AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Del Skrevet 9. mai Hvem mener dere er den rette som kan gi dødsbudskapet? Skal det være presten? Skal det være politiet? Skal det være noen fra kriseteamet? Jeg har hørt fra flere at det ble helt feil for dem at presten kom og leverte dødsbudskapet. For dem var overhode ikke kristne. Så dem tok den sorgen dem fikk over på at det var en prest som kom. Hva tenker dere om det? Er det fortsatt rett at det er presten eller skal vi endre på den praksisen? Anonymkode: e901e...2c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Del Skrevet 9. mai Kommer jo an på omstendighetene. Om det er ulykke eller sykdom osv. Anonymkode: 699c8...8cc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Del Skrevet 9. mai Dette er politiets oppgave. De bruker i tillegg andre spesialister til å utføre oppgaven, blant annet prester. Presten er ikke der på oppdrag fra kirken, og skal heller ikke presentere seg som prest eller komme med spesifikt kristne meldinger. Jeg skjønner ikke at personens utdannelse (teologi) er støtende. Anonymkode: 85481...70b 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9. mai #4 Del Skrevet 9. mai Prester får av og til oppgaven fordi de er vant med å snakke med mennesker som sørger. Strengt tatt vil jeg foretrekke at det er presten som overbringer budskapet fremfor en som ikke bryr seg. Teoretisk kan man jo tenke seg at jobben ble satt til en i NAV eller annen offentlig ansatt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Del Skrevet 9. mai Dette er ikke tilfeldig, men en landsdekkende ordning. Samfunnsoppdraget med å varsle nærmeste pårørende ved brå død, er politiets oppgave. De har en avtale om beredskap med Den norske kirke. Prester er billigere å ha i beredskap enn politi/helsepersonell. De jobber alene og må ha egen bil. En prest har god tid og trenger ikke å haste videre slik politiet kan være nødt til. De fleste har oftest god erfaring med å samtale med og forstå mennesker i krise. Det er en ordning som fungerer godt i praksis, men som selvsagt har noen prinsippielle ting ved seg som man bør stille spørsmål ved jo mer sekulært og mangfoldig samfunnet blir. Anonymkode: 38b21...094 5 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette er ikke tilfeldig, men en landsdekkende ordning. Samfunnsoppdraget med å varsle nærmeste pårørende ved brå død, er politiets oppgave. De har en avtale om beredskap med Den norske kirke. Prester er billigere å ha i beredskap enn politi/helsepersonell. De jobber alene og må ha egen bil. En prest har god tid og trenger ikke å haste videre slik politiet kan være nødt til. De fleste har oftest god erfaring med å samtale med og forstå mennesker i krise. Det er en ordning som fungerer godt i praksis, men som selvsagt har noen prinsippielle ting ved seg som man bør stille spørsmål ved jo mer sekulært og mangfoldig samfunnet blir. Anonymkode: 38b21...094 Jeg mener det har fungert. Men jeg trur ikke det fungerer lenger. Slik samfunnet har blitt så trur jeg det er en utdatert ordning. Vi er jo flere og flere som ikke vil ha noe med kirken å gjøre. Og folk klarer ikke å se bort ifra at det er en kirkens mann som kommer. Ikke en omsorgsperson. For et kriseteam er jo en omsorgsperson. Som fult mulig kan få denne oppgaven. Dem er også flere personer. Som kan dele på vakten. Jeg tenker kanskje vi skal se på andre muligheter? Prester er også en mangelvare. Ikke slik det var før at man hadde fast prest i kommunen. No er det mange vikarprester. Så i verste fall så er presten mange mil unna også. Så det kan ta lang tid før du får dødsbudskapet. Ryktet kan gå før presten kommer. For det har skjedd det å. Alle viste det før de pårørende fikk vite det. Anonymkode: e901e...2c1 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Del Skrevet 9. mai Jeg vil absolutt helst få dødsbeskjeden fra en prest. Tenk å få politiet på døra som må skynde seg videre, eller en annen statlig ansatt uten erfaring med mennesker i sorg. Prester jobber ofte mye med både syke, døende og pårørende og har lang erfaring med dette. De vil som regel også ha god tid til å sitte en stund sammen med den eller de som får beskjeden. Dersom man blir støtt av at en prest gir beskjeden blir man nok støtt av det meste her i livet. Anonymkode: 7d341...0e7 15 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Del Skrevet 9. mai Prest er fint, selv om jeg