Gå til innhold

Hva legges vekt på i barnefordeling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en datter på 2 år. Forholdet til far var turbulent og etter flere runder på familievernkontoret har samarbeidet stoppet (familievernkontoret mener at far bør tilrettelegge mer), men han nekter. Barnet bor hos meg, far ønsker 50/50.

Hva vektlegges i slike saker? Har dokumentasjon på at far har meldt meg uriktig til barnevernet fire ganger og barnevernet dømmer oppførselen hans nord og ned i flere sluttrapporter.

Selv ønsker jeg at han får 20% samvær inntil ting roer seg. Men akkurat nå virker 50/50 vanskelig når enhver situasjon gjør ham steil og irritert. 

(Ja, bittert brudd, jeg gikk, han var uenig).

Anonymkode: dd796...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en datter på 2 år. Forholdet til far var turbulent og etter flere runder på familievernkontoret har samarbeidet stoppet (familievernkontoret mener at far bør tilrettelegge mer), men han nekter. Barnet bor hos meg, far ønsker 50/50.

Hva vektlegges i slike saker? Har dokumentasjon på at far har meldt meg uriktig til barnevernet fire ganger og barnevernet dømmer oppførselen hans nord og ned i flere sluttrapporter.

Selv ønsker jeg at han får 20% samvær inntil ting roer seg. Men akkurat nå virker 50/50 vanskelig når enhver situasjon gjør ham steil og irritert. 

(Ja, bittert brudd, jeg gikk, han var uenig).

Anonymkode: dd796...4d8

Helt umulig å si sikkert ( dessverre). Alt avhenger av sakkyndig. Du kan få en som er grundig og prøver å finne ut hva som har skjedd og som tar hensyn til tilknytning og tidligere omsorgspraksis eller en som jobber på overflaten og bare gir barnet til den som framstår som mest kompromissvennlig der og da.Noen er også kjent for å være særlig farsvennlige / morsvennlige eller totalt kunnskapsløse om vold. Noen legger vekt på tilknytning, nettverk, andre ikke.Dersom noen er uten arbeid vil det vanligvis telle negativt.  Det at far har meldt deg til barnevernet og de mener at han oppfører seg problematisk bør være et veldig sterkt kort. Og jeg ville tro at de i utgangspunktet ikke dømmer  50.50 til et så lite barn, og heller ikke når det er konflikt, men de kan dømme nært opp mot det. Har inntrykk at av 50.50 i økende grad sees på som gullstandard ( så lenge foreldrene bor i samme område og barnet er eldre enn tre)  og at den som motsetter seg det straffes med at barnet flyttes til den andre. Men husk at det er far som må ta saken til retten hvis han ønsker endring, du kan i utgangspunktet sitte rolig i båten (så lenge du ikke nekter samvær , 20 prosent er kanskje litt lite men går utifra at du følger råd fra fvk her- i så fall, dokumenter det) 

Anonymkode: de3be...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye henger på sakkyndig og vitnemålet fra barneverntjenesten. Jeg har vitnet flere ganger i barnefordelingssaker og erfart at vårt (barneverntjenesten) sitt vitnemål blir tungt vektet, sammen med sakkyndige sine vurderinger

Anonymkode: 55dc4...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre umulig å si sikkert da mye er individuelt avhengig av situasjon og barnevernsrapporter, sakkyndig, vitner, 

Meget lite sannsynlig at det vil bli bestemt ved dom 50/50 for en 2 åring. 

Anonymkode: b9ade...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du at far er truende ellert at du er redd for at barnet ikke har det bra under samvær så kan du be om at samvær finnes sted med tilsyn.

Du skriver at barnet er hos deg og du har hovedomsorgen. Far har i utgangspunktet rett på samvær etter barnelova. § 43 Femte ledd:

"Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 63."
Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7

Men barnet er så ungt at det i en turbulent situasjon slik du beskriver ikke er til det beste for barnet å være hos far. HUSK alderen på barnet er lavt og dette gjør at du som mor er den personen barnet i alderen trenger.

Anbefaller at du igjen begjærer innkalling til samtale hos familievernkontoret etter

barnelova § 51.Kven skal møte til mekling i din kommune (bestilling av time til mekling hos familievernkontoret) og ytrer din bekymring og påroper deg retten til eventuelt at far må ha samvær i en periode med tilsyn iht. barnelova § 43 a. Samvær under tilsyn av offentleg oppnemnt person

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7

Dersom du innkaller til mekling hos familievernkontoret må den andre part (far) møte og det er kun gyldig fravær som gjelder dersom dere ikke kommer til en løsning er det nok en dom som må til.

Ta kontakt med familievernkontoret https://www.bufdir.no per telefon snarest og avvent samvær til du har snakket med familievernkontoret feks. imorgen.

Håper dette kan hjelpe deg til å finne en start på hvordan du skal gå frem og opptre for og kunne få trygghet for deg og ditt barn. 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...