Gå til innhold

Har sluttet å snuse og vekten har skutt i været


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp.

Sluttet å snuse for litt over 2 uker siden. Det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Men det jeg sliter noe enormt med er at jeg spiser og spiser og vekten skyter i været.

Jeg har jobbet lenge for å gå ned i vekt og er/var veldig nær målvekten min, så det er utrolig skuffende at kiloene bare renner på når jeg har sluttet å snuse.

Det er akkurat som at all viljestyrke har forlatt kroppen min. Den er normalt ganske så sterk. 

Hva i alle dager skal jeg gjøre for å stoppe det etegilde jeg har kommet inn i nå?

Det kan jo ikke fortsette som det her. Vil suget etter mat gå over etter en stund eller er dette den nye hverdagen min?

Anonymkode: b4e5f...9d2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

nei suget går ikke over for min del. sluttet å snuse for 7 år siden. kiloene OG spisesuget er her enda

Endret av Ænema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde samme med meg. Fant ut at jeg heller vil snuse og være slank enn å legge på meg igjen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det ikke vært for at mitt tannkjøtt blør av snus, så hadde jeg også snust enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett bare slutte. Nå. Du må stå imot suget og la være. Når jeg sluttet å snuse hadde jeg også sug, men jeg overspiste ikke da jeg visste at suget var der på grunn av sluttingen. Gikk ikke opp et eneste gram etter at jeg sluttet. 

Du kommer til å være sint på deg selv og angre bittert om du ikke tar grep nå. Du vet jo at det er for å kompensere for snusingen. Da har du kommet langt allerede. Erstatt suget med noe annet, planlegg måltidene. En venninne gikk opp 50 kg etter hun sluttet å røyke for 10 år siden. Hun har fortsatt ikke gått ned de 50 kiloene. 

Ta aldri lett på vektøkning, det å få av seg kilo er utrolig vanskelig. Du ser nå at vekten går oppover, TA GREP NÅ. 

Er litt "hard" her men det er med vilje, for jeg vet hvor vondt det er å se vekta stige og plutselig sitte der med altfor mange kilo, det er satans umulig å få de av seg også. 

Anonymkode: 0ae1e...ade

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det med å bruke nikotinfri snus, og drikke masse så magen er full på den måten (vann, te, smoothie, kaffe) 

Og gjøre noe med hendene når man ser på tv osv. strikke eller noe annet sånn at man på en måte er opptatt og ikke kan bruke hendene til å spise om du skjønner. Eller tyggis/sukkertøy kan kanskje hjelpe noe

Anonymkode: cbd67...93a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

homber skrev (2 minutter siden):

Skjedde samme med meg. Fant ut at jeg heller vil snuse og være slank enn å legge på meg igjen.

 

Det her er ikke løsningen. Man finner en måte å takle suget på. Å velge mellom snus/røyk og fedme er som å velge mellom pest eller kolera, du vil ikke føle deg bra som tjukk men du er nok ikke høy i hatten når du får store skader på tennene som følge av snusingen eller i verste fall kreft.

Anonymkode: 0ae1e...ade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må rett og slett bare slutte. Nå. Du må stå imot suget og la være. Når jeg sluttet å snuse hadde jeg også sug, men jeg overspiste ikke da jeg visste at suget var der på grunn av sluttingen. Gikk ikke opp et eneste gram etter at jeg sluttet. 

Du kommer til å være sint på deg selv og angre bittert om du ikke tar grep nå. Du vet jo at det er for å kompensere for snusingen. Da har du kommet langt allerede. Erstatt suget med noe annet, planlegg måltidene. En venninne gikk opp 50 kg etter hun sluttet å røyke for 10 år siden. Hun har fortsatt ikke gått ned de 50 kiloene. 

Ta aldri lett på vektøkning, det å få av seg kilo er utrolig vanskelig. Du ser nå at vekten går oppover, TA GREP NÅ. 

Er litt "hard" her men det er med vilje, for jeg vet hvor vondt det er å se vekta stige og plutselig sitte der med altfor mange kilo, det er satans umulig å få de av seg også. 

Anonymkode: 0ae1e...ade

50 kilo er helt sinnsykt😲 

Jeg får bare prøve som du sier å ikke gi etter på suget. Jeg er så forbannet på meg selv, for i mange måneder nå har jeg vært så flink og har kommet godt inn i en livsstilendring hvor jeg har vært flink med trening og kosthold. Fått skikkelig kustus på meg selv. Må si jeg ble litt sjokkert når det raknet helt bare fordi jeg sluttet å snuse. 

Takk for bra svar. Skal ta meg selv i nakkeskinnet og stramme meg selv opp. 