ikke er kristen. De er ofte veldig behagelige og flinke til å prate med mennesker. Anonymkode: cf6d9...29b 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Del Skrevet 9. mai Fikk politiet på døra. De var veldig flinke, tok seg god tid og de fulgte meg litt opp de neste ukene. Anonymkode: 53fe1...475 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Del Skrevet 9. mai Det vil alltid kunne bli feil for noen, samme hvem det er. Man kan henge seg opp i hva som helst, et feil ord, feil tonefall, feil ansiktsuttrykk, så kommer følelsene ut mot den som leverer budskapet. "Don't shoot the messenger" finnes det noe som heter og det er jo ikke uten grunn. Prest, politi eller kriseteam hadde alle vært helt greit for meg, hadde kanskje foretrukket prest hvis jeg kunne velge. Anonymkode: 0c73d...915 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 9. mai #11 Del Skrevet 9. mai Jeg fikk politiet på døra. Et dødsbudskap er forferdelig å få uansett hvem som overbringer det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Del Skrevet 9. mai Presten. Anonymkode: 1fec5...5db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 9. mai #13 Del Skrevet 9. mai Min erfaring er at prester gir budskapet på en veldig fintfølende, verdig og medmenneskelig måte. Jeg hadde foretrukket presten fremfor andre instanser 💕🪷. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #14 Del Skrevet 9. mai Politiet ringer ofte etter en prest når de skal gi et dødsbudskap. Usikker på hvorfor. Anonymkode: e8e37...ad6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #15 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Politiet ringer ofte etter en prest når de skal gi et dødsbudskap. Usikker på hvorfor. Anonymkode: e8e37...ad6 fordi en prest sannsynligvis har vært med på en del begravelser, og måtte håndtere mange triste familier, som en del av jobbene deres? er vel ikke "garantert" at noen fra politiet har den samme erfaringen... Anonymkode: 6c91d...381 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. mai #16 Del Skrevet 9. mai Jeg vil definitivt ikke ha presten på døra i en krise. Send en som er utdanna til å prate med folk i kriser, uten å representere et verdisett som frastøter mange. En sosionom, psykiatrisk sykepleier, politi - whatever. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #17 Del Skrevet 9. mai Brunello skrev (5 timer siden): Prester får av og til oppgaven fordi de er vant med å snakke med mennesker som sørger. Strengt tatt vil jeg foretrekke at det er presten som overbringer budskapet fremfor en som ikke bryr seg. Teoretisk kan man jo tenke seg at jobben ble satt til en i NAV eller annen offentlig ansatt. Huff. Tenk om de ringte fra NAV for å fortelle om et dødsfall. Jeg hadde fått traumer av å se nummeret på skjermen . Anonymkode: ab7a1...a6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #18 Del Skrevet 9. mai Det er en stillingsbetegnelse som heter politiprest 😱. De tar seg av noen av de groveste forbrytelsene. Det hadde vært forferdelig å få noen på døra som presenterte seg med denne tittelen, kanskje også med politibetjenter på slep. https://karrierestart.no/ledig-stilling/128240 https://www.nrk.no/livsstil/en-a-grate-hos-1.894020 Anonymkode: ab7a1...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #19 Del Skrevet 9. mai En prest er utdannet i sorg og krisearbeid. Det er en del av deres 5 år lange utdannelse. Men til spørsmålet om hvem sin jobb det er å gi dødsbudskap så kommer det an på situasjonen. Skjer dødsfallet på sykehus eller sykehjem så er det jo sykepleier eller lege som informerer pårørende. Anonymkode: 9b137...df9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #20 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (51 minutter siden): En prest er utdannet i sorg og krisearbeid. Det er en del av deres 5 år lange utdannelse. Men til spørsmålet om hvem sin jobb det er å gi dødsbudskap så kommer det an på situasjonen. Skjer dødsfallet på sykehus eller sykehjem så er det jo sykepleier eller lege som informerer pårørende. Anonymkode: 9b137...df9 Om dødsbudskapet skal gis personlig, så håper jeg det tas en vurdering med tanke på personlig egenhet. Ikke alle egner seg til jobben. Jeg har møtt helsepersonell som jeg virkelig håper aldri får den muligheten. En trist situasjon blir plutselig tusen ganger verre! Anonymkode: ab7a1...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå