Gå til innhold

Studenter som klager på hjemmelekse. Hvordan reagere? 🤨


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er snakk om høyskole. De får diverse oppgaver og greier de må gjøre mellom samlingene. Men så er det alltid noen som klager eller sier "wtf lærer!?". Det går jo utover de andre i gruppa og kan ha "smitteeffekt". 

Hvordan reagere? 

Anonymkode: 5fd0b...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan reagere? 

Snakk med kollegaene dine, sjefen din? Hva tenker du selv?

Anonymkode: 5df9f...d1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakk med kollegaene dine, sjefen din? Hva tenker du selv?

Anonymkode: 5df9f...d1a

Hvorfor skal jeg snakke med dem? 

Anonymkode: 5fd0b...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hva det er og hvor ofte det er samling. 

Det er litt "wtf" hvis man får hjemmelekse a la vgs og ungdomsskolen på høyere utdanning, noe av det fine der er jo nettopp ansvar for egen læring og at man dermed kan jobbe med pensum på den måten man selv får mest ut av, heller enn å jobbe på den måten læreren vil at du skal jobbe. 

Anonymkode: 97084...f59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å ignorere. Om voksne studenter ikke forstår verdien av egeninnsats så er de ikke verd å bruke tid på. 

Anonymkode: d6ef5...75e

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skal jeg snakke med dem? 

Anonymkode: 5fd0b...21a

Fordi det generelt er nærliggende å diskutere utfordringer på jobb med kolleger som både kjenner omstendighetene og kan ha liknende erfaringer, heller enn å spørre tilfeldige ukjente på nett? Sannsynligheten for å få gode og relevante tilbakemeldinger og forslag er adskillig større. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lekser på høyskole? Aldri hørt om og jeg Jar mange studiepoeng. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar hvorfor de får disse oppgavene, på hvilken måte de er med på å forberede dem til eksamen, og hvordan de er med på å hjelpe studentene med å oppnå læringsmålene i emnet. 
 

Hilsen en som også jobber i høyere utdanning 

Anonymkode: 15444...9df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Lekser på høyskole? Aldri hørt om og jeg Jar mange studiepoeng. 

Det kalles jo ikke «lekser», men det er helt vanlig med arbeidskrav og oppgaver som skal løses, ja. 

Anonymkode: 15444...9df

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er spesielt å kalle det lekser på høyskolen, men da jeg gikk på universitetet, var det helt normalt med arbeidskrav som måtte leveres noen ganger i året. Det var heltidsstudium da, men jeg tenker det er naturlig med oppgaver som skal gjøres mellom samlingene på deltidsstudium også.

Anonymkode: 7a0a0...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Lekser på høyskole? Aldri hørt om og jeg Jar mange studiepoeng. 

Det er dessverre tendenser i høyere utdanning til at det begynner å ligne mer og mer på videregående skole. Sikkert mye konsekvensen av at så mange som ikke har noe i høyere utdanning å gjøre (enten det er pga. manglende evner, interesser eller oppførsel), likevel kommer dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bare å ignorere. Om voksne studenter ikke forstår verdien av egeninnsats så er de ikke verd å bruke tid på. 

Anonymkode: d6ef5...75e

Takk. Har vurdert å ignorere ja. 

Anonymkode: 5fd0b...21a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du referer til oppgavene som hjemmelekse, er det kanskje en del av problemet.. Når man er student forventer man ikke å få "lekser" . Lekser hører til grunnskole og vgs. Referer til det som arbeidskrav, semesteroppgave eller lignende. 

Anonymkode: 64c1b...acc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kalles jo ikke «lekser», men det er helt vanlig med arbeidskrav og oppgaver som skal løses, ja. 

Anonymkode: 15444...9df

Ja, men HI snakker om lekser?

 

Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden):

Det er dessverre tendenser i høyere utdanning til at det begynner å ligne mer og mer på videregående skole. Sikkert mye konsekvensen av at så mange som ikke har noe i høyere utdanning å gjøre (enten det er pga. manglende evner, interesser eller oppførsel), likevel kommer dit. 

