Gå til innhold

23 års ansiennitet og 4,5 års høyere utdanning. 25 000 kr i lønnsøkning i år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man bør da heller ikke få noen tillegg når man ikke må være fysisk på arbeidsplassen på kvelder, helger, netter, helligdager eller høytider, i tillegg til at man ofte både har mulighet for hjemmekontor og fleksitid i hverdagen. Dette er jo rent gull for de som faktisk er fastlåst på arbeidsplassen 40 timer i uka både på julaften, 17. mai og tredjehver helg.

Anonymkode: ebf81...ea8

Klart man burde få tillegg når jobben man har faktisk ikke lar seg utføre innen de 7,5 timene per dag man skal jobbe, og derfor må jobbe på kveld/helg. Men det får man ikke, som regel. Eller aller helst så skulle arbeidsoppgavene la seg løse innenfor vanlig arbeidstid. Jeg jobber i akademia, hvor det er helt vanlig å jobbe nærmere 50 timer i uka, uten tillegg, med lønn for 37,5 timer. Det er ikke ok. 

Det hindrer ikke at jeg mener at folk som jobber i turnusstillinger skal ha god kompensasjon for å jobbe ugunstige tider, for det bør de ha. 

Anonymkode: 9c069...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

3,7 % lønnsøkning, mens alle andre er lovet lønnsvekst på 5,2 % etter oppgjør i Frontfaget.

Med renteøkning til høsten som resultat for den kommende lønnøkningsfesten.

Det var faen meg spikeren i kista for min del. Har i dag søkt på 6 utlyste stillinger som rådgiver for å rømme vekk fra det helvetes helsevesenet.

Anonymkode: ebf81...ea8

Så du hadde 675 000,- i året for en jobb i offentlig sektor uten Master, og etter de kollektive forhandlingene får du 700 000,-? Også kommer de lokale forhandlingene på toppen. Også klager du?! :klo: 

Bytt gjerne jobb, ja. Men vær oppmerksom på at muligheten er tilstede for at virkeligheten kan komme til å daske deg litt hardt på lanken…

Anonymkode: 1d9ff...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Jeg forstår likevel ikke poenget deres, da glidning og overheng tross alt gjelder for alle.

Og hva angår lokale lønnsforhandlinger, så blir meget få grupper tilgodesett i disse. Jordmødre casher alltid voldsomt inn der da de er en sterk gruppe innen NSF, men svært få andre.

Anonymkode: ebf81...ea8

Ja, overheng og glidning gjelder alle. Og derfor kommer ikke du i helsevesenet dårligere ut enn andre gjør.

I lokale lønnsforhandlinger skal erfarne sykepleiere prioriteres, ikke bare jordmødre, så det kan godt hende du vil få noe der, TS. Med lang ansiennitet og lang utdanning kan du komme godt ut. Men det er klart, hvis noen grupper prioriteres, må andre få mindre. Sånn er det alltid, både i sentrale og lokale forhandlinger. Det er ingen som vinner hvert eneste år. Det er heller ikke noe rart at jordmødre blir prioritert, det er nok også etter arbeidsgivers ønske. De har en svært spesialisert kompetanse, kan ikke erstattes av noen, og det er stor mangel på dem. Da er det naturlig at de prioriteres. De er også såpass få at det spiser ikke så mye av potten. 

Anonymkode: 9c069...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan ikke sammenligne lærere og sykepleiere. Lærere har flere gode sykepleiere ikke har. Blant annet med sletting av studielån, de slipper den ugunstige arbeidstider - spesielt natt og helligdager og har langt mer ferie enn det sykepleie har. Mange sykepleiere har fagutdanning i i tillegg, som i tillegg tilsvarer både et og to år ekstra utdanning uten at de får ekstra for det. 

Anonymkode: 4efa4...71d

Lærere jobber mange flere timer i uka enn det sykepleiere i turnus gjør, typisk 7-8 timer mer i uka. Det er nesten én hel arbeidsdag ekstra i uka, det. De jobber neppe natt, men jobber ofte helligdager - uten tillegg. Og de har ikke mer ferie, de har arbeidsfri siden de jobber mye lengre arbeidsuker i skoleåret. 

Anonymkode: 9c069...101

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemoglobin skrev (48 minutter siden):

Sykepleieroppgjøret? Det er også satt av 1,5% til lokale forhandlinger. Det er riktig nok ikke gitt at alle ser noe til disse 1,5% da det anbefales fra sentrale hold at jordmødre, intensivsykepleiere og erfarne sykepleiere skal prioriteres. Du som har jobbet i 23 år, samt har videreutdanning vil nok se noe til 1,5%, så du kan fort ende opp med å få 5,2% - om ikke mer. Dessverre vil de under deg (i ansiennitet og utdanning) ende opp med kun 3,7%.

Men enig, vi som jobber innenfor helse er ikke verdt en dritt slik oppgjøret ser ut til å bli nå. 

Jeg er enig i første avsnitt, men jeg skjønner ikke andre avsnitt. Hvorfor er oppgjøret så dårlig? 

Anonymkode: 9c069...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha høyere lønn for så dra opp renter i samme setning..... Lønnsøkning = Høyere inflasjon = Høyere renter.

Snakk om å gjøre seg selv en bjørnetjeneste

Anonymkode: ff0df...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 14.33):

Hvordan gjennomføres lokale lønnsforhandlinger? Man får jo ikke akkurat opptatt tid til lønnssamtale med sjefen? Hilsen en som heller ikke kom spesielt godt ut av årets lønnsoppgjør i Spekter 😬

Anonymkode: ff2a0...401

Det bestemmes en pott som man forhandler kom. Fagforeningen gjennomfører det, du sender inn lønnskrav. Det gjennomføres medlemsmøte på forhånd hvor medlemmene stemmer frem hvilke grupper som skal fokuseres på.

Veldig vanlig måte å avtale lønn på i feks staten (universiteter feks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/9/2024 at 2:22 PM, AnonymBruker said:

Alle andre? Jeg jobber i barneverntjenesten og har langt over 20 års ansiennitet + master og diverse andre relevante videreutdanninger. Får ikke uttelling for en dritt

Er vel ingen som har så dårlig grunnlønn som ansatte i politi og barnevern

Anonymkode: 5143c...3a6

Jo det er det. Hilsen tidligere lastebilsjåfør med dårligere grunnlønn og null tillegg for natt, kveld, eller overtid. 

Anonymkode: ac9cc...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 14.33):

Hvordan gjennomføres lokale lønnsforhandlinger? Man får jo ikke akkurat opptatt tid til lønnssamtale med sjefen? Hilsen en som heller ikke kom spesielt godt ut av årets lønnsoppgjør i Spekter 😬

Anonymkode: ff2a0...401

Tror ikke de lokale forhandlingene skal gjennomføres på individnivå i sykehusene, det blir ofte mye misnøye og i tillegg er det forferdelig mye arbeid for ledere og tillitsvalgte.

Tenker det blir litt slik som i KS oppgjøret, der fikk sykepleiere og spesialspl med 16 års ansiennitet et ekstra tillegg på 5000-7000. Det er også mulig at noe av den lokale potten går til øking av feks lør/søn tillegg.

Det lokale oppgjøret skal være ferdig innen midten av juni, så vi får vente og se da.

Anonymkode: 601bc...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 20.14):

Jeg er enig i første avsnitt, men jeg skjønner ikke andre avsnitt. Hvorfor er oppgjøret så dårlig? 

Anonymkode: 9c069...101

Litt avhengig av hvem som får potten som fordeles lokalt. Dersom de fleste ender opp med 3,7% og erfarne sykepleiere, jordmødre og anestesi får resten, vil ikke oppgjøret være spesielt godt for sykepleiere med 8 år eller lavere ansiennitet. Helse har, så langt jeg kan husk, ikke fått noe mer enn resten. Vi følger alltid frontfaget. 

Slik det burde vært, er at alle skulle fått 5,2%, og så legges det i ekstra for å heve den prioriterte gruppa. Helse må få mer penger. Men, det er det naturligvis mange som er uenige i. For alle vil jo ha mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...