Gå til innhold

Hvem skal gi dødsbudskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke kristen og ikke medlem av kirka. Men om det er en prest, eller politi eller kriseteam tror jeg hadde brydd meg midt i **** om de kom med ett sånt budskap. Kjenner dog at jeg hadde reagert kraftig om det var en imam. 

Anonymkode: 29ea6...433

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil heller ha en sympatisk prest enn en Cocky ungjypling i uniform. 😵‍💫

Anonymkode: f6b9f...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dødsbudskapet på telefon av politiet🤦🏼‍♀️dét var ikke noe høydare🤦🏼‍♀️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være en prest.

Anonymkode: 79f74...006

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med prest. De er jo utdannet til å møte mennesker i sorg. Dessuten velger de aller fleste begravelse/bisettelse i kirken, og i den forbindelse har man også sørgesamtale/planlegging av begravelse. Da blir det litt oppfølging av den sørgende, selv om det ikke nødvendigvis er samme prest. Det er per nå ikke så mye tilbud om oppfølging av sørgende/pårørende via helsevesen eller kommune, i alle fall ikke her jeg bor, så her gjør jo kirken en viktig jobb, uten at det nødvendigvis har så mye med tro å gjøre. 

Anonymkode: 7ee39...e6e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvem mener dere er den rette som kan gi dødsbudskapet? Skal det være presten? Skal det være politiet? Skal det være noen fra kriseteamet? Jeg har hørt fra flere at det ble helt feil for dem at presten kom og leverte dødsbudskapet. For dem var overhode ikke kristne. Så dem tok den sorgen dem fikk over på at det var en prest som kom. Hva tenker dere om det? Er det fortsatt rett at det er presten eller skal vi endre på den praksisen? 

Anonymkode: e901e...2c1

Jeg opplevde dette og er fortsatt fly forbanna over akkurat dette. Prester har absolutt ingen kunnskap om dette, de må gjerne juge til folk som kommer til kirken, men ikke komme hjem til meg med slike nyheter å tro at jeg skal ta de seriøst. Nei dette er en jobb for en livssynsobjektiv part. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (4 minutter siden):

Jeg opplevde dette og er fortsatt fly forbanna over akkurat dette. Prester har absolutt ingen kunnskap om dette, de må gjerne juge til folk som kommer til kirken, men ikke komme hjem til meg med slike nyheter å tro at jeg skal ta de seriøst. Nei dette er en jobb for en livssynsobjektiv part. 

Det er ikke riktig. Prester har masse kunnskap om det! Det er mange nøytrale prester som har stor respekt for at ikke alle har samme tro, og de vinkler ikke sånne samtaler mot prat om gud, jesus, Bibelen osv.

Anonymkode: 9b137...df9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett .For et forferdelig oppdrag å skulle oppsøke folk og gi beskjed om dødsbudskap. Du skal være ganske sterk for ikke å la det gå alt for inn på deg.  En jeg kjenner har nylig utdannet seg til prest. Hun får kanskje noen slike oppdrag, hvis ikke Facebook kommer henne i forkjøpet.

Anonymkode: ab7a1...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

fordi en prest sannsynligvis har vært med på en del begravelser, og måtte håndtere mange triste familier, som en del av jobbene deres? 

er vel ikke "garantert" at noen fra politiet har den samme erfaringen...   

Anonymkode: 6c91d...381

Fordi politiet har en avtale med en gruppe prester som er trent for disse handlingene. Det essensielle at dette er personer på oppdrag fir politiet, ikke for kirken.

Anonymkode: 85481...70b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min var prest. Politiet og brannfolk tilkalte alltid han for å overbringe informasjon om ulykker eller dødsbudskap. Dette gjaldt i flere forskjellige kommuner og det var slik det «alltid» hadde blitt gjort. Det spilte ingen rolle hvilke religion de tilhørte da alle var like mye verdt i hans øyne. Noen trengte noen timer… andre trengte dagesvis og støtte i flere måneder etterpå. Noen episoder var verre enn andre med døde barn eller familietragedier. Politiet var innom støtt og stadig for å få støtte, råd eller å ha han med seg. Da det derimot var hans tur til å komme utfor en ulykke ringte brannfolkene til meg. Det var mer at de var helt knust og trengte noen å snakke med. Alle takler sorg forskjellig og selv om du er nødpersonell betyr ikke det at du er klar til å håndtere sørgende og overlevere et dødsbudskap. Om du står der med et barn revet i fillebiter er det nok å stable deg selv på bena og innse at det kanskje er like greit at andre er vant til oppgaven med de sørgende. At folk blir fly forbanna om det er en prest som kommer sier mer om deres irrasjonalitet enn noe annet (i mine øyne). 

Anonymkode: a11d3...874

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det skjer ei dødsulykke ute eller inne, så skal alltid legen konstatere dødsfallet og skrive dødsattest. 
Selv om politi / ambulanse ser at personen er død, så er det alltid lege som skal bli tilkalt for å konstatere. 
etter det kontakter legen presten. Det kan være politi eller andre også, men noen som kan ta den oppgaven. 
Ved å overbringe en slik beskjed må man håndtere folk i sjokk 

Anonymkode: bb359...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er alternativet til presten? Sosionomen i NAV på 21 år, som totalt manglet kunnskap om livet og hvordan man snakker med mennesker som har det vanskelig? En politijypling med uniform og (for) stor tro på sin egen fortreffelighet? Psykologen jeg var innom, som snakket til meg som om jeg var en lærebokteori og ikke et menneske?
 

De fleste prester jeg har møtt framsto som gode samtalepartnere og gode lyttere. Prester har som regel mye kunnskap om og erfaring med å prate med mennesker i krise og sorg. Selvsagt ingen regel uten unntak, men jeg ville valgt en prest ti av ti dager i uka, selv om jeg selvsagt håper jeg aldri får en prest på døra. 

Anonymkode: 39092...d7c

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kommer jo an på omstendighetene. Om det er ulykke eller sykdom osv. 

Anonymkode: 699c8...8cc

Presten kommer ikke med dødsbudskapet på døra ved sykdom, men ved brå uventede dødsfall.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg egentlig lite om hvem som kommer med budskapet om dødsfall, det viktigste for meg er at jeg får beskjed.

Er overhodet ikke religiøs men har fått presten på døra ei natt med dødsbudskap og det var uproblematisk. Var en hyggelig fyr det. Tenker at de må se det litt an, er det ulykker og barn involvert så tenker jeg kriseteam og kanskje en prest er passende slik at man kan velge hvem man vil henvende seg til ellers så er det ikke så viktig for min del. Så noen nevnte å få telefon fra NAV, har man barn med en som man ikke har noe kontakt med så kan man ende opp med å få vite om dødsfallet i et brev fra NAV om at barnebidrag opphører på grunn av dødsfall og en oppfordring om å søke barnepensjon. Det er spesielt det.

 

Anonymkode: fadc9...152

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foretrukket en prest. Men ikke på døra, ville ikke ønsket å få sånne nyheter uten å kunne være alene. Ville foretrekke telefon. Men nå skal det jo sies at jeg verken svarer ukjente nummer eller åpner døra for ubudne gjester. Alle dødsfall så langt har jeg fått beskjed om på telefon fra slektninger. 

Anonymkode: 210cc...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke være greit å ringe om slik, uansett uventa eller forventa død hvertfall. Fikk en slik tlf på jobb og det var ikke noe godt, knakk sammen foran folk. 

Anonymkode: 699c8...8cc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...