Anonymkode: b4e5f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (18 minutter siden):

nei suget går ikke over for min del. sluttet å snuse for 7 år siden. kiloene OG spisesuget er her enda

Det er helt sprøtt. Etter såå lang tid🙈 

Anonymkode: b4e5f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er helt sprøtt. Etter såå lang tid🙈 

Anonymkode: b4e5f...9d2

suget på snus er ikke her lenger. det gikk over etter max 1 år. men spisesuget er her forstatt.. dessverre blir jeg aldri kvitt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

50 kilo er helt sinnsykt😲 

Jeg får bare prøve som du sier å ikke gi etter på suget. Jeg er så forbannet på meg selv, for i mange måneder nå har jeg vært så flink og har kommet godt inn i en livsstilendring hvor jeg har vært flink med trening og kosthold. Fått skikkelig kustus på meg selv. Må si jeg ble litt sjokkert når det raknet helt bare fordi jeg sluttet å snuse. 

Takk for bra svar. Skal ta meg selv i nakkeskinnet og stramme meg selv opp. 

Anonymkode: b4e5f...9d2

Jeg vet. Det er fryktelig mange kilo. Hun begynte aldri å røyke igjen da, noe som er bra, men hun er sterkt plaget av andre vansker knyttet til overvekten. Hun bestemte seg ganske tidlig for at der ikke er noe hun kan gjøre (noe som ikke stemmer selvsagt), og har de siste 5 årene sagt omtrent ukentlig "skal skjerpe meg nå til uka" og "det er på tide å ta tak". Skjer ingenting. 

Ikke vær sint! Det å slutte med snus er en stor livsendring, det er en vane som du trolig har hatt lenge som plutselig forsvinner. Snus er jo kjempe avhengighetsskapende, det er IKKE enkelt å slutte. Hadde det vært det så hadde alle gjort det. Prøv å finn tilbake til den gode livsstilendringen, husk de gode følelsene, hvorfor du gjør det. Har du vært flink i mange måneder skal du nok raskt komme inn i det igjen men det er blytungt å stå i det. Det må du bare erkjenne at det kommer til å bli vanskelig. 

Husk at du har kontroll, selv om det ikke føles slik. Men husk også å ikke vær for streng. Hva overspiser du på? Om du for eksempel spiser mye søtt nå, så kan jo det også være fordi du har nektet deg selv søtt i mange måneder. Det er ikke krise om du èn dag i uken spiser litt sjokolade eller is. 

Jeg brukte å overspise på melkesjokolade før (dette er ikke relatert til snusslutt, men tidligere overspingslidelse). De store platene. Nå har jeg ikke kjøpt en stor plate på et par år. Jeg erstattet det med små sjokolader - cuba, peanut butter cups fra reeses (èn pakke), liten melkesjokolade (ikke den minste eventyrsjokoladen men den som er litt større) osv. Etter hvert ble det mindre og mindre og nå blir det sjeldent sjokolade, men jeg er glad i is, så blir noen pinneiser i løpet av uken. Men langt ifra nok til at jeg legger på meg. 

Alt med måte. Ta vare, dette klarer du!! Skriv ned målene dine, ikke vær altfor streng men pass samtidig på. Å veie seg ofte er egentlig ikke noe man anbefaler folk men i ditt tilfelle tror jeg det er lurt (for eksemepl to ganger i uken, hver morgen før du spiser og etter du har vært på do). Høres ikke ut som du er sykelig opptatt av vekt eller har spiseforstyrrelse (jeg er dog ingen lege), så det å bare ha kontroll og observere når du går opp og ned kan være lurt da du tydeligvis har lett for å gå opp nå etter at du sluttet. 

Du tok et valg om å slutte, jeg vet ikke om du gjorde det av økonomiske årsaker men det er en stor gevinst for helsen din og ikke minst tannhelsen - fortsett å ta vare på helsen din. 

Anonymkode: 0ae1e...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet røyke for to år siden.

Jeg tok en nikotintyggis når den oksehungeren kom, ett par ganger i uka. Og så drakk jeg mye te.

Prøv nikotintyggis innimellom, og/eller plaster. Ikke hele tiden, du må fortsatt jobbe med viljestyrken, men det kan hjelpe litt :)

Eller sørg for å alltid ha tyggis, drops eller munnspray med MYE smak, du vet sånn at alt smaker dritt etterpå 😅

Anonymkode: 82890...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg sluttet røyke for to år siden.

Jeg tok en nikotintyggis når den oksehungeren kom, ett par ganger i uka. Og så drakk jeg mye te.

Prøv nikotintyggis innimellom, og/eller plaster. Ikke hele tiden, du må fortsatt jobbe med viljestyrken, men det kan hjelpe litt :)

Eller sørg for å alltid ha tyggis, drops eller munnspray med MYE smak, du vet sånn at alt smaker dritt etterpå 😅

Anonymkode: 82890...a50

Her kom du med bra tips. Skal prøves😃

Anonymkode: b4e5f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...