Gå til innhold

Dørskilt og postkasseskilt, hvilket navn først?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mor Far

Barn i kronologisk rekkefølge 

Anonymkode: 38746...d7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mine tidligere forhold har vi skrevet navn utifra hva som klinger best. Det er jo som oftest sånn at å si det ene gjerne er lettere eller tyngre enn det andre, at det liksom klinger bedre/lettere/høres mer naturlig ut i den ene rekkefølgen enn den andre. Alternativt så ville jeg skrevet den som eier boligen/eier mest/blir boende igjen hvis det blir slutt først. 

Med begge mine ekser har det vært mitt navn som klinger best/er mest naturlig/går lettest/passer best å si først, det er også jeg som har eid leilighetene vi har bodd i 100% og vært den som har blitt boende igjen ved brudd, så hos oss stod da mitt navn først. 

Hvis ikke det er oppklarende nok ville jeg nok tatt navnet på den som brydde seg mest/laget mest problem av det først hvis ikke de over løser det. F. eks. for egen del føler jeg sånn hvilket navn som skal stå først er pirk/helt ubetydelig, så for min del hadde det ikke vært noe "offer" å la partners navn stå først hvis det var viktig for vedkommende heller. At det i det hele tatt er noe å snakke om/lage en tråd om/sak av er jo helt utrolig syns jeg da.

Anonymkode: 02d95...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sitt navn først😊

Anonymkode: 8aebd...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være den som yter hovedbidraget til familiens forsørgelse som står først, altså som regel mannen.

Anonymkode: 4e086...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I mine tidligere forhold har vi skrevet navn utifra hva som klinger best. Det er jo som oftest sånn at å si det ene gjerne er lettere eller tyngre enn det andre, at det liksom klinger bedre/lettere/høres mer naturlig ut i den ene rekkefølgen enn den andre. Alternativt så ville jeg skrevet den som eier boligen/eier mest/blir boende igjen hvis det blir slutt først. 

Med begge mine ekser har det vært mitt navn som klinger best/er mest naturlig/går lettest/passer best å si først, det er også jeg som har eid leilighetene vi har bodd i 100% og vært den som har blitt boende igjen ved brudd, så hos oss stod da mitt navn først. 

Hvis ikke det er oppklarende nok ville jeg nok tatt navnet på den som brydde seg mest/laget mest problem av det først hvis ikke de over løser det. F. eks. for egen del føler jeg sånn hvilket navn som skal stå først er pirk/helt ubetydelig, så for min del hadde det ikke vært noe "offer" å la partners navn stå først hvis det var viktig for vedkommende heller. At det i det hele tatt er noe å snakke om/lage en tråd om/sak av er jo helt utrolig syns jeg da.

Anonymkode: 02d95...050

Du synes det er helt utrolig å snakke om, men har nettopp skrevet så mye om det? Gir mening. 
 

 

Anonymkode: 79528...5b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du synes det er helt utrolig å snakke om, men har nettopp skrevet så mye om det? Gir mening. 
 

 

Anonymkode: 79528...5b0

Er det så rart?
Man kan jo svare på noe når man blir spurt/gi et svar på noe som kommer opp når man blir presentert for det, men likevel ikke ha tenkt på det som en sak av betydning/ikke vært borti at det har vært en sak før man ble presentert for det..?

Anonymkode: 02d95...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det så rart?
Man kan jo svare på noe når man blir spurt/gi et svar på noe som kommer opp når man blir presentert for det, men likevel ikke ha tenkt på det som en sak av betydning/ikke vært borti at det har vært en sak før man ble presentert for det..?

Anonymkode: 02d95...050

Er ikke «en sak» hos oss heller, ingen av oss bryr oss om hvem som skal stå først. Men nå står jeg altså her og skal bestille to skilt og lurer da på hvordan jeg skal gjøre det allikevel. 

Anonymkode: 79528...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg først, så mannen, så barn når de kommer. Att mitt står først er rett og slett bare en estetisk greie da jeg synes det så finere ut fordi jeg har kortere navn (vi har begge dobbelt fornavn, men hans fornavn er ganske langt) og hvor forbokstavene i både fornavn og etternavn kommer før hans i alfabetet. 

Anonymkode: 74df0...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen tro skal man skrive mors navn, fars navn og barn etter alder, eldste først:

Alvilde Alving (og) Caspar Castell

Elida

Bernhard

Nå: gjør som du vil, men det er vel naturlig at foreldres navn kommer før barnas

Anonymkode: 4af33...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han først, så meg, og deretter hans sønn, samt kattene (på dørskiltet). ;) 

På postkassen er det det samme som over, men ikke med kattene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddtrekning hvis dere ikke blir enige. Den ene først på døra, og den andre først på postkassa. Da blir det LITT mer rettferdig.

Jeg bestilte skilt til både postkassa og døra, og da tok jeg det etter alder. Dvs meg først 😂 Har ikke fått noen protester 😂😂😂

Anonymkode: 36a3e...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri tenkt over det, men her har vi fra størst til minst: mannen, meg, så barna fra eldst til yngst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner og barn først, akkurat som når skuta går ned.

Anonymkode: 76b86...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer kanskje litt an på navnene ? Og hva f.eks. folk bruker i dagligtale om parene?

Husker at morfar hadde en ytterøder med et slags sandblåst vindu der initialene hans stod på. Mormor var ikke nevnt. 😄

Anonymkode: 4ba09...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har:

"Yngste barn, Eldste barn, 

Mors fornavn, Fars fornavn 

FELLES ETTERNAVN" 

Anonymkode: ac3e6...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har "Mann og Dame" på døra, og "Mann" øverst og "Dame" på linja under på postkassa. Jeg som har lagd begge skiltene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har bare etternavn på dørskilt. Jeg måtte ut og se hvilken rekkefølge de stod i. Det var mitt navn først, så hans. Barna har enten mitt eller hans etternavn, så ikke nødvendig å legge til noe.

På postkassa er det fullt navn på alle. Han er først, så meg, og barna etter alder.

Anonymkode: 69039...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt og mannens fornavn øverst.

Eldste barn og yngste barn under.

Felles etternavn nederst.

 

Mitt navn står først fordi jeg er 1. Kvinne, og 2. Eldst 😁

Anonymkode: 7303e...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kortest navn, så jeg står på øverste linje, mannen under. Vi har ikke samme etternavn. Ungene står ikke på skiltet.

Anonymkode: 26eff...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skriver altid mannen, meg og så barna. Går i kjønnsbasert eller ut i fra alder. 

Anonymkode: de5fc...de3

Men da er jo skikken at det blir motsatt, kvinnen først..

Anonymkode: c5c5c...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...