som normalt)

Kvisene (huff) er desverre en bivirkning ja, det finnes flere produkter på markedet som kan ta kvisene for deg. Selv hadde jeg kvisene mine bare et par mnd tid etter jeg sluttet med pillene men det kan nok variere fra person til person. I den tiden jeg hadde de, brukte jeg tannkrem (det funker faktisk!!!), men det er jo opp til det hva du vil bruke.

Om du plages mye av kvisene dine skader det ikke å dra til hudlege å høre hva de har å si.

Ellers er jeg ikke noen ekspert på dette og det kommer nok flere gode tips fra de mer "erfarne" brukerne her.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir gravide første mnd etter pilleslutt.

Jeg fikk mens 40 dager etter jeg sluttet med pillene.

Endret av Epica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valentine

Takk, Night Owl! Det er litt rart, for jeg føler meg ikke helt som prøver i og med at jeg ikke er stresset på å bli gravid fort. Samboeren min er dessuten glad så lenge det ikke blir noe, han har skikkelig angst for dette med å bli foreldre, men har innsett at han bare må. Uff, det hørstes kanskje litt kynisk ut, men jeg tror han blir en strålende far altså. Han er bare så redd for å miste frihet og alt det der. Han er litt redd barn også, og vet ikke hvordan han skal forholde seg til dem, men det kommer til å gå seg til. Er ikke bekymret for den biten.

Jeg tror jeg skal bestille en legetime slik uansett, jeg. Kan jo være greit å sjekke at alt er i orden. Men et spørsmål. Sikkert teit, men jeg tar sjansen; kan legen sjekke om man har begynt å få el igjen (jeg fikk jo mensen i julen) eller må jeg kjøpe et eller annet apparat for å sjekke dette? Det prates jo veldig mye her inne om sjekking av el og temperaturer, men jeg skjønner i det hele tatt veldig lite kjenner jeg. Skal lese meg mer opp her inne og prøve å forstå litt mer. Inntil veidere får jeg bare være idioten :rodme:

Takk for kvisetips. Tannkrem skal smøres på allerede i kveld! Håper dette ikke blir langvarig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...