Det er en trist utvikling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du referer til oppgavene som hjemmelekse, er det kanskje en del av problemet.. Når man er student forventer man ikke å få "lekser" . Lekser hører til grunnskole og vgs. Referer til det som arbeidskrav, semesteroppgave eller lignende. 

Anonymkode: 64c1b...acc

Så mitt ordvalg er problemet, ikke at noen er latsabber som ikke tar ansvar for egen læring? 

Anonymkode: 5fd0b...21a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så mitt ordvalg er problemet, ikke at noen er latsabber som ikke tar ansvar for egen læring? 

Anonymkode: 5fd0b...21a

Nei, problemet er at du prøver å ta ansvar for andres læring når det er de selv som skal ha det ansvaret.

Det er utrolig irriterende at man ved høyere utdanning ser ut til å fratas ansvaret for egen læring mer og mer. Det er ikke sånn det skal være, og en av fordelene med høyere utdanning er jo nettopp det at man endelig får velge hva man vil studere og ikke minst hvordan man vil studere det for å oppnå læremålene. 

Anonymkode: 97084...f59

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, problemet er at du prøver å ta ansvar for andres læring når det er de selv som skal ha det ansvaret.

Det er utrolig irriterende at man ved høyere utdanning ser ut til å fratas ansvaret for egen læring mer og mer. Det er ikke sånn det skal være, og en av fordelene med høyere utdanning er jo nettopp det at man endelig får velge hva man vil studere og ikke minst hvordan man vil studere det for å oppnå læremålene. 

Anonymkode: 97084...f59

Right...Det er så kjipt å ha lærere som bryr seg, altså

Anonymkode: 5fd0b...21a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, problemet er at du prøver å ta ansvar for andres læring når det er de selv som skal ha det ansvaret.

Det er utrolig irriterende at man ved høyere utdanning ser ut til å fratas ansvaret for egen læring mer og mer. Det er ikke sånn det skal være, og en av fordelene med høyere utdanning er jo nettopp det at man endelig får velge hva man vil studere og ikke minst hvordan man vil studere det for å oppnå læremålene. 

Anonymkode: 97084...f59

Altså, det stemmer ikke helt bestandig. Tar man utgangspunkt i at mange norske studenter drar utenlands for å studere, enten på utveksling, eller en hel grad, så er systemene ganske forskjellige. Blant annet i Ungarn har noen handelshøyskoler obligatorisk oppmøte og det blir ført fravær på samme måte som vgs i Norge. Mener også at noen business schools i England følger samme modell. USA og Sør-Amerika det samme. Det er også vanlig at deler av karakteren i faget fastsettes på bakgrunn av diskusjoner i klassen etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så mitt ordvalg er problemet, ikke at noen er latsabber som ikke tar ansvar for egen læring? 

Anonymkode: 5fd0b...21a

Hvis jeg var student og stadig hadde fått «lekser» hadde jeg blitt kjempeirritert. At studier har arbeidskrav er helt vanlig, men da står jo de i semesterplanen slik at man kan planlegge litt. 

Derfor ba jeg deg diskutere dette med kollegaer og sjefen din, dere må jo ha felles retningslinjer på dette? 

Jeg synes også det er en smule urovekkende at du ikke skjønner hvorfor du bør diskutere dette med dem snarere enn å spørre på kg. 

Anonymkode: 5df9f...d1a

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så mitt ordvalg er problemet, ikke at noen er latsabber som ikke tar ansvar for egen læring? 

Anonymkode: 5fd0b...21a

Du kan gjøre en ny vurdering av hva som skal være arbeidskrav (obligatorisk) og hva som er forventet forarbeid (for så vidt frivillig), og kommunisere tydelig. 

Ellers er jeg enig med deg. Det er utrolig slitsomt å drive fram undervisning og læringsprosess når en stor del av studentene kommer uforberedt. Det ødelegger også for flere. 

Anonymkode: a8e3f...